Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leuke vorm van waken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Leuke vorm van waken

Ongelezen bericht door laeken »

Guus is super waaks. Dat vinden wij fijn. Wonen toch wat afgelegen en ik vind het fijn om te weten of er mensen in of om het huis zijn.

Maar Guus IS helemaal niet waaks. :neenee: Klinkt raar maar het gaat hem om iets anders. Als hij iets leuk vindt, bv bezoek dan blaft hij keihard. Dan moet hij even geaaid worden en dan genegeerd en binnen 1 minuut is hij rustig. Ga je iets anders doen, bv aankijken of speels doen dan blaft hij door. Dus hij waakt als een dolle maar hij vindt bezoek het leukste wat er is.

Hij roept de hele roedel als er bezoek komt of hij is ergens blij verrast. Jaaaaa bezoek! Woef woef woef etc...

Dus niemand komt hier ongemerkt om het huis want dan wordt Guus zo blij dat hij gaat krijsen :LOL: :schrik: En hij stopt niet als wij niet komen :engel:

Hij is net zo waaks als mijn herders waren maar met totaal andere motivaties. Ik hoor altijd meteen dat er mensen komen doordat hij opspringt, wlid enthousiast wordt en woest begint te grommen en blaffen. Meer heb ik niet nodig dus hij functioneerd als een prima waakhond.

En hij blaft verder helemaal niet veel dus perfect.

Dus voor mij is dit nieuw. Ik denk voor heel veel mensen niet want ik ben zelf al heel vaak door woest blaffende honden super enthousiast ontvangen :I: Ik had eerder altijd hele waakse honden maar die bewaakten echt mij en ons huis. Dus die waren wel echt waaks. Maar het kwam eigenlijk op hetzelfde neer.

Bas is een flutwaakhond. Die blaft soms wel en soms niet als er mensen komen. Soms 2 keer, soms 5 keer. Maar dat doet ze ook als er een kat of roofvogel in de tuin zit. Of kraaien. Moet ze niet. En als er dan een wildvreemde binnen loopt loopt ze gewoon vrolijk met die persoon mee. Misschien een beetje bezorgd maar verder boeit het haar niet zoveel. Er was hier een keer een vreemde man in huis en ik kwam hem en Bas tegen in de keuken toen ik thuis kwam. Bas stond gewoon bij de deur mij te begroeten toen ik achter haar ineens een man in de keuken zag staan. :schrik: Einde gedachte dat ze misschien toch zou blaffen. Mijn partner zat nl gewoon boven en heeft niks gehoord verder. Niet geblaft :oohja: :LOL:

Waarom waken jullie honoen? Wat is hun reden?
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Leuke vorm van waken

Ongelezen bericht door kooi »

Hier valt het allemaal mee.
Als de bel gaat blaft ze even. zo ook als en van de kinderen binnen komt. Maar ik heb sinds twee maanden een huurder. Aardige knul die hier vijf maanden stage loopt. En als die thuis komt, gaat ze compleet uit haar dak. Ze kan daar maar niet aan wennen. Net alsof ze weet dat hij niet tot de familie behoort.

En hoe ze dat onderscheid maakt, ik weet het niet.
Er komen hier drie jonge mannen van rond de twintig binnen: Zoon, het liefje van mijn dochter en mijn hospitant. En alleen bij de laatste gaat ze maar zo tekeer.
Dochter, die hier nog woont, herkent ze aan het rammeltje dat haar sleutelbos maakt, daar reageert ze bijna helemaal niet op. en als ik thuis kom blaft ze ook niet.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Yindi waakt. Als er iemand de oprit opkomt gaat ze helemaal los want dat betekent dat er iemand komt.
Voor het huis staan of lopen is ze het ook niet mee eens maar dat mag niet van ons. Dan blijven we bezig :Q:

Ik hoor wel het verschil tussen bekend of onbekend. Ze blaft hoger als ze een bekend iemand ziet en ze gaat er een beetje bij janken.
Onbekend is een echte lage blaf en betekent dat diegene absoluut niet welkom is.
Jammer genoeg voor haar mogen er best pakjes bezorgd worden en als er vrienden komen die ze weinig ziet (onbekende blaf) komen die ook gewoon binnen.

Ze gaat trouwens ook helemaal los van als een van ons thuis komt. Dan blaft ze ook even en is daarna door het dolle heen. Enige keer wanneer ze stil is wanneer mijn man thuis komt is als hij nachtdienst heeft gehad. Dan slaapt het hele huis en dat lijkt ze te snappen :Q:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Feather__ schreef:Yindi waakt. Als er iemand de oprit opkomt gaat ze helemaal los want dat betekent dat er iemand komt.
Voor het huis staan of lopen is ze het ook niet mee eens maar dat mag niet van ons. Dan blijven we bezig :Q:

Ik hoor wel het verschil tussen bekend of onbekend. Ze blaft hoger als ze een bekend iemand ziet en ze gaat er een beetje bij janken.
Onbekend is een echte lage blaf en betekent dat diegene absoluut niet welkom is.
Jammer genoeg voor haar mogen er best pakjes bezorgd worden en als er vrienden komen die ze weinig ziet (onbekende blaf) komen die ook gewoon binnen.

Ze gaat trouwens ook helemaal los van als een van ons thuis komt. Dan blaft ze ook even en is daarna door het dolle heen. Enige keer wanneer ze stil is wanneer mijn man thuis komt is als hij nachtdienst heeft gehad. Dan slaapt het hele huis en dat lijkt ze te snappen :Q:

Maar waarom blaft ze? Is die vreemdeling echt niet welkom of is ze opgewonden en roept ze jou bv?
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Mijn honden hebben verschillende motieven. Dushi is oud en doof maar vroeger blafte ze alleen als ze bekende mensen hoorde komen. Bij andere hield ze stil, want niet interessant.

Lizzie is helemaal niet waaks. Ze reageert soms op het geblaf van de andere honden maar zelf nergens op. Behalve op mensen die voorbij lopen met honden. Dan komt er een binnensmonds blafje. Dat is territorium bewaken tegen andere honden. Terwijl ik elke hond verder binnen kan duwen dus niet echt serieus. Laatst had mijn zoon de garagedeur omhoog laten staan. Mijn oude buurjongen was hier naar binnen gegaan om te kijken of de honden er nog waren ( keetje hadden we nog niet). Beide hebben helemaal niet op hem gereageerd, terwijl ze hem nauwelijks kennen.

Keetje is een ander verhaal. Die ziet vrij snel onraad. Zij blaft echt uit waarschuwing. Wij hebben een hele rare dorpskrant bezorger. Ik denk dat die niet helemaal fris is. Laatst was ik boven en ging keetje compleet uit haar dak. Echt zwaar blaffen. Stond die vent door de brievenbus te gluren.
Verder is ze wel altijd vriendelijk tegen bekend bezoek. Onbekend bezoek wordt even vakkundig genereert maar binnen 5 minuten ook geaccepteerd.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 15 mar 2018 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Mijn honden waken heel erg.
Tijdje geleden blaften ze 's nachts en toen werd er bij de buren ingebroken.
Afgelopen nacht sloegen ze beiden aan, keken we uit het raam stond er iets verderop een auto in de fik.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Die van ons zijn nog jong, dus die blaffen nog niet als er aangebeld wordt, ze staan vol verwachting klaar om het bezoek te ontvangen. Misschien gaan ze nooit blaffen, want ze vinden bezoek leuk. En schijnbaar moet er alleen geblaft worden als iets eng is.

