Maar Guus IS helemaal niet waaks.

Hij roept de hele roedel als er bezoek komt of hij is ergens blij verrast. Jaaaaa bezoek! Woef woef woef etc...
Dus niemand komt hier ongemerkt om het huis want dan wordt Guus zo blij dat hij gaat krijsen

Hij is net zo waaks als mijn herders waren maar met totaal andere motivaties. Ik hoor altijd meteen dat er mensen komen doordat hij opspringt, wlid enthousiast wordt en woest begint te grommen en blaffen. Meer heb ik niet nodig dus hij functioneerd als een prima waakhond.
En hij blaft verder helemaal niet veel dus perfect.
Dus voor mij is dit nieuw. Ik denk voor heel veel mensen niet want ik ben zelf al heel vaak door woest blaffende honden super enthousiast ontvangen

Bas is een flutwaakhond. Die blaft soms wel en soms niet als er mensen komen. Soms 2 keer, soms 5 keer. Maar dat doet ze ook als er een kat of roofvogel in de tuin zit. Of kraaien. Moet ze niet. En als er dan een wildvreemde binnen loopt loopt ze gewoon vrolijk met die persoon mee. Misschien een beetje bezorgd maar verder boeit het haar niet zoveel. Er was hier een keer een vreemde man in huis en ik kwam hem en Bas tegen in de keuken toen ik thuis kwam. Bas stond gewoon bij de deur mij te begroeten toen ik achter haar ineens een man in de keuken zag staan.

Waarom waken jullie honoen? Wat is hun reden?