Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bizzy is mank. Update p2: Het valt mee!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Bizzy is mank. Update p2: Het valt mee!

Ongelezen bericht door Maeve »

Een tijd geleden verstapte Bizzy zich tijdens een balspelletje. Ze gilde even en liep toen vrolijk door, maar was 's avonds wel flink mank. Alles gevoeld en ze gaf alleen pijn aan in de voet zelf, al het andere was prima. Paar dagen rust gehouden en toen ging het weer, maar bij de eerstvolgende keer wild spelen was ze weer mank. Weer op rust, en dan trekt het snel weg maar ook nu weer een terugval bij wild bewegen. En degene die Biz kennen weten dat ze nogal van het wild bewegen en spelen is :mrgreen: We zitten nu dus al een tijd in het cirkeltje van rustig houden, dat leidt tot een Biz met veel te veel energie, dat leidt dan weer tot wild gedrag waardoor ze weer mankt..Rustig beweging opbouwen werkt ook niet echt. Met alleen wandelen gaat het goed, jachttraining zonder lichamelijk heel intensieve dingen gaat ook, maar bij het spelen met de bal of met andere honden weer foute boel. En met 3 honden is dat niet altijd te voorkomen.

Ik twijfel een beetje wat nu te doen. Kan er mee naar de DA, maar die zal waarschijnlijk pijnstillers voorschrijven waardoor ze zichzelf nog minder in acht neemt, dus dat heeft niet m'n voorkeur. Foto's maken om een breuk uit te sluiten kan, maar stel dat het gebroken is, wat dan? Je kan er toch niets mee behalve rust houden zoals we al proberen lijkt me. Ik heb in andere gevallen goede ervaring met fysio, maar daarvoor is het misschien ook weer noodzakelijk dat de DA eerst van alles uitsluit? En ik kreeg als advies om het genezingsproces te versnellen met zoiets als traumeel, maar ik geef toe dat ik sceptisch ben over die homeopathische zooi waarbij ik niet duidelijk krijg wat nou de werkzame stof is :wink:

Iemand ervaring hiermee, of nog goede tips? Al met al is het best een gedoe, zo'n jonge hond een beetje fatsoenlijk laten genezen van zo'n blessure.
Laatst gewijzigd door Maeve op 04 mei 2016 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Bizzy is mank

Ongelezen bericht door gonnie »

Geen ervaring met Traumeel, beterschap voor Bizzy.

Altijd vervelend als een van de honden wat mankeert.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik lees even mee. Jura is ook mank (achter) sinds nu 2 maanden ongeveer. Wel pijnstilling ook gehad en ook foto's laten maken waar niks geks op te zien was. Het was al bijna over, ze had alweer los gerend en gedaan zonder problemen maar nu is het sinds een week weer mis. Ik wil maandag eigenlijk ook meteen verder kijken dan weer langs de d.a.
Dus een osteopaat of fysio bijvoorbeeld maar ik weet ook niet zo goed waar te beginnen.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Wat vervelend... Ik ken ook een Tollertje dat steeds mank is aan hetzelfde pootje. Ook al neemt ze een tijd rust, ze speelt daarna weer zo wild dat het telkens terug komt. Ik zou wel naar de DA gaan en zeggen dat je liever geen pijnstilling wil en vragen of fysio een optie is.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Wat vervelend. Ik herken het maar al te goed. Ongeveer hetzelfde verhaal met Enzi alleen had hij zichzelf verstapt gedurende het spel op de uiterwaarden. Ik ben daar toch wel een hele poos zoet mee geweest, elke keer op rust en zodra ik hem weer de ruimte gaf liep hij thuis weer mank nadat hij even gelegen had. Ik stond al op het punt om foto's te laten maken maar toen was het eigenlijk ineens over nadat ik hem een maand lijnrust had gegeven. Denk toch dat het al met al 3 maand heeft geduurd voordat ik niks meer aan hem zag.

