Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste bevalling meemaken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Chasingfame
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Alles met spits snuitje en lange staart.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Chasingfame »

Beste forummers,

Tijdens het inlezen over fokken en alle daarbij komende zaken lees ik overal het advies: maak zelf een bevalling mee bij een ervaren fokker. Wij kennen geen fokkers persoonlijk, ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee had?
Het lijkt mij niet echt de normaalste zaak van de wereld om te vragen: Hallo, ik wil ervaring opdoen dus mag ik, als volslagen onbekende, bij de bevalling van je nestje aanwezig zijn? Lijkt me niet erg prettig voor de fokker (want, ben ik wel te vertrouwen en ga ik me niet bemoeien met vanalles en nog wat!), en de moederhond (want, hallohooo...wie is die onbekende daar?!).

Misschien een rare vraag, maar hoe hebben jullie dit gedaan? Zijn jullie werkelijk eerst bij iemand gaan kijken (en wat voor iemand?), of was je eigen eerst-gefokte-nestje ook jou eerste bevalling? Ik heb 2 keizersnedes meegemaakt maar geen natuurlijke bevalling helaas.

Alvast bedankt voor de reacties! :scratch:
Groetjes, Demi & Ryan.
& 12 dikke poten van de spitssnuitjes.
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Re: Eerste bevalling meemaken?

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Ik heb via marktplaats een werpkist gekocht, en met die (ex) fokker klikte het zo dat ze zelf aanbood bij de bevalling aanwezig te zijn. (Die kocht ik al ruim een jaar van te voren.) Uiteindelijk werd het een keizersnede, maar is ze diep in de nacht toch langsgekomen om te helpen met aanleggen van de pups, omdat ik me wat zorgen maakte.
Je zou de fokker van je teefje kunnen vragen of je er eens bij mag zijn, veel filmpjes kijken (youtube enzo) en zorgen dat je iemand hebt die bereid is bij de bevalling van jouw teefje aanwezig te zijn.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

De fokker van je teefje kan je daar misschien mee helpen?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

gewoon zelf.
Heb een makkelijk ras en ben zelf nuchter genoeg om zaken aan te kunnen en te weten wanneer hulp nodig is. Eerste nest midden in de nacht de DA opgebeld.
2de nest ben ik na 8 pups vertrokken en teef alleen gelaten, was beter voor haar rust. De rest heeft ze dan ook prima alleen gedaan, de eerste 3 had ze ook al alleen gedaan.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik had bij mijn eerste nest een hulplijn van een bevriende fokker en mocht de dierenarts op ieder moment bellen voor advies. Ik was daarvoor niet bij een bevalling geweest maar heb er veel over gelezen, o.a. Het boek van Naaktgeboren, en ik had filmpjes gezien van een aantal bevallingen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik heb er een aantal meegemaakt bij een bevriende fokster en de fokster van Kenji

Als we zelf gaan fokken komt de bevriende fokster helpen en als zij niet
kan is er nog een kennis waar we op terug kunnen vallen

Maar zover zijn we nog lang niet. Maar t kan maar vast geregeld zijn ;)
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Een vriendin van mij heeft haar eerste nest met een teef van mij gehad. Was op fokkersvoorwaarden en ik stond haar telefonisch bij op ruim 200km afstand.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik heb het geluk gehad dat een jaar of 9 geleden een vriendin van mijn moeder een drachtige teef had. Ze vroeg of ik wilde helpen met de bevalling. Ik heb toen, met de dierenarts door de telefoon, best wel wat in moeten grijpen. Heb er veel van geleerd. Het jaar erop was ik er ook bij. En bij 2 teefjes bij ons uit de straat.

