Manu is sinds het kippenincident niet meer los geweest. Heel af en toe als mijn vriend hem uit laat het stukje waarbij ze van huis lopen en daarna gaat hij aan de Flex.
Nu is er gelukkig vlakbij een afgezet stuk met een groot meer waar een hek om heen staat. Er is ook nauwelijks wild op wat eenden na.
Vandaag dus niet.
We liepen over het enorme open grasveld en kwamen bij een stuk waarbij het wat dichter begroeid is.
Mijn vriend riep net Manu omdat hij wel erg ver voor ons uit gelopen was. Ik zie Manu´s kop zakken en geheel fixeren op iets bij het hek. Bleek een ree te zijn.
Manu spurt erop af en springt zonder moeite de ree achterna over het hek wat zo´n 1,5 meter hoog is.
Met een atlethische zwaai sprongen we beiden achter ze aan en renden beiden een kant uit. Gelukkig ook daar afgezet omdat het een groot kampeerterrein is.
Je hoorde Manu jankerig blaffen en af en toe zag je hem en de ree vlak achter elkaar langs rennen.
Uiteindelijk werd het stil.
Ik ren naar een struik waar ik geritsel hoor en ja hoor, daar lag de ree. Manu was de ree haar buik aan het likken.
Hij had haar in een hoek van het hek gedreven en op de grond gekregen.
Manu kwam direct naar me toe, alsof hij niet wist wat hij ermee moest
Snel hem aan vriend gegeven en bij het reetje gekeken. Het ademde en had gelukkig geen wonden. Maar het lag doodstil.
Ze had kwijl op haar nek zitten dus ik vermoed dat hij haar daar gepakt heeft en op de grond heeft gedrukt.
Ik weet van herten dat ze "dood" gaan liggen en daarna weer opstaan en weg rennen. Dus na grondige check en geen wonden te zien heb ik haar gelaten.
Ik ben net weer gaan kijken en ze was inderdaad weg.
Bah ben helemaal van slag. Alweer.
Er was vast iets mis met het reetje, want zo snel was het niet en ze had wat gezwollen ogen.
Ik kan het Manu ook niet kwalijk nemen, ze stond vlak voor zijn neus. Iedere hond had haar opgejaagd denk ik dan.
Ik had hier niet veel meer kunnen doen aan de hond, denk ik.
Maar twijfel of ik met het reetje goed gehandeld heb. Ik zag echt geen wonden.
Voor mij wel bevestiging dat ik hem dus echt niet meer los kan laten.
Stel dat hij een schaap ziet, wat doet hij dan. Ik wil het risico echt niet nemen.