Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ook afgezette stukken niet veilig voor de jager.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Ook afgezette stukken niet veilig voor de jager.

Ongelezen bericht door Manu »

Vanmiddag besloten vriend en ik samen met ons brave hondje naar het meer te gaan, onze Valentijnwandeling in de blubber :hmmm:
Manu is sinds het kippenincident niet meer los geweest. Heel af en toe als mijn vriend hem uit laat het stukje waarbij ze van huis lopen en daarna gaat hij aan de Flex.

Nu is er gelukkig vlakbij een afgezet stuk met een groot meer waar een hek om heen staat. Er is ook nauwelijks wild op wat eenden na.
Vandaag dus niet.
We liepen over het enorme open grasveld en kwamen bij een stuk waarbij het wat dichter begroeid is.
Mijn vriend riep net Manu omdat hij wel erg ver voor ons uit gelopen was. Ik zie Manu´s kop zakken en geheel fixeren op iets bij het hek. Bleek een ree te zijn.
Manu spurt erop af en springt zonder moeite de ree achterna over het hek wat zo´n 1,5 meter hoog is.
:boos:
Met een atlethische zwaai sprongen we beiden achter ze aan en renden beiden een kant uit. Gelukkig ook daar afgezet omdat het een groot kampeerterrein is.
Je hoorde Manu jankerig blaffen en af en toe zag je hem en de ree vlak achter elkaar langs rennen.

Uiteindelijk werd het stil.
Ik ren naar een struik waar ik geritsel hoor en ja hoor, daar lag de ree. Manu was de ree haar buik aan het likken.
Hij had haar in een hoek van het hek gedreven en op de grond gekregen.
Manu kwam direct naar me toe, alsof hij niet wist wat hij ermee moest :19:
Snel hem aan vriend gegeven en bij het reetje gekeken. Het ademde en had gelukkig geen wonden. Maar het lag doodstil.
Ze had kwijl op haar nek zitten dus ik vermoed dat hij haar daar gepakt heeft en op de grond heeft gedrukt.
Ik weet van herten dat ze "dood" gaan liggen en daarna weer opstaan en weg rennen. Dus na grondige check en geen wonden te zien heb ik haar gelaten.
Ik ben net weer gaan kijken en ze was inderdaad weg.

Bah ben helemaal van slag. Alweer. :O:
Er was vast iets mis met het reetje, want zo snel was het niet en ze had wat gezwollen ogen.
Ik kan het Manu ook niet kwalijk nemen, ze stond vlak voor zijn neus. Iedere hond had haar opgejaagd denk ik dan.
Ik had hier niet veel meer kunnen doen aan de hond, denk ik.
Maar twijfel of ik met het reetje goed gehandeld heb. Ik zag echt geen wonden.

Voor mij wel bevestiging dat ik hem dus echt niet meer los kan laten.
Stel dat hij een schaap ziet, wat doet hij dan. Ik wil het risico echt niet nemen.
Laatst gewijzigd door Manu op 14 feb 2014 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hertenbiefstuk voor Valentijn, met liefs van Manu..

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik snap eigenlijk uberhaupt niet dat jullie hem weer hebben losgelaten...juist na de vorige ervaring en alle waarschuwingen waar husjes toe in staat zijn
Afbeelding
Manu

Het is een geheel afgezet stuk.
Misschien naïef ja. Ik had echt nooit gedacht dat hij er over heen zou gaan. Al helemaal omdat er nooit wild loopt.
Er komen namelijk best wat bezoekers, ook met honden.
Ik heb hem onderschat, duidelijk. Verder heb ik hem echt áltijd aangelijnd, al loop ik alleen onze tuin in met hem (is niet afgezet).
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Pfff jeetje ja hij zou bij mij echt geen kans meer krijgen met loslopen...
Ik dacht dat reeën ook van stress kunnen doodgaan (bij jacht dus), ik denk dat ze dus ook van een hond die ze opjaagt van de stress kunnen sterven. :(
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Ook afgezette stukken niet veilig voor de jager.

Ongelezen bericht door yamie »

1,5 meter hoog, is natuurlijk ook geen hoogte he, helemaal niet voor jou hond..

oei. hele verkeerde inschatting gemaakt meid... :ugh:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm.. ik kan me er wel wat bij voorstellen; ik zou ook niet denken dat de hond over 150 cm afscheiding zou springen dus ik zou waarschijnlijk zelf ook gedacht hebben dat het veilig zou zijn.

Laat onverlet dat je nu zeker weet dat het niet meer kan. Als in niet! ;-(
En dat is jammer.. maar goed om te weten.

