Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Wacht' in natuurlijke situatie

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

'Wacht' in natuurlijke situatie

Ongelezen bericht door Irisz »

Op training heeft Focus 'wacht' aangeleerd, zelfde als 'blijf' dus. We hebben dat getraind door hem te laten zitten, 'wacht' te zeggen een stap naar achteren te doen en te belonen als hij bleef zitten. Hoewel ik het niet helemaal met de methode eens ben, heeft het prima gewerkt en kan ik op enkele meters afstand gaan staan en blijft hij zitten.
Maarrrrrrr, dit geldt alleen op het trainingsveld!

In het bos is het minder perfect, maar ook een hele andere oefening.
Luna en Xavi kennen beide 'wacht' en ik gebruik dit als ik ze bijvoorbeeld aan moet lijnen voor een weg, paarden, andere honden, etc.
Zodra ik wacht zeg, staan ze direct stil en wachten ze tot ik kom aanlijnen.
Focus wacht ook, heel eventjes, dan duurt het hem te lang en doet hij een paar passen naar voren. Ik herhaal 'Focus, wacht'. Hij staat weer stil. Ik besluit om dan maar eerst Focus aan te lijnen om het hem wat makkelijker te maken. Tijdens het aanlijnen, doet hij nog 'stiekem' een paar pasjes naar voren, waardoor ik met hem mee moet lopen om hem aan te lijnen. Heeft ie toch zijn zin. :wink:

Neemt hij nou een loopje met me? Of zou hij het 'wacht' van de training niet associëren met het wachten in het bos? Of misschien een combinatie van beide?
Ik train normaal door commando's heel leuk te maken, maar bij wachten is dat lastig omdat hij juist dan gewoon stil moet staan.
Hoe krijg ik dit commando 100% betrouwbaar? Ik wandel heel veel op plekken waar ze gewoon af en toe even aan de riem moeten en vind het mede voor zijn eigen veiligheid wel belangrijk dat hij dit direct opvolgt.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Re: 'Wacht' in natuurlijke situatie

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wat heb je bij de andere 2 anders gedaan dan? :D
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Ayronna »

Hoe is hij op locaties buiten het bos? Als hij daar ook moeite heeft zou ik zeggen dat hij het commando nog niet snapt buiten het trainingsveld om. Als hij op andere locaties wