Even voortbordurend op het topic van Gollum, wil ik juist wat vaker met Jip en Abel samen gaan wandelen. Abel krijgt vrij veel ruimte van mij. Hij gaat graag op ontdekking uit en dat mag hij. Abel houdt mij namelijk heel goed in de gaten en komt direct als ik roep. Die wandeling zijn heerlijk onbezorgd. Jip daarentegen moet bij mij blijven. Hij heeft vrijwel altijd een lange sleeplijn achter zich aan, omdat hij bij het zien van een persoon en/of hond plotseling kan besluiten om er op af te stormen. Ook als die hond nog ver weg is.
Jip en Abel kunnen heerlijk samen rennen en stoeien, dus het is ook wel leuk om af en toe met beide honden te wandelen. In dat geval zoek ik een rustige plek om te beginnen, zodat ze allebei even los kunnen. Laten rennen met een lange sleeplijn vind ik niet prettig, dus dan is Jip echt vrij. Na een minuut of 10 (of eerder, als ik iemand zie) pak ik de lijn van Jip en blijft hij de rest van de wandeling vast. Dit werkt wel prettig voor mij, maar ik vond het vandaag toch een beetje sneu voor Jip. Dus ik had hem los geklikt

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de wandelingen aanpakken als de honden zo van elkaar verschillen. Ik had het liever anders gezien, maar één los en één aan de lijn blijkt hier het fijnst te werken.