Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe claim ik de kat?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Hoe claim ik de kat?

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Of nee, eigenlijk ligt het probleem bij Otto, die gaat grommen en happen naar de baas. Mies erbij.

Voor wat er vanavond gebeurde, is de oplossing eenvoudig. Ik heb een kast met schuifdeurtjes. Poes Lola (doof, en ook de enige die volslagen d'r eigen gang gaat) heeft ooit ontdekt dat een van die schuifdeurtjes heel gemakkelijk open is, door er wat aan te krabbelen en frummelen en dan kan ze in de kast.

Elke keer als ze dat in het verleden deed, brulde ik: Lola, en die brul werd een commando voor Otto, later ook voor Jet: Stuif op die kat af, dan druipt ze wel af.
Hehe, dacht ik. Handig, zo'n afstandbediening. Anders moet ik er de hele tijd heen lopen, beest is doof, ik kan brullen wat ik wil.

Sinds deze zomer stuiven ze nu elke keer op Lola af. Fladderen er vlinders voor het raam buiten. Lola met haar nageltjes op het raam krabbelen, de honden erop af. Het geluid van die scratchende nageltjes is voor hun dus al een 'commando' geworden om op die kat af te stuiven. Soms vliegen ze erop af als er een kat d'r nageltjes scherpt aan de krabpaal.

Knap staaltje conditionering :roll:

Vanavond. Lola weer aan dat schuifdeurtje zitten krabbelen. Drie honden erop af, die vinden dat ze het moeten regelen.

Ik erbij. En ik wil zelf Lola uit de kast jagen. Ik pak Otto bij z'n halsband en Otto gromt en hapt naar m'n handen. Mies gromt en hapt. Ik geef hun beiden een dikke brul, laat Lola uit de kast en ik ga verder met waarmee ik bezig was.

De oplossing hiervoor is heel eenvoudig: ik moet zelf even wat frummelen om dat schuifdeurtje zo te stellen dat het stroef gaat, zodat Lola er niet meer in kan. Dat is zo'n 'vandaag of morgen'-dingetje, komt wel.

Wat me dwars zit is het gedrag van Otto. Dit doet hij ook als Jet op de gang heeft gegeten. Op zeker moment gaat de deur weer open en dan stuiven Otto en Mies de gang in om haar bak leeg te vreten. Of om de laatste kruimels eruit te vissen. Dus wat doe ik: Ik houd Otto bij z'n halsband en als ik zie dat de bak leeg is, laat ik hem los. is de bak vol, pak ik met m'n andere hand de bak en zet ik hem weg.

Maar op dat moment begint Otto de laatste tijd ook te grommen en te happen. Ik denk dat het komt omdat Mies erbij is, Otto en zij staan qua dominant min of meer gelijk aan elkaar, als de een sneller is om een speeltje te grijpen, respecteert de ander dat wel, soms snauwt Otto Mies af en laat ze hem maar.

Mijn vraag is vooral: Hoe handel ik dit het beste? Otto? En hoe werk ik dat er weer uit dat ze zo op Lola af stuiven?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Re: Hoe claim ik de kat?

Ongelezen bericht door Dee »

Warschijnlijk zie jij het hele gebeuren al aankomen.
Jou een klein beetje kennende, ken je je beesten.

ALs ik het goed inschat, maar zo niet moet je het zeggen, weet je wanneer dit gaat gebeuren. Door gedrag van je kat en reactie van o.a. Otto.

Dat word veel opstaan :mrgreen:
Deurtje stroever maken is goed plan. Maar je kat moet sowieso vrij kunnen wandelen. Dus wanneer je weet dat er iets gaat komen waar Otto gaat lopen regelen, wat jij ( in deze situatie blijkbaar ) liever niet meer hebt, zorgen dat de kat geen kattekwaad uit kan halen. De kat wel de ruimte gunnen, dus als Otto wil gaan regelen, je kat claimen. Jij bepaalt de ruimte die de kat krijgt van Otto. Je gezicht naar Otto toe en het menen.
Tot hier en niet verder, ik regel het, niet jij. Figo heeft heel wat geintjes met me uitgehaald, maar met m'n katten moet hij gewoon niks flikken. En dat weet hij. Daar reageer ik uit puur natuur. Geen trucjes.

Het heeft hier retegoed gewerkt. Kat vertrouwd volledig op mij.
Figo probeert het nog wel eens, en kat ( het is een rode ) werkt zelf niet altijd mee omdat hij te brutaal is.
Maar als het hier even onrustig is, honden achter elkaar aan, kat duikt onder de tafel, Figo moet gewoon niks flikken met de kat en hij weet dat ik dat meen. Hij probeert het wel, maar als ik vind dat het te ver gaat is het ook klaar.

Als ik dan Figo zeg normaal te moeten doen en kat roep, dan weet de kat ook dat hij veilig baan heeft. Anders geef ik de kat niet aan dat het ok is. Als ik de kat laat weten dat het ok is, is het ook echt veilig.

Ik merkte met de tijd dat Figo heel sterk reageerde op het woordje 'terug'. Als er bijvoorbeeld een bal onder de bank lag en hij meende de bank zelf even te moeten verplaatsen. Daar heb ik hem dat woordje geleerd. Hij ging mij aangeven als het niet lukte ( en ik keek natuurlijk ). Dan zeg ik 'terug' dan kan ik veilig op m'n knietjes, zonder een poot in m'n gezicht te krijgen. Dus dat woord heb ik ook gebruikt wanneer ik wil dat de kat gewoon rond moet kunnen lopen.

Nu, bijna twee jaar. Kat springt van tafel, is van plan naar de achterdeur te gaan.
Figo staat klaar om te herderen. Er gaat er een weg!! Ik weet wat beide willen. dus op het moment dat kat op grond springt zeg ik tegen Figo, die zijn blik al op kat heeft en in de spurt wil gaan, een duidelijke Nee. Of, pas op he. Dan houd hij zich in, loop ik met kat naar deur.
Soms moet ik blijf zeggen, soms niet.
En hem dan natuurlijk de hemel in prijzen, want daar is hij heel gevoelig voor.

Het moet zeg maar een beetje wel vanuit je tenen komen. Maar dan is het ook duidelijk.
Dee
Zeer actief

oeps sorry, lang verhaal :schrik:
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik gebruik ook 'terug' voor wanneer Shelly de katten achterna zit of lastig valt. Vaak genoeg zeggen en dan gaan ze het snappen. Ik gebruik het idd ook voor andere dingen, als ze in de weg loopt bv.

Misschien moet je na het eten zorgen dat je zelf eerst de gang in gaat en snel de deur achter je dicht trekt. De een hou je tegen met je hand, de ander met je voet. Of gaan ze dan in je happen. Wel stout hoor, happen naar de baas, dat is hier een no-go. Helpt het niet als je heel hard 'ÙH-ÙH' roept vlak voordat ze de tandjes in je willen zetten?

Shelly wil nog wel eens door de deur stormen voordat ie goed open is. En op een dag, keek mijn vriend niet terwijl hij de deur open deed en wilde nog iets pakken en sloot de deur weer, piep, Shelly ertussen. En nu, wonderbaarlijk genoeg, geeft ze je alle ruimte om de deur helemaal open te doen.

Ik zou meteen gaan roepen als je ziet dat ze naar de kat toe willen gaan: NEE! En er achteraan gaan als ze niet luisteren en ze gewoon wegsturen. Dus wijzen welke kant ze op dienen te verplaatsen zsm.

Ik heb dezelfde fout ook wel begaan met mijn konijnen, die hebben soms mot door de ren heen en dan ging Shelly erheen om hoog tegen ze te keffen en dan stopten ze. Maar ja, dat soort dingen blijken altijd weer niet handig, later. Nu vindt ze dat zij de konijnen moet corrigeren terwijl ik de boel sta te verschonen, waardoor ze in paniek rondjes gaan rennen. Dus die mag alleen op een afstandje kijken nu. Helaas moet ik zelf opstaan als die krengetjes weer eens mot hebben.
Dee
Zeer actief

Gewoon voor de kat gaan staan en naar je hond kijken met een blik van: Mijn!

Meer is het eigenlijk niet.

edit: maar dan moet je het wel menen.
Je kan het niet spelen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je bedoeld dat Mies ook naar jouw handen uithaald.? :80:
Dat ken ik helemaal niet van haar, Mies is wel van het willen regelen in orde moet zijn.
Dus meer Otto op zijn nummer willen zetten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou eerder ingrijpen.
Iets half toelaten is altijd lastig. Ze hoeven niet naar de kat, en ze hoeven ook niet naar die etensbak.
Ik zou dat dus bij de eerste neiging tot poging al verbieden :wink:
Als je de gangdeur opendoet ook metéén verbieden dat ze de gang in gaan.