Mijn vorige honden blaften wel en niet zo klein beetje ook, dat begon al als er beneden gebeld werd en werd herhaald als er boven gebeld werd.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier is alleen Amy waaks: zij slaat even alarm als er iets afwijkends gebeurt vlak voor de deur of mijn ramen. Dat is dus vooral om mij (en de andere honden) te waarschuwen. Ze blaft bijvoorbeeld niet als er buren die in het portiek wonen in en uit lopen of als de postbezorger of wekelijkse schoonmaker komt, maar wel als er vreemde mensen blijven stilstaan vlak voor de deur of een vreemde hond in mijn voortuin wil plassen ;-) Taartje doet dan meestal mee, maar heeft de helft van de tijd geen idee waarom ze dan blaft. Iedereen kan hier wel gewoon binnen komen lopen, het waken beperkt zich dus tot wat er buiten te zien en te horen is.
Mila is alleen een beetje waaks in de achtertuin, slaat ook even alarm als ze echt iets geks zien. Amoz komt dan Mila te hulp schieten. Ze hebben hier dus duidelijk de waaktaken onderverdeeld: Amy en Taartje binnen, Mila en Amoz buiten :mrgreen:
Als de deurbel gaat, blaffen ze ook, maar dat is uit opwinding en omdat ze bezoek leuk vinden. Mila begint daarmee en de rest doet dan met haar mee.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Niko is ook zo'n slechte goede waakhond. Vind het best apart met de rassen die er in zitten (DH, rotkwijler, bordeaux en een vleugje jachthond) maar hij zit het liefst bij ieder bezoek op schoot en wordt blij van pakjes (daar kan lekkers in zitten!) dus hij blaft, springt, kwispelt z'n kont er af.
40 kilo hond in je nek is niet de bedoeling, dus hij zit eerst altijd even apart met een snoep tot hij gekalmeerd is.
Het lijkt echt heel wat, mensen zijn vaak bang van hem :LOL: Hij heeft ook zo'n mooie zware blaf.
Terwijl hij koffie voor je zou zetten als het kon :lol1:

Gelukkig blaft hij wel maar kort en alleen als er echt wat aan de hand is. Niet eens dagelijks.

Charlie liet iedereen (zonder mij) vriendelijk binnen, zonder een kik te geven. Daarna mocht je alleen niet meer bewegen :oeps:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco blaft uit opwinding en als de bel gaat, maar gaat er niet mee door. Gait kan heel fel reageren als er iets niet klopt naar zijn idee: een man in de tuin voor het raam, iemand op het dak. En hij gaat waken als ik ergens wat langer stil sta/zit. Zo begon hij te blaffen op de Winner toen ik m'n spullen bij de Markiesjesstand aan het pakken was en hij iemand bij een andere stand bezig zag. Verder was het er al stil. En ook toen er mensen die hal binnen liepen. Hoewel hij los was, bleef hij bij de stand. Bijna thuis moesten we op de bus wachten en de eerste mensen die bij onze abri kwamen moesten ook aangeblaft worden, evenals de mensen die aan de andere kant van het glas op de metro wachtten. Laatst was ik foto's aan het maken in de polder, hij ziet iemand hurken bij een emmer. Nou, dat klopte niet, hoor! En dan heeft hij echt zo'n lage blaf van: ik vertrouw het niet.
Maar uiteindelijk zal hij ook vreemden gewoon vriendelijk begroeten, dus meer dan een alarm levert hij niet op
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 15 mar 2018 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Hier brult en gilt alles als de bel gaat of als iemand achterom komt.
Maar als je daarna gaat zitten, zitten ze ook zo bij je.
Het gaat dus puur om het krijsen en niet om het bewaken van de kiet. Gelukkig niet zeg.
Dat werkt wel. Want niemand komt ongemerkt binnen en dat is precies wat ik wil. Ook al is het alleen enthousiasme want ik wil ook niet dat hij het kracht bij zet of doet omdat hij een hekel aan mensen heeft.

Zo is prima. Alles bij elkaar blaffen maar daarbij lief springen en onderdanig tegen de benen van mensen aanwerpen :I:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb een herder en een teckel. Een week of 2 geleden werd ik wakker van Frodo die om 4 uur s'nachts als een bezetene aan het krijsen was, Biko hoorde ik niet. Later hoorde ik dat inbrekers 2 huizen verderop hadden geprobeerd achter met een koevoet binnen te komen. Ik denk dat ze ons huis hebben overgeslagen vanwege de krijsende tokkel :schrik: :mrgreen:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Oor waakt vooral uit onzekerheid. Wij wonen in een portiekflat en vanuit de woonkamer kun je niks zien. Je ziet mensen niet aankomen via de straat, we hebben geen tuin waar je ze binnen ziet komen en in de voordeur zit ook geen raam. Oor slaat dus aan als ze iets in het portiek hoort of als onze deurbel gaat. Dan krijgt ze een stijve staart en een borstel en als er iemand binnen komt die ze niet kent wordt er soms een beetje gegromd. Ze wil echt pér sé zien wie er voor de deur staat.

