Mijn man en ik liepen vandaag in het Zwolse bos bij Heerde, Murdock aangelijnd. Opeens stuift er van achteren een Beagle op ons af. Deze hond, ook nog jong denk ik, begint zeer lomp en onbenullig met Murdock te spelen.
Ik kijk het even aan, zoek naar de baasje van de hond (een stel wat op ca 200 meter aan komt wandelen) en besluit in te grijpen door de Beagle weg te duwen.
T beestje is jammer genoeg watervlug en laat zich niet afremmen. Inmiddels ligt Murdock ondersteboven in de blubber en heeft het best wel moeilijk in deze situatie. Mijn man besluit daarop de Beagle op te pakken (ik begrijp dat dat niet zo'n goed idee is) en hem richting zijn baasjes te brengen. Baasje:"Hey niet oppakken!!!" op een agressief toontje. Prima denk mijn man en die zet hem naar voren neer. Baasje:"Hey niet gooien met mijn hond!!!!"
Terwijl ze dichterbij komen, springt de Beagle weer op Murdock en gaat weer superlomp 'spelen'. Zegt de meid van het stel:'" T is een losloopgebied hoor." Toen werd ik boos.
En zei ongeveer het volgende: "Dat betekent niet dat je hond zomaar andere honden aanvalt zonder dat je hem onder controle houdt!"
"Hij viel niet aan hij wil spelen!"
"Je moet je fokking lompe Beagle aanlijnen als je hem niet onder controle hebt!"
"We hebben hem wel onder controle!"
"Ik zie het..."
Nou ja, na wat gemopper liepen ze door, de Beagle onbesuisd op elke andere hond afrennend en bespringend. Later kwam hij weer op Murdock af en kwamen ze hem bescheten maar weer ophalen. Kon het niet laten om nog even te sneren:"Ja, echt onder controle."
Ik snap dat ik wat rustiger had kunnen reageren en dat mijn man die hond niet had moeten oppakken, maar allejezus wat zijn sommige mensen onverantwoordelijk. Wat als de Beagle volgende keer een hond tegenkomt die het niet pikt en hem naar de strot vliegt? Of een chi-pup die superbreekbaar is? En wat als mijn hond nu bang is voor Beagles (t is een Airedale hij kan wel wat hebben dus het valt wel mee)?
Overdrijf ik de zaak?
Ik was namelijk behoorlijk opgefokt door dit gedrag.