Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overdrijven we niet...?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Overdrijven we niet...?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik heb een beetje het idee dat mensen te zwaar tillen aan het feit dat een hond heeft gebeten.
Dan heb ik het dus niet over ernstige aanvallen waarbij een hond echt niet spoort.
Wat ik bedoel is een hond die bijt als reactie op een actie van de baas. Dus
bijvoorbeeld bij het weghalen van speelgoed, bij het ingrijpen van een onderling conflict van de hond, of
in het geval waarbij een hond zich dusdanig machtig voelt dat de hond bezitterig word bv met de betrekking tot de bank of bezitterig jegens personen.

Kijk, dat er iets mis gaat in de communicatie of dat er algeheel iets mis is met de verhoudingen, dat lijkt me redelijk voor de hand liggend in de meeste situaties.
Maar, in hoeverre moet je het een hond dan aanrekenen, dat ze op zo'n moment bijten?

Voorbeeldje, Osa heeft een keer gebeten omdat iemand een speeltje van haar afpakte. Ze was behoorlijk bezitterig met haar speelgoed. Na meerdere waarschuwingen naar de 'gebetene' toe, toch blijven doen, en toen was het hap.
Klein schrammetje en een blauwe hand, meer niet.

Dan kan je wel enorm spastisch reageren naar de hond toe, en aangeven dat de hond nou wel ervaring heeft met het bijten van een 'kind'. Maar is dat nou echt eerlijk?

Je moet natuurlijk dit soort dingen voorkomen, en als je daar als baas geen zin in hebt, dan is zoiets je eigen keuze, dat is prima.
Wat dan alleen wel vaak gebeurd, is dat men de hond afschildert als een monster die gebeten heeft.
Terwijl dat absoluut niet is gebeurd vanuit een bepaalde haat of is ontstaan uit een asociale hond.
Puur een 'hondse' reactie die misschien niet voldoende is begeleid, of tijdelijke extremer is door scheve verhoudingen.
Een hond kan nou eenmaal niet zeggen 'kutwijf' :F:

Wat vinden jullie daar nou van? Is iedere hond die ooit heeft gebeten een vals kreng die maar onder scherp toezicht moet worden gehouden, en anders maar de spuit er in? Of realiseren we ons soms gewoon niet voldoende dat we te maken hebben met een dier, met zijn eigen taal en 'wapens'?
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Overdrijven we niet...?

Ongelezen bericht door Sas »

eens met jou, ik ben als kind ook door de hond van mijn ouders gebeten, vergelijkbare situatie als die jij beschrijft van Osa, ik moest echter wel een hechtinkje laten zetten maar goed, hond is op dit incident na 13 jaar super lief en braaf geweest.

Tja, als een kat zijn klauwen eens goed in je zet, dan haal je een tetanus en lach je erom.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik ben vroeger als kind eens op een hond gaan zitten als of het een paardje was. Hond beet me (heel kort/fel) Toen waren de mensen m.i. wat nuchterder dan nu want toen ik jankend thuis kwam kreeg ik nog een klets rond mijn oren met de mededeling "dan moet je maar niet op een hond gaan zitten, het is geen paard". Ik had een bloedende vinger meer niet. Nog voel ik me een beetje beschaamd dat ik op het beestje ben gaan zitten.

En onze Cas heeft eens een gebakje van tafel gepakt en mijn man wou hem een tik op zijn kont geven. Cas draaide echt net om en kreeg de tik recht op zijn neus. Heeft toen ook gebeten. Denk dat dat meer uit pijn en schrik was dan uit valsigheid.

