Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden en wilde zwijnen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Honden en wilde zwijnen

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik vraag me wel af hoe "wild" die wilde zwijnen zijn.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Stommeriken hou je natuurlijk altijd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Dit is gewoon doodeng, als de hond 1x te laat is kan het echt goed fout gaan. Wilde zwijnen (hoewel deze volgens mij gewoon helemaal niet meer wild zijn) kunnen een hond doden als ze willen.
Weet dat vorig jaar zomer ergens op de Veluwe een hond is aangevallen en opengereten, hond had een zware buikoperatie nodig om er weer bovenop te komen.
Ik vind honden en wilde zwijnen geen goede combinatie en ga ze zelf dan ook gewoon direct uit de weg als ik ze in het bos wel eens tegenkom.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

LongFields schreef:Dit is gewoon doodeng, als de hond 1x te laat is kan het echt goed fout gaan. Wilde zwijnen (hoewel deze volgens mij gewoon helemaal niet meer wild zijn) kunnen een hond doden als ze willen.
Weet dat vorig jaar zomer ergens op de Veluwe een hond is aangevallen en opengereten, hond had een zware buikoperatie nodig om er weer bovenop te komen.
Ik vind honden en wilde zwijnen geen goede combinatie en ga ze zelf dan ook gewoon direct uit de weg als ik ze in het bos wel eens tegenkom.
ik weet nog goed dat een wielrenner een x een zwijn aanreed zijn been brak en niet meer kon bellen.
daar is stevig van gegeten :ugh:
paar 100 m bij mijn ouderlijk huis vandaan
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Ik zou zeven kleuren schijten en niet weten hoe rap ik weg moest komen :schrik:
Ondanks veel verse sporen van zwijnen in het bos ben ik er gelukkig nog nooit één tegengekomen.
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Wilde zwijnen en honden zijn geen goede combi. Wij gaan een groot blokje om.

Mijn bange Lexie was dus niet bang van de zwijnen en vond het nodig om te gaan buurten. Doodsangsten uitgestaan maar gelukkig goed afgelopen.
Groetjes, Terry
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Lieske1977 schreef:Ik zou zeven kleuren schijten en niet weten hoe rap ik weg moest komen :schrik:
Ondanks veel verse sporen van zwijnen in het bos ben ik er gelukkig nog nooit één tegengekomen.
Ik wel, 1 keer 's ochtends een groepje met jonge dieren erbij. Die waren gelukkig op afstand en heel relaxt zodat ik er met Tapas en Nozem (uiteraard aan de lijn) gewoon langs kon lopen. 1 Keer ging Tapas ergens ineens achteraan wat ze eigenlijk zelden doet, Nozem was toen al aan de lijn gelukkig dus die bleef bij mij. Mijn man had gezien waar ze achteraan schoot en die begon heel hard Tapas te roepen. Ik had het niet gezien (gelukkig maar denk ik) en riep Tapas op vriendelijke toon terug en god zij dank kwam ze toen gelijk weer terug. Ze was namelijk achter een nogal groot wild zwijn aangegaan, vermoedelijk een beer dus nog extra link ook vanwege de slagtanden.
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Ik vind de zwijnen op het 2e filmpje meer speels maar op het 1e filmpje toch wel vrij fel.
Maar ben geen zwijnenkenner.
Ik zou het doodeng vinden; kennissen van ons hebben hun beagle verloren toen ze tijdens een wandeling een familie zwijn tegen kwamen die in de aanval gingen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Corneliana
Zeer actief

tja ik denk dat als je om je hond geeft je dit niet laat gebeuren.
zelfs tamme varkens kan je niet vertrouwen bij kleinere dieren en kinderen
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Corneliana schreef: ik weet nog goed dat een wielrenner een x een zwijn aanreed zijn been brak en niet meer kon bellen.
daar is stevig van gegeten :ugh:
paar 100 m bij mijn ouderlijk huis vandaan
:O: :O:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Gelukkig nog geen hunting dog vs wild Boar taferelen.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

noekie schreef:Ik vind de zwijnen op het 2e filmpje meer speels maar op het 1e filmpje toch wel vrij fel.
Maar ben geen zwijnenkenner.
Ik zou het doodeng vinden; kennissen van ons hebben hun beagle verloren toen ze tijdens een wandeling een familie zwijn tegen kwamen die in de aanval gingen.

