Voor wat er vanavond gebeurde, is de oplossing eenvoudig. Ik heb een kast met schuifdeurtjes. Poes Lola (doof, en ook de enige die volslagen d'r eigen gang gaat) heeft ooit ontdekt dat een van die schuifdeurtjes heel gemakkelijk open is, door er wat aan te krabbelen en frummelen en dan kan ze in de kast.
Elke keer als ze dat in het verleden deed, brulde ik: Lola, en die brul werd een commando voor Otto, later ook voor Jet: Stuif op die kat af, dan druipt ze wel af.
Hehe, dacht ik. Handig, zo'n afstandbediening. Anders moet ik er de hele tijd heen lopen, beest is doof, ik kan brullen wat ik wil.
Sinds deze zomer stuiven ze nu elke keer op Lola af. Fladderen er vlinders voor het raam buiten. Lola met haar nageltjes op het raam krabbelen, de honden erop af. Het geluid van die scratchende nageltjes is voor hun dus al een 'commando' geworden om op die kat af te stuiven. Soms vliegen ze erop af als er een kat d'r nageltjes scherpt aan de krabpaal.
Knap staaltje conditionering
Vanavond. Lola weer aan dat schuifdeurtje zitten krabbelen. Drie honden erop af, die vinden dat ze het moeten regelen.
Ik erbij. En ik wil zelf Lola uit de kast jagen. Ik pak Otto bij z'n halsband en Otto gromt en hapt naar m'n handen. Mies gromt en hapt. Ik geef hun beiden een dikke brul, laat Lola uit de kast en ik ga verder met waarmee ik bezig was.
De oplossing hiervoor is heel eenvoudig: ik moet zelf even wat frummelen om dat schuifdeurtje zo te stellen dat het stroef gaat, zodat Lola er niet meer in kan. Dat is zo'n 'vandaag of morgen'-dingetje, komt wel.
Wat me dwars zit is het gedrag van Otto. Dit doet hij ook als Jet op de gang heeft gegeten. Op zeker moment gaat de deur weer open en dan stuiven Otto en Mies de gang in om haar bak leeg te vreten. Of om de laatste kruimels eruit te vissen. Dus wat doe ik: Ik houd Otto bij z'n halsband en als ik zie dat de bak leeg is, laat ik hem los. is de bak vol, pak ik met m'n andere hand de bak en zet ik hem weg.
Maar op dat moment begint Otto de laatste tijd ook te grommen en te happen. Ik denk dat het komt omdat Mies erbij is, Otto en zij staan qua dominant min of meer gelijk aan elkaar, als de een sneller is om een speeltje te grijpen, respecteert de ander dat wel, soms snauwt Otto Mies af en laat ze hem maar.
Mijn vraag is vooral: Hoe handel ik dit het beste? Otto? En hoe werk ik dat er weer uit dat ze zo op Lola af stuiven?