Maar het is soms net als met fietsers en wandelaars. Als ze voor je auto springen en jij rijd er tegenaan ben jij bij voorbaad fout.
Een hond die bijt is vaak direct als zijnde "fout" verklaard.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Apple schreef: Wat ik bedoel is een hond die bijt als reactie op een actie van de baas.
Ik kan dat alleen begrijpen als de hond pijn heeft. Als ie bijvoorbeeld aangereden is en je tilt hem van de weg, dat hij dán uit schrik en pijn bijt.
Bijten omdat ik een speeltje wegpak is hier thuis tenminste not done. :neenee: Je houdt je tanden maar mooi thuis.
Dus dan is de hond agressief en vals en moet maar weg? :wink:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Nou, ik laat me toch echt niet bijten door mijn eigen hond. Ze zou het ook niet in haar hoofd halen :cool2:
En ik ben niet hysterisch :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Brindlecardi
Zeer actief

tekkel schreef:Nou, ik laat me toch echt niet bijten door mijn eigen hond. Ze zou het ook niet in haar hoofd halen :cool2:
Aan jou dan ook dezelfde vraag, dus dan is de hond agressief en vals moet maar weg?

Ik heb het niet over wat jij als baasje pikt, ik heb het over hoe spastisch we doen over het feit dat een hond bijt.
Dat het gebeurd keur ik niet goed. Maar als morgen jouw teckel in je arm hapt om bovengenoemde redenen, is het dan 'dag dag vals monster'? Valt jou dan niks te verwijten? Loop je dan niet een beetje weg voor je eigen verantwoordelijkheden?
Brindlecardi
Zeer actief

Nanna schreef:
Apple schreef:
Nanna schreef:
Apple schreef: Wat ik bedoel is een hond die bijt als reactie op een actie van de baas.
Ik kan dat alleen begrijpen als de hond pijn heeft. Als ie bijvoorbeeld aangereden is en je tilt hem van de weg, dat hij dán uit schrik en pijn bijt.
Bijten omdat ik een speeltje wegpak is hier thuis tenminste not done. :neenee: Je houdt je tanden maar mooi thuis.
Dus dan is de hond agressief en vals en moet maar weg? :wink:
Nee hoor ;-) Ik geef hem dezelfde seconde een rotklap terug. :engel:
Maar gelukkig hoeft dat nooit want mijn honden zijn zeer welopgevoed :lol1: :mrgreen:
Alsof dat alleen maar met opvoeding te maken heeft :wink:

Maar, het is goed dat ik de vraag stelde, want je valt dan niet onder de mensen waar ik het in OP over heb.
Immers schilder je de hond dan niet af als agressief en vals (wel als onopgevoed, maar goed dat is jouw mening)
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Apple schreef:
tekkel schreef:Nou, ik laat me toch echt niet bijten door mijn eigen hond. Ze zou het ook niet in haar hoofd halen :cool2:
Aan jou dan ook dezelfde vraag, dus dan is de hond agressief en vals moet maar weg?

Ik heb het niet over wat jij als baasje pikt, ik heb het over hoe spastisch we doen over het feit dat een hond bijt.
Dat het gebeurd keur ik niet goed. Maar als morgen jouw teckel in je arm hapt om bovengenoemde redenen, is het dan 'dag dag vals monster'? Valt jou dan niks te verwijten? Loop je dan niet een beetje weg voor je eigen verantwoordelijkheden?
Mijn tekkel haalt het niet in haar hoofd om mij te bijten. Ik heb dat nog nooit met een hond van mij gehad. Denk dat ik te dominant ben of zo, terwijl ik helemaal geen commanderend type ben. Of (mijn) tekkels zijn geen bijterige types. Ze bijten echt nooit :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik hou niet zo van honden die zo reactief zijn en meteen bijten als het ze niet aanstaat, dat is gewoon niet echt wat voor mij. Als een hond geen andere uitweg ziet dan te bijten, bijvoorbeeld omdat ie geziekt wordt door een kind, zou ik dat eerder mezelf verwijten dat ik hem niet beter heb 'beschermd'. En daartussenin zit dan nog een heel scala van gebeurtenissen waarin een hond wel of niet kan bijten. Ik zou er niet wakker van liggen, maar zou wel proberen om het te voorkomen uiteraard.

Allemaal hypothetisch want ik heb een doetje van een hond :P
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Er is echt wel een verschil tussen een waarschuwings bijtje (bv je staat op zn staart, gaat erop paardrijden, pakt zijn eten af etc) dan een hond die op je aanvliegt met de intentie je flink te verwonden of zelfs voor de kill gaan.

