Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Samen wandelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Samen wandelen

Ongelezen bericht door natalie »

;-)

Even voortbordurend op het topic van Gollum, wil ik juist wat vaker met Jip en Abel samen gaan wandelen. Abel krijgt vrij veel ruimte van mij. Hij gaat graag op ontdekking uit en dat mag hij. Abel houdt mij namelijk heel goed in de gaten en komt direct als ik roep. Die wandeling zijn heerlijk onbezorgd. Jip daarentegen moet bij mij blijven. Hij heeft vrijwel altijd een lange sleeplijn achter zich aan, omdat hij bij het zien van een persoon en/of hond plotseling kan besluiten om er op af te stormen. Ook als die hond nog ver weg is.

Jip en Abel kunnen heerlijk samen rennen en stoeien, dus het is ook wel leuk om af en toe met beide honden te wandelen. In dat geval zoek ik een rustige plek om te beginnen, zodat ze allebei even los kunnen. Laten rennen met een lange sleeplijn vind ik niet prettig, dus dan is Jip echt vrij. Na een minuut of 10 (of eerder, als ik iemand zie) pak ik de lijn van Jip en blijft hij de rest van de wandeling vast. Dit werkt wel prettig voor mij, maar ik vond het vandaag toch een beetje sneu voor Jip. Dus ik had hem los geklikt :oohja: :oohja:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de wandelingen aanpakken als de honden zo van elkaar verschillen. Ik had het liever anders gezien, maar één los en één aan de lijn blijkt hier het fijnst te werken.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Samen wandelen

Ongelezen bericht door Wilma »

Bij mij gaat er ook eentje los en eentje vast als ze samen mee gaan.
Pepe kan niet loslopen want die gaat achter alles aan en/of overal op af. Een ritselende vogel of een krakende tak is al voldoende om van het pad af te gaan. Binnen een poep en een zucht is hij 10 meter van mij verwijderd en dat is gewoon te ver in zijn geval. Hij loopt dus meestal aan een lange flex. Samica kan wel makkelijk los alhoewel die nu wat langzamer wordt vanwege haar seniorenleeftijd.
Het is jammer voor Pepe maar het is nou eenmaal niet anders. Hij gaat dagelijks nog een extra (grote) ronde mee, zonder Samica. Ze kunnen hier overigens rond het huis wel samen rennen en donderjagen want we hebben genoeg grond.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier ook vaak één of twee aan de lijn en één of twee los. Mila loopt altijd los, Amoz meestal, Amy soms en Taartje nooit.
Amy en Amoz samen los is niet zo'n goed idee, die gaan samen op strooptocht. Mila en Amoz kunnen wel samen los en Amy kan enkel los als ze alleen mee is of met Mila, want daar heb ik echt al mijn aandacht bij nodig.

Ik vind het trouwens niet sneu, Amy en Tara vermaken zich aan de lijn ook uitstekend.
natalie
Zeer actief

DeDiana schreef:Hier ook vaak één of twee aan de lijn en één of twee los. Mila loopt altijd los, Amoz meestal, Amy soms en Taartje nooit.
Amy en Amoz samen los is niet zo'n goed idee, die gaan samen op strooptocht. Mila en Amoz kunnen wel samen los en Amy kan enkel los als ze alleen mee is of met Mila, want daar heb ik echt al mijn aandacht bij nodig.
Ik vind het trouwens niet sneu, Amy en Tara vermaken zich aan de lijn ook uitstekend.
Nee, het is ook helemaal niet sneu. Jip loopt sowieso altijd bij mij in de buurt, ook als hij losloopt (en er verder niemand te bekennen is). Dat is geen avonturier. Dus ik wéét ook wel dat het een prima oplossing is zo, maar toen Abel hem kwam uitdagen gunde ik Jip toch wat meer vrijheid. Doe ik niet meer, want Jip is een slecht voorbeeld voor Abel. En ik wil Abel graag zo braaf houden :engel:
natalie
Zeer actief

Wilma schreef:Bij mij gaat er ook eentje los en eentje vast als ze samen mee gaan.
Pepe kan niet loslopen want die gaat achter alles aan en/of overal op af. Een ritselende vogel of een krakende tak is al voldoende om van het pad af te gaan. Binnen een poep en een zucht is hij 10 meter van mij verwijderd en dat is gewoon te ver in zijn geval. Hij loopt dus meestal aan een lange flex. Samica kan wel makkelijk los alhoewel die nu wat langzamer wordt vanwege haar seniorenleeftijd.
Het is jammer voor Pepe maar het is nou eenmaal niet anders. Hij gaat dagelijks nog een extra (grote) ronde mee, zonder Samica. Ze kunnen hier overigens rond het huis wel samen rennen en donderjagen want we hebben genoeg grond.
Wat heerlijk :-D Hier kunnen ze dat helaas niet. Is ook geen must, maar het is wel leuk om ze af en toe zo met elkaar bezig te zien.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier ook één los (Tess) en de ander (Finn) vast. Dat werkt het beste. Allebei los doe ik niet vaak, dan ben ik continu politieagent aan het spelen. Wanneer ik doorloop en Finn achterblijft, vindt Tess dat ze zich daarmee moet bemoeien... Komen we andere honden tegen en ze gaan samen snuffelen, moet Tess de spanning op Finn afreageren en als ze samen spelen is het een risico omdat Finn dan verder gaat dan we 'afgesproken' hebben. De kans hij dan zijn neus achterna gaat is wat te groot.
En ik maak het mezelf graag gemakkelijk, dus degene die ik het minst graag aan de riem heb lopen, loopt los :engel:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

hier toch wel 4 heel verschillende honden, maar ik neem ze altijd allemaal tegelijk mee. Ik heb echt niet de tijd/energie voor aparte wandelingen.
Alle 4 zijn ze standaard los, maar bij nadering van een dorpje (met bijbehorend risico op loslopende katten/kippen/schapen ed) gaat Kailen als eerste aan de lijn en meestal Maverick ook. De mannen moeten ook aan de lijn als ik langs een weg loop. Maar 95% van de tijd zijn ze los en ja, dan moet ik ze heel scherp in de gaten houden, maar dat is een 2e natuur geworden. Die 2 rennen wat af.
De dames zijn wat rustiger en blijven dichtbij. Lizzy gaat ook aan de lijn bij kattengevaar, anders niet. En Amber eigenlijk nooit.
Maar ik heb makkelijk lullen hoor, ik woon zo rustig. Kans op mensen/honden/auto's is niet erg groot dus dan kan het al snel.

In ieder geval vind ik het prima haalbaar met verschillende energieniveaus; de een rent gewoon meer dan de ander, maar allemaal gaan ze even graag mee.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco zit vaker vast (aan de flex) dan Gait. Loslopen is een privilege en als je onvoldoende luistert, raak je dat privilege dus gewoon kwijt.
Morgenmiddag heb ik er tijdelijk nog een derde bij. Moet even kijken hoe goed die luistert. In principe gaat Elco dan aan de flex blijven, Gait los of aan een korte lijn, Tilly afhankelijk van haar gedrag net als Gait of net als Elco (dus of los en op een paar stukjes korte lijn, of alleen maar aan de flex)
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Toen Boyke er nog was, was het op het eind wel wat schipperen. Hij was bijna 15 en liep langzamer en minder ver. Bij grote wandelingen bleef hij lekker thuis, maar als hij de ronde mee ging, hield ik hem aan de lijn (stokdoof :wink: ). De andere twee liepen meestal los en bij kattengevaar of straten aangelijnd.

Nu met de twee dames is het makkelijker. Qua energie zijn ze anders, maar kunnen allebei langere rondes aan. Fred komt gewoon na het uitrazen gezellig naast me lopen en Sid raust door als een echte terriër. Zij moet in het bos geregeld even aan de lange lijn, omdat ze anders haar neus achterna gaat bij herten en konijnen. Fred kan vaker los blijven, die taalt minder naar wild. Zij kan dan weer eens over enthousiast worden van andere honden en gaat dan soms even aan de lijn. Zo wisselt het elke wandeling wel wat: ik kijk per hond wat nodig is, los of vast, Zielig vind ik dat niet, het is altijd tijdelijk.
natalie
Zeer actief

veertje schreef:Hier ook één los (Tess) en de ander (Finn) vast. Dat werkt het beste. Allebei los doe ik niet vaak, dan ben ik continu politieagent aan het spelen. Wanneer ik doorloop en Finn achterblijft, vindt Tess dat ze zich daarmee moet bemoeien... Komen we andere honden tegen en ze gaan samen snuffelen, moet Tess de spanning op Finn afreageren en als ze samen spelen is het een risico omdat Finn dan verder gaat dan we 'afgesproken' hebben. De kans hij dan zijn neus achterna gaat is wat te groot.
En ik maak het mezelf graag gemakkelijk, dus degene die ik het minst graag aan de riem heb lopen, loopt los :engel:
:LOL:

Slim :)
natalie
Zeer actief

lucie schreef:hier toch wel 4 heel verschillende honden, maar ik neem ze altijd allemaal tegelijk mee. Ik heb echt niet de tijd/energie voor aparte wandelingen.
Alle 4 zijn ze standaard los, maar bij nadering van een dorpje (met bijbehorend risico op loslopende katten/kippen/schapen ed) gaat Kailen als eerste aan de lijn en meestal Maverick ook. De mannen moeten ook aan de lijn als ik langs een weg loop. Maar 95% van de tijd zijn ze los en ja, dan moet ik ze heel scherp in de gaten houden, maar dat is een 2e natuur geworden. Die 2 rennen wat af.
De dames zijn wat rustiger en blijven dichtbij. Lizzy gaat ook aan de lijn bij kattengevaar, anders niet. En Amber eigenlijk nooit.
Maar ik heb makkelijk lullen hoor, ik woon zo rustig. Kans op mensen/honden/auto's is niet erg groot dus dan kan het al snel.

