Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even konijnenren showen

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Even konijnenren showen

Ongelezen bericht door Domor »

Van de zomer ben ik veel in Herkingen geweest, omdat bij de stalling, waar Victor (het paard van mijn moeder en mij) nu staat, ook een chalet is en we dat huurden. De pensionbaas (Mariëlle, van Natuurlijk met je paard) is geweldig gezellig, zo'n 25 jaar, vol dromen en een zwak voor dieren. Dus, toen een nestje konijnen naar het tuincentrum zou gaan, vond ze dat zielig en heeft ze aangeboden voor die konijnen een goed thuis te zoeken (en er 2 zelf te houden). Eenmaal daar aangekomen, bleek er één ontsnapt te zijn. We kregen te horen dat deze dat veel vaker deed, dus die viel voor haar af, dat is niet handig als je ze op stal wilt houden. Eenmaal gevangen, was ik verliefd. Ontsnapkonijn bleek een vrouwtje te zijn en ik heb haar Shalom gedoopt. De andere 5 vonden één voor één een baasje, waaronder nog eentje naar mij. Yellow Ears, een mannetje, vond ook de weg naar mijn hart. Deze heet nu Salam. Maar die is er nog niet, daar past mijn moeder op, want die moet eerst gecastreerd worden (en nu weet mijn moeder het zeker, er komen 2 konijntjes).

Ik had al 2 cavia's, 5 jaar oude gecastreerde (brom)beren. Die zitten nu tijdelijk ieder bij een konijn, niet ideaal, maar beter dan de konijnen alleen laten zitten. Gardov zit bij mij, Floris zit bij mijn moeder (en dus bij Salam).

Vandaag kwam ik weer terug in Wageningen, met beesten, en dus moest het balkon razendsnel konijnproof gemaakt worden. Ik had nog 10mm gaas liggen van de muizenkooi en dus de hele reling afgezet. Omdat het konijn op het hok kan springen, is 1.40m daar niet genoeg. Gelukkig woon ik op een studentencomplex en liggen er vrijwel altijd wel ergens kastonderdelen bij het afval. Dus die naar boven gesleept en voila, konijnenren is als het goed is, konijnproof (en anders heb ik mijn best gedaan). Konijn was ik al kwijt, ik ging hem aan nieuwe bewoners van de gang laten zien, maar die was onder het hok gekropen, gelukkig, dus die is weer terecht. En nu heb ik mijn deur open en zie ik haar regelmatig langshopsen. Wat is ze toch leuk (en cavia komt nog niet uit het hok, dat is 100x50, dus groot genoeg en tijdelijk, het andere hok moet nog gebouwd worden, deze stond nog in de voorraad).

Heel lulverhaal, nu dan maar de foto's, want daar kwamen jullie waarschijnlijk toch voor. Het is wel groot genoeg, toch?

Afbeelding
Gardov

Afbeelding
Nogmaals

Afbeelding
Zoek het konijn

Afbeelding
Ze doet nog een pasje achteruit

Afbeelding
Maar toen kwam ze er toch niet meer onderuit

Afbeelding
Een foto van eerder

Afbeelding
En van de zijkant

Afbeelding
De ene helft van het balkon

Afbeelding
En de andere helft.

De hondenmand is ongeveer 70x45, het is een gewone deur en het hok is 100x50. Om even wat referentiepunten qua afstand te geven. Ze zullen het er maar mee moeten doen. Ergens tussen half en eind september wordt Salam gecastreerd, en 2-3 weken later zullen de konijnen en cavia's weer per diersoort gekoppeld worden. De cavia's gaan dan naar binnen en de konijnen blijven lekker buiten. Maar cavia's vinden 3m2 ook prima en zijn een beetje koukleumen (en ze hoeven maar hekjes van 25cm).

Ps. in de kattenbak liggen eerst papierkorrels, dan zaagsel en dan hooi, de rest van het hok heeft alleen papierkorrels. En Shalom kan er op de eerdere foto's wat geknipt uitzien, want eigenlijk is ze een leeuwenkop konijn (maar dat vind ik lelijk, dus de schaar ging erin. Alvast oefenen voordat ik een poedel heb, deze hoeft tenminste niet over straat).
Muk

Re: Even konijnenren showen

Ongelezen bericht door Muk »

Heb je mooi gedaan zo voor je konijn.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat een schatjes zeg! Ziet er heel gezellig uit hoor. Ik dacht idd, wat ziet de vacht er 'happig' uit, haha, je hebt haar een knipbeurt gegeven. Prima toch, het is ook warm nu. Ik heb konijnen met rokjes, kragen en baarden dus ik knip ze ook vaak bij. Sommige hebben een kuif die anders in hun ogen gaat hangen. Niks mis mee hoor, het groeit vanzelf weer aan. Ze is echt een knapperdje! En de cavia mag er ook zijn natuurlijk. Veel plezier met elkaar, leuk dat ze een vriendje krijgt.
Domor
Zeer actief

