Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Over 100 jaar.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Over 100 jaar.

Ongelezen bericht door sjm »

Mijn man en ik hebben het er vaak over, wat zou ons droomkoppeltje zijn qua honden. We komen er niet uit, haha. Het is gewoon voor de leuk om over na te denken, gaat voorlopig natuurlijk niet gebeuren. Pas als we geen wawa's meer hebben. En in tegenstelling tot wat iedereen denkt zijn die heul gezond en sterk, dus daar gaan nog wel wat jaartjes overheen (gelukkig :) ) :LOL:

Het allerallerliefst zouden we twee Saluki's willen. Maar dan wel 2 Zahra's. Zahra is echt fantastisch. Luistert super goed, hartstikke lief en enthousiast naar iedereen, loopt fantastisch mee als ze los is (ze kan zelfs los naast lopen in de wijk.. :80: ) en tot nu toe heeft ze nog niet geprobeerd om te jagen, maar ik wacht natuurlijk nog op de eerste keer. Het zal vast een keer. Maar tot nu toe durft ze niet eens verder te lopen als er een egeltje oversteekt. Het is gewoon een droomhond, echt. Zo makkelijk en lief. :I: Onze droomhond.
Maar.. een tweede Saluki kan natuurljk heel anders uitpakken. Dat kan een dikke trut zijn die niet luistert en alleen maar jaagt. En waar ik vooral bang voor ben. Als je 2 hebt gaan ze natuurlijk samen jagen.

De windhonden zijn echt mijn favoriet. Ik vind ze prachtig. :I: Maarja, 't zijn allemaal jagers natuurlijk..

Als ik aan het samen jagen denk, waardoor een tweede Saluki misschien niet zou kunnen, zou ik denken dat we er misschien een soort Noortje bij zouden moeten hebben ofzo. Noortje blijft super goed bij ons waardoor Zahra ook nog beter bij ons blijft. Dus een hond met een karaktereigenschap om bij de baas te blijven zou misschien handig zijn :P Alleen een schapendoes zou ik zelf nooit nemen. De vacht vind ik niks en ze zijn ook best apart van karakter soms. Dat trekt me niet zo. Ze kunnen toch vaak angstig zijn, behoorlijk dominant en af en toe apart reageren.

Wat zou dan een goede match zijn? Het moet niet een te grote hond zijn, maar ook niet te klein. Zahra is wel heel groot natuurlijk, maar zo doet ze niet aan. Ze ruikt ook totaal niet naar hond en is heel schoon, dat vind ik wel erg fijn. Echt een sport moeten uitoefenen met een hond ga ik niet doen, dus een hond die dat echt nodig heeft past niet bij me. Ze moeten tevreden zijn met spelen, aandacht, wandelen en rennen met Zahra bijvoorbeeld. En ik zou ook wel een hond willen die gewoon sociaal is naar andere honden, niet overenthousiast, maar ook niet bang. Zahra is ook lastig met andere honden, heeeeel bang. Verder zou de hond van mij best wat waaks mogen zijn. En geen vacht als Noortje, dat je echt moet onderhouden. Dat wordt niks.

Ben benieuwd waar jullie aan denken. :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Over 100 jaar.

Ongelezen bericht door Machie »

Een herdershond blijft idd makkelijk bij je, alleen hebben die vermoed ik karaktereigenschappen die jou niet zo liggen dan :)
Misschien een retriever?
sjm
Zeer actief

In rasgroep 8 is er maar 1 die me aanspreekt om zelf te moeten hebben en dat is de Lagotto Romagnolo. Maar dat is meer gebaseerd op het uiterlijk en op die ene die ik in de studio heb gehad. :LOL: Verder spreken de retrievers mij niet zo aan om zelf te hebben.

Qua uiterlijk/uitstraling zijn er niet zo heel veel honden die me aanspreken denk ik. Dat maakt het wel wat lastig.
Even karakter en behoeftes los, gewoon puur uiterlijk/uitstraling wat me aanspreekt:
- Een mooie Aussie
- Pumi
- Picardische herder
- Corgi
- Ierse Terrier
- Noorse Lundehund
- Pharaohond
- Podenco
- Grote poedel
En alle windhonden :mrgreen: :I:

@ Tamara: Nee de kleintjes ruik je ook helemaal niet. Maar dat vind ik zo fijn aan de honden die we nu hebben. Geen hondenluchtjes. :)
marrieeeb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door marrieeeb »