In ieder geval vind ik het prima haalbaar met verschillende energieniveaus; de een rent gewoon meer dan de ander, maar allemaal gaan ze even graag mee.
Ooohh, jaloers! Dat is ook echt nog mijn droom hoor. :lol1:
En ja, als Jip los loopt ben ik ook continu de omgeving aan het scannen. Daar was ik mij amper nog van bewust, tot Abel kwam. Bij Abel hoeft dat namelijk niet. Die valt niemand lastig en gaat heerlijk zijn eigen gang.
natalie
Zeer actief

Niika88 schreef:Eentje vast, een of 2 los. Elba zit altijd aan de lijn want die gaat overal (blaffend en krijsend) op af. Donna loopt vrijwel altijd los en is heel braaf. Sam kan sinds kort ook los, dus als het rustig is mag die ook los. Soms vind ik Elba wel eens sneu, als ze ook gek gaat doen en een sprintje wil trekken dan kan dat dus niet. Af en toe laat ik haar dan toch even los, maar daar krijg ik in 99% van de gevallen spijt van, want dan duikt er altijd ergens onverwacht een andere hond op, en is mevrouw pleite... Gelukkig is ze niet zo snel opgewonden en vind het dus meestal prima aan de lijn. Sam mag alleen los als het rustig is, omdat hij nieuwe dingen en onbekende mensen nog erg spannend vind. ik raak hem liever niet kwijt. Hij wil graag los, staat te stuiteren, maar eenmaal los is hij heel kalm, blijft goed in de buurt en komt zo'n beetje elke 10sec inchecken...
Pff, jij hebt er dus ook zo één. Erg hè, dat we er af en toe toch nog intrappen ;-)
natalie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Elco zit vaker vast (aan de flex) dan Gait. Loslopen is een privilege en als je onvoldoende luistert, raak je dat privilege dus gewoon kwijt.
Morgenmiddag heb ik er tijdelijk nog een derde bij. Moet even kijken hoe goed die luistert. In principe gaat Elco dan aan de flex blijven, Gait los of aan een korte lijn, Tilly afhankelijk van haar gedrag net als Gait of net als Elco (dus of los en op een paar stukjes korte lijn, of alleen maar aan de flex)
Ja, zo is het ook. Aan de lange lijn luistert Jip heel goed en daardoor laat (liet) ik mij toch wel eens verleiden om 'm weer eens los te laten. Tegen beter weten in dus.
Op de hei mag hij overigens wel helemaal los, want op de één of andere manier heeft hij daar minder de behoefte om gekke dingen te doen. Misschien omdat we daar heel regelmatig komen en hij daar het gebied goed kent. Maar ik wil ook wel eens ergens anders wandelen.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Shira en Jack gaan meestal samen mee en kunnen ook allebei tegelijk los. Nola (van zoon) en Laila gaan vaak samen en dan loopt Nola los en Laila vrijwel nooit.

Soms denk ik dat ik een goede losloopplek heb gevonden voor Laila en dan laat ik ze samen los. Maar meestal kom ik dan van een koude kermis thuis en kan ik Laila ergens uit een sloot of nog verder weg ophalen of ze gaat alleen rondstruinen waar ik er niet bij kan. Het kernwoord is jagen op watervogels :oeps: Ze is erger dan de husky :lol1: Maar ik loop extra met haar en eigenlijk vind ze de rit in de auto en de aandacht voor haar alleen leuker dan het hele loslopen lijkt het soms. Die stralende kop in de auto :I:

Voorheen gingen Jack en Nola en Shira samen los, en dat gaat op zich ook nog steeds wel goed op bijvoorbeeld het strand. Daar is het rustig en overzichtelijk. Maar in het losloopgebied doe ik dat niet meer want Shira en Nola zijn zo goed op elkaar ingespeeld met jagen en dat doen ze dan bij gebrek aan wild op andere honden. Terwijl ze dat ieder apart helemaal niet doen. En een aan de lijn terwijl de ander los is vind mijn schouder niet fijn. :F:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Als ik Mika en Rani mee heb dan gaan ze alleen samen los als er niemand in de buurt is en ik goed overzicht heb. Ze kunnen namelijk ontzettend klieren samen en ik heb geen trek in drie lange wandelingen :F:
Laatst op het strand was het heerlijk rustig, dan mogen ze samen racen. Wanneer we wel mensen met honden tegenkomen gaan ze om en om los, net wat we tegenkomen. Mika is van de kleine hondjes en Rani van de grote honden.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Ja, ongeveer zoals jij beschrijft. Het is een beetje constant situatie bekijken en wat werkt voor beide honden afzonderlijk. En dat is dan inclusief los en vastmaken aan de lijn. En houd het lijn lopen verder wel zo leuk mogelijk, dus niet te lang en voor zover mogelijk ongedwongen verder keutelen. En veel lofuitingen en snoep :mrgreen:
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”