Het gaat namelijk niet om de soepelheid van het deurtje, of het vol of leeg zijn van de etensbak. Daar moet je reactie niet vanaf hangen, want dat snappen die honden niet.
Ze mogen de kat wegjagen, of niet. Ze mogen die bak uitlikken, of niet.
En ik zou gewoon 'niet' doen :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
[Sandra]
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Je bedoeld dat Mies ook naar jouw handen uithaald.? :80:
Dat ken ik helemaal niet van haar, Mies is wel van het willen regelen in orde moet zijn.
Dus meer Otto op zijn nummer willen zetten.
Het was bij Mies ook richting Otto inderdaad. Die had ik bij z'n halsband en toen moest ze ook even haar duit in het zakje doen.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
[Sandra]
Zeer actief

Haha, vanavond na het eten een leuke afleidingsmanoeuvre gedaan. Otto en Mies zitten vaak nogal op mijn bord te azen als ik zit te eten. Soms mogen ze het schoonlikken nadat ik heb gegeten. Otto snauwt dan Mies ook altijd af, geef ik het Jet: niks aan de hand. Otto en Mies doe ik vaak om en om, de een de ene helft en dan de ander.

Vanavond heeft Jet in de gang apart gegeten. Nadat ik uitgegeten was, zette ik mijn bord neer en vloog Otto daar direct op af. Toen heb ik de deur naar de gang open gedaan, heb Jet haar niet helemaal leeggegeten bak gepakt en die weggezet. Daarna dacht Otto van: Maar hé, die deur, die gang, die bak :mrgreen:

Ik zet Jet overigens alleen in de gang als ze niet direct gaat eten en er weer weg loopt.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

[Sandra] schreef:Haha, vanavond na het eten een leuke afleidingsmanoeuvre gedaan. Otto en Mies zitten vaak nogal op mijn bord te azen als ik zit te eten. Soms mogen ze het schoonlikken nadat ik heb gegeten. Otto snauwt dan Mies ook altijd af, geef ik het Jet: niks aan de hand. Otto en Mies doe ik vaak om en om, de een de ene helft en dan de ander.

Vanavond heeft Jet in de gang apart gegeten. Nadat ik uitgegeten was, zette ik mijn bord neer en vloog Otto daar direct op af. Toen heb ik de deur naar de gang open gedaan, heb Jet haar niet helemaal leeggegeten bak gepakt en die weggezet. Daarna dacht Otto van: Maar hé, die deur, die gang, die bak :mrgreen:

Ik zet Jet overigens alleen in de gang als ze niet direct gaat eten en er weer weg loopt.
Hèhèhè, daar had ie niet op gerekend, die Otto. Ik ben ook zo praktisch hoor, als je ze ergens niet laat komen, hoef je ze er ook niet weg te sturen. En ik ben lekker slimmer dan hun, nènènè, hahaha. Maar, ik vind wel dat ze zich weg moeten laten sturen als ik dat nodig vind. Soms kan het gevaarlijk zijn als ze in de weg lopen, ik loop wel eens met een bult was of een bult hooi, haha, dat heb je met zoveel konijnen. Dan kan ik ze niet zien en dus over ze struikelen. En dan kan ik ook wel brullen hoor. Reageren ze dan ook niet bij jou? Of heb je zulks nooit aan de hand?

Misschien is het een idee om een keer te oefenen met 'terug' of ergens wegsturen, in een andere situatie dan etenstijd. Want dan is het eten er en dus meer spanning. Ze leren beter in een ontspannen situatie. Je zou bijvoorbeeld voor ze kunnen gaan staan, honden op een rijtje. En dan je armen wijd doen en tegelijk naar ze toe lopen, naar voren dus. Terwijl je zegt 'terug'. Als ze dan netjes naar achteren lopen, koekie d'r in. Terwijl je naar voren loopt, gewoon recht voor je uit kijken, zij moeten uitkijken voor jou namelijk, niet andersom. Of werk jij met de clicker? Daar weet ik niet zoveel over maar dat zou je er ook bij kunnen gebruiken misschien.
Dee
Zeer actief

[Sandra] schreef:Haha, vanavond na het eten een leuke afleidingsmanoeuvre gedaan. Otto en Mies zitten vaak nogal op mijn bord te azen als ik zit te eten. Soms mogen ze het schoonlikken nadat ik heb gegeten. Otto snauwt dan Mies ook altijd af, geef ik het Jet: niks aan de hand. Otto en Mies doe ik vaak om en om, de een de ene helft en dan de ander.

Ik snap het niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”