Met mijn eigen eerste nestje was ik ook niet heel erg zenuwachtig. Ik ben nuchter genoeg, maar had wel Ushi's fokker als back up. Ze hoefde er niet bij te zijn, wonen dichtbij genoeg om er snel te zijn. Ook via het forum hier van 2 fokkers een telefoonnummer gehad, de dekreu eigenaar die 's nachts via de telefoon meeleefde enz.
Wel had ik mensen hier thuis die eventueel mee konden rijden naar de dierenarts mocht het mis gegaan zijn. Ik ben liever niet helemaal alleen de volgende keer, omdat ik gewoon bij Ushi wil zijn mocht het mis gaan en niet achter het stuur hoef te kruipen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik nee maan dat je contact hebt met de fokker van je eigen teefje? Dat zou een goed begin kunnen zijn; lid worden van de rasvereniging en dus ook kennis maken met andere fokkers? Fokkersoverleggen binnen de rasvereniging? Er zijn bij sommige verenigingen bij de rasvereniging mensen die expliciet aangeven beginnende fokkers te willen helpen.. daar zou ik het in zoeken denk ik.

Suzanne
Chasingfame schreef:Beste forummers,

Tijdens het inlezen over fokken en alle daarbij komende zaken lees ik overal het advies: maak zelf een bevalling mee bij een ervaren fokker. Wij kennen geen fokkers persoonlijk, ik vroeg me dus af of iemand hier ervaring mee had?
Het lijkt mij niet echt de normaalste zaak van de wereld om te vragen: Hallo, ik wil ervaring opdoen dus mag ik, als volslagen onbekende, bij de bevalling van je nestje aanwezig zijn? Lijkt me niet erg prettig voor de fokker (want, ben ik wel te vertrouwen en ga ik me niet bemoeien met vanalles en nog wat!), en de moederhond (want, hallohooo...wie is die onbekende daar?!).

Misschien een rare vraag, maar hoe hebben jullie dit gedaan? Zijn jullie werkelijk eerst bij iemand gaan kijken (en wat voor iemand?), of was je eigen eerst-gefokte-nestje ook jou eerste bevalling? Ik heb 2 keizersnedes meegemaakt maar geen natuurlijke bevalling helaas.

Alvast bedankt voor de reacties! :scratch:
Chasingfame
geregistreerd lid

Beste mensen, hartelijk dank voor alle reacties!!
De ervaringen lopen nogal uiteen zie ik. :pop:

Met de honden die ik nu heb ga ik niet fokken, en met de fokker van mijn teef heb ik geen contact (want het was een herplaatser).
Dat van de rasvereniging is een goed plan, ben benieuwd of dat mogelijk is, zullen we eens uit gaan zoeken.
Ja ik heb zo'n beetje elk boek wat direct verkrijgbaar was al in huis, inclusief die van naaktgeboren. Wil me 100% inlezen alvorens wij ergens mee beginnen (om dit jaar maar te starten met het vinden van een leuke, gezonde pup om ooit mee te starten). Ook al veel fimpjes bekeken natuurlijk en mee opvoeden van 2 nesten heeft geholpen, maar een natuurlijke bevalling nog niet meegemaakt.

.... Zie veel filmpjes waar ik al zoveel op aan te merken heb... :evil: Maar dat zal wel aan mij liggen. Beetje offtopic, maar ik zie vooral filmpjes waarin bij het eerste nestje van de hond de mensen extreem veel helpen, en dan al beginnen bij elke pup met de hand 'eruit' te helpen, de moeder niet laten knippen of drooglikken maar meteen zelf met washandjes aan de slag. Elke hond heeft toch wel wat instinct, dus waarom niet eerst kijken of de mamahond het kan ipv meteen ingrijpen? Net zoals met een of andere dekmeester? Ik vind het maar akelig... Dat er zoveel gefrommeld moet worden ipv het een béétje vrijheid te geven (en vertrouwen!).
Groetjes, Demi & Ryan.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik weet niet van welke rassen je filmpjes hebt gekeken van de bevalling? Sommige rassen hebben minder instinct en die zullen niet direct alles Elf doen, tot soms helemaal noet. Gelukkig heb ik die ervaring niet bij de 2 teefjes waarmee ik gefokt heb. Daar hoefde ik nauwelijks tot niets te doen en was controleren wat voor aftekeningen welke pup had, en checken op dichte verhemeltes en aan- of afwezigheid van wolfsklauwtjes eigenlijk altijd voldoende.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik wrijf vaak wel droog en leg af en toe wat aan de kant, maar alleen omdat bij grote nesten anders de pups telkens een plens vruchtwater op hun kop krijgen ;)
Teven kunnen het hier allemaal zelf, ik zorg dus alleen voor voldoende ruimte voor teef en pups, en voldoende droge ondergrond.

