Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanvaring in het bos

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Aanvaring in het bos

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik dus, met een ander baasje...

Mijn man en ik liepen vandaag in het Zwolse bos bij Heerde, Murdock aangelijnd. Opeens stuift er van achteren een Beagle op ons af. Deze hond, ook nog jong denk ik, begint zeer lomp en onbenullig met Murdock te spelen.
Ik kijk het even aan, zoek naar de baasje van de hond (een stel wat op ca 200 meter aan komt wandelen) en besluit in te grijpen door de Beagle weg te duwen.
T beestje is jammer genoeg watervlug en laat zich niet afremmen. Inmiddels ligt Murdock ondersteboven in de blubber en heeft het best wel moeilijk in deze situatie. Mijn man besluit daarop de Beagle op te pakken (ik begrijp dat dat niet zo'n goed idee is) en hem richting zijn baasjes te brengen. Baasje:"Hey niet oppakken!!!" op een agressief toontje. Prima denk mijn man en die zet hem naar voren neer. Baasje:"Hey niet gooien met mijn hond!!!!" :L:
Terwijl ze dichterbij komen, springt de Beagle weer op Murdock en gaat weer superlomp 'spelen'. Zegt de meid van het stel:'" T is een losloopgebied hoor." Toen werd ik boos.
En zei ongeveer het volgende: "Dat betekent niet dat je hond zomaar andere honden aanvalt zonder dat je hem onder controle houdt!"
"Hij viel niet aan hij wil spelen!"
"Je moet je fokking lompe Beagle aanlijnen als je hem niet onder controle hebt!"
"We hebben hem wel onder controle!"
"Ik zie het..."
:boos:
Nou ja, na wat gemopper liepen ze door, de Beagle onbesuisd op elke andere hond afrennend en bespringend. Later kwam hij weer op Murdock af en kwamen ze hem bescheten maar weer ophalen. Kon het niet laten om nog even te sneren:"Ja, echt onder controle."

Ik snap dat ik wat rustiger had kunnen reageren en dat mijn man die hond niet had moeten oppakken, maar allejezus wat zijn sommige mensen onverantwoordelijk. Wat als de Beagle volgende keer een hond tegenkomt die het niet pikt en hem naar de strot vliegt? Of een chi-pup die superbreekbaar is? En wat als mijn hond nu bang is voor Beagles (t is een Airedale hij kan wel wat hebben dus het valt wel mee)?

Overdrijf ik de zaak?
Ik was namelijk behoorlijk opgefokt door dit gedrag.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Aanvaring in het bos

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ja, ik vind het enigszins overdreven :mrgreen:
Ik had in de situatie ook gewoon je eigen hond opgepakt, en niet andermans hond, dan vraag je er wat mij betreft ook wel een beetje om dat mensen niet heel vriendelijk meer reageren, zeker als de beagle niks kwaads in de zin had. (wat toch wel vrij vaak het geval is bij pups)
Neemt niet weg dat de baasjes ook wat beter op hun beagle kunnen letten uiteraard. :wink:
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat oppakken van die Beagle is gewoon niet handig. Heb ik mijn man ook wel ff medegedeeld :)
Brindlecardi
Zeer actief

Daarom, dus gewoon van beide niet handig gereageerd.
Zij hadden wat dingen beter kunnen aanpakken, en jullie ook.
En als je hem zelf niet los wil doen, zou ik toch ook overwegen om ergens anders te lopen. Niet dat her verboden is, maar dan zullen dit soort situaties toch minder vaak voorkomen.
kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Dat je wat boos word begrijp ik,
maar ik zou het ook niet fijn vinden als je mijn hond ineens optilt.
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ja de situatie is van beide kanten opgeblazen, dat erken ik ook. Oppakken andermans hond is ook echt wel fout. Ik wijt dat aan te weinig kennis van mijn man.

Ik ben wel van mening dat als je weet dat je hond lomp en onbenullig is, je hem in ieder geval onder appel probeert te houden.
Deze mensen hadden gewoon zero inlevingsvermogen in wat andere hondeneigenaren misschien wensen.

Later kwam ik bv een Duitse Herderpup tegen, aangelijnd, waarvan het baasje zei:"ik houd hem aangelijnd wat hij dendert anders overal op af en doorheen."

