Baloen schreef:Wij willen een grote hond liever met stamboom om zo wat meer te weten over de erfelijke gezondheid (natuurlijk geen garantie).
Deze redenatie kan ik niet volgen. Want bij veel rassen is de gezondheid juist gegarandeerd super slecht. De stamboom staat voor een kort leven dat vaak ellendig eindigen gaat.
Wat ik ook lastig vind om te lezen is dat je het ziet als snel oud worden en niet lang leven punt. Het is heel anders. De hond gaat erg jong heel erg stuk. Dus heeft gruwelijk veel pijn waardoor je vroegtijdig lijden moet stoppen. Dat heeft niks te maken met vredig dood gaan van ouderdom op een jongere leeftijd. Kanker of een kapot gestel is niet pijnloos.
Ik heb vrienden die keer op keer een berner kopen. Zelfs als de vorige gecrepeerd is van de pijn. Ik kan daar niet bij. De hond hiervoor is met 3 jaar vanzelf overleden aan bloedende tumoren zonder dat ze wisten dat hij al ver gevorderde kanker had. Hij lag domweg dood in de mand en bleek intern leeggebloed door gesprongen tumoren in zijn buik. En op dit moment lopen er al weer twee nieuwe....want het is zo'n leuk ras dat goed bij ze past.
Dit klinkt heel aanvallend maar heb je ervaring met honden die heel jong heel erg ziek worden? Dat is minder leuk en vredig dan het lijkt. Ik heb afgelopen jaar een hond van 2,5 moeten inslapen aan ziektes. Dan breekt je hart want het kopje van de hond is te jong. Het lijf gaat alleen kapot.
Ik zou dus nooit zeggen, geeft niet dat dit ras niet zo oud wordt. Want het geeft wel heel erg en het is ook voor de hond geen leuk leven aangezien je hem pas laat gaan als het niet meer gaat.
Dit gaat niet over Mastiffs want ik weet niet hoe de gezondheid van dat ras is. Lijkt mij niet veel goeds want de soortgelijke rassen als boerboelen en weet ik wat zie je hooguit een paar jaar en dan zijn ze dood. In mijn optiek moet een hond de kans hebben om 12 te worden. Een oude hond is ook leuk. En een hond die op is inslapen is niet zo erg. Een jonge hond die niet meer kan opstaan van botkanker of andere pijnlijke zaken is een drama.