Ik kreeg het met mijn luie afrikaan al zwaar, dus leuk zal het vast niet worden met een stuiterende tollerpuber :engel:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Hier ervaring met traumeel, zowel bij de honden als bij mezelf. Goede ervaringen, ik merk verschil. Sterkte met Bizzy!
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Vervelend! Heb je zelf een idee waar ze zich geblesseerd zou kunnen hebben?
Ze geeft echt alleen pijn aan in haar voet, rechtsachter. Heup en knie kan ik probleemloos rekken en strekken maar zodra ik druk zet op haar voet gilt ze het uit. En als ze een beetje normaal doet merkt ze er niks van, ook niet tijdens het wandelen of daarna. Maarja, Bizzy's en normaal doen.. :roll:
Leonie. schreef:Wat vervelend... Ik ken ook een Tollertje dat steeds mank is aan hetzelfde pootje. Ook al neemt ze een tijd rust, ze speelt daarna weer zo wild dat het telkens terug komt. Ik zou wel naar de DA gaan en zeggen dat je liever geen pijnstilling wil en vragen of fysio een optie is.
In principe kennen we een goede fysio, die heeft vorig jaar Nilo behandeld en doet dit ook zonder doorverwijzing van de DA. Alleen vond ik Nilo's geval anders. Die was stram, een DA zou er niks aan hebben gezien maar ik merkte verschil in z'n beweging. Daarbij heeft fysio ook geholpen, ze heeft z'n spieren wat losgemaakt en oefeningen meegegeven die we nog regelmatig herhalen om het soepel te houden. Maar ik kan me voorstellen dat ze in Bizzy's geval wel wil dat een DA het een en ander uitsluit. En ik weet zelf ook niet hoe tof ik het vind om een hond op die manier te behandelen terwijl ik niet weet wat er precies aan de hand is :oeps:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik zou eerst een foto laten maken. Zodat je weet wat er is. Als er wel een nare breuk zit zou ik dat toch wel nuttige info vinden om te weten :)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nerazi schreef:Wat vervelend. Ik herken het maar al te goed. Ongeveer hetzelfde verhaal met Enzi alleen had hij zichzelf verstapt gedurende het spel op de uiterwaarden. Ik ben daar toch wel een hele poos zoet mee geweest, elke keer op rust en zodra ik hem weer de ruimte gaf liep hij thuis weer mank nadat hij even gelegen had. Ik stond al op het punt om foto's te laten maken maar toen was het eigenlijk ineens over nadat ik hem een maand lijnrust had gegeven. Denk toch dat het al met al 3 maand heeft geduurd voordat ik niks meer aan hem zag.

Ik kreeg het met mijn luie afrikaan al zwaar, dus leuk zal het vast niet worden met een stuiterende tollerpuber :engel:
Drie maanden! Een maand lijnrust :80: Dat gaat hier echt rampzalig worden! Ze loopt nu mank dus vandaag houden we rust en ze loopt nu al neusfluitend om me heen. "Baas, je vergeet iets, we moeten lopennnnn!" :gvd:
Hilde schreef:Hier ervaring met traumeel, zowel bij de honden als bij mezelf. Goede ervaringen, ik merk verschil. Sterkte met Bizzy!
Dat is goed om te horen. Hoe snel merkte je verschil na het gebruik van traumeel?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Maeve schreef:Dat is goed om te horen. Hoe snel merkte je verschil na het gebruik van traumeel?
Bij de honden lijkt het te helpen aan sneller herstel, maar hoe het precies zit daar weet ik natuurlijk niet.
Wat ik wel merk bij mezelf is dat ik echt sneller herstel. Maandag heb ik een aanrijding gehad en 's middags voelde ik mijn hele lijf zichzelf vast zetten. Traumeel genomen (nooddosering = twee uur lang elk kwartier een tablet). 's Avonds al meer ontspanning en volgende dag helemaal geen spierpijn. Dat had ik anders echt wel gehad :D
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Gewoon naar de dierenarts en professioneel laten uitzoeken. Er is duidelijk wat aan de hand/poot.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Maeve schreef: Drie maanden! Een maand lijnrust :80: Dat gaat hier echt rampzalig worden! Ze loopt nu mank dus vandaag houden we rust en ze loopt nu al neusfluitend om me heen. "Baas, je vergeet iets, we moeten lopennnnn!" :gvd:
:F:
Als het Nila was geweest had ik ook niet geweten hoe ik dat zou moeten doen hoor! :schrik: Die moet ook rennen. Enzi kan ik meenemen aan de flex en we hebben kilometers gemaakt over de dijk maar op een gegeven moment vond ook hij het niet meer grappig. Al met al heeft het toch wel even geduurd, nam ik hem toch mee naar de uiterwaarden, spelen met Nila, rennen en gek doen en diezelfde avond liep hij dan toch niet lekker. Dus toen maar even rigoureuze maatregelen getroffen en dat heeft goed uitgepakt.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Inmiddels ook even contact gehad met de DA (waren nog bereikbaar tot 19 uur dus gelijk maar gebeld) en dinsdagmiddag gaat hij er naar kijken :ok:
Hilly45
Zeer actief

