Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe regels rondom enten en pups en meer, hulp nodig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Nieuwe regels rondom enten en pups en meer, hulp nodig?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik las in een ander topic dat iemand zijn honden in had laten slapen omdat ze niet goed ingeent waren en toch de grens over moesten. Nu hoorde ik laatst van vrienden dat ook pups niet meer ingevoerd mogen worden onder de 15 weken en dat je ze dan ook niet kan laten enten bij je dierenarts omdat ze dan een chip hebben uit het buitenland en pas na de 15 weken in dat andere land hadden mogen zijn.

Vreemd genoeg ken ik mensen die net een pup van 7 weken gekocht hebben in Nederland, maling hebben aan die regels en dat gaat allemaal prima. De Duitse dierenarts heeft er niks van gezegd. Gaat het hondje ook gewoon enten en er lijkt dan weer helemaal niks aan de hand.

Waar het mij om gaat is het volgende. Ik rij zeer regelmatig met Bas over de grens. Nooit controles, nooit ergens over nagedacht en geheel klakkeloos rijdt ik NL in en NL uit. Dat is logisch als je 2 km van de grens woont. Dan vervagen grenzen. Zeker omdat ze onzichtbaar zijn. Effe kippenvoer halen doe ik 500 meter NL in en dan even boodschappen weer aan de andere kant van de grens. Even lopen met Bas in een NL natuurgebied en dan weer lekker naar huis in Duitsland.

Maargoed, 2 keer per jaar is er ineens een grote controle. En dan?

Dus kan iemand mij even duidelijk vertellen wat er nodig is zonder dat ik de hele wetgeving door moet spitten. Ik wil Bas prima laten enten al was ik dat niet van plan. Misschien moet het dan dus nl verplicht jaarlijks en dat zou ik wel vervelend vinden. Gaat het om alle entingen of bepaalde entingen?

Want kijk, 1 ding moet ik dus niet hebben en dat is dat ze Bas afpakken bij de grens..... :O: :schrik:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Nieuwe regels rondom enten en pups en meer, hulp nodig?

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Volgens mij gaat het enkel om de rabiësenting, 1 keer in de 3 jaar. Chip heeft ze neem ik aan en een paspoortje ook. Maar denk dat je dus hooguit een boete krijgt en terug wordt gestuurd.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Alleen een rabiës enting is verplicht en die is 3 jaar geldig. Maar die was voor deze nieuwe wetgeving al verplicht.
laeken
Zeer actief

Ah, dus dat valt reuze mee? Want die heeft ze ja. Ze is oktober 2013 ook gewoon ingevoerd naar NL vanuit Spanje. Heeft dus een Chip en heeft dus een paspoortje. :ok: Moet alleen even in mijn systeem krijgen dat dat paspoortje mee gaat vanaf nu.

Maar jullie weten dit dus zeker? Dat ik met 1,5 jaar oude rabiesenting, chip en paspoortje geen risico loop? Ik hou echt niet van jaarlijks secuur enten nl. Bas gaat als een trein en ik durf er nu gewoon niks in te laten spuiten. Straks krijgt ze een Spaanse ziekte die nu sluimert of een ander gevolg van die enting. :19:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Kijk anders even in het boekje tot wanneer de geldigheid daarin staat. Maar voor zover ik weet is rabies 3 jaar geldig. Clubgenootjes gaan heel regelmatig naar Duitsland met een maximaal 3 jaar oude rabies enting. Ik ben afgelopen jaar niet meegegaan, omdat Tay zijn enting nog geen 21 dagen oud was en ik het niet aandurfde.
Jeannettebo
Zeer actief

Heel zeker, in feite is vooral de leeftijd waarop deze regels gelden teruggeschroefd, waardoor het ook voor pups geldt. Voor volwassen honden waren dit al de regels, ik reis al jaren over de grenzen en tussen Oostenrijk en Zwitserland ook gecontroleerd. Met bovenstaande geen problemen bij de controle
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ah, oeps :oeps: Reis al jaren met gemak door 4 landen en nooit controle gehad. Ook hier vervagen grensen als je er dichtbij woont. Ze zijn wel rabies geent, ook met moeite hoor. Ik ben ook niet zo van het enten (ook buitenlandse honden) en Socrates dult geen dierenarts in zijn buurt :S:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Er zijn ook nog steeds Rabiesentingen die maar een jaar geldig zijn.
Kijk dus even in haar pas wanneer de vervaldatum is.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Jeannettebo
Zeer actief