Kijk, dat vond ik nou verstandig :mrgreen:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik zou me niet druk maken. De Beagle doet jouw hond geen kwaad en wil inderdaad alleen spelen.
Wat er gebeurt als de beagle op een agressievere hond afstuift is niet jouw probleem.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, dit soort dingen kom je gewoon tegen, t is niet anders :19: , niets gebeurt zullen we maar zeggen en maak je niet dik zeg, zeker niet als t een jonge hond is van dat ras, ik denk dat ik mijn eigen hond ook los had gegooid, kan ie tenminste nog een kant op :wink:
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Ik wist trouwens niet dat je een airedale hebt en ben nu heel benieuwd naar Murdock! Staat er een foto van hem op dit forum?
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

wolvster schreef:
Ik ben wel van mening dat als je weet dat je hond lomp en onbenullig is, je hem in ieder geval onder appel probeert te houden.
Deze mensen hadden gewoon zero inlevingsvermogen in wat andere hondeneigenaren misschien wensen.

n:
Och, dat weet ik niet. Er zijn zat hondenbaasjes die het geen enkel probleem vinden dat er een lomperik met hun hond komt spelen.

Je hebt inderdaad niet handig gereageerd. Maar ergens snap ik je ook wel weer hoor :mrgreen: Ik erger me ook aan lompe 'ik dender overal dwars doorheen' honden. Maar nu heb ik wel honden die dat prima zelf op kunnen lossen. Floor negeert het straal (en dat werkt!). Rufus laat een diepe grom horen waarop de 'ik wil alleen maar spelen hond' afdruipt. Zelf stap ik stug door en meestal heeft de andere baas dan wel in de gaten hoe de vlag erbij hangt :cool2:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik had het gister ook, een loslopende Zwitserse witte Herder die baas-loos (zo leek het) los zwierf en ontzettend patserig (hoge staart, stramme poten) op Izzy af kwam. Die dat vervolgens écht niet grappig vond en begon terug te patsen. Ik draai me tegenwoordig gewoon om en loop aan. Izzy volgt toch wel, die blijft haar punt niet maken als vrouwtje eenmaal weg is :mrgreen: Laat die irritante honden lekker in hun sop gaarkoken :ok:
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

EstherK schreef:Ik wist trouwens niet dat je een airedale hebt en ben nu heel benieuwd naar Murdock! Staat er een foto van hem op dit forum?
Zeker!

O.a. hier:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=294432" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=294057" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Ben daar eigenlijk vrij simpel in: als mijn oplossing je niet aanstaat, zorg er dan voor dat het mijn probleem niet is.
Wiel
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Lemuria schreef: Laat die irritante honden lekker in hun sop gaarkoken :ok:
:ok: Ga ik doen in het vervolg!
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

wolvster schreef:Ja de situatie is van beide kanten opgeblazen, dat erken ik ook. Oppakken andermans hond is ook echt wel fout. Ik wijt dat aan te weinig kennis van mijn man.

Later kwam ik bv een Duitse Herderpup tegen, aangelijnd, waarvan het baasje zei:"ik houd hem aangelijnd wat hij dendert anders overal op af en doorheen."

Kijk, dat vond ik nou verstandig :mrgreen:
Maar je hebt zelf ook een jonge hond, die je op een dag ook los gaat leren lopen, en die je moet leren niet op alles en iedereen af te laten gaan :19:
Zelf kan ik me er ook aan ergeren bij lompe honden die al wel wat ouder zijn en waar een baas geen gehoor geeft aan een verzoek zijn hond even bij zich te houden om wat voor reden dan ook :wink:
Maar bij jonge honden kan dat gebeuren, dan hield ik mijn volwassen herders maar weer wat korter en gaf aan dat ze er niet zo van gediend waren. En nu leer ik mijn jonge herder dat hij niet overal op af kan denderen en bij kleine honden kijk ik het even aan.