Als bijv mijn neefje(nu 10jr) mijn hond zou zitten pesten, staart trekken, ogen prikken etc, en daarop een waarschuwings hap zou krijgen in zijn hand, hoeft ie echt niet bij mij aankomen met zielig doen.
Maar goed, dat zou zo wie zo nooit gebeuren, want ik laat kinderen nooit alleen met honden, hoe lief ze ook zijn, dus zover zou het nooit komen. dieren pesten is not done
Laatst gewijzigd door Marco88 op 03 feb 2014 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Aan de ene kant snap ik vaak de reactie wel om een hond direct in te laten slapen. De druk van buitenaf kan aardig groot zijn en het onbegrip groot als je het niet zou doen. Aan de andere kant vind ik het wel vaak een storm in een glas water en worden honden ingeslapen om zo goed als niets qua verwonding of ligt de oorzaak bij de persoon zelf die gebeten is.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat een hond een dier is en anders communiceert dan mensen. Ik heb mijn vriend ook een paar keer gewaarschuwd dat Mika hem spannend vind wanneer hij 'gek' doet en dat hij moet luisteren wanneer ze gromt. Ik heb een paar keer benoemd bij zijn gekkigheid dat als hij door zou gaan hij dikke kans zou hebben om gebeten te worden en dat hij dan niet moet janken en dat Mika groot gelijk heeft want ze voelt zich bedreigd. Gelukkig luistert hij wel naar me wat honden betreft maar ik denk dat als hij mij niet had gehad en Mika wel dat hij vast al eens gebeten was :mrgreen:
h a n s
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin Espanol

Ongelezen bericht door h a n s »

Het heeft m.i. inderdaad met opvoeding te maken, maar in het opvoedingsproces kan je er wel eens tegenaan lopen. Zoals hier is voorgekomen. Onze lieve Sally heeft mij 2x in de hand te pakken gehad, tot bloedens toe. Op dat moment direct gereageerd en sindsdien niet meer voorgekomen. (waarschijnlijk heb ik haar op een manier benaderd die voor haar bedreigend was) Het is nu nog steeds de liefste hond van de wereld. :mann:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Het heeft voor een deel met opvoeding te maken als het om gezinsleden gaat. Daarbuiten kunnen de meest keurig opgevoede honden anders reageren.
Zo kunnen wij allemaal als het moet de voerbakken opschuiven of wat ook als ze in de weg staan of een kluif van achter uit de bek halen asl het zo moet zijn maar visite hoeft dat niet te doen. Ik vind dat niet nodig en mijn honden ook niet :pffff:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Als Nilsson mij zou bijten dan zou ik als reactie hem een oplawaaier verkopen mij daarna even goed achter mijn oren krabben.
Wat heb ik gemist dat dit gebeurt is.
Ik kan ook geen situatie bedenken waarin het zou kunnen gebeuren ja toch wel: als hij erge pijn zou hebben dan zou ik mij voor kunnen stellen dat hij een keer zou happen... maar dan meer een waarschuwingshap met daarna een likje of zo maar echt bijten nee.
Mijn kat hoeft mij trouwens ook niet te bijten, zelfs bij dingen waar ze een hekel aan hadden werd er niet gebeten, grommen deden ze als een viswijf maar bijten nee....dat kwam niet in ze op.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

deze vraag komt denk ik mede door mijn reactie elders en ja, wat is overdrijven?

