Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Veel" beweging nodig

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

"Veel" beweging nodig

Ongelezen bericht door Manu »

Wat is dat nou eigenlijk?

Op het forum zie ik aardig wat leden voorbij komen die "veel" met hun hond doen. Maar wat is veel?
Want zo tussen de regels door lees ik ook wel dat 2 uur dagelijkse activiteit met je hond als "veel" beschouwd wordt.

Ik krijg op straat redelijk wat aanspraak als ik Manu bij me heb.
'Oh daar moet je zeker veel mee lopen hè?'
'Nou mevrouw, niet veel meer dan een Labrador ook zou moeten lopen hoor'.

En ik geloof ook wel dat dat zo is.
Mijn hond kan gelukkig ook echt een luilak zijn, maar dat is ook omdat hij verder wel genoeg te doen krijgt. En nóg zou hij eigenlijk meer moeten doen dan hij nu doet vind ik.
's Ochtends half 8 beginnen we met 20 minuten lopen, en soms, als ik niet al laat ben, een fietstochtje erachteraan van zo'n 10 á 15 minuten.
Dan ga ik werken en gaat mijn zus minstens 30 minuten met hem lopen of gaat hij mee hardlopen met mijn broer (gem. 7 km).
Zodra ik thuis kom van werk gaan we er 60 minuten op uit. Rond een uur of 9 ga ik fietsen, dit is tegenwoordig dagelijks omdat hij anders uit zijn vel springt.
Meestal is dat zo'n 8 km. Hij moet dan ook stukken trekken en we gaan vrijwel continue gewoon hard. Hij moet wel die tong op zijn knieën hebben hangen ;)
Voordat ik naar bed ga, rond 12 uur, laat ik hem 10 minuutjes plassen.

Ik kom al op een gemiddelde van 2 uur en 20 minuten (inclusief fietsen). Ik werk fulltime, in het weekend lopen we de lange rondes, in duin of op het strand.
Dat maakt hem pas echt moe. Binnenkort beginnen we met speuren.

Hoe doen anderen dat met actieve rassen?

Het forum is vrij streng bij nieuwe leden die vragen hebben over welk ras nu aan te schaffen. Ook over fysieke uitdaging.
Zou iemand mij vragen of Manu veel doet zou ik nee antwoorden. Voor een Husky doet hij niet veel.
Maar ik heb wel eens het idee dat het woordje "veel" door ieder anders opgevat wordt :mrgreen:
beatje

Re: "Veel" beweging nodig

Ongelezen bericht door beatje »

Ik vind wat jij Manu aan beweging geeft best al veel.Ik denk dat de gemiddelde huishond minder beweging krijgt.
Mijn honden zijn ook braaf in huis en slapen meestal maar die krijgen ook genoeg beweging.Ik denk wel dat je het woord veel mischien voor het woord genoeg moet vervangen.Ik ben het met je eens dat een labrador evenveel beweging nodig heeft als een Husky.
Honden die genoeg beweging krijgen zijn over het algemeen rustig is mijn ervaring toch.
Speuren doen we ook met de honden.Het is heel raar,maar daar worden ze idd heel moe van.Na een ochtendje speurveld slapen ze de hele middag.
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Thomas »

Manu schreef:laat ik hem 10 minuutjes plassen.
:80: Manu toch!
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Volgens mij kun je geen "veel" benoemen wat dat is.
Wat voor de ene veel is is voor de ander weinig.
Ook mbt de honden zelf. Gimmick heeft een oneindige energie en Gentle is tevreden na in totaal 1,5 a 2 uur beweging icm speuren en snuffelen...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Leuke theorie inderdaad, ik merk ook dat de definitie van 'veel' nogal uiteenloopt. Ik zie (en ken) helaas veel honden die 4 keer per dag een kwartiertje aan de riem hun rondje lopen en op zondag een half uurtje het bos in gaan. Dat zijn de mensen die vinden dat ik erg veel met mijn honden doe.
Hier is het minimum een uur loslopen in het bos, een wandeling/fietstochtje van een half uur aan de riem en daarnaast twee keer een klein rondje uitlaten. Daarnaast de meeste dagen nog een denkspelletje (en als ik lui ben een gevulde Kong).
Toen we nog 1 hond hadden deed ik meer aan sport met hem, tegenwoordig beperkt dat zich tot het weekend een rondje frisbee of drijfbal. In het weekend maken we ook een langere wandeling door het bos van zo'n 2 uur.

