Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden en wilde zwijnen
Moderator: moderatorteam
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Honden en wilde zwijnen
Ik vraag me wel af hoe "wild" die wilde zwijnen zijn.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Stommeriken hou je natuurlijk altijd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Dit is gewoon doodeng, als de hond 1x te laat is kan het echt goed fout gaan. Wilde zwijnen (hoewel deze volgens mij gewoon helemaal niet meer wild zijn) kunnen een hond doden als ze willen.
Weet dat vorig jaar zomer ergens op de Veluwe een hond is aangevallen en opengereten, hond had een zware buikoperatie nodig om er weer bovenop te komen.
Ik vind honden en wilde zwijnen geen goede combinatie en ga ze zelf dan ook gewoon direct uit de weg als ik ze in het bos wel eens tegenkom.
Weet dat vorig jaar zomer ergens op de Veluwe een hond is aangevallen en opengereten, hond had een zware buikoperatie nodig om er weer bovenop te komen.
Ik vind honden en wilde zwijnen geen goede combinatie en ga ze zelf dan ook gewoon direct uit de weg als ik ze in het bos wel eens tegenkom.
-
Corneliana
- Zeer actief
ik weet nog goed dat een wielrenner een x een zwijn aanreed zijn been brak en niet meer kon bellen.LongFields schreef:Dit is gewoon doodeng, als de hond 1x te laat is kan het echt goed fout gaan. Wilde zwijnen (hoewel deze volgens mij gewoon helemaal niet meer wild zijn) kunnen een hond doden als ze willen.
daar is stevig van gegeten
paar 100 m bij mijn ouderlijk huis vandaan
-
Lieske1977
Ik zou zeven kleuren schijten en niet weten hoe rap ik weg moest komen 
Ondanks veel verse sporen van zwijnen in het bos ben ik er gelukkig nog nooit één tegengekomen.
Ondanks veel verse sporen van zwijnen in het bos ben ik er gelukkig nog nooit één tegengekomen.
- Terry
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wetter
Wilde zwijnen en honden zijn geen goede combi. Wij gaan een groot blokje om.
Mijn bange Lexie was dus niet bang van de zwijnen en vond het nodig om te gaan buurten. Doodsangsten uitgestaan maar gelukkig goed afgelopen.
Mijn bange Lexie was dus niet bang van de zwijnen en vond het nodig om te gaan buurten. Doodsangsten uitgestaan maar gelukkig goed afgelopen.
Groetjes, Terry
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik wel, 1 keer 's ochtends een groepje met jonge dieren erbij. Die waren gelukkig op afstand en heel relaxt zodat ik er met Tapas en Nozem (uiteraard aan de lijn) gewoon langs kon lopen. 1 Keer ging Tapas ergens ineens achteraan wat ze eigenlijk zelden doet, Nozem was toen al aan de lijn gelukkig dus die bleef bij mij. Mijn man had gezien waar ze achteraan schoot en die begon heel hard Tapas te roepen. Ik had het niet gezien (gelukkig maar denk ik) en riep Tapas op vriendelijke toon terug en god zij dank kwam ze toen gelijk weer terug. Ze was namelijk achter een nogal groot wild zwijn aangegaan, vermoedelijk een beer dus nog extra link ook vanwege de slagtanden.Lieske1977 schreef:Ik zou zeven kleuren schijten en niet weten hoe rap ik weg moest komen
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vind de zwijnen op het 2e filmpje meer speels maar op het 1e filmpje toch wel vrij fel.
Maar ben geen zwijnenkenner.
Ik zou het doodeng vinden; kennissen van ons hebben hun beagle verloren toen ze tijdens een wandeling een familie zwijn tegen kwamen die in de aanval gingen.