Ik heb het allemaal zelf geleerd als het ware. In mijn begintijd bestond er geen Internet en het kwam niet bij me op dit soort dingen te gaan leren ergens.
Die teef kan dat best zelf, en anders bel je de dierenarts.
En zo is het ook gegaan, ze kon het prima zelf.

Maar er zijn zat mensen die een eerste keer heel eng vinden dus ik heb al heel wat beginnende fokkers bijgestaan inmiddels ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Overigens mijn eerste nest was ook bij een bevriend fokker. Tijdens onze vakantie met een DA op 2 uur rijden. Daar dus veel geleerd over aan de teef over laten e niet te snel panieken
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

voor ik honden begon te fokken heb ik 10 jaar katten gefokt, dus enige ervaring opgedaan. toch is iedere bevalling anders.
afgelopen april is mijn eerste nest tollers geboren. de fokker van mijn tollers wilde er graag bij zijn en zij is er dus ook bij gebleven. gelukkig kon ik ook mijn dierenarts bellen.
ellen
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Ik heb een jaar of 7 geleden een buurman geholpen toen zijn teef ging bevallen.
Zou het wel fijn vinden als hier ooit gefokt gaat worden dat er dan iemand bij is, liefst iemand met wat ervaring. Ik ga er vanuit dat de teef het allemaal prima zelf zal kunnen, maar gewoon voor de mentale steun of zo. Of voor het geval er toch iets niet helemaal goed gaat.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben de kwijt weg ;-)
Met welke hond wil je dan gaan fokken? Oh, wacht.. een nieuw aan te schaffen pup... nou, prima dat je je voorbereid ;-) maar dan zou ik zeker zoeken naar een fokker van pupsel ;-) waarvan je nu alvast kunt inschatten dat die jou wil helpen. Geef je plannen aan, zou ik zeggen...

Suzanne
Chasingfame schreef:Beste mensen, hartelijk dank voor alle reacties!!
De ervaringen lopen nogal uiteen zie ik. :pop:

Met de honden die ik nu heb ga ik niet fokken, en met de fokker van mijn teef heb ik geen contact (want het was een herplaatser).
Dat van de rasvereniging is een goed plan, ben benieuwd of dat mogelijk is, zullen we eens uit gaan zoeken.
Ja ik heb zo'n beetje elk boek wat direct verkrijgbaar was al in huis, inclusief die van naaktgeboren. Wil me 100% inlezen alvorens wij ergens mee beginnen (om dit jaar maar te starten met het vinden van een leuke, gezonde pup om ooit mee te starten). Ook al veel fimpjes bekeken natuurlijk en mee opvoeden van 2 nesten heeft geholpen, maar een natuurlijke bevalling nog niet meegemaakt.