Suzanne
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

runninggirl schreef:Pfff jeetje ja hij zou bij mij echt geen kans meer krijgen met loslopen...
Ik dacht dat reeën ook van stress kunnen doodgaan (bij jacht dus), ik denk dat ze dus ook van een hond die ze opjaagt van de stress kunnen sterven. :(

Dit denk ik dus ook, heb dat vaak op tv gezien.

Sneu voor de ree :(:
Manu

runninggirl schreef:Pfff jeetje ja hij zou bij mij echt geen kans meer krijgen met loslopen...
Nee, blijkbaar ook afgezette stukken niet meer. Baal er zo van.
Ben terug gegaan om te kijken of het reetje wel echt ok was en het was er niet meer. Ongeveer 40 minuten na het incident. Het was ook niet gewond. Ik weet dat ze makkelijk in shock raken.
:(:

Ben ik dan toch dom geweest?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Arme ree, ik hoop dat ze de stress overleeft. Je was al gewaarschuwd hè dat Husky's hoog kunnen springen, jammer dat dit gebeurd is.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nja, soms gebeuren dat soort incidenten. Nilo, die nooit maar dan ook nooit jaagt, heeft eens een eend "gevangen." Als in: een andere hond was de eend aan het opjagen en in een reflex sprong Nilo opzij en ving de eend :80: Van schrik kwam hij hem meteen afgeven bij me en heb ik de eend gecontroleerd. Die hield zich toen ook dood maar had geen wonden. Meer kun je niet doen, behalve als de sodemieter zorgen dat het nooit weer kan gebeuren :schrik: Ik zou er in jouw geval ook niet te licht over denken, want Manu heeft dat jachtinstinct toch duidelijk wel.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind het heel erg sneu voor het reetje, en moet eerlijk bekennen dat ik niet zo goed snap waarom je je Hus toch weer los gelaten hebt. Een gewaarschuwd mens en zo... :ugh:

Hoop dat je van deze tweede niet al te slimme actie 1 ding geleerd hebt: je hond kan gewoon NIET meer los! Hoe jammer dat ook is.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Klopt een hert of ree kan van stress sterven.
Ik heb ooit mijn teef moeten laten steriliseren omdat ik twee husky's van mensen uit de buurt op bezoek kreeg als mijn teef loops was.Ze klommen een paar huizen verder uit hun ren en sprongen over mijn 1.80 hoge hekwerk heen.
Ik durfde op den duur mijn teef tijdens haar loopsheid niet in de tuin te laten,maar de etters sloopte dan zowat mijn ruit er uit :boos:
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Ik vind dit dom, ja, en heel naief. Je hebt al een erg vervelende ervaring gehad en je hond een heel lollige, met de vorige jachtpartij. Hij heeft nu weer een opwindende ervaring gehad. En de vorige is nog helemaal niet lang geleden. 150 cm is een eitje. Het is doodzonde dat die ree daar een hartverlamming van heeft gekregen en je hond weer een erg succesvolle jacht.

Je onderschat de kunsten van je hond heel erg en ik denk dat je je dat heel serieus moet gaan beseffen. Een volgende keer kan voor elk van de partijen verkeerd aflopen. Dat moet je niet willen. Niet voor de prooi, maar ook niet voor jezelf en voor je hond.

Ik sta aardig met mijn oren te klapperen in ieder geval.
Manu

LongFields schreef:Ik vind het heel erg sneu voor het reetje, en moet eerlijk bekennen dat ik niet zo goed snap waarom je je Hus toch weer los gelaten hebt. Een gewaarschuwd mens en zo... :ugh:

Hoop dat je van deze tweede niet al te slimme actie 1 ding geleerd hebt: je hond kan gewoon NIET meer los! Hoe jammer dat ook is.
Ik vind het ook sneu. En nu jullie mij dit commentaar geven over het loslaten realiseer ik me dat ik te makkelijk heb gedacht over het hek. Ik dacht echt dat het kon. Weinig prikkels, open veld, hij kan lekker rennen en ook nog eens afgezet.
1,5 meter hek, nee, ik had dit niet verwacht.
Baal er zo van, ben zo verantwoord met hem bezig. Ik heb zoveel van de tips in mijn topic gebruik gemaakt. Het is niet zo dat ik er lak aan heb en "wel zie wat er gebeurt". Ik ben echt uiterst voorzichtig en was heel blij dat we in ieder geval dit stukje nog hadden waar hij vrijuit kon rennen.