En als die hond de verkeerde treft, dan is dat niet jouw probleem dan gaan deze mensen misschien beseffen dat het niet zo handig is de hond overal op af te laten rennen.
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

wolvster schreef: "Hij viel niet aan hij wil spelen!"
"Je moet je fokking lompe Beagle aanlijnen als je hem niet onder controle hebt!"
"Ik zie het..."
.
Ik denk als je op een normale toon had uitgelegd waarom jullie op deze manier gehandeld hebben dat het ook al heel anders was gelopen dan hun hond meteen een 'fokking lompe beagle' te noemen!
Ik vind het een beetje een overdreven reactie aangezien het twee jonge honden zijn.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Ikke93 schreef:
wolvster schreef: "Hij viel niet aan hij wil spelen!"
"Ik zie het..."
.
Ik denk als je op een normale toon had uitgelegd waarom jullie op deze manier gehandeld hebben dat het ook al heel anders was gelopen dan hun hond meteen een 'fokking lompe beagle' te noemen!
Ik vind het een beetje een overdreven reactie aangezien het twee jonge honden zijn.

Eens, ik reageerde overtrokken. Overigens was ik niet degene die begon met agressie, maar soit. Het is nooit goed om zo te reageren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Biet schreef:Ben daar eigenlijk vrij simpel in: als mijn oplossing je niet aanstaat, zorg er dan voor dat het mijn probleem niet is.
Zoiets ja :ok:

Alleen maar willen spelen hoeft niet als je dat te lomp vindt.
En die hond even optillen vind ik nou niet iets om drama van te maken als er verder helemaal niets gebeurt.
Als iemand zo begint te schreeuwen kan je terugschreeuwen.
Soms werkt het beter om alleen rustig te melden dat je dat lompe gedrag niet wilt tegenover je pup.

TS
Best een kans(je) dat Murdock over een paar maanden ook zulk soort gedrag vertoont.
Dan weet je wat je te doen staat :tongue: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
TS
Best een kans(je) dat Murdock over een paar maanden ook zulk soort gedrag vertoont.
Ja, dat weet ik. Daarom neem ik me voor niet naar zulke drukke gebieden te gaan, voor ik hem onder appel heb :)

Toevoeging: 15 jaar geleden toen Axel een half jaar oud was, zijn mijn ouders en ik (al was ik nog niet zo oud) daar altijd wel alert op geweest. Niet zomaar op alles afstuiven was wel een dingetje zeg maar.
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

wolvster schreef:
EstherK schreef:Ik wist trouwens niet dat je een airedale hebt en ben nu heel benieuwd naar Murdock! Staat er een foto van hem op dit forum?
Zeker!

O.a. hier:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=294432" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=294057" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
Prachtige pup! :I:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

wolvster schreef:
ranetje schreef:
TS
Ja, dat weet ik. Daarom neem ik me voor niet naar zulke drukke gebieden te gaan, voor ik hem onder appel heb :)

Toevoeging: 15 jaar geleden toen Axel een half jaar oud was, zijn mijn ouders en ik (al was ik nog niet zo oud) daar altijd wel alert op geweest. Niet zomaar op alles afstuiven was wel een dingetje zeg maar.
Bij mij ook hoor.
Alleen lukt dat bij de ene hond toch iets beter dan bij de andere op jeugdige leeftijd :wink:

Erg leuk pupje trouwens :I:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tsja dat kan weleens gebeuren. Ik ben benieuwd wat jouw man over een half jaar of zo doet als Murphy zich een hele Piet gaat vinden.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

.[/quote]
Waarom niet? iedereen mag mijn vervelende hond naar hartenlust optillen hoor. Slaan is wat anders.[/quote]

Onze Dinos mag je ook optillen hoor hahaha
Ik snap dat een pup geen algemeen goed is maar zou een iets te enthousiaste hondvriendelijke hond niet direct bij mijn pup weghouden, dit zijn ervaringen die ook tot volwassen worden behoren.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Nanna schreef:
kaatje888 schreef:Dat je wat boos word begrijp ik,
maar ik zou het ook niet fijn vinden als je mijn hond ineens optilt.
Waarom niet? iedereen mag mijn vervelende hond naar hartenlust optillen hoor. Slaan is wat anders.
ja hier ook hoor alleen gek genoeg tilt niemand ze op :19:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik denk dat dat niet het eerste is wat je doet, je eigen hond oppakken. En als hij in de modder ligt doe je dat al helemaal niet meer.....

die mensen met die beagle waren fout. Ze hadden eigenlijk zelf ook eens met hun snufferd in de modder geduwd moeten worden. `goed bedoeld hoor, het is maar spel`......