Gewoon dan eens bijhouden, hoe ze loopt of wanneer ze mankt en evt. filmpje maken.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou juist wel pijnstilling in de vorm van nsaid geven.
Het kan ook een overbelasting zijn van een pees waar een ontsteking in zit. Wel rustig houden, en dan ook echt consequent. Rechtlijnig bewegen kan wel.
Het is even vervelend maar wel het beste in geval van blessures.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Apple schreef:Ik zou juist wel pijnstilling in de vorm van nsaid geven.
Het kan ook een overbelasting zijn van een pees waar een ontsteking in zit. Wel rustig houden, en dan ook echt consequent. Rechtlijnig bewegen kan wel.
'kan zijn' heb je niets aan. Je moet eerst weten waarmee je te doen hebt en daarop kun je actie nemen. En geen pijnstillers die nog werken als je naar de DA gaat, anders kan hij het niet goed beoordelen.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Neeltje schreef:
'kan zijn' heb je niets aan. Je moet eerst weten waarmee je te doen hebt en daarop kun je actie nemen. En geen pijnstillers die nog werken als je naar de DA gaat, anders kan hij het niet goed beoordelen.
De gemiddelde DA voelt wat, en stuurt je vervolgens direct naar huis met twee weken lijnrust en Nsaid's.
Het is ook onzin een hond direct onder de röntgen te leggen als er geen verdenking is op breuken of HD/ED
Neeltje

Apple schreef:
Neeltje schreef:
De gemiddelde DA voelt wat, en stuurt je vervolgens direct naar huis met twee weken lijnrust en Nsaid's.
Het is ook onzin een hond direct onder de röntgen te leggen als er geen verdenking is op breuken of HD/ED
Tja, de dierenarts wilde mij ook met Yentle naar huis sturen, want och zal wel meevallen want ze piepte niet. Heb toch gestaan op röntgenfoto's en voila, 2 botjes middendoor.

Als de pijn zo aanhoudt, zou ik wel een röntgenfoto willen, gewoon om zeker te zijn dat daar binnenin niets kapot is. Daar is niets onzinnigs aan. Beter nu meteen te weten, dan eerst 2 weken doormodderen zonder te weten wat er aan de hand is. Zeker wij hier vanachter ons kassie, hebben daar weinig zicht op.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Hopelijk krijg je dinsdag duidelijkheid!
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Apple schreef:
Neeltje schreef:
Tja, de dierenarts wilde mij ook met Yentle naar huis sturen, want och zal wel meevallen want ze piepte niet. Heb toch gestaan op röntgenfoto's en voila, 2 botjes middendoor.