Voor beide honden, zeker de Kelpie, vind ik dit wel het minimum. Wel spelen ze ook veel samen, ruimte genoeg binnen en bij mooi weer buiten. Ook tijdens de wandelingen matten ze elkaar flink af. :wink: Ik moet zeggen dat dat wel scheelt, ze houden elkaar dusdanig bezig dat ik minder 'moet' doen om ze hun energie kwijt te laten raken. Maar alles wat ik doe vind ik leuk hoor, soms heb ik de indruk dat mensen een verplicht rondje met de hond lopen (liefst met smartphone in de hand) en het niet te veel moeite moet kosten allemaal. Ik vraag me dan af waarom ze een hond hebben.
Manu

Thomas schreef:
Met kleine tussenpozen. Overal geurvlaggen uitzetten voor de loopse vrouwtjes :pffff: Helaas heb ik zo'n hond die 10x op 500 meter plast omdat ik veel te inconsequent ben :jank:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Een jonge Golden zou veel beweging nodig moeten hebben, vind het zelf enorm meevallen. :wink:

Ik kan alle kanten op: dagen met veel beweging, en weinig beweging. Wat ik bij weinig tijd vaak doe is haar laten apporteren, gehoorzaamheid oefeningen trainen, zwemmen of met de bal gooien. Is ze zo moe, ideaal. Fietsen wordt ze minder moe van, vindt ze geen bal aan.
Ik train wel met haar en merk je ook. Gisteravond gehoorzaamheid: nu rustige dag met alleen een rondje bos van een half uur. Dit weekend hele dagen visite: maandag in totaal maar uurtje buiten geweest, ze moest echt bijkomen. Mij hoor je niet klagen, komt soms errug goed uit. :mrgreen:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

tja. Onze honden zijn zelden alleen (werken beiden aan huis) maar we werken wel ongeveer 40 uur. In de donkere maanden gaan we enkel in het weekend echt naar het bos. Verder dagelijkse suffe rondjes; in totaal 45 min / 1 uur ongeveer op een dag. Wel hebben we een flinke tuin waar de jongste erg veel in vertoefd, rennen jagen graven en klootviolen. Verder doen ze beiden geen ene reet maar ik heb niet de indruk dat ze dat anders zouden willen. Verder ben ik wel heel erg druk met hond-op-schoot-hebben, aaien knuffelen en dat geneuzel. Ik heb het idee dat mijn honden meer genieten wan een luie zondag de hele dag film kijken vanuit bed dan van een 2 uur durende boswandeling. Het verschilt per hond dus. Ik hoef dus niet veel aktiefs te doen maar ben wel heel druk op het aandacht geven gebied ;-)

òk mooi.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Manu schreef:
Thomas schreef:
Met kleine tussenpozen. Overal geurvlaggen uitzetten voor de loopse vrouwtjes :pffff: Helaas heb ik zo'n hond die 10x op 500 meter plast omdat ik veel te inconsequent ben :jank:
Neem een teef. Eén keer plassen en klaar. :engel:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Volgens mij verschilt het zoveel per hond, waneer hij voldaan is, dat je er niet veel zinnigs over kan zeggen.

Mijn Markiesje past zich best makkelijk aan (vier korte wandelingetjes is wel ok), maar ik noem het toch een hond die veel beweging nodig heeft. Ik merk namelijk dat hij echt gelukkig wordt van een boswandeling van 2 uur. Of van de hele ochtend op het veld in het park spelen. Het is wel zo dat je (bij hem in elk geval) beweging ook kunt verruilen voor (denk)spelletjes binnen. Dus wat dat betreft is beweging eigenlijk weinig belangrijk voor hem.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

_Leonie schreef:
Manu schreef:
Thomas schreef:
Neem een teef. Eén keer plassen en klaar. :engel:
Vertel dat eens aan Zinzi, die markeert minstens net zoveel als Doran :LOL:

Hier is het een combinatie van wandelen en trainen, geestelijk bezig zijn dus, daarna zijn ze meer moe en voldaan dan na 4 uur wandelen :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Manu

Ik kwam vooral op deze vraag n.a.v. het topic van een nieuw lid die een leuke hond zoekt.
Hierin werd gezegd dat als je slechts 3 rondjes maakt van een half uurtje dit niet genoeg is. Voor genoeg honden wel denk ik. Tuurlijk, niet de hele tijd hetzelfde rondje en misschien moet je 1 rondje extra inplannen, al is dat maar 10 minuten. Je moet zelf tenslotte ook vaker dan 3x even plassen. Anders zou je niet goed zijn :mrgreen:

Ik woon in het losloopgebied van ons durp. Ja, ín.
Dus ik kom veel hondeneigenaren tegen. En nou, ze hadden van het weekend toch zo heerlijk lang gelopen. Wel een úúr in het bos. Eh..
Al kan ik ook wel een doodvermoeide hond hebben na een uur door de stad wandelen. Al die indrukken maken geweldig goed moe :ok:

Het verwondert me dat er op het forum vaak zo belangrijk gedaan wordt over veel beweging bij bepaalde rassen. Terwijl ik het best mee vind vallen.
3x een half uur is al anderhalf uur lopen per dag. Is toch best oké.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Het zal ook van de wandeling afhangen. Als ik met Dexter een half uur loop dan mag hij overal snuffelen, ik laat hem eens brokjes zoeken in het gras, we doen een oefeningetje, hij mag los op de stukken waar dat kan. Ik zie ook mensen waarbij de hond moedeloos achter ze aan sjokt, eeuwig aan de lijn, en als hij stopt om te snuffelen wordt 'ie weer meegetrokken. Da's wel een ander half uur, zeg maar.

Ik loop trouwens zo'n 2 uur per dag met Dexter, en daar bovenop wordt er 1-2 keer per week met hem hardgelopen, ik doe behendigheid, en we gaan regelmatig naar het bos of strand waar we lekker twee uurtjes gaan lopen. Dexter is daar tevreden mee, maar er moet niet iets wegvallen. Na 2 weken geen behendigheid is hij merkbaar onrustiger en langer dan 2 dagen korte wandelingen (wegens slecht weer of ziekte of zo) vindt hij ook niet leuk. Het liefst zou ik nog iets extra's met hem doen. Vaker behendigheid, stukken fietsen, meer loslopen - maar dat kan nu even niet dus het is niet anders.
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik vraag me af wat de honden zelf zouden doen als ze niet mee uit genomen zouden worden maar wel hun natje en droogje kregen. Ik vrees dat die van mij niet veel verder zouden komen dan de oprit of, als er iemand verdreven zou moeten worden, tot aan de zelfgestelde grenzen van het te bewaken gebied. Af en toe een bewakingsrondje langs de grenzen van het terrein en dat is het dan wel denk ik.
Groetjes, Marjan
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Akira is liever lui dan moe, het is dat ze rond 7 uur wordt uitgelaten maar liever in de ochtend voor 10 uur niet storen.
Zijn we eenmaal onderweg dat is ze wel te porren voor een flinke wandeling, los of aangelijnd dat ligt eraan. Door omstandigheden is het er de afgelopen weken niet van gekomen om haar echt uit te laten razen en heeft ze het met meerdere rondjes van een half uurtje gedaan, maar in huis is ze nog net zo rustig als altijd en merk ik gewoon geen verschil.

Als ik vragen krijg over het houden van een Husky neem ik haar nooit als graadmeter, ik vertel altijd dat je veel moet doen met een Husky. Kan het alleen maar meevallen als het niet zo is.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Als je het enkel in beweging zoekt zal je hond waarschijnlijk steeds meer nodig hebben: die krijgt immers een steeds betere conditie en is dus minder snel afgemat.

Zelf doe ik liever aan matige beweging ( :engel: ) en daarnaast vooral lekker de koppies aan het werk zetten. Krijg je ook lekker voldane honden van.

Oftewel, een combi van fysieke en mentale bezigheid :ok: .
Manu

Zamunda schreef:Als je het enkel in beweging zoekt zal je hond waarschijnlijk steeds meer nodig hebben: die krijgt immers een steeds betere conditie en is dus minder snel afgemat.
Ja dat zeggen ze hè.
Toch merk ik dat Manu dat rennen naast de fiets heerlijk vindt en er een voldaan gevoel aan over houdt. Meer dan na hersenwerk of oefeningen tijdens wandelingen. Ook al is hij lang niet altijd moe na zo'n tochtje.
Misschien ook omdat het een ras is wat gemaakt is om zo lang mogelijk te rennen? Ik ben nu bezig met hem vóór de fiets te kunnen sturen als ik dat wil en weer terug naast. Dan moet hij heel alert op mij blijven en dat werpt toch ook wel vruchten af.

Maar als ik eens een kater heb op zondag en ik kan geen daglicht verdragen ligt hij gewoon bij me op bed hoor. Het lijkt wel of ik hem dan aansteek met mijn luiheid.
Laatst gewijzigd door Manu op 28 jan 2015 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik doe ook veel met de honden , maar niet zo veel als jij
Met 5 honden is dat ook niet te doen , dan ben ik echt letterlijk een hele dag honden aan t uitlaten
En m'n baas verwacht ook dat ik nog kom werken ;)

T scheelt dat we met z'n tweeën zijn , dus vriend pakt ze ook mee
Of we doen even samen lopen , dan kunnen er 4 tegelijk mee en kunnen ze wat langer
Of ik pak Kyto , Ziva en Wolfje mee en vriend pakt dan eerst Pinky en later een korter rondje met Kenji ( die kan niet meer zou ver en lang )

Maar we doen ook fietsen , en een paar keer per week even goed laten uitrazen op een veld buiten de bebouwde kom
Daar kunnen ze ook zwemmen en eer je dat veld rond bent ben je algauw een half uur onderweg
Of langer ;)

2-3 x per week word er getraind op de hondenclub
Kynologie , speuren , apel en pakwerk en dat speuren doen we op onszelf ook 2-3 x per week mits t kan met werk en we een fatsoenlijk veld kunnen vinden

Er is geen dag hetzelfde en ze weten nooit wat we gaan doen
Een dagje minder vinden ze niet erg en als we op zondag na een dsg trainen thuis komen vinden ze een kort rondje lang zat

We zorgen gewoon dat ze geestelijk ook bezig zijn
Dus ze gaan ook veel apart mee wandelen , even ballen , kleine oefeningetjes doen enz
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Joy loopt gemiddeld zo'n twee uur per dag, waarvan drie kwartier tot een uur los (bos of strand, ravotten op losloopveldje, zwemmen en apporteren) en minstens één keer twintig minuten of langer rennen naast de rolstoel met bike ervoor. Met minder kan ze ook toe, ze gaat niet muiten als ik een dag door een onwillig lijf wat minder ver kom.
Wat ik duidelijk merk, is dat ze vermoeider wordt van denkwerk dan van fysieke inspanning. Vandaag tien minuten een nieuwe hulphondvaardigheid getraind nadat we geoefend hadden met honden negeren tijdens het wandelen, en madame viel als een blok in slaap :slaap2: om pas een paar uur later weer wakker te worden :lol1:
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik vind zulk advies ook een grote valkkuil soms. Xavi zou ook veeeel energie hebben en ik moest vooral veeeel met hem doen. Dat resulteert dan dus in een overprikkelde hond die over de zeik is. Ik kijk niet naar uren of afstanden, ik kijk naar mijn hond. Die kan zo een hele dag rennen bij mijn ouders in de tuin. Als een idioot achter ballen aan, springen in het water etc. Maar iets met het koppie doen is hij veel voldaner van. Ik merk dat nu thuis ook. Lopen doen we wel en rennen bij mn ouders regelmatig maar hij heeft gewoon.mentale uitdaging nodig. Dat fysiek houd je op een gegeven moment toch niet meer bij.

Ik hoop dat het heeeel goed gaat bevallen dat speuren! maar dat komt vast goed!
Laatst gewijzigd door Hylos op 28 jan 2015 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb best een actieve hond, en haar uithoudingsvermogen is enorm, maar ik ben er achter gekomen dat ze niet perse beweging nodig heeft, maar prikkels. Ik ben recentelijk verhuisd, en gedurende de heisa daaromheen ben ik nauwelijks met Mayke gaan wandelen. Ze plaste in de tuin, en twee keer per dag deden we een ´rondje om de kerk´ en dat ging weken zo door. Maar er gebeurde in huis allemaal leuke dingen, zoals oud behang versnipperen, met je neus in de latex, in de weg lopen tijdens tapijt leggen, mensen lopen in en uit. Veel prikkels. Nu woon ik samen met mijn vriend en hebben we een opvanghondje van een stichting. Mayke heeft nu eigenlijk helemaal geen lange wandelingen nodig, want er gebeurt al zoveel om haar heen.
Terwijl ze onverzadigbaar leek toen ik in een klein appartementje met haar alleen woonde. Destijds was ik zoveel bezig met mijn hond, dat ik me afvroeg `hoe doen mensen met een druk gezin dat` maar nu besef ik me dat veel honden in een druk gezin veel minder activiteit buitenshuis nodig hebben,
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

persoonlijk vind ik dat een actief ras / actieve hond minimaal 2 uur intensieve beweging zou moeten krijgen; daar versta ik onder fietsen oid, loslopen in een voor de hond interessant gebied of sport/spelletjes als achter balletjes aan rennen of agility.
Als ik in Nederland ben (ongeveer 3 weken per jaar nog maar :wink: ) verblijf ik in een appartement en zorg ik voor een totaal van 3-4 uur beweging. Binnenspelletjes komen daar nog bij. Voor de herders is dat wel nodig, voor Lizzy de windhond niet. Zoals Nanna al schreef: een uurtje loslopen en daarbij 1x knallen is voor haar genoeg (+plasrondjes natuurlijk). Maar ze huppelt wel mee hoor, al is ze al 11 1/2.

Hier in Frankrijk zorg ik voor 2 activiteiten op een dag, waarvan 1 boswandeling (altijd los) varierend van 1-2 uur. 's middags balspel of bv mee naar de paarden waar ze door de weilanden kunnen scheuren. Amber gaat ook mee als ik ga paardrijden, want zij staat perfect onder appel. VErder is er altijd een omheind terrein van zo'n 2000 m2 beschikbaar en gaan ze mee als ik buitenwerk in het bos of op het land. Tussendoor nog wat speur of gehoorzaamheidsspelletjes.

Ik moet wel zeggen dat het ook erg een kwestie is van wennen hoor en mijn honden moeten zich ook maar aanpassen als het eens een dagje wat minder is.
Maar in het algemeen vind ik het byzonder belangrijk dat mensen zich goed realiseren wat een bepaald type hond nodig heeft voordat ze er een aanschaffen. Ik durf te beweren dat een groot deel van de gedragsproblemen voortkomt uit te weining uitdaging en beweging :ugh:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Manu schreef:
Zamunda schreef:Als je het enkel in beweging zoekt zal je hond waarschijnlijk steeds meer nodig hebben: die krijgt immers een steeds betere conditie en is dus minder snel afgemat.
Ja dat zeggen ze hè.
Toch merk ik dat Manu dat rennen naast de fiets heerlijk vindt en er een voldaan gevoel aan over houdt. Meer dan na hersenwerk of oefeningen tijdens wandelingen. Ook al is hij lang niet altijd moe na zo'n tochtje.
Misschien ook omdat het een ras is wat gemaakt is om zo lang mogelijk te rennen? Ik ben nu bezig met hem vóór de fiets te kunnen sturen als ik dat wil en weer terug naast. Dan moet hij heel alert op mij blijven en dat werpt toch ook wel vruchten af.

Maar als ik eens een kater heb op zondag en ik kan geen daglicht verdragen ligt hij gewoon bij me op bed hoor. Het lijkt wel of ik hem dan aansteek met mijn luiheid.
Maar dat is natuurlijk ook een soort 'hersenwerk'. Hij is niet maar achteloos aan het bewegen, nee hij moet zich goed concentreren op jou o.a. qua tempo en qua positie. Plus dat het even voluit rennnen natuurlijk ook een bepaalde voldoening geeft, los van hoe lang hij dat vol kan houden.

Maar bij elke vorm van beweging is er natuurlijk in meer of mindere mate sprake van mentale bezigheid. Alleen al het ruiken van de plasjes van verschillende honden op het vaste rondje geeft een mentale bezigheid. Loop je datzelfde rondje op met een speelmaatje dan is dat nog meer. Maar daarom is het ook niet zo te zeggen wat welke hond precies nodig heeft (nog naast het feit dat individu niet hetzelfde als ras is).
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zelf doe ik liever aan matige beweging ( :engel: ) en daarnaast vooral lekker de koppies aan het werk zetten. Krijg je ook lekker voldane honden van.

Oftewel, een combi van fysieke en mentale bezigheid :ok: .
Dat lijkt me ook zeker logisch, dat een hond steeds meer conditie opbouwt en dan als hij wat minder doet een overschot aan energie heeft. Ik heb daar ook wel vaak over gelezen.
Hier loop ik in de weekenden meer dan doordeweeks, maar doordeweeks doe ik weer veel meer aan denkspelletjes met de honden.,die afwisseling werkt hier prima zonder dat ik van die neuroten in huis heb. Binnenshuis liggen ze doorgaans de hele dag te luieren, spelen wat met elkaar of kluiven een bot.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Manu schreef:
Ja dat zeggen ze hè.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat er ook best honden/rassen zijn die het geestelijk nodig hebben om lekker te rennen. Die hou je niet altijd tevreden met matige beweging en hersenwerkjes.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik heb toch wel de meest makkelijke honden vind ik zelf. 1 keer per dag gaan we een uur op pad waarbij ze loslopen en de werpstok gaat mee. De rest van de dag op het erf, zelf weten of ze naar binnen of buiten willen. Dat was het. Het zal niet veel zijn maar het is genoeg.
Zamunda
Zeer actief

lets have fun schreef:
Manu schreef:
Ja dat zeggen ze hè.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat er ook best honden/rassen zijn die het geestelijk nodig hebben om lekker te rennen. Die hou je niet altijd tevreden met matige beweging en hersenwerkjes.
Mee eens. Daarom kan ik het ook niet eens zijn met de stelling van manu over dat een labrador dezelfde mate van beweging nodig zou hebben als een hushky. Dat zie ik niet voor me in ieder geval.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik denk dat een hoop honden heel gelukkig zijn met 1 uur op een dag. Maar dat reken ik wel onder gemiddelde beweging (en dus niet onder veel). Als mensen vragen hebben over een hond nemen, dan geef ik aan dat je niet aan een hond moet beginnen als je niet minimaal een uur per dag met hem wilt lopen, maar dat dit wel 3x20 minuten mag zijn. En dat de hond daarvan minimaal de helft van de tijd los of aan de lange lijn moet kunnen lopen.

Ik zie om mij heen (moet ik wel snel kijken) nog te veel honden die het met (minder dan) een half uur per dag moeten doen. Regelmatig ook nog aan een meterlijntje.
Dromer
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dromer »

Ik denk dat dit naar aanleiding van mijn topic is....fijn uitstapje dit, thanks!
Prikkels krijgt eenhond hier in huis genoeg, met drie kinderen. En tijdens een wandeling met de hond van de achterburen ben ik voortdurend bezig met uitdagingen. Zoals zitten en naar mij kijken als er een reu voorbij komt, in plaats van luid blaffend op de reu afspringen. En bij iedere stoeprand wachten tot hij van mij over mag steken, in plaats van achteloos de straat over te rennen. Ik laat hem snuffelen zoveel hij wil (en dat wil hij veeeeel) en bij het uitrenveld apporteren. Ook mag hij altijd even zwemmen. Dus een rondje om het park duurt vaker een uur dan een half uur....daarna is hij vaak helemaal kapot. :E:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Domor schreef:Ik denk dat een hoop honden heel gelukkig zijn met 1 uur op een dag. Maar dat reken ik wel onder gemiddelde beweging (en dus niet onder veel). Als mensen vragen hebben over een hond nemen, dan geef ik aan dat je niet aan een hond moet beginnen als je niet minimaal een uur per dag met hem wilt lopen, maar dat dit wel 3x20 minuten mag zijn. En dat de hond daarvan minimaal de helft van de tijd los of aan de lange lijn moet kunnen lopen.

Ik zie om mij heen (moet ik wel snel kijken) nog te veel honden die het met (minder dan) een half uur per dag moeten doen. Regelmatig ook nog aan een meterlijntje.
Een uur vind ik weinig, zeker als er verder niks mee gedaan wordt. Ligt de hond zich dus 23 uur te vervelen :cry:
uitzonderingen daargelaten natuurlijk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”