Ik zou het doodeng vinden; kennissen van ons hebben hun beagle verloren toen ze tijdens een wandeling een familie zwijn tegen kwamen die in de aanval gingen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
-
Corneliana
- Zeer actief
tja ik denk dat als je om je hond geeft je dit niet laat gebeuren.
zelfs tamme varkens kan je niet vertrouwen bij kleinere dieren en kinderen
-
Manu
Corneliana schreef: ik weet nog goed dat een wielrenner een x een zwijn aanreed zijn been brak en niet meer kon bellen.
daar is stevig van gegeten![]()
paar 100 m bij mijn ouderlijk huis vandaan
-
korthaar
- Zeer actief
Gelukkig nog geen hunting dog vs wild Boar taferelen.
- Gimmick
- Zeer actief
noekie schreef:Ik vind de zwijnen op het 2e filmpje meer speels maar op het 1e filmpje toch wel vrij fel.
Het zijn volgens mij dezelfde zwijnen.
Zelfde locatie iig
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Het eerste filmpje toont in het stuk van 4 zwijnen volgens mij ook zeug met (oudere) biggen. Die kleintjes rennen steeds weg, de grote jaagt steeds weg.
-
Kitsune
Heeft niks met vertrouwen te maken, maar puur met het feit dat mensen het gedrag en lichaamstaal niet begrijpen.Corneliana schreef:tja ik denk dat als je om je hond geeft je dit niet laat gebeuren.
En verder logisch nadenken....net zoals in de meeste honden nog iets van jachtinstinct zit, zal het bij zwijnen ook in geprogrammeerd zijn dat honden natuurlijk vijanden zijn (nog even los van het feit dat er met honden op zwijnen werd/wordt gejaagd). Niet zo gek dus dat een wild zwijn een hond kan aanvallen. Ik zou dus ook ver uit de buurt blijven met onze hond. Tuurlijk zou het ook goed kunnen gaan (net zoals sommige honden niet achter konijnen, katten e.d. aanzitten), maar dan moet je de zwijnen en je eigen hond wel donders goed kennen!
-
Lemuria
Ik zou weg zijn. Akelige beesten die ik niet kan pijlen en ze kunnen rap grote wonden maken 
-
Corneliana
- Zeer actief
kloptKitsune schreef:Heeft niks met vertrouwen te maken, maar puur met het feit dat mensen het gedrag en lichaamstaal niet begrijpen.Corneliana schreef:tja ik denk dat als je om je hond geeft je dit niet laat gebeuren.
En verder logisch nadenken....net zoals in de meeste honden nog iets van jachtinstinct zit, zal het bij zwijnen ook in geprogrammeerd zijn dat honden natuurlijk vijanden zijn (nog even los van het feit dat er met honden op zwijnen werd/wordt gejaagd). Niet zo gek dus dat een wild zwijn een hond kan aanvallen. Ik zou dus ook ver uit de buurt blijven met onze hond. Tuurlijk zou het ook goed kunnen gaan (net zoals sommige honden niet achter konijnen, katten e.d. aanzitten), maar dan moet je de zwijnen en je eigen hond wel donders goed kennen!
niet vertrouwen bedoel ik: niet hond/kind bij deze dieren laten zonder goed op te letten.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik zou maken dat ik weg kwam, dood eng vind ik ze!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Het zijn op zijn minst halftamme zwijnen.
Maar ik had mijn hond hier allang aangelijnd en meegenomen.
Maar ik had mijn hond hier allang aangelijnd en meegenomen.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
no way dat ik pom zo dicht bij een stel zwijnen laat, echt veel te gevaarlijk.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Een paar jaar geleden zijn er op Rozendaal 4 honden midden op de dag aangevallen door zwijnen en een paar kunnen het niet navertellen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Lieske1977
Even vreselijk off topic, maar wat een prachtige banner heb je!Manu schreef:![]()
-
Chris78
- Actief
Wilde zwijnen zijn op 2 manieren leuk...lekker in het bos waar ik niet ben en op m'n bord 
-
Kitsune
Ach wij Nederlanders moeten ook altijd wel wat te klagen hebben en zijn niks meer gewend. Wilde zwijnen zijn prachtige, fascinerende dieren en meestal (terecht) banger voor de mens dan andersom. Hoeveel mensen worden er jaarlijks vermoord door wilde zwijnen en hoeveel zwijnen vermoord door mensen? Juist! Laatst nog op de Veluwe een slapend zwijn voorzichtig genaderd en toe ie ons door had, was ze in 1 streep weg.
Met een hond gewoon altijd uitkijken, vooral in de tijd dat ze jongen hebben. De aanwezigheid van wilde zwijnen is over het algemeen vrij makkelijk vast te stellen (woelsporen e.d.).
Met een hond gewoon altijd uitkijken, vooral in de tijd dat ze jongen hebben. De aanwezigheid van wilde zwijnen is over het algemeen vrij makkelijk vast te stellen (woelsporen e.d.).
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Klagen? Waar?Kitsune schreef:Ach wij Nederlanders moeten ook altijd wel wat te klagen hebben en zijn niks meer gewend. Wilde zwijnen zijn prachtige, fascinerende dieren en meestal (terecht) banger voor de mens dan andersom. Hoeveel mensen worden er jaarlijks vermoord door wilde zwijnen en hoeveel zwijnen vermoord door mensen? Juist! Laatst nog op de Veluwe een slapend zwijn voorzichtig genaderd en toe ie ons door had, was ze in 1 streep weg.
Op de Veluwe is benaderen van een slapend zwijn iets wat je beter kunt laten......
En zeker als ze jongen hebben
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Zowel de herder als de terrier maken er wel een leuk spelletje van, ik zie geen angst/agressie erin. Die rottweiler (?) daarin tegen vond er geen zak aan. Voor de zwijnen zou ik heel hard door lopen, die meenden het wel. Daarbij is het hun gebied waar ze in lopen, genoeg reden om weg te gaan.
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Die zwijnen waren op zijn hoogst wat geïrriteerd volgens mij, die biggen van het eerste filmpje spelen gewoon met die herder. Als zo'n zwijn echt pissig wordt hadden ze die lui ook niet laten staan/lopen. Echt wild lijken ze ook niet. Ik zou het mijn honden niet laten doen overigens, ik ken ook mensen die hun hond met paarden laten spelen, vind ik ook geen goed idee.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- billyboy2
- Zeer actief
Zwijnen zijn niet tam te krijgen.
Probleem is dat zwijnen voor de duivel niet bang zijn, en dan ook niet wijken als iets hun territorium betreed.
En helaas moet ik uit ervaring spreken dat deze ellendelingen HARD bijten.
Ik had het geluk dat ik een dikke jas aan had en mijn huid intact is gebleven. Wel 2 week een ei onder mijn blauwe huid gehad.
Dit waren "tamme" zwijnen overigens, die de mensen al vanaf 6 week hadden
Probleem is dat zwijnen voor de duivel niet bang zijn, en dan ook niet wijken als iets hun territorium betreed.
Ik had het geluk dat ik een dikke jas aan had en mijn huid intact is gebleven. Wel 2 week een ei onder mijn blauwe huid gehad.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik fietste een keer 's avonds laat min of meer langs de Veluwe naar huis en dacht een verdwaalde hond in de bosjes te zien. Je raadt al dat dat geen hond was... ben razendsnel weer op mijn fiets gesprongen en naar huis gesjeesd!
- Bons
- Zeer actief
" onclick="window.open(this.href);return false; hier diezelfde vent, loopt gewoon achter een zeug met biggen aan en even later staat ie rond 2:30 uitgebreid met 1 van haar biggen te kroelen
Even later gaat er eentje op de zij liggen voor een belly rub hahaha
Dus wel wilde zwijnen maar zo goed als tam, ze zullen die honden wel gewend zijn.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- Bons
- Zeer actief
Ze zijn wel degelijk tam te krijgen, daar zijn genoeg voorbeelden van, ook in de opvangcentra voor varkens waar wel eens wilde zwijnen belanden. Je moet ze natuurlijk wel als zwijn blijven behandelen en niet als cavia. Tamme papegaaien bijten ook als je iets doet wat ze niet aanstaat, het een sluit het ander niet uitbillyboy2 schreef:Zwijnen zijn niet tam te krijgen.