Als de pijn zo aanhoudt, zou ik wel een röntgenfoto willen, gewoon om zeker te zijn dat daar binnenin niets kapot is. Daar is niets onzinnigs aan. Beter nu meteen te weten, dan eerst 2 weken doormodderen zonder te weten wat er aan de hand is. Zeker wij hier vanachter ons kassie, hebben daar weinig zicht op.
Maar stel dat ze inderdaad een gebroken middenvoetsbeentje heeft, wat dan? Dan is het ook rust houden, zoals we nu ook al doen. Het verschil is dat ik dan nog niet aan de slag ga met fysio, daarom dring ik er dinsdag toch maar op aan om een foto te maken inderdaad. Maar ik vind dit wel lastiger dan een gebroken onderbeen ofzo. Dan weet je dat je iets moet doen, hier kunnen ze toch maar weinig mee als het zo is. Hooguit duimen dat het geen artrose wordt, dat zou wel flink balen zijn.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:Gewoon dan eens bijhouden, hoe ze loopt of wanneer ze mankt en evt. filmpje maken.
Daar lijkt wel een duidelijk patroon in te zitten. Het gaat steeds mis bij zware belasting: snelle wendingen maken als ze achter een bal aanrent of de andere honden najaagt, of snel afzetten bij wild spelen met de andere honden. Bij een normale wandeling geen problemen, ook niet als ze losloopt en af en toe wat sprintjes trekt. Trainen ook geen probleem, daarbij rent ze ook wel maar beheerster dan wanneer ze speelt. Alleen bij het hele drukke gebeuren gaat het mis dus, en op dat moment merken we niets maar die avond of een dag later is ze dan flink mank en loopt soms op drie poten.
Hilly45
Zeer actief

Maeve schreef:
Hilly45 schreef:Gewoon dan eens bijhouden, hoe ze loopt of wanneer ze mankt en evt. filmpje maken.
Daar lijkt wel een duidelijk patroon in te zitten. Het gaat steeds mis bij zware belasting: snelle wendingen maken als ze achter een bal aanrent of de andere honden najaagt, of snel afzetten bij wild spelen met de andere honden. Bij een normale wandeling geen problemen, ook niet als ze losloopt en af en toe wat sprintjes trekt. Trainen ook geen probleem, daarbij rent ze ook wel maar beheerster dan wanneer ze speelt. Alleen bij het hele drukke gebeuren gaat het mis dus, en op dat moment merken we niets maar die avond of een dag later is ze dan flink mank en loopt soms op drie poten.
Moeilijk hoor, is het echt het voetje? of misschien overgang onderpoot naar voet?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Hilly45 schreef:
Maeve schreef:
Moeilijk hoor, is het echt het voetje? of misschien overgang onderpoot naar voet?
Nee, echt voet/tenen lijkt het. Dus misschien inderdaad een middenvoetsbeentje.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Hier ook een kreupele hond (gehad), gezien hij nergens pijn aangaf ben ik toch bij de fysio gestart er niet bij de dierenarts. En op aanrader van de fysio toch met een NSAID gestart.
Uiteindelijk bleek het een nekblessure te zijn, wellicht in combinatie met een ontsteking, helemaal zeker ben je nooit.

Spelen onderling is lastig te voorkomen, maar een langere periode gedoseerd beweging geven en geen balspelletjes moeten toch wel lukken neem ik aan?
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Zeker naar een dierenarts gaan omdat de kreupelheid steeds terug komt en dat hoort gewoon niet. Ik zou foto's maken.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

kloesje schreef:Hier ook een kreupele hond (gehad), gezien hij nergens pijn aangaf ben ik toch bij de fysio gestart er niet bij de dierenarts. En op aanrader van de fysio toch met een NSAID gestart.
Uiteindelijk bleek het een nekblessure te zijn, wellicht in combinatie met een ontsteking, helemaal zeker ben je nooit.

Spelen onderling is lastig te voorkomen, maar een langere periode gedoseerd beweging geven en geen balspelletjes moeten toch wel lukken neem ik aan?
En was die ook kreupel achter, of voor? Ik heb bij Bizzy niet het idee dat het vanuit de nek of rug komt, dan zou je verwachten dat ze helemaal kreupel zou zijn in haar achterhand. In de heupen en knieën totaal geen last van pijn of stijfheid, alleen in de voet.

