Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

NILIF

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lot
Actief
Contacteer:

NILIF

Ongelezen bericht door Lot »

Ik ben druk bezig met het wegloopgedrag...of in ieder geval het niet komen gedrag van Pepper. Hij mag dus ook niet meer los in het park, want dan ben ik rustig 3 kwartier bezig voordat ik hem weer aangelijnd heb. Ik heb al allerlei methodes geprobeert. Zo train ik met de lange lijn en oefen ik nu in de tuin met Pepper. Ik doe daar verschillende oefeningen en pas als hij die goed heeft uitgevoerd krijgt hij te eten. Voor iedere maaltijd of koekje moet hij opdrachten doen en het is geen zelfsprekendheid meer. Op deze manier hoop ik dat het kwartje een keer gaat vallen.
Nu las ik net dat deze methode ook een naam heeft: NILIF = Nothing in life is free. De hond moet werken voor zijn beloningen. Het stikt van de engelstalige sites hierover, maar nu zoek ik dus een Nederlandse site of iemand die me deze methode eens haarfijn kan uitleggen. Mijn engels is wel redelijk, maar Nederlands leest toch een stuk prettiger :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat snap je niet dan? Gewoon een kwestie van voor wat hoort wat. Ik weet niet zo goed wat je uitgelegd wil hebben.. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik heb al wel gehoord van mensen die hun honden geen eten geven in de vorm van een maaltijd in een kom, maar die honden moeten gewoon voor elk brokje afzonderlijk werken. Zo krijgen ze hun dagelijkse hoeveelheid binnen.

Iets overdreven als je het mij vraagt, maar ja :? .
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Ik had het net al bij een poll ook gezet. Ik geef op advies van de dierenarts Joewps eten in een bal of kong. Het is dus niet zo dat hij voor elk brokje afzonderlijk oefeningen moet doen maar hij moet wel werken voor zijn eten zoals wij moeten werken voor ons geld. Joep moet afvallen en elk beetje beweging is zo meegenomen ;)
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Lot
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lot »

Ik was niet van plan om hem voor elk brokje afzonderlijk te laten werken, hoor. En Pepper hoeft ook niet af te vallen. Ik was gewoon heel benieuwd naar deze methode. Overal valt wat van te leren toch?
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Domie schreef:Ik had het net al bij een poll ook gezet. Ik geef op advies van de dierenarts Joewps eten in een bal of kong. Het is dus niet zo dat hij voor elk brokje afzonderlijk oefeningen moet doen maar hij moet wel werken voor zijn eten zoals wij moeten werken voor ons geld. Joep moet afvallen en elk beetje beweging is zo meegenomen ;)
Dit is toch wel iets heel anders dan wat met de NILIF-methode wordt bedoeld. Het gaat er om dat de hond een opdracht uit moet voeren voordat hij iets krijgt wat hij graag wil. Over het algemeen zijn dat drie dingen: eten, uitgelaten worden en spelen.
Bij de NILIF-methode ga je er van uit dat de hond een opdracht moet uitvoeren voordat hij iets krijgt wat hij graag wil. Dus hij wil uitgelaten worden? Je pakt zijn lijn geeft een commando en doet de lijn om. Voert hij het commando niet uit dan gaat de lijn weer aan het haakje en wordt hij niet uitgelaten. Volgende ronde nieuwe kansen. Hetzelfde geldt voor zijn eten. Je pakt zijn voerbak. Hij krijgt een commando. Voert hij het commando niet uit dan gaat de voerbak weer weg en mag hij honger lijden. Spelen? Je pakt een balletje en geeft een commando. Voert hij het commando niet uit dan gaat het balletje weg en ga jij iets anders doen. Hetzelfde geldt trouwens voor aandacht in zijn algemeenheid.

Het idee erachter is dat de hond doordat hij voor je moet werken om iets te verdienen, duidelijk afhankelijk van je wordt. Dit maakt de relatie tussen jou en je hond duidelijker. Je wordt duidelijker de baas van de hond.

Overigens vind ik het een beetje overdreven om de hond voor elk brokje uit zijn voerbak te laten werken. Bij een ernstig verstoorde baas-hond relatie zou ik me daar iets bij voor kunnen stellen maar in de gemiddelde situatie is dat volgens mij echt niet nodig.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar niet uitlaten lijkt me toch lastig om vol te houden. Want heb je net je hond zindelijk of ben je met een zindelijkheidstraining bezig dan ben je toch blij dat je op tijd naar buiten bent gegaan met je hond.

Anders valt dat ook in de soep.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:Maar niet uitlaten lijkt me toch lastig om vol te houden. Want heb je net je hond zindelijk of ben je met een zindelijkheidstraining bezig dan ben je toch blij dat je op tijd naar buiten bent gegaan met je hond.