Natuurlijk kan een hond een keer bijten en ja, de situatie kan daar toe uitnodigen (zo zag ik van een pupkoper een foto van hond en kind in 1 mand, ja daar waarschuw ik) maar je moet ook naar het karakter en kans op herhaling van de situatie kijken en in hoeverre bij een ander (of bij je zelf als je niet over gaat tot herplaatsing) de kans op herhaling niet ook op de loer ligt waardoor de hond uiteindelijk van hand tot hand gaat.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Bijten is voor mij geen reden de hond de deur te wijzen.
Anders had ik dat allang gedaan.
Wel een reden om aanpak, omgang etc. te bekijken en eventueel aan te passen.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik ben wel eens door mijn eigen honden gebeten als ik ze met een ruzie uit elkaar wilden halen, moet je er maar niet je handen tussen steken.
Verder zullen ze hier nooit 1 van de gezinsleden bijten. Misty heeft het niet zo op vreemde mensen dus daar hou ik haar bij weg.
Afbeelding
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Rakker heeft mij 1x (fors) in mijn been gebeten. Geen haar in mijn hoofd die erover denkt om hem weg te doen.
Hij zag vijand nr1 en wilde die gaan opvreten, ik trok hem terug aan de riem en liep door en vervolgens zat mijn been er toevallig tussen. :klaar: Gevalletje jammer dan. Ik was te beduust omonmiddelijk te reageren en moest ook naar de dokter :ugh:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah heeft mij wel eens gehapt. Als ze manwerk deed, kon ze uit frustratie in mijn been bijten. Niet hard, voelde alleen hoektanden. Eigenlijk meer met open bek tegen mijn been aan rammen dan bijten bedenk ik me net :hmmm: . Kreeg ze alsnog een draai om haar oren hoor en vooral rust proberen te trainen. Gelukkig deed ze het alleen dan.
Owja en eens gevochten met Tuana, daarbij ben ik in mijn hand gebeten, geen idee door wie van de 2.

Speeltjes, snoepjes etc kan ik zo afpakken. Voor mij geen reden om in te slapen, ze doet het alleen met manwerk. En dat doen we niet meer, dus probleem opgelost.
Perry en Noah

Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Ik kan de keren dat Opa ollie mij gebeten heeft niet meer tellen.
Aanval is de beste verdediging, mishandelde hond en eigenlijk heeeeeeel eerlijk, als die groter was
had ik er een spuit in laten zetten maar als je weet wat je hebt en je hebt er ontzettend je best voor gedaan
dan is het soms niet anders maar nou praat ik over een zwaar mishandelde herplaatser, ik denk dat dat toch wat
anders zou zijn dan dat ik een pupje had van jongs af aan.
{ en nou is niet elke herplaatser gelijk agressief etc natuurlijk he}
Groetjes Heidi
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Apple schreef:Ik heb een beetje het idee dat mensen te zwaar tillen aan het feit dat een hond heeft gebeten.
Dan heb ik het dus niet over ernstige aanvallen waarbij een hond echt niet spoort.
Wat ik bedoel is een hond die bijt als reactie op een actie van de baas.

Denk dat mensen dat vaak niet zien, of niet weten wat ze moeten veranderen.
En een hond die bijt is geen probleem dat je even makkelijk doorschuift naar een ander; als daar al iemand op zit te wachten.

Heb met Niko behoorlijk getwijfeld hoe het verder moest en werd zo ongeveer voor gek verklaard toen ik er na de eerste kwaadheid toch weer voor wilde gaan.
Hij is op zich helemaal niet moeilijk, maar heeft wel een handleiding, kan heel slecht tegen verandering en had geen vertrouwen in mij.
Meer dan een band opbouwen was het niet.
Maar als je je over zoiets niet heen kunt zetten (wat ik me best voor kan stellen) om weer blanco te beginnen, heeft het weinig nut de hond te houden.
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Nelle waarschuwt heel duidelijk, laatst wilde ik in het voorbijlopen een aai op haar kop geven, grrr zei ze, ik stomverbaasd.
Wat bleek een beste oorontsteking.
Ik let altijd goed op haar signalen, en gelukkig heeft ze nooit de neiging gehad om te bijten, alhoewel ze de oordruppen erg vervelend vond.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Toen we Beau net hadden heeft hij wel eens gebeten. Mijn moeder en vader omdat iemand ons had vertelt dat we met onze hand in de voerbak moesten kunnen tijdens het eten :ugh: Beessie was net zes dagen bij ons en toen hij naar mij snauwde nam moeder het over. Zij werd gebeten en de man had ons vertelt niet op te geven dus mijn vader nam het over en werd ook gebeten. Tja, vind ik niks met agressie te maken hebben, maar met onkunde.

Na een jaar of zo heeft hij mij ook eens gebeten omdat ik hem bij de halsband pakte toen hij uitviel naar een andere hond. En hij heeft eens een forummer gebeten toen hij uit de kofferbak wilde springen en zij hem tegen wilde houden. Hij moet er nog steeds weinig van hebben dat vreemden hem aanraken en toen hij mij beet was dat mijn eigen schuld.

Nu, vier jaar later, heb ik er een wereldhond aan, maar hij heeft gewoon z'n dingetjes. Zo moeten mensen gewoon van hem afblijven, geen keurmeester of dierenarts aan zijn lijf. Terwijl hij van mij alles goed vindt, kan alles op en aan zijn lijf bekijken. Van m'n moeder vindt hij dat al weer minder hoewel hij ook van haar veel toe laat.

Dus. Ik had hem in kunnen slapen wegens agressief, maar ik wist gewoon niks van honden en we deden alleen maar wat de omgeving zei dat goed was. Ik zou me nu geen andere hond meer kunnen wensen en ben dolblij dat ik hem nooit heb laten castreren (veel gehoord advies..) of zelfs laten inslapen. Ik ken zijn handleiding en hij gaat voor je door het vuur als hij je eenmaal in zijn hart gesloten heeft :wink:
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Apple schreef:Wat vinden jullie daar nou van? Is iedere hond die ooit heeft gebeten een vals kreng die maar onder scherp toezicht moet worden gehouden, en anders maar de spuit er in? Of realiseren we ons soms gewoon niet voldoende dat we te maken hebben met een dier, met zijn eigen taal en 'wapens'?
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om de hond weg te doen als hij bijt, dat is mijn inziens een wel erg makkelijke oplossing.
Er zijn wel voorbeelden van dat mensen zich niet goed realiseren dat het een dier is met ook gevoel.
Zo vind ik kleine kinderen die alles maar mogen uithalen met de huishond een nogo! Tja dan kun je er op wachten dat ie een keer van zich afbijt.
Als ik een hond had die bijtgedrag zou vertonen, zou ik daar wel keihard mee aan het werk gaan om dat er uit te krijgen, zijn er dan mensen die in die trainingsperiode ondanks mijn waarschuwingen de hond trickeren zodat ie bijt, tja een gewaarschuwd mens!
Een hond in laten slapen voor een beet?? NEVER!
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden hebben ons ook weleens gebeten.
Nikkie bijt als je haar aait als ze het niet ziet (ze heeft een verschoven wervel nadat ze ooit eens door een andere hond gebeten is) nou bijt ze niet echt door, maar een blauwe plek en een kras heb je dan wel.
Tama bijt als ik thuis een teek weg wil halen of iets anders wat pijn doet, dat doe ik dan ook meestal buiten dan kan ik het wel zonder muilkorf doen, thuis doe ik haar een muilkorf om zij bijt wel tot bloedens toe en vaak nog twee keer achter elkaar ook.

En ben weleens gebeten als ik de meiden na een aanvaring uit elkaar wil halen.
Jarah is een schat die heeft echt nog nooit gebeten, met haar kan je echt alles doen.
Doe ze er niet voor weg, maar echt leuk vind ik het niet.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ik ben zelf alleen maar eens gebeten toen ik tussen een gevecht kwam met Devel en een Chow chow, frustratie waarschijnlijk.
Devel kon ook erg bezitterig zijn qua spullen, daar kon je ook echt niet bij met je handen als die wat tussen zijn poten had liggen... Gods wat heeft het pijn en moeite gekost dat hij door had na 6 jaar dat afgeven toch niet zo heel erg slecht was en kwam hij zelf zijn speeltjes brengen en dan was het ook goed. Maar man man man, er staan me dingen in het geheugen gegraveerd, dat ik niet nog eens wil mee maken. Ik weet zeker als hij bij zijn oude eigenaren was blijven wonen hij de roze spuit al heel vroeg had gehad, dat was gewoon gevaarlijk tussen die kinderen, die weten niet wat ze doen en dan kan zo'n hond gevaarlijk zijn.

Maar tegen kids, poeh daar hoefde je echt niet aan te zitten, als een kind niet mee wilde en aan het armpje getrokken werd stond hij op en gaf een brom als waarschuwing, ging je door kon je een hap verwachten, dus beschermend was hij wel weer. Eens heeft hij ook eens de buurman gebeten, die was eigenwijs en kwam over de schutting zetten met zijn arm en hoofd. Das dan pech.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Suske schreef:Bijten is voor mij geen reden de hond de deur te wijzen.

Wel een reden om aanpak, omgang etc. te bekijken en eventueel aan te passen.
Grotendeels mee eens, al ligt het wel aan de context. Ik zal altijd zoeken naar een oorzaak of gemiste signalen etc. Maar een hond die visite aanvliegt als ze binnenkomen, zou ik zelf prima kunnen handelen en zou in de huidige situatie te handelen zijn, maar wordt onhoudbaar als je een leven met kinderen hebt. Dan zou ik de hond niet weg doen omdat hij vals of agressief is, maar wel omdat hij in die situatie een groot risico vormt voor bezoekende vriendjes bijvoorbeeld. Dan kun je als baas nog zo verantwoordelijk zijn, van kinderen kun en mag je dat weer niet verwachten.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik kan me niet echt voorstellen dat er hier ook maar iemand is die meteen een hond weg zou doen die een keer gebeten heeft?
En je kunt hier ook niet in het algemeen spreken, iedere situatie moet als zodanig bekeken worden.
Ik heb één keer een herplaatser, b.c. naar het asiel gebracht.
Die had mijn 3-jarige dochter vol in haar gezicht gebeten.
Daar trek ik toch echt de grens.

Mijn ouders hebben eens in hun onschuld een Kuvasz aangeschaft.
Die hebben ze op een gegeven moment herplaatst.
Weet niet meer waarom.
Heel vriendelijk gezin met oudere kinderen en een Drentsche patrijshond.
Kuvasz had h.d. en mocht geen lange afstanden.
Deze mensen namen hem evengoed mee op urenlange strandwandelingen.
En behandelden deze hond op dezelfde manier als de Patrijs.
Toen kwamen er verhalen over bijtincidenten.
En nog eens .
En nog eens.
En toen kregen mijn ouders bericht dat de hond was ingeslapen.

Zelf ben ik op mijn 15e in mijn gezicht gebeten door de Doberman op de manege.
Die kende ik vanaf puppy.
Maar hij lag aan de lijn op de stoel in het kantoortje.
En er was hem een teen afgezet.
Dus we hadden er begrip voor dat het een menselijke fout was en het dier niets te verwijten viel.
Maar ook deze hond heeft later ook in andere situaties nog gebeten.
Kon op een gegeven moment alleen nog met een muilkorf om buiten de deur.
En toch een keertje mis gegaan.
De manege-houder werd toen verplicht om de hond te laten inslapen.

Zo is iedere situatie anders.
In de berner-wereld kan ik je zo van 5 situaties vertellen door de jaren heen van mensen die er eentje hebben laten inslapen.
Om 3 verschillende redenen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Mijn honden hebben me nog nooit gebeten. Tirsa kon soms wel eens heel dominant zijn en een behoorlijke grom laten horen, maar dan kreeg ze van mij verbaal de wind van voren en droop ze zo af.

Het ligt denk ik totaal aan de situatie hoe wat waar waarom de hond bijt, maar zeker als er ook kinderen in het huis leven, kan ik de beslissing begrijpen, en als ik mijn eigen hond niet meer zou vertrouwen, lijkt me het ook beter om of te herplaatsen of als dat echt niet verstandig is, inslapen.

Maar goed, ik ben nog nooit gebeten, ook niet door mijn katten. Het enige dier dat mij ooit heeft gebeten, is een hamster en dat is toch alweer zo'n 43 jaar geleden.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”