Het lijkt er nu op dat we inderdaad een poos de balspelletjes achterwege moeten laten ja. Kan uiteraard, maar het heeft bij haar het gevolg dat ze zich meer gaat richten op de andere honden en daar dus weer wilder mee speelt. Ik gebruikte een balspel bij haar een beetje als uitlaat voor die overtollige energie zodat ze in het spel met de anderen niet zo idioot lomp is. Het is echt zo'n onhandig hondje als het op dit soort situaties aankomt :ugh: :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nozem heeft als jonge hond/pup ook een teenkootje gebroken gehad, aan haar achterpoot.
Dat was voelbaar door de dierenarts en rontgenfoto was toen niet nodig. Het is even ingetaped geweest en de breuk is met lijnrust houden vrij snel weer genezen. Haar teen stond als je goed keek iets anders dan dezelfde teen aan de achterpoot maar ze heeft hier haar hele leven nooit last van geehad.
Bij haar was het 1 van de twee binnenste tenen.
Ik vind het wel slim dat je naar de dierenarts gaat met haar, die kan ongetwijfeld meer zekerheid geven over wat er speelt dan je zelf kan, of wij hier op het forum.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Maeve schreef:
kloesje schreef:Hier ook een kreupele hond (gehad), gezien hij nergens pijn aangaf ben ik toch bij de fysio gestart er niet bij de dierenarts. En op aanrader van de fysio toch met een NSAID gestart.

En was die ook kreupel achter, of voor? Ik heb bij Bizzy niet het idee dat het vanuit de nek of rug komt, dan zou je verwachten dat ze helemaal kreupel zou zijn in haar achterhand. In de heupen en knieën totaal geen last van pijn of stijfheid, alleen in de voet.

Het lijkt er nu op dat we inderdaad een poos de balspelletjes achterwege moeten laten ja. Kan uiteraard, maar het heeft bij haar het gevolg dat ze zich meer gaat richten op de andere honden en daar dus weer wilder mee speelt. Ik gebruikte een balspel bij haar een beetje als uitlaat voor die overtollige energie zodat ze in het spel met de anderen niet zo idioot lomp is. Het is echt zo'n onhandig hondje als het op dit soort situaties aankomt :ugh: :mrgreen:
Macho was kreupel aan een voorpoot, kwam vanuit de nek, straalde uit naar schouder en daardoor kreupel.
Ik zou op zoek gaan naar een andere uitlaatklep dan een balspel op het moment, gezien dit extreem belastend is voor honden.
Of een balspel aan de waterkant, dan ze niet hard hoeft af te remmen, maar de bal uit het water kan halen, dan heb je minder last van schokbelasting.
En denkspelletjes/trainen kan altijd natuurlijk :ok:
Afbeelding
Neeltje

Maeve schreef:
Neeltje schreef:
Apple schreef:
Neeltje schreef: 'kan zijn' heb je niets aan. Je moet eerst weten waarmee je te doen hebt en daarop kun je actie nemen. En geen pijnstillers die nog werken als je naar de DA gaat, anders kan hij het niet goed beoordelen.

Maar stel dat ze inderdaad een gebroken middenvoetsbeentje heeft, wat dan? Dan is het ook rust houden, zoals we nu ook al doen. Het verschil is dat ik dan nog niet aan de slag ga met fysio, daarom dring ik er dinsdag toch maar op aan om een foto te maken inderdaad. Maar ik vind dit wel lastiger dan een gebroken onderbeen ofzo. Dan weet je dat je iets moet doen, hier kunnen ze toch maar weinig mee als het zo is. Hooguit duimen dat het geen artrose wordt, dat zou wel flink balen zijn.
Dan weet je dat en weet je dat het even gaat duren. Dat is dan toch heel wat anders als dat het gewoon bezeerd is.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nou, de DA vermoedt toch een breukje :ugh: Of een middenvoetsbeentje, maar waarschijnlijker is dat er een botstukje is losgeraakt. En dat hoop ik toch echt niet, dat heeft Nilo jaren geleden ook gehad en dat heeft echt heel lang geduurd. En het is nog altijd een zwakke plek bij hem. In ieder geval gaan ze vrijdag een röntgenfoto maken voor de zekerheid, daarvoor was het vandaag te druk dus geen tijd. En die foto wordt dan voor de zekerheid ook doorgestuurd naar een orthopeed hier in de regio. Duimen dat het meevalt dus maar. Ik hoop nu toch gewoon dat het een middenvoetsbeentje is, dat geneest in ieder geval iets sneller.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”