Marinus en ik hebben een jaar een boerderij van Natuurmonumenten beheerd waar veel bezoekers kwamen voor informatie en waar wij een theehuis en winkeltje runden. In het begin waren wij bang dat we Oor niet mee konden nemen omdat ze te waaks zou zijn. Maar op de boerderij was ze helemaal niet waaks! Waarom? Omdat het erf zo groot en weids was dat ze mensen van verre aan kon zien komen. En ook omdat er voor haar door die weidsheid altijd wel een ontsnappingsroute was. Ze voelde zich daar veel veiliger en lag als een koningin op haar erf tevreden naar alle bezoekers te kijken en af en toe wat te spelen met de kinderen. En het hielp ook mee dat ze daar verwachtte dat er mensen kwamen. Zelfs op rustige dagen als er nauwelijks iemand kwam.

Totdat het avond werd en de winkel dicht ging, als wij dan nog binnen zaten met de deuren dicht om bijvoorbeeld de kas te tellen, en er kwam dan een collega van Natuurmonumenten onverwacht binnen, dan sloeg ze wel weer aan. Want dan verwachtte ze het niet, had ze het niet zien aankomen en kon ze geen kant op.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier wordt gewaakt omdat ze zijn opgefokt door buurbewoners die tegen het raam aantikken als ik niet thuis (ben/lijk te zijn). Dus het is meer frustratie als ze blaffen
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

buiten op het erf slaat Lana alleen aan als er vreemden komen en gaan staan wachten voor het hek, dan heb ik toch wel het idee dat ze het terrein bewaakt,
iemand die gewoon door de poort komt, en dat zijn alleen de bekenden, [want een vreemde doet dat echt niet], die worden gewoon kwispelend begroet, er wordt dan niet geblaft, t is net als of ze weet dat het dan goed is.
in huis slaat ze alleen aan als ze iets hoort wat niet bekend is,[kan ook best een kat of iets anders zijn] auto's en voetstappen van eigen kent ze als geen ander,
ik kan precies zien of er bekend of vreemd volk aan komt,
als ik alleen thuis ben, is ze wel alerter dan wanneer mijn man thuis is. dus ook dat zie ik wel als een vorm van bewaken.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

laeken schreef:
Feather__ schreef:Yindi waakt. Als er iemand de oprit opkomt gaat ze helemaal los want dat betekent dat er iemand komt.

Maar waarom blaft ze? Is die vreemdeling echt niet welkom of is ze opgewonden en roept ze jou bv?
Die vreemdeling is niet welkom. Ik sluit haar altijd even weg als er iemand is die ze niet (goed) kent. Ze heeft dan tijd nodig om de kat uit de boom te kijken. Bij mensen die ze kent is het na binnenkomst goed en zit ze na 10 minuten te kroelen. Iemand die ze niet vaak ziet of voor het eerst.. daar duurt het echt uren voor diegene haar mag aanraken. Ze gaat wel uit zichzelf af en toe snuffelen en ze houd van kroelen. Ze wil dus zelf uiteindelijk geaaid worden maar het duurt lang.
Ze kan wel gewoon los lopen als er mensen zijn die ze niet kent behalve in het begin dan. Maar echt heel leuk vind ze het niet.
Afbeelding
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Hij is dus niet waaks, hij is aandachtsgeil. :mrgreen:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Laila en Shira zijn waaks. Jack is ontzettend blij als er iemand voor de deur staat maar blaft niet. Shira is vriendelijk als er een bekend persoon binnenkomt. Maar zou iemand heel luidruchtig of te druk binnenkomen dan moeten we haar even in de gaten houden. Laila is heel erg waaks en als ze iemand kent dan kan de persoon naar binnen maar bij onbekende mensen moeten we het wel even begeleiden.