Ik ben blij als ze straks weer met hun eigen diersoort zitten. Vannacht haal ik cavia naar binnen, die was vanmorgen toch wat koud. Konijn laat hem ook gewoon keihard in de steek, die gaat onder het hok zitten. Maar cavia durft er nog niet uit. (en ik mis een beestje binnen) Dus cavia blijft alleen overdag buiten.
baasje van nesco
Actief

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

niet handig om de cavia bij het konijn te doen
konijn kan al na 14 dagen als hij geholpen is de voedster als zij elkaar aardig vinden anders heb jij al een probleem
en het konijn kan best even een paar weken allen zitten hoor
Domor
Zeer actief

Een cavia en konijn gaat regelmatig mis, was het een jonge cavia en een volwassen konijn had ik het absoluut ook niet gedaan. Als een konijn trapt, dan overleeft de cavia dat meestal niet. Ook spreken ze een totaal andere taal. Ik vergelijk het altijd met een geit bij een paard. Het is beter dan niets, maar het is bij lange na niet zo goed als een ander paard (en de geit delft het onderspit op het moment dat het paard hem zat is).

Baasje van nesco, het mannetjeskonijn kan nog niet gecastreerd worden. Dit omdat zijn ballen nog niet ingedaald zijn. Toen ik met Gardov (deze cavia) naar de dierenarts moest vanwege een losse tand vorige week maandag, had ik Salam, het mannetjeskonijn, direct meegenomen om te laten controleren of het inderdaad echt een mannetje was en zo ja, of zijn balletjes al ingedaald waren. Dit was niet het geval, en dus kan er nog geen afspraak gemaakt worden voor castratie. Over een krappe maand controleer ik weer, en na afloop van de castratie na 2 tot 3 weken koppelen. Ik hou liever een veilige wat langere tijd aan, dan net die ene dag snel en daarna een probleem hebben omdat die paar zaadcellen toch nog actief waren en de voedster goed vruchtbaar. Het zijn broer en zus en dus nog jong. Ze hoeft geen pubermoeder worden, uberhaupt geen moeder te worden eigenlijk. Zij wordt waarschijnlijk ook nog voordat ze een jaar is gecastreerd, maar daar moet ik eerst even wat extra voor sparen. Ze waren niet ingepland namelijk (voor het mannetje ben ik zo'n 75€ kwijt, voor het vrouwtje waarschijnlijk zo'n 150€).

Ik vind een konijn alleen laten zitten bij een combinatie die toch regelmatig gemaakt wordt en verbazingwekkend vaak goed gaat (zeker als ze als jonkie erbij gezet worden), niet eerlijk naar het dier. Die cavia's koppelen wordt het probleem niet en bij de konijnen verwacht ik ook geen problemen. En anders gaan we husselen. Mijn moeder is stiekem verliefd op Salam, hoewel ze hem niet mooi vindt (net als deze een wildkleur leeuwenkop hangoor konijn middenmaat, ze wil een kortharige hollander-dwerg met rechtstaande oortjes), dus dan neemt ze er mogelijk daarvan er een voedster bij. En dan kijk ik in de konijnenopvang voor een wel passende combinatie. Of dan kijk ik of er een opvang wil ruilen i.v.m. een niet-goede klik. Salam is namelijk heel tam en dan dus al gecastreerd. De meeste mensen vinden zo'n konijn juist leuk. En dan kies ik voor een korthaar met rechte oren, waarna Shalom dan weer tussen de verschillende beschikbare heren mag kiezen.
baasje van nesco
Actief

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

kijk dan eens bij konijnenopvang huize pluis in ede
komen genoeg konijntjes binnen

http://www.huizepluis.nl/

en daar gaan de mannen ook niet weg voordat zij geholpen zijn
Domor
Zeer actief

Als het niet goed gaat, houd ik die zeker in gedachten (en ik heb mijn moeder ook al min of meer overtuigd een gecastreerde ram uit de opvang te nemen bij de komende voedster. Maar minimaal 1 hollanderdwerg wil ze graag vanaf jongs af aan).

@Inge O: Dank je.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Ik heb hier ook wel eens een jong konijn bij een groep cavia's gezet zodat het konijntje niet al te lang alleen hoefde te zitten tot het tweede konijntje er was. Ik zou het ook alleen met jonge konijnen doen, zodra ze ouder worden kunnen ze chagrijniger worden naar cavia's. Tot nu toe zijn al mijn voedsters echt monsters geweest tegen mijn cavia's.

Mooie ren!! Ze hebben lekker de ruimte. Je zou nog een bak met zand kunnen geven zodat je konijn kan graven, dat is wel leuk denk ik. Ik zou misschien nog wel de zijkanten met gaas hoger maken. Ik heb hier toevallig een springkonijn, die zou daar zo overheen kunnen springen.
Afbeelding
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Hier zit alles in 1 ren (9x4). 3 voedsters en een gec. ram en 4 zeugen met zo af en toe jongen.
Als er ruimte is geen enkel probleem. En we hebben een behoorlijk dominante voedster, maar
die gaat super met de cavia's.

Het kán zijn dat de konijnen elkaar straks niet meer accepteren, omdat je ze uit elkaar hebt gehaald.
Let er wel op dat je ze na de castratie niet te snel weer bij elkaar zet. De ram is nog een week of 6 vruchtbaar.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”