Bij mijn weten is de NILIF-methode alleen geschikt voor honden met een rangordeprobleem, neurotisch gedrag vertonen en zodoende als werkhond moeten worden getraind. Bij dit soort honden is de beloning in voer het meest effectieve en daar deze honden een aantal uren per dag worden getraind kun je daarnaast niet nog eens een aparte maaltijd voorzetten, dan verlies je het effect.
Met Stanley heb ik sinds kort ook het probleem dat hij in bepaalde gebieden niet terug wil komen. Dat is logisch, want zijn jachtinstinct speelt nogal op en is daarnaast lekker aan het puberen. Kan ik 2 dingen doen; of ik laat hem los en probeer met zoveel mogelijk overwicht hem niet achter wild te laten gaan, of ik train hem aan de lange lijn op die plekken het hier komen met voertjes als beloning.
Bij voorbaat weet ik al dat het loslaten niet gaat lukken op die plekken want ik zal het nooit van zijn neus winnen, dus train ik hem voorlopig aan de lange lijn en laat hem fixeren op de bal etc.
Ik heb een apart stuk trainingsveld omringd door heuveltjes met daarachter eenden en sloot. Daar kom ik bijna iedere dag even apporteren. Dat ging 2x goed, totdat hij weer achter de heuvels verdween om die eenden dwars te zitten. Op dat moment kan ik fluiten naar het hierkomen en moet dus echt op hem af lopen en vanaf zo'n 10 meter afstand heel hard ZIT roepen. Dan wordt hij bang, laat zijn bal los en laat zich zonder problemen aanlijnen. Dat naar hem toe lopen, doe ik alleen op deze plek omdat dat de enige manier is hem van die eenden weg te houden, voor de rest komt hij maar achter mij aan. Ik pak de bal af en loop dan regelrecht naar huis.
Nu leer ik het apporteren toch op voerbeloning aan. Het is nou eenmaal een retriever die alles doet voor wat lekkers, dus moet het dan maar op die manier. Tussen de 4 t/m 8x apporteren, ophalen en brengen, voorzitten, goedzo en belonen met een brokje of stukje kaas (wondermiddel op de meest moeilijke plekken).
Ik beloon alleen op stem op de normale standaardcommando's, maar op Hier verwen ik hem met wat lekkers. Dat doe ik ook in het park, maar zorg dat ik ook zijn piepbal bij me heb. Die krijgt hij in het park echt niet als hij los is, maar pas als hij gekomen is op mijn Hier-commando en ik hem zonder problemen kan aanlijnen.
Ik weet hoe moeilijk het is dit kat en muisspel te spelen, maar door zelf te leren rustig te blijven en zijn uitlokkerij te negeren en op het juiste moment met overwicht te reageren en af te leiden, zal je hond uiteindelijk leren dat jij interessanter bent dan de rest van de omgeving.
Veel succes!

: Groetjes van
Sandra en