Als Laila iemand niet kent en een vreemde komt binnen als wij er niet zijn dan zou het me niet verbazen als ze bijt.
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Hier waken ze beiden, maar wel op een ander niveau.
Noa blaft als er iemand aan de deur staat. Ze is stil zodra het volk binnen is en gaat het liefst in haar bench of de kattenbak verstoppen, want bezoek=eng :schrik: Puur aankondiging dus, niks niet beschermen van huis en haard.
Damy daarintegen.. Die blaft op iedereen die voorbij wandelt, fietsers die over de straat rijden. Owee als er iemand aanbelt, een blaffestijn! Bij bekend volk is hij wel stil na een aai. Als het een vreemde is, blijft hij rondlopen, al blaffend en grommend. Even snuffelen maakt hem niet stil. Vreemd volk moet weg :pffff: Aanvallen doet hij niet, maar hij kan heel eng klinken vanonder de eettafel :E:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Mijn vriend was laatst blij verrast dat Aki voor pampus op de bank buiten lag en dat de schilders de plaats op kwamen en Aki goed stil bleef. Hij sliep.
Ik zelf dacht "we zijn een beetje doorgeslagen met hem stil laten zijn" :roll:
Maar goed, schilders waren wel al vaker in en om het huis geweest en waren wel al wat bekend.

Vandaag was ik zelf thuis, schilders kwamen weer de plaats op en Aki keek op, keek naar mij, en het was goed, dus goed en stil.
Wel fijn zo, vond ik eerlijk gezegd ook :wink:

Tijdje later deden ze de achterdeur open, en riepen de schilders mij (ik zat in de woonkamer met de tussendeur naar de keuken dicht). Dat was het moment dat hij wel overeind schoot en in de ankers kwam en ook vocaal reageerde met een voorwaartse beweging.

Nu hebben we dat op vakantie ook al eens ervaren, dat alles pais en vree was als wij als bazen ook de dingen zagen of zelf spraken met andere personen, maar op het moment dat we er niet op bedacht zijn en dezelfde personen willen naar binnen, reageert hij dus wel.

Jol blaft om het alert zijn, en deels uit argwaan en angst, Aki reageert in mijn beleving als het vreemden betreft wel op het gebeuren. Is er niets aan de hand, dan is het prima, is het onverwachts of zijn wij er niet bij dan reageert hij en staat hij er ook.

Bij gewone visite is hij overdreven enthousiast en bij de bel of bij de voordeur wil hij ook zich laten gelden, maar dat is een ander soort waakzaamheid.
Maar goed, ik vond het wat minder leuk toen mijn vriend zei hoe braaf hij wel niet was toen de schilders onverwachts de plaats op kwamen, ik begon me zorgen te maken. Maar (gelukkig) reageert hij dus wel gewoon alert op afwijkende dingen.
En ik ben er eigenlijk alleen maar blij om, een herder die niet moeilijk is met vreemd volk over de vloer als wij er zelf bij zijn. Vond ik met de vorige herders ook wel zo makkelijk. Fijn in de omgang, ik hoefde ze nooit weg te sluiten, maar ondanks hun vriendelijkheid weet ik wel dat ze er staan als er wel iets onverwachts gebeurd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Karel is licht waaks, Pom echt totaal niet. Blaffen bij bezoek doen ze sowieso niet, maar Karel blaft wel als ie iets ziet (vanaf het balkon, draagt lekker ver :X) of iets vreemds hoort in de hal. Ik hou helemaal niet van geblaf dus liever minder dan meer zeg maar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ook wel grappig: postbode kan gewoon naar de deur lopen, collectanten die pas bij de deur onze nee-nee-sticker bij de bel zien zijn ook geen probleem. Maar als de wagen van Postnl stopt en er komt vervolgens iemand, meestal dus de bezorger, het tuinpad op, of bekenden stappen uit de auto en konden de tuin in, dan is het hier blaffen geblazen: er gaat aangebeld worden! Bel is dan dus niet meer nodig :mrgreen: Ze worden gelukkig ook heel snel weer stil
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

mijke schreef:Oor waakt vooral uit onzekerheid. Wij wonen in een portiekflat en vanuit de woonkamer kun je niks zien. Je ziet mensen niet aankomen via de straat, we hebben geen tuin waar je ze binnen ziet komen en in de voordeur zit ook geen raam. Oor slaat dus aan als ze iets in het portiek hoort of als onze deurbel gaat. Dan krijgt ze een stijve staart en een borstel en als er iemand binnen komt die ze niet kent wordt er soms een beetje gegromd. Ze wil echt pér sé zien wie er voor de deur staat.
Dit. Maar hij blaft/gromt ook als we op het balkon zitten en hij ziet mensen (of een kat!) langslopen die hem niet zinnen.