Ik ben zeker een gewaarschuwd mens, mijn hond is geen poekie, dat weet ik.
Hier heb ik een inschattingsfout gemaakt met het hek.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Manu schreef:Het is een geheel afgezet stuk.
Misschien naïef ja. Ik had echt nooit gedacht dat hij er over heen zou gaan. Al helemaal omdat er nooit wild loopt.
Er komen namelijk best wat bezoekers, ook met honden.
Ik heb hem onderschat, duidelijk. Verder heb ik hem echt áltijd aangelijnd, al loop ik alleen onze tuin in met hem (is niet afgezet).
Lieke heeft een Hus die vanaf stilstand over een twee meter hoge schutting springt dus je bent gewaarschuwd :wink:
Ik denk dat je het laten loslopen echt uit je hoofd moet zetten, en zeker nu hij weer succes heeft gehad met zijn actie. Hoe rot ook voor Manu je kunt niet andere dieren in gevaar blijven brengen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Manu

Oooooh wat voel ik me dom nu :ugh:

Ik dacht écht écht écht dat het OK was om hem los te laten binnen deze hekken :cry: Arm reetje.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Tara schreef:
beatje schreef: Ik heb ooit mijn teef moeten laten steriliseren omdat ik twee husky's van mensen uit de buurt op bezoek kreeg als mijn teef loops was.Ze klommen een paar huizen verder uit hun ren en sprongen over mijn 1.80 hoge hekwerk heen.
Ik durfde op den duur mijn teef tijdens haar loopsheid niet in de tuin te laten,maar de etters sloopte dan zowat mijn ruit er uit :boos:
Jee zeg, daar ben je ook lekker mee. :ugh:
Het erge is dat deze mensen er niet van geleerd hebben ,ze hebben tegenwoordig een kangal en hebben het voor elkaar gekregen dat hij al vier keer mijn hond gegrepen heeft,ook al in mijn eigen tuin.Maar ik ben er klaar mee,heb ze gewaarschuwd. De 5e keer ga ik naar de politie en ben ik er naar jaren klaar mee :gvd:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Manu schreef:

Ik ben zeker een gewaarschuwd mens, mijn hond is geen poekie, dat weet ik.
Hier heb ik een inschattingsfout gemaakt met het hek.
En dat kan gebeuren, laat je er niet door ontmoedigen. Denk dat er maar weinig bij stil staan als de hond nooit dit soort sprongen heeft gemaakt.
Inge O schreef:in zo'n afgezet stuk zou ik echt ook niet meteen denken (of beter zelfs helemaal niet) aan over het hek gaan hoor en te lezen aan de forummensen die met jagers in het leesten gaan lopen doen zij dat ook niet.

dikke pech, dit.
:ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Manu schreef:Oooooh wat voel ik me dom nu :ugh:

Ik dacht écht écht écht dat het OK was om hem los te laten binnen deze hekken :cry: Arm reetje.
dat reetje huppelt gewoon ergens rond nu, met een sisser afgelopen en zo niet, dan toch, want wat moet je je anders allemaal in je hoofd halen :engel: :wink:

verkeerd ingeschat, nu weet je het en gebeurt het je ook nooit meer :E:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Manu schreef:Oooooh wat voel ik me dom nu :ugh:

Dat begrijp ik best hoor, ik zou misschien ook wel de gok hebben genomen.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
yamie
Zeer actief
Contacteer:

oh reactie weg Longfields?

nou ja. kan.
Manu

Ik heb het nog wel gezien. Dat mag ze best denken, ik weet dat het anders is.
Het laat me echt niet koud.
Dat het dom gevonden wordt kan ik me voorstellen maar dat ik er niets aan gedaan heb sinds het vorige voorval is gewoon niet waar. Ik heb alles omgegooid. Dat ik nu de fout heb gemaakt om hem binnen een omheining los te laten en te denken dat hij er niet uit kan, kun je nog dom noemen en dan voel ik me ook zeker aangesproken.
Maar dat ik niet geleerd heb van het vorige voorval, nee.

Ik loop per dag een uur langer om mijn hond alsnog voldoende beweging te geven, dus minstens 3 uur per dag. Ik ben gaan fietsen met hem zoals in het topic aangeraden werd, ik heb hem áltijd aan de lijn, ik oefen ongelofelijk veel met de clicker om zijn aandacht meer op mij te krijgen, ook in situaties met meerdere prikkels. Ik was lekker bezig.
Dit is gebeurd door een inschattingsfout van zowel hond als hek. Niet omdat ik laks ben, het me niet schelen kan of denk dat het toch niet weer gebeurt.
Laatst gewijzigd door Manu op 14 feb 2014 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Oei schrikken!!