Maar juist als je bij de grens woont, lijkt me dat niet zo'n probleem, in geval van controle, ben je zo omgekeerd.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ha ja, ik heb de paspoorten van de honden niet altijd bij me. Alleen als we op vakantie gaan, maar een weekendje naar oma of even mee de kinderen halen van school dan liggen ze toch thuis in de la.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Wij reizen ook heel regelmatig de grens over en de helft vd tij heb ik geen paspoort bij,alleen als we of langer op reis zijn en verder weg.Maar chip en een geldige rabies enting is voldoende.Ik kan me nog wel herinneren dat we eens gezondheidverklaringen bij moesten hebben maar dat was voor Frankrijk of Spanje.Nu vind ik persoonlijk terug naar huis rijden niet zo'n probleem.

Van de paarden heb ik kopie's van het paspoort bij,is officieel niet geldig maar meestal nemen ze er genoegen mee ,die zitten bij de autopapieren,anders vergeet ik ze of ben ik de paspoorten weer kwijt.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Inderdaad alleen een rabiës enting nodig om de grens over te mogen. Dat is ook de enige enting die mijn honden krijgen.
Ik heb de paspoorten van de honden standaard in de auto liggen, voor het geval dat ik toch eens aangehouden word.
In 20 jaar ben ik 2 keer aangehouden bij de grens, een keer met de MKZ crisis, wilden ze weten wat ik m'n lunchpakketje had.
En een keer een gewone controle, moest ik mijn eigen papieren laten zien, van de honden vroegen ze niks.

Als ik met paard de grens over ga heb ik nooit wat bij me, stal staat in Duitsland, bos is 600 m verder in Nederland. Ga echt het paardenpaspoort niet mee nemen, onhandig ding. Ook nooit controle gezien.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Je mag een paard niet vervoeren zonder paspoort,kan je zelfs een boete voor krijgen.Nu vergat ik ze ook standaart tot ik eens gewoon tijdens een verkeerscontrolle werd aangehouden,en shit paspoort thuis.Gelukkig mocht ik hem gaan laten zien op het plaatselijk politie bureau.

Voor de honden heb ik ze gelukkig nog nooit nodig gehad, maar mijn tante bv weer wel bij een bijtincident.Dus ik probeer altijd alles maar in orde te hebben,ik ben al zo'n warhoofd.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

beatje schreef:Je mag een paard niet vervoeren zonder paspoort,kan je zelfs een boete voor krijgen.Nu vergat ik ze ook standaart tot ik eens gewoon tijdens een verkeerscontrolle werd aangehouden,en shit paspoort thuis.Gelukkig mocht ik hem gaan laten zien op het plaatselijk politie bureau.

Voor de honden heb ik ze gelukkig nog nooit nodig gehad, maar mijn tante bv weer wel bij een bijtincident.Dus ik probeer altijd alles maar in orde te hebben,ik ben al zo'n warhoofd.
De enige interesse die ze hadden toen ze me aanhielden met trailer en paard was de autopapieren en of ik wel een E rijbewijs heb.
Het bos waar we rijden ligt in Nederland, dus geen kwestie van vervoeren, gewoon lekker rijden in het bos.
Net of die grenspaal alle ziektekiemen tegenhoudt ofzo. Wilde dieren gaan natuurlijk ook nooit de grens over, die doen mee aan het hokjesdenken van de mensen. Dit stukje land mag wel, het hiernaast gelegen niet want daar zijn de regels anders of heeft een andere eigenaar.. :S:
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik woon bij de Italiaans, Zwitserse grens en ga dus ook regelmatig naar Nederland de Zwitserse Duits en Duits NL grens over.
De enige verplichting is inderdaad de rabiës enting+chip+paspoort
De jaarlijkse herhalingstermijn van de rabiës enting is officieel vervallen en nu geldt de geldigheidsduur van de enting. Alleen Italianen zijn niet zo snugger.. Dus hier neem ik het zeker voor het onzekere en krijgt hij mooi nog een jaarlijkse enting.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik kom met sam niet in duitsland maar herken je zorgen wel.

ik vergeet net als jij de helft van de tijd in welk land ik ben. kan mij oprecht verbazen dat mijn internetbankieren het niet doet als ik even een boodschap ga doen tot ik bedenk dat ik weer dat denkbeeldige lijntje overgegaan ben :-)

als ik straks een keer een "normale" hond heb zal die tot in het dwangmatige overal mee naartoe gaan. maar ik begrijp inderdaad dat die als pup dus niet mee mag naar vrienden, het café of boodschappen doen omdat dat bij ons nu eenmaal aan jouw kant van het lijntje ligt.

en altijd rabies enten moet dus ook dan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Standaard het paspoort van Bas meenemen gewoon bij je autopapieren?
Doe ik ook.
En inderdaad even opletten dat de rabiës enting nog geldig is.
Vraag eventueel aan je DA dat hij je een berichtje stuurt als die enting weer moet.
Ben je dubbel gezekerd :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Bij rabiës krijg je toch ook zo`n penning? als Bas die standaard om heeft dan zal het niet bij je hebben van het paspoortje in de regel toch niet zo`n probleem zijn?
Afbeelding
vuilnisbas
Actief
Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol

Ongelezen bericht door vuilnisbas »

inderdaad even in het paspoort kijken, hier ook een spaanse en daar is de rabiesenting maar 2 jaar geldig van!
Groetjes,
Nanda en Ollie.
laeken
Zeer actief

Wij zijn met twee baasjes en twee auto's. Maar ik ga het gewoon opslaan in mijn systeem. Super en bedankt voor de uitleg.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sas schreef:Bij rabiës krijg je toch ook zo`n penning? als Bas die standaard om heeft dan zal het niet bij je hebben van het paspoortje in de regel toch niet zo`n probleem zijn?
Nee, niet altijd meer. Ik heb die alleen bij Tirsa nog gehad, maar bij Yentle en Lotje niet meer. De dierenarts vult voor Lotje ook altijd meteen een gezondheidsverklaring in achter in het boekje, gewoon voor de zekerheid. HEt zijn maar een paar krabbels ,dus zo gebeurd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee moest er ook altijd speciaal om vragen....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Neeltje schreef:
Sas schreef:Bij rabiës krijg je toch ook zo`n penning? als Bas die standaard om heeft dan zal het niet bij je hebben van het paspoortje in de regel toch niet zo`n probleem zijn?
Nee, niet altijd meer. Ik heb die alleen bij Tirsa nog gehad, maar bij Yentle en Lotje niet meer. De dierenarts vult voor Lotje ook altijd meteen een gezondheidsverklaring in achter in het boekje, gewoon voor de zekerheid. HEt zijn maar een paar krabbels ,dus zo gebeurd.
Penning is er wel gewoon om vragen dan krijg je hem. Dit heb ik bij die van mij ook gedaan. Als wij in Oostenrijk of Zweden en Noorwegen zijn heb ik echt niet tijdens de wandelingen hun paspoort mee. (zelfs niet die van mij)

Ze hebben dan wel hun penning aan hun halsband. Of dat echter voldoende is weet ik niet. Ik ben nog nooit gecontroleerd.
Afbeelding
gevni havanezers
laeken
Zeer actief

Super bedankt allemaal zeg. Scheelt me een enorm gedoe. En omdraaien kan wel, behalve als ik uit Nederland kom en op de terugweg aangehouden word.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

laeken schreef:Super bedankt allemaal zeg. Scheelt me een enorm gedoe. En omdraaien kan wel, behalve als ik uit Nederland kom en op de terugweg aangehouden word.
Dan ga je ook terug, doe je ergens een bakkie en pakt de andere weg de grens over
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”