Laatst liep ik 's avonds met hem door het park en er kwamen twee getinte jongen op een scooter aanrijden die de weg vroegen (ja echt). Echter toen hij de scooter voor m'n neus parkeerde hapte Vic zo in de sporttas die de achterste jongen over zijn been had hangen, dat was niet de bedoeling!
Ik denk dus dat als er een echte bedreiging is dat hij het niet bij blaffen zal laten. Gelukkig in huis stopt hij wel met blaffen als ik zeg dat het goed is.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Micron waakt middels een blafje en attendeert daarmee de dames op onraad. Die zijn verder niet blafferig waaks, Luus is wel enthousiast als je thuiskomt en geeft daarbij een blafje. Verder grommen ze als ze wat horen of zien wat of te dichtbij is of vreemd. In hun eigen omgeving zijn ze logischerwijs het waakst, al waken ze ook als we op vakantie zijn. Dat niet blafferig zijn vind ik zelf wel prettig al is dat kwartje niet gevallen bij Micron :mrgreen:. Ze waken om hun roedel te beschermen en hebben al een keer een on guur type bij buren hier weggejaagd. Die stond daar toen ik vroeg met ze op pad ging en op hun gebrom koos hij het hazenpad. De buurman waardat bij gebeurde is nogal een kletskous en het heeft de dames dan ook razend populair gemaakt in de buurt. De buurt waakhonden zijn ze daarmee geworden. Ik verzuim maar te vertellen dat het ze toch werkelijk geen zier interesseert wat er bij de buren gebeurt :engel: hun waken is enkel op hun eigen roedel gericht. De onverlaat stond gewoon dicht bij onze auto en dat wekte zo vroeg in het donker hun ergenis op meer niet.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Een waak- en verdedigingshond is in mijn woonplaats, 10e op de ranglijst als het om criminaliteit gaat, een noodzakelijk kwaad. We stonden op de 3e plaats. De criminaliteit is echter niet afgenomen, integendeel zelfs. De bewoners doen echter geen aangifte meer, tenzij het om een verzekeringskwestie gaat. Vandaar deze vertekende uitslag.
Waken doet Lut perfect. Ongevraagd op eigen terrein komen is geen optie. Dan houdt ze je onder voortdurend geblaf per direct staande tot ik arriveer. Blijft de persoon niet staan dan wordt deze gebeten.
De Thaise Ridgeback van mijn buren blaft niet. Die besluipt je in alle stilte op neutrale wijze en valt zonder waarschuwing direct aan. Gelukkig nam ze hem gisteren niet mee de straat op toen ze een fysiek conflict had met een marokkaan. Lut was de voordeur al aan het slopen om de buurvrouw te helpen. Hoe graag ik het ook zou willen, het is helaas (nog) geen optie want je hond wordt per direct in beslag genomen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tot nu toe lijkt Jessie waaks te zijn, maar niet overdreven: als ze achter in de tuin is en ze hoort mensen voor buiten op het pad lopen, dan slaat
ze aan en ook als ze in haar oren vreemde geluiden hoort.
De deurbel daar reageert ze totaal (nog) niet op, die koppeling heeft ze nog niet.
Bezoek is tot nu toe ook nog niet leuk, ze vindt het nog te eng die vreemde mensen in haar veilige plekje. Hopelijk komt daar nog verandering
in.

Van mij mag ze waaks zijn, ik vind het altijd wel een veilig gevoel, maar overdreven geblaf daar hou ik niet van. Tot nu toe zijn al mijn honden
in goede proporties waaks geweest eigenlijk en vonden ze 'goed volk' (visite) dan weer fantastisch.

Terwijl ik dit schrijf, rent Jessie dapper de tuin in omdat de buurman zijn klikobak komt terugbrengen... de heldin :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”