Misschien kan je nu voor dit soort gebieden een hele lange lijn gebruiken? Ik heb voor Bink een lijn van 20m en hij kan aardig rond rennen op de open stukken en het strand, niet in volle snelheid natuurlijk maar hij heeft zo wel iets meer vrijheid en geen kans om op iets af te vliegen of weg te lopen.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Nou, eerlijk is eerlijk, ik had ook niet verwacht dat een hond over zo'n hoog hek heen zou komen. Nu weet je dat het kan en doe je het een volgende keer niet. Ik vind het wat zwaar dat een aantal mensen hier net doet alsof je moedwillig je hond losgelaten hebt in een hertenkamp ofzo. Je hebt hem los gelaten in een hoog omheind veld, onderschat hoe sterk zijn instinct is en de hoogte die hij kan bereiken als hij gedreven wordt door dat instinct en de pech gehad dat er op dat moment een ree voorbij kwam. Nou, ik kan me grotere fouten voorstellen hoor :19:

Neemt overigens niet weg dat het sneu is voor de ree en dat jagen natuurlijk niet aangemoedigd moet worden vanwege de gevolgen voor het wild. Maar dat leek me evident
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Nou, heel eerlijk, ik heb totaal geen ervaring met husky's maar zelfs ik weet dat ze erom bekend staan dat ze over hoge (hoger dan 1,5 meter) omheiningen heen komen, met enig gemak ook nog. Dus ja, ik vind het eigenlijk nalatig van jullie. En als je dan al weer maanden aan het trainen bent geweest na het vorige incident en denkt dat het kan zou ik misschien nog wel gesnapt hebben dat je een inschattingsfout maakt maar het is pas 3 weken geleden dat hij op strooptocht geweest is :19:
Het zal best dat je hem niet uit gemakzucht losgegooid hebt maar wel met enige naïviteit.
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Tja het is niet handig inderdaad, maar je deed het niet expres.

Waar ik echter meer van schrik is dat er zoveel mensen denken dat een hond van dat formaat niet over 150cm kan springen.... Eerlijk waar, ze kunnen, zeker met een aanloop nog wel hoger. Laat staan als ze er bij kunnen klimmen.
Ik heb een labrador over een muur van ruim 2m zien gaan. Als een hond wil, kan er veel hoor.
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Tjee Manu, wat schrikken. Die jonge honden zijn onvoorspelbaar,ik weet er alles van :ugh: Geen tips, het meeste is al gezegd, maar ik wil je even sterkte wensen.
Het valt soms niet mee om baas van zo'n puberknul te zijn,
Groetjes Iris
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

luna2906 schreef:Nou, eerlijk is eerlijk, ik had ook niet verwacht dat een hond over zo'n hoog hek heen zou komen. Nu weet je dat het kan en doe je het een volgende keer niet. Ik vind het wat zwaar dat een aantal mensen hier net doet alsof je moedwillig je hond losgelaten hebt in een hertenkamp ofzo. Je hebt hem los gelaten in een hoog omheind veld, onderschat hoe sterk zijn instinct is en de hoogte die hij kan bereiken als hij gedreven wordt door dat instinct en de pech gehad dat er op dat moment een ree voorbij kwam. Nou, ik kan me grotere fouten voorstellen hoor :19:

Neemt overigens niet weg dat het sneu is voor de ree en dat jagen natuurlijk niet aangemoedigd moet worden vanwege de gevolgen voor het wild. Maar dat leek me evident
Sluit ik mij helemaal bij aan :ok:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Naïef wat er eerder al gezegd is? Ja vast hoor. Maar dit valt voor mij gewoon onder dikke vette pech wat je niet verwacht :19:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

O jee, dat is kut! Eerlijk gezegd had ik verwacht dat een hus-eigenaar wel zou weten van die hekken waar ze met gemak overheen springen, helemaal na zijn vorige jachtpartij die ook nog eens héél erg kort geleden en héél erg zelfbelonend is geweest. Ter vergelijking: Lola heeft in de eerste week van januari vijf minuutjes twee hazen achtervolgd en zit daardoor nu meer aan de lijn dan anders. Ik vind het wel apart dat je Manu na zo'n heftig incident los durft te klikken, ook al was er dus een hek.

Maar goed, ik zeg vast niks nieuws en je voelt je hier ook vast niet beter door. En jij komt gelukkig absoluut niet over als een roekeloze eigenaar die bewust risico's neemt, dus dat je dit niet ingeschat had geloof ik best. Maar toch, ik hoop van harte dat dit de laatste keer was dat je zo'n inschattingsfout maakt, al was het maar omdat Manu gemakkelijk zelf de sjaak kan zijn, als hij een weg oversteekt oud.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”