Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Västgötaspets

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rosaly
Actief
Mijn ras(sen): Siberische husky
Aantal honden: 1

Västgötaspets

Ongelezen bericht door Rosaly »

Ik kwam net via een vriendin een ras tegen waar ik nog niet eerder van had gehoord, de Västgötaspets. Ik heb even zitten lezen en het lijkt mij echt een heel leuk ras, dit zou wel eens onze volgende hond kunnen worden. Het lijkt een beetje op een dwergTamaskan.

Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Västgötaspets

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Haha, een dwergtamaskan!

Ze zijn heel leuk, ik vnd ze althans enig.
Ze zijn dwergen maar met redelijk tot gewoon rechte benen, dat is al een pré.
Echte herders zijn het en wel wat vocaal.

Ze zijn er niet zoveel, dat is jammer, maar ik meen dat er hier iemand is die er een heeft. Geen idee meer wie.
Ik heb er meerdere gekend, allemaal even leuk :D
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Västgötaspets

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh die staat zo erg op ons lijstje :I: alleen gaat hier nooit een pup komen en dat er nou herplaatsers in overvloed zijn... maar het lijken mij echt heerlijke honden.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Zo op de foto vind ik het net een husky x corgi :mrgreen:
Tenmashi
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Ze komen uit Zweden, worden ook wel Zweedse Vallhund genoemd. Behoren tot de spitsen en oertypen maar zijn eigenlijk (ook) herdertjes. Waarschijnlijk in een ver ver verleden wel verwant aan de corgi.

Ooit komt er hier een. :I: Ik vind ze qua bouw veel mooier dan de corgi eigenlijk.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hier in de buurt lopen er twee! Ik vind het aantrekkelijke hondjes.
Tenmashi
Zeer actief

Oh ja in Venlo lopen er ook twee, toevallig een keer tegen gekomen en de eigenaar wat blij verrast dat ik het ras herkende. xD En op Woofstock ook twee gezien. Allemaal trouwens hele kalme hondjes.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik heb er een jaar of 3 geleden een gezien op een show. Terwijl we zaten te lunchen.
Ik vond hem er erg leuk uit zien, maar inderdaad vrij vocaal.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De exemplaren die ik tegen kom zijn niet zo werklustig als de rasbeschrijving doet vermoeden. Ze zijn erg gericht op eigenaar, vreemden hebben ze geen interesse in. Ze zijn vooral bijzonder vocaal.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Nu kwam ik die hond tegen op een show natuurlijk, met Yara en wat familieleden van Yara bij me.
Dat kan schelen.
Afbeelding
Tenmashi
Zeer actief

Op de show in Eindhoven ook een paar gezien en die waren inderdaad wel vocaal, de andere vier die ik 'in het wild' en op Woofstock tegen kwam gaven geen kik..
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik ken er twee, ik vind het leuke hondjes! Wel behoorlijk vocaal ja, maar ook wel echt actieve herdertjes en stoere hondjes in een kleine verpakking.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb jaren met twee getraind. Leuke hondjes, inderdaad. Maar behoorlijk fel. En er wordt hier gezegd 'tamelijk vocaal', nou, ik vond het behoorlijke krijstokken. :mrgreen:
Ben heus wel wat gewend met mijn collies maar die twee staken met kop en schouders boven het verbale geweld van mijn dames uit.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Västgötaspets

Tamara81 schreef:Heel mooi! Past wel goed bij jouw honden, Rosaly.
Een compacte mooie herder.

Wel ooit van gehoord toen ik nog dagelijks met mn neus in honden encyclopedieën zat en shows af ging.

Waar komen ze vandaan? (Scandinavie denk ik zo); en waar werden ze voor gebruikt? Is het een gezond ras?
Ik vind ze inderdaad ook leuk passen! Jammer dat er zo weinig fokkers zijn. Maar wij hebben nu toch nog geen ruimte voor een derde (ik moet ook eerst nog even bijkomen van de tweede...) en we gaan over 1,5 jaar voor 1 tot 2 jaar emigreren dus het zal nog wel even duren voor er hier eentje rondloopt.
Ik las dat er geen erfelijke gebreken voorkomen in het ras en dat ze als erfhonden werden gebruikt.
Afbeelding
Rosaly
Actief

Haha oke! Weet niet meer precies welke website ik heb gezien maar daar stond het dus wat mooier op dan het eigenlijk is :D
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Als je niet erg vind om altijd in de herrie te zitten dan is het een leuk ras :wink: ik vind het vreselijke herrieschoppers die niet te corrigeren zijn daarin :80:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik ben een keer een heel stel tegen gekomen op een clinic voor kelpies. Ze waren van een persoon die met schapen werkt met de spets en kelpies.
Het vocale is me daar wel opgevallen. Zoals veel spitsen kunnen ze heel karakteristiek 'doorblaffen'. Oren naar achteren, snuit in de lucht en blaffen maar :LOL:
Ik heb ze niet aan het werk gezien, ze waren alleen mee voor de gezelligheid. Maar volgens de eigenaar waren ze heel goed met de schapen.

Ik heb er zelf helemaal niets mee, maar dat heb ik met alle kortpotige rassen dus aan mij heb je niets.

Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Overigens staat de kelpie ook bekend om het blaffen en Kiwi kan in opwinding best loeien, vooral als spel wat uit de hand loopt zet ze een blaftirade op (wat goed te corrigeren is) Maar thuis hoor ik dr nooit, ook niet als de bel gaat.
Mayke daarintegen, draait dan volledig door :piew: terwijl je die buiten nooit hoort.

De situatie is dus erg afhankelijk van hoe blafferig een hond overkomt. Ik vind Kiwi dr blaffen veel minder storend dan Mayke dr territoriale getoeter.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik ken er drie en dat zijn allen paardenhondjes :D
Het vocale is me nooit opgevallen maar ze zijn allen geen allemansvrienden, hun baas ontvangt enthousiasme en vreemden motten ze niet. De hondjes die ik ken zijn erg braaf en mooi.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, het zijn heelers, dat moet je dus bijsturen, maar dat gaat vrij makkelijk volgens mij.
En vocaal, maar ja.
Wetters kunnen er ook wat van en die heb ik dat ook redelijk afgeleerd dus ach. Hoe erg het is is deels perceptie natuurlijk ;)

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind ze enig :I: Heel energiek en wat prettig gestoord, maar leuk!
Grote verschil met een Tamaskan lijkt me wel dat dit echt herdershondjes zijn, en dat zie je terug in het karakter.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Vroegûh zat ik in een omgeving waar een fokker zat en toen hadden we er een dozijn op cursus, door de jaren heen :wink: , ik vond ze superleuk in karakter en om te zien.
Echte stoere kleine hondjes.
Tsja en vocaal.....ik heb al 20 jaar Jack Russells en die blaffen hier ook niet. Tis maar net hoe je het ze bij brengt.
Gr. Aniek

Afbeelding
Sabi85
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar

Ongelezen bericht door Sabi85 »

Mijn zus heeft er één, erg leuk hondje :I:. Ik wil ooit ook een Västgötaspets.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik ken er eentje, die is donkerder van kleur, lang zo mooi niet als die op de foto. Een beetje een onooglijk hondje vind ik het altijd. Heel energiek, verder wel lief geloof ik. Maar ja, ik heb niets tot weinig met rashonden, dus ik zie er dan weer het speciale niet van. (Hoewel ik die op de foto hierboven wel aantrekkelijk vind, tenminste, ik snap dat je erop kan vallen.)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

*Wolf* schreef:Ik ken er eentje, die is donkerder van kleur, lang zo mooi niet als die op de foto. Een beetje een onooglijk hondje vind ik het altijd. Heel energiek, verder wel lief geloof ik. Maar ja, ik heb niets tot weinig met rashonden, dus ik zie er dan weer het speciale niet van. (Hoewel ik die op de foto hierboven wel aantrekkelijk vind, tenminste, ik snap dat je erop kan vallen.)
En als ie nou gepost was als foto van een asielkruisinkje?
Ieder voor zich hoor, maar ik vind dat je een beetje doorslaat in je 'ik heb niks met rashonden'.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Västgötaspets

Ongelezen bericht door -Lilo- »

kipo schreef:
*Wolf* schreef:Ik ken er eentje, die is donkerder van kleur, lang zo mooi niet als die op de foto. Een beetje een onooglijk hondje vind ik het altijd. Heel energiek, verder wel lief geloof ik. Maar ja, ik heb niets tot weinig met rashonden, dus ik zie er dan weer het speciale niet van. (Hoewel ik die op de foto hierboven wel aantrekkelijk vind, tenminste, ik snap dat je erop kan vallen.)
Ieder voor zich hoor, maar ik vind dat je een beetje doorslaat in je 'ik heb niks met rashonden'.
Je verwoordt precies wat ik dacht. Als 'onooglijk hondje' uit het asiel had *Wolf* het speciale wel gezien vermoed ik zo.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Spetsen :D Kennisje van me heeft er een paar, en op de jonge hondencursus met Oll zat er ook eentje in de les. Volgens mij hele leuke en werklustige hondjes maar wel echt herrieschoppers :P
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Serieus. Ik vind dit steeds raarder worden. Alsof een kruising herplaatser de nieuwe trend moet zijn.
Er zijn net zoveel lelijke kruisingen als dat er lelijke rashonden zijn, en net zoveel prachtige kruisingen als prachtige rashonden. Dat hele papiertje zegt namelijk niets over individueel uiterlijk en uitstraling. Behalve dan dat er wss meer rashonden van een ras op elkaar lijken dan bij kruisingen het geval is. Alhoewel er ook veel kruisingen gewoon een zelfde type laten zien. Maar ik zal het dan wel niet zien. :U:

-edit- ik was weer eens mosterd na de maaltijd zie ik :ugh:
Gr. Aniek

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:-edit- ik was weer eens mosterd na de maaltijd zie ik :ugh:
Maar je hebt het wel zeer treffend verwoord.
My thoughts exactly.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

-Lilo- schreef:
kipo schreef:
Je verwoordt precies wat ik dacht. Als 'onooglijk hondje' uit het asiel had *Wolf* het speciale wel gezien vermoed ik zo.
Nou idd. Ik val op een type hond. Met of zonder stamboom, kruising, ras of onherleidbaar. Ik krijg de kriebels bij zo'n opmerking dezelfde kriebels als bij fokkers die zich alleen hun ras superieur vinden alles wat geen boom heeft waardeloos vindt.
Beiden zijn maar erg beperkt imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”