Anders valt dat ook in de soep.
Nee maar je kunt wel onderscheid maken tussen even naar buiten voor de behoeften en lang naar buiten voor een fijne wandeling. Bij de zindelijkheidstraining zou ik het werken voor het uitlaten voorlopig niet toepassen. Maar voor alle andere dingen kun je het wel gebruiken. Overigens mogen onze honden in de tuin hun behoeften doen. Ik heb ze dus wel altijd kunnen laten werken voor de uitjes. Commando's niet uitvoeren betekent dan dus dat er niet gewandeld wordt, de behoeften worden dan gewoon in de tuin gedaan.

AfbeeldingAfbeelding
Baily

Maar waar blijf je dan met de theorie dat je als baasje leuker moet zijn dan de omgeving. Als je geen lekkere wandeling gaat maken en speelt enzo, hoe moet je dat dan voor elkaar krijgen.

Als mijn honden in de tuin hun behoefte moeten doen dan moet de nood erg hoog zijn hoor willen ze dat doen. Op 1 hond na doen ze dat dus niet. Uit zichzelf.

Ik vind dat honden een aantal basis rechten hebben en daar kom ik niet aan. Zoals recht op eten, aandacht en uitlaten.

Wel bepaal ik dus wanneer en daar kun je ook veel mee doen.
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Een hond denkt niet na over rechten. Die vind het heel 'normaal' dat de ranghoogsten de meeste 'rechten' hebben. Het politieke poldermodel en 'linkse ideeën' zijn niet aan een hond besteed.

Met andere woorden: een hond mist z'n rechten niet, hij moet plezier krijgen in z'n plichten. En door z'n plichten goed uit te voeren, krijgt ie z'n rechten als beloning.
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
Baily

Janet schreef:Een hond denkt niet na over rechten. Die vind het heel 'normaal' dat de ranghoogsten de meeste 'rechten' hebben. Het politieke poldermodel en 'linkse ideeën' zijn niet aan een hond besteed.

Met andere woorden: een hond mist z'n rechten niet, hij moet plezier krijgen in z'n plichten. En door z'n plichten goed uit te voeren, krijgt ie z'n rechten als beloning.
Ja dat is wel zo natuurlijk. Honden onder elkaar hebben hele andere regels. Het gaat alleen zo tegen mijn gevoel in om aan het eten van de hond te komen of het uitlaten.
Janet
Zeer actief

Baily schreef:Het gaat alleen zo tegen mijn gevoel in om aan het eten van de hond te komen of het uitlaten.
Natuurlijk hoeven ze echt niet zoveel te doen om het eten of uitlaten te verdienen. Een paar kleine oefeningen die de hond al beheerst goed (!) uitvoeren, is ook voldoende denk ik.
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Bij mijn weten is de NILIF-methode alleen geschikt voor honden met een rangordeprobleem, neurotisch gedrag vertonen en zodoende als werkhond moeten worden getraind. Bij dit soort honden is de beloning in voer het meest effectieve en daar deze honden een aantal uren per dag worden getraind kun je daarnaast niet nog eens een aparte maaltijd voorzetten, dan verlies je het effect.

Met Stanley heb ik sinds kort ook het probleem dat hij in bepaalde gebieden niet terug wil komen. Dat is logisch, want zijn jachtinstinct speelt nogal op en is daarnaast lekker aan het puberen. Kan ik 2 dingen doen; of ik laat hem los en probeer met zoveel mogelijk overwicht hem niet achter wild te laten gaan, of ik train hem aan de lange lijn op die plekken het hier komen met voertjes als beloning.
Bij voorbaat weet ik al dat het loslaten niet gaat lukken op die plekken want ik zal het nooit van zijn neus winnen, dus train ik hem voorlopig aan de lange lijn en laat hem fixeren op de bal etc.
Ik heb een apart stuk trainingsveld omringd door heuveltjes met daarachter eenden en sloot. Daar kom ik bijna iedere dag even apporteren. Dat ging 2x goed, totdat hij weer achter de heuvels verdween om die eenden dwars te zitten. Op dat moment kan ik fluiten naar het hierkomen en moet dus echt op hem af lopen en vanaf zo'n 10 meter afstand heel hard ZIT roepen. Dan wordt hij bang, laat zijn bal los en laat zich zonder problemen aanlijnen. Dat naar hem toe lopen, doe ik alleen op deze plek omdat dat de enige manier is hem van die eenden weg te houden, voor de rest komt hij maar achter mij aan. Ik pak de bal af en loop dan regelrecht naar huis.
Nu leer ik het apporteren toch op voerbeloning aan. Het is nou eenmaal een retriever die alles doet voor wat lekkers, dus moet het dan maar op die manier. Tussen de 4 t/m 8x apporteren, ophalen en brengen, voorzitten, goedzo en belonen met een brokje of stukje kaas (wondermiddel op de meest moeilijke plekken).
Ik beloon alleen op stem op de normale standaardcommando's, maar op Hier verwen ik hem met wat lekkers. Dat doe ik ook in het park, maar zorg dat ik ook zijn piepbal bij me heb. Die krijgt hij in het park echt niet als hij los is, maar pas als hij gekomen is op mijn Hier-commando en ik hem zonder problemen kan aanlijnen.
Ik weet hoe moeilijk het is dit kat en muisspel te spelen, maar door zelf te leren rustig te blijven en zijn uitlokkerij te negeren en op het juiste moment met overwicht te reageren en af te leiden, zal je hond uiteindelijk leren dat jij interessanter bent dan de rest van de omgeving.