Ik kan me ook goed voorstellen dat je je groen en geel geërgerd hebt, en zelf zou ik hebben geroepen, `een hond mogen loslaten is geen vrijbrief om hem niet op te hoeven voeden`.

Maar mensen zijn niet altijd redelijk. Ik heb ook wel eens een nijdige opmerking moeten incasseren omdat een stafford op een van mijn honden klapte omdat ze aan elkaar roken. Zo hondje zo baasje....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Brindlecardi
Zeer actief

iones schreef:Ik denk dat dat niet het eerste is wat je doet, je eigen hond oppakken. En als hij in de modder ligt doe je dat al helemaal niet meer.....

die mensen met die beagle waren fout. Ze hadden eigenlijk zelf ook eens met hun snufferd in de modder geduwd moeten worden. `goed bedoeld hoor, het is maar spel`......

Ik kan me ook goed voorstellen dat je je groen en geel geërgerd hebt, en zelf zou ik hebben geroepen, `een hond mogen loslaten is geen vrijbrief om hem niet op te hoeven voeden`.

Maar mensen zijn niet altijd redelijk. Ik heb ook wel eens een nijdige opmerking moeten incasseren omdat een stafford op een van mijn honden klapte omdat ze aan elkaar roken. Zo hondje zo baasje....
Joh het zijn honden, geen suikerpoppetjes hoor
Kijk een hond met verkeerde bijbedoelingen, daar snap ik de ophef volledig bij.
Maar Beagle wilde even wat lomper lol trappen.. Niet altijd even handig maar toch ook geen ramp
Als we zo beginnen kunnen we maar beter nooit meer honden los laten
Ben blij dat iedereen hier bij mij in de wijk ook gewoon een relaxte houding heeft, en als iets je niet zint, groet je even en loop je gewoon door. Apple is ook niet gediend van lompe ontmoetingen, heeft ze alle vrijheid om te ontwijken of haar punt duidelijk te maken, en hop we gaan weer verder.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik sta niet toe dat mijn honden lomp omgaan met andere vreemde honden. Dat is namelijk niet leuk voor die andere hond. En ik wil niet dat mijn honden het leuk hebben ten koste van een andere hond. Ook al is die niet van suiker. Ik vind dat sneu.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is misschien sowieso de nonchalante houding die je geërgerd heeft en die je reactie bepaalde. Je liep met een pup aan de riem en het spel ging niet helemaal passend voor je pup. Als iemand daar schijnbaar ongeïnteresseerd mee omgaat tja dan kan je wel eens wat feller reageren. Dat is voor ons natuurlijk niet op te maken.

Iemand die op jou signalen (wil) reageren, kan mogelijk een andere reactie krijgen.

Ik zie er allemaal niet zo'n probleem in. Dat je man die andere hond oppakt of wat. Het gebeurde zoals het gebeurde. De eigenaren hadden op dat moment ook gewoon kunnen reageren en hun hond mee kunnen nemen. Al die agressie. Zondags is gewoon een dramadag om te lopen. Te veel mensen (met honden) op pad.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

iones schreef:Ik sta niet toe dat mijn honden lomp omgaan met andere vreemde honden. Dat is namelijk niet leuk voor die andere hond. En ik wil niet dat mijn honden het leuk hebben ten koste van een andere hond. Ook al is die niet van suiker. Ik vind dat sneu.
Prima dat jij dat vind, dan kun je beter sowieso losloopgebieden vermijden, maar dan moet je dat soort dingen ook niet verwachten van anderen, en verwachten dat zoals jij denkt de maatstaf is voor iedereen. Want dat is natuurlijk niet helemaal reëel.
En overigens, waar leg je dan de grens met 'te lomp'... Met een beetje verschil in grootte is dat natuurlijk al bij de eerste de beste spelbuiging.
wolvster
Zeer actief
Contacteer:

Gyanty, dat is het precies. Gewoon dat ongeïnteresseerde, nonchalante van die mensen triggerde mijn irritatie nogal. Als ze gewoon aardig en adequaat hadden gereageerd was er geen verkeerd woord gevallen denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”