Een corgi past volgens mij wel hoor. :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Als je een schapendoes al vervelend vind, streep die Pumi dan maar direct weg :LOL:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Grote poedel past inderdaad prima in het plaatje. Wel een vacht, maar die kan je ook rigorues kort houden.
Ik heb gehoord van incidentele jagers, maar Dana en Dino jagen niet.
Ja Dana als er een kat voor haar zit of als een hert op 5 meter uit de bosjes komt wandelen. Maar dat is meer de lol van er even achter aan rennen. Ze gaat niet op zoek oud.
Je moet wel tegen het blije karakter kunnen haha
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Machie schreef:Als je een schapendoes al vervelend vind, streep die Pumi dan maar direct weg :LOL:
Want?
sjm
Zeer actief

Nanna schreef:
sjm schreef:
Machie schreef:Als je een schapendoes al vervelend vind, streep die Pumi dan maar direct weg :LOL:
Want?
Die is zo'n beetje 1000x feller ;-) Ik heb er drie weken eentje gehad en leuk hoor. Maar om zelf te hebben? Driewerf neen. Of je moet van een terriërtemperament houden, dan wel. En er wat mee doen want het zijn werkertjes.
Ah, nee idd. Ik moet zeggen dat Noortje niet fel is, maar apart :LOL:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

sjm schreef: Ah, nee idd. Ik moet zeggen dat Noortje niet fel is, maar apart :LOL:
:lol1: Wij noemen Flora ons neurootje :love: Ik vind haar geen angstige hond en ze is heel zacht en braaf. Geen gedoe met onweer of harde geluiden of iets niet willen want eng. Ze schrikt wel eerder ergens van dan mijn boomproof teckel of relnicht Eurasier maar ze herstelt prima als ze schrikt en gaat overal en altijd met veel plezier mee op avontuur.

Maar ze kan zo vreselijk hysterisch doen :mrgreen: Een meter de lucht in omdat iemand z'n tuin bemest heeft en het raar ruikt. Maar als ze het dan van alle kanten bekeken heeft is het ok :19:
Ze is ook verzot op ritueeltjes. Afwijken daarvan omdat dingen net anders gaan is ook helemaal prima en soms zelfs leuk want meer opties om in de gaten te houden is een leuke uitdaging. Maar ze houdt er van als ze snapt dat B na A komt en dat zij dan altijd C doet.
Zelfs bv als ik thee zet voor mezelf. Daar heeft ze echt niks mee te maken maar ze verwijst dan graag even waar de theepot op de salontafel gaat komen te staan :Q: :U:

Een golden kan volgens mij best naar hond ruiken? Niet extreem ofzo maar wel wat.
Zou een wat grotere (kruising) gezelschapshondje niks zijn? Zit je wel vaak met de wat langere vacht maar het zijn meestal van die heerlijk ongecompliceerde hondjes die niet hoeven te 'werken' maar wel energiek, lief, vrolijk en schrander zijn.
Afbeelding
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Een silken windsprite? Wel windhond, maar dan net even baasgerichter?

Als je niet van jagen houdt, zou ik de podenco uit je lijstje maar heel snel weghalen :LOL:

Tot nu toe vind ik het jagen van de galgo's best meevallen. Ze kunnen prima loslopen op plekken waar niets te jagen valt :lol1: En anders komen ze weer terug als ze klaar zijn. Kiki zou ik prima van alles kunnen leren als ik dat zou willen, Loba ook wel. Loba en Kiki zijn super sociaal naar andere honden en weten heel goed wanneer ze niet gewenst zijn. Lily is ook hondsociaal, alleen vindt die het baasje wat erbij hoort helemaal niets. Kenia leert sociaal te doen.

Er zijn genoeg rescue windhonden die totaal niet jagen, zowel uit Spanje als uit de Arabische landen. Dat is het voordeel van een volwassen hond, je weet redelijk wat je krijgt. Over het algemeen prima sociaal. Kun je toch je Saluki hebben, met de karaktereisen die je zoekt.
Afbeelding
Enya
Zeer actief

Ongelezen bericht door Enya »

De Noorse Lundehund is geen gezond ras door de inteelt. Bijna alle fokkers in Nederland zijn gestopt met fokken, omdat er zoveel Lundehundjes ziek werden/worden. Als ik het goed heb begrepen, gaan ze in Noorwegen een fokprogramma opzetten door andere rashonden erin te fokken (of hoe zeg je dat?). Maar voorlopig zou ik geen Lundehund meer kopen, ondanks dat ze ontzettend lief zijn.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Een American Hairless Terriër...
Ze zijn er ook behaard indien je dat kale helemaal niks vind.
Enthousiaste baas gerichte terriers, actief als dat van ze verwacht word maar rustig als ze niets hoeven.
Leuke vrolijke sociale hondjes met weinig jacht passie.
Misschien alleen wat te klein voor jullie.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”