Het zijn volgens mij dezelfde zwijnen.
Zelfde locatie iig
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Het eerste filmpje toont in het stuk van 4 zwijnen volgens mij ook zeug met (oudere) biggen. Die kleintjes rennen steeds weg, de grote jaagt steeds weg.
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Corneliana schreef:tja ik denk dat als je om je hond geeft je dit niet laat gebeuren.
Heeft niks met vertrouwen te maken, maar puur met het feit dat mensen het gedrag en lichaamstaal niet begrijpen.

En verder logisch nadenken....net zoals in de meeste honden nog iets van jachtinstinct zit, zal het bij zwijnen ook in geprogrammeerd zijn dat honden natuurlijk vijanden zijn (nog even los van het feit dat er met honden op zwijnen werd/wordt gejaagd). Niet zo gek dus dat een wild zwijn een hond kan aanvallen. Ik zou dus ook ver uit de buurt blijven met onze hond. Tuurlijk zou het ook goed kunnen gaan (net zoals sommige honden niet achter konijnen, katten e.d. aanzitten), maar dan moet je de zwijnen en je eigen hond wel donders goed kennen!
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik zou weg zijn. Akelige beesten die ik niet kan pijlen en ze kunnen rap grote wonden maken :schrik:
Corneliana
Zeer actief

Kitsune schreef:
Corneliana schreef:tja ik denk dat als je om je hond geeft je dit niet laat gebeuren.
Heeft niks met vertrouwen te maken, maar puur met het feit dat mensen het gedrag en lichaamstaal niet begrijpen.

En verder logisch nadenken....net zoals in de meeste honden nog iets van jachtinstinct zit, zal het bij zwijnen ook in geprogrammeerd zijn dat honden natuurlijk vijanden zijn (nog even los van het feit dat er met honden op zwijnen werd/wordt gejaagd). Niet zo gek dus dat een wild zwijn een hond kan aanvallen. Ik zou dus ook ver uit de buurt blijven met onze hond. Tuurlijk zou het ook goed kunnen gaan (net zoals sommige honden niet achter konijnen, katten e.d. aanzitten), maar dan moet je de zwijnen en je eigen hond wel donders goed kennen!
klopt
niet vertrouwen bedoel ik: niet hond/kind bij deze dieren laten zonder goed op te letten.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou maken dat ik weg kwam, dood eng vind ik ze!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het zijn op zijn minst halftamme zwijnen.
Maar ik had mijn hond hier allang aangelijnd en meegenomen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

no way dat ik pom zo dicht bij een stel zwijnen laat, echt veel te gevaarlijk.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Een paar jaar geleden zijn er op Rozendaal 4 honden midden op de dag aangevallen door zwijnen en een paar kunnen het niet navertellen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Lieske1977

Ongelezen bericht door Lieske1977 »

Manu schreef: :O: :O:
Even vreselijk off topic, maar wat een prachtige banner heb je!
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