.... Zie veel filmpjes waar ik al zoveel op aan te merken heb... :evil: Maar dat zal wel aan mij liggen. Beetje offtopic, maar ik zie vooral filmpjes waarin bij het eerste nestje van de hond de mensen extreem veel helpen, en dan al beginnen bij elke pup met de hand 'eruit' te helpen, de moeder niet laten knippen of drooglikken maar meteen zelf met washandjes aan de slag. Elke hond heeft toch wel wat instinct, dus waarom niet eerst kijken of de mamahond het kan ipv meteen ingrijpen? Net zoals met een of andere dekmeester? Ik vind het maar akelig... Dat er zoveel gefrommeld moet worden ipv het een béétje vrijheid te geven (en vertrouwen!).
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Die filmpjes waar jij het over hebt heb ik me ook flink aan gestoord. Inderdaad geruk aan die pups terwijl moeder prima op gang is, tot aangesloten stekkerdozen in de werpkist tussen al het vocht.
Gewoon het goede eruit halen dan heb je er zeker wat aan.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dit vind ik wel het andere uiterste dan wanneer mensen pups met bijna grof geweld ter wereld helpen voordat er goed en wel iets gebeurt :schrik: :ugh:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Jemig :80:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Heb het filmpje niet afgekeken, maar er is geen pup dood gegaan dus?

Had hier wel een Ushi die totaal doordraaide. Waaaaaaaar komen die pupgeluiden vandaan? :LOL:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

voordat ik zelf ging fokken, kwam ik regelmatig bij bevriende fokkers en zag dus bevallingen, wat later ook dat ik dan zelf "meehielp" daarna ook zonder de eigenaar, maar die was wel in de buurt als het nodig was. daarna een heel aantal bevallingen van niet eigen teven gedaan, in mijn uppie dus.
bij mijn eerste eigen nest, was er ook iemand aanwezig die al wat langer met fokken bezig was. en nu doe ik het al jaren alleen, of nou ja, er is vaak wel iemand bij, maar dat is meer voor de gezelligheid of als er echt nood is, dat er dan met de auto ergens naar toe gegaan kan worden, niet voor het bevallen zelf, daar red ik me wel mee :mrgreen:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik heb eerst 2x mee mogen kijken bij yamie :-) en daar was Ik wel heel blij om
omdat ik zo een idee kon krijgen wat me te wachten stond.

daarna zelf 2 nesten gefokt waarvan yamie de eerste keer er bij was om te helpen,
en de 2e keer omdat ik het gezelliger vind, en een paar extra handen best handig kunnen zijn tijdens een bevalling.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Juno wacht dan net weer tot iedereen de deur uit is en ik alleen met haar achterblijf...die doe je geen plezier met supporters...ze bevalt ook heel snel, op 2u tijd zet ze 6 pups op de wereld...en dan is alle bezoek welkom :lol1:
Chasingfame
geregistreerd lid

Iedereen bedankt voor de vele reacties. (vanwege verhuizing had ik tijdelijk geen internet)
Hebben degene hier ook filmpjes op youtube waar ik wél het goede voorbeeld kan zien? :)
Groetjes, Demi & Ryan.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:ik heb anders ook al het toppunt van niét helpen gezien hoor : kijk en huiver :schrik: :evil:

http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=n ... 8FxLKaud80
Dit is echt afgrijselijk om te zien zeg... :ugh:
Heb zelf 1 keer zo'n naar adem snakkend pupje gehad, die heeft het toen ook niet gered uiteindelijk. Vreselijk rot om dit zo te zien, en dan had ik het geluid nog uit staan ook.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Inge O schreef:je ziet dat pupje op het einde ook 'gaspen', het is lang niet zeker dat het het gehaald heeft.
En om die reden maak ik echt zo snel mogelijk die bekjes vrij, hoe eerder ze ademen hoe liever het me is.
De meeste teven hier laten me niet zo dichtbij dat ik als ik zou willen daar mee kan helpen, maar goed, ze zijn ook vele malen actiever dan de teef uit de video. De meeste hier hebben t vlies er al af voor de pup er goed en wel uit is. Deze teef reageert pas als de pup er al lang en breed uit is.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jemig wat een eng filmpje, en idd crutz, wat is de teef passief. Dat gepluk aan die vliezen, heeft hij geen greintje intuitie??
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”