Veel succes!

:zwaai: Groetjes van
Sandra en
Janet
Zeer actief

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Aandacht (vooral positief, maar ook negatief) kan ook een hele sterke drijfveer zijn voor honden om te werken.
En je kunt het naar eigen inzicht denk ik toepassen, denk ik. Afhankelijk van het karakter van de hond kun je deze methode voor álles gebruiken of alleen voor de 'hele speciale' dingen, als een knuffel, iets extra lekkers ed.
Kali bijvoorbeeld is geen zenuwenpees en we hebben ook geen rangordeprobleem. In aanleg is ze echter wel dominant ten opzichte van anderen (mensen en honden). Van mij krijgt ze al van pup af aan bijna niets voor niets. En het gaat uitstekend. Ze vindt het heerlijk om te werken: ze wordt juist stierlijk vervelend als ze niets hoeft te doen.
Ik denk zelf dat veel rangordeproblemen tussen hond en eigenaar juist ontstaan doordat de eigenaars de honden té veel (of zelfs alles) voor niets geven.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik vind het vrij normaal dat een hond moet "werken" voor iets...... Ik zie me al m'n honden de hele dag van alles geven, terwijl ze er niets voor doen :?

Maar ik draai de boel om: luistert de hond goed naar een commando, dan wordt ie beloond. Dus ik zie het niet zozeer als voor ieder brokje werken, maar meer als beloning voor goed luisteren.

Voor het echte eten hoeven ze niet zo gek veel te doen: gewoon even rustig doen en dan krijgen ze eten. Met uitlaten is het altijd zo dat ze naar me toe moeten komen, zitten (kaya dan :mrgreen: ) en dan de halsband om. Anders wordt het toch een grote bende? :?

Hierkomen buiten is belonen, maar er worden niet zomaar koekjes ingepropt. Hierkomen, zitten, afgaan, wachten, volgen, enz. enz. en als het goed gebeurd, wordt er beloond.

Ik vind het prima werken!!!

Zie echter niet zoveel verschil tussen de methode "werken voor eten" en "belonen van goed gedrag" :?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
willeke1984
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door willeke1984 »

troufa moet ook werken voor alles.
Wil ze iets tja dan zal ze m`n commando uit moeten voeren. Zo niet, jammer, en proberen we het na 10 minuten nog is.

Buiten doe ik het ook zo. Ze weet dondersgoed dat ik koekjes in mijn zak heb, ze zit soms ook met heel haar snuit in mijn zak, maar krijgt echt niks voordat ze bijvoorbeeld goed volgt of wat ook.

Met het hierkomen wil ik dat ook doen, maar als ze al los kan lopen, ben ik allang blij als ze terug komt. Tot nu toe lijn ik dan eerst aan, dan zitten, en dan belonen. Maar dat die laatste 2 stappen moeten nog omgedraaid (ooit)

gewoon met haar eten hoeft ze niet veel te doen. Even zitten is genoeg, zodat we niet onderste boven gesprongen worden
willeke
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ik vind het vrij normaal dat een hond moet "werken" voor iets...... Ik zie me al m'n honden de hele dag van alles geven, terwijl ze er niets voor doen :?

Maar ik draai de boel om: luistert de hond goed naar een commando, dan wordt ie beloond. Dus ik zie het niet zozeer als voor ieder brokje werken, maar meer als beloning voor goed luisteren.

Voor het echte eten hoeven ze niet zo gek veel te doen: gewoon even rustig doen en dan krijgen ze eten. Met uitlaten is het altijd zo dat ze naar me toe moeten komen, zitten (kaya dan :mrgreen: ) en dan de halsband om. Anders wordt het toch een grote bende? :?

Hierkomen buiten is belonen, maar er worden niet zomaar koekjes ingepropt. Hierkomen, zitten, afgaan, wachten, volgen, enz. enz. en als het goed gebeurd, wordt er beloond.

Ik vind het prima werken!!!

Zie echter niet zoveel verschil tussen de methode "werken voor eten" en "belonen van goed gedrag" :?
Het verschil is dat je bij de eerste variant ook iets laat doen voor de basale levensbehoeften (eten, spelen, uitgaan). Eigenlijk beloon je dan met die basale levensbehoefte. Maar je hebt gelijk, het ligt heel dicht bij elkaar ;) .

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”