Wilde zwijnen zijn op 2 manieren leuk...lekker in het bos waar ik niet ben en op m'n bord :mrgreen:
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Ach wij Nederlanders moeten ook altijd wel wat te klagen hebben en zijn niks meer gewend. Wilde zwijnen zijn prachtige, fascinerende dieren en meestal (terecht) banger voor de mens dan andersom. Hoeveel mensen worden er jaarlijks vermoord door wilde zwijnen en hoeveel zwijnen vermoord door mensen? Juist! Laatst nog op de Veluwe een slapend zwijn voorzichtig genaderd en toe ie ons door had, was ze in 1 streep weg.
Met een hond gewoon altijd uitkijken, vooral in de tijd dat ze jongen hebben. De aanwezigheid van wilde zwijnen is over het algemeen vrij makkelijk vast te stellen (woelsporen e.d.).
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kitsune schreef:Ach wij Nederlanders moeten ook altijd wel wat te klagen hebben en zijn niks meer gewend. Wilde zwijnen zijn prachtige, fascinerende dieren en meestal (terecht) banger voor de mens dan andersom. Hoeveel mensen worden er jaarlijks vermoord door wilde zwijnen en hoeveel zwijnen vermoord door mensen? Juist! Laatst nog op de Veluwe een slapend zwijn voorzichtig genaderd en toe ie ons door had, was ze in 1 streep weg.
Met een hond gewoon altijd uitkijken, vooral in de tijd dat ze jongen hebben. De aanwezigheid van wilde zwijnen is over het algemeen vrij makkelijk vast te stellen (woelsporen e.d.).
Klagen? Waar? :denken:

Op de Veluwe is benaderen van een slapend zwijn iets wat je beter kunt laten......
En zeker als ze jongen hebben :tongue: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zowel de herder als de terrier maken er wel een leuk spelletje van, ik zie geen angst/agressie erin. Die rottweiler (?) daarin tegen vond er geen zak aan. Voor de zwijnen zou ik heel hard door lopen, die meenden het wel. Daarbij is het hun gebied waar ze in lopen, genoeg reden om weg te gaan.
Perry en Noah

Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Die zwijnen waren op zijn hoogst wat geïrriteerd volgens mij, die biggen van het eerste filmpje spelen gewoon met die herder. Als zo'n zwijn echt pissig wordt hadden ze die lui ook niet laten staan/lopen. Echt wild lijken ze ook niet. Ik zou het mijn honden niet laten doen overigens, ik ken ook mensen die hun hond met paarden laten spelen, vind ik ook geen goed idee.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
billyboy2
Zeer actief

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Zwijnen zijn niet tam te krijgen.
Probleem is dat zwijnen voor de duivel niet bang zijn, en dan ook niet wijken als iets hun territorium betreed.

En helaas moet ik uit ervaring spreken dat deze ellendelingen HARD bijten.
Ik had het geluk dat ik een dikke jas aan had en mijn huid intact is gebleven. Wel 2 week een ei onder mijn blauwe huid gehad.
Dit waren "tamme" zwijnen overigens, die de mensen al vanaf 6 week hadden
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik fietste een keer 's avonds laat min of meer langs de Veluwe naar huis en dacht een verdwaalde hond in de bosjes te zien. Je raadt al dat dat geen hond was... ben razendsnel weer op mijn fiets gesprongen en naar huis gesjeesd!
Bons
Zeer actief

" onclick="window.open(this.href);return false; hier diezelfde vent, loopt gewoon achter een zeug met biggen aan en even later staat ie rond 2:30 uitgebreid met 1 van haar biggen te kroelen :) Even later gaat er eentje op de zij liggen voor een belly rub hahaha :) Dus wel wilde zwijnen maar zo goed als tam, ze zullen die honden wel gewend zijn.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Bons
Zeer actief

billyboy2 schreef:Zwijnen zijn niet tam te krijgen.
Probleem is dat zwijnen voor de duivel niet bang zijn, en dan ook niet wijken als iets hun territorium betreed.

En helaas moet ik uit ervaring spreken dat deze ellendelingen HARD bijten.
Ik had het geluk dat ik een dikke jas aan had en mijn huid intact is gebleven. Wel 2 week een ei onder mijn blauwe huid gehad.
Dit waren "tamme" zwijnen overigens, die de mensen al vanaf 6 week hadden
Ze zijn wel degelijk tam te krijgen, daar zijn genoeg voorbeelden van, ook in de opvangcentra voor varkens waar wel eens wilde zwijnen belanden. Je moet ze natuurlijk wel als zwijn blijven behandelen en niet als cavia. Tamme papegaaien bijten ook als je iets doet wat ze niet aanstaat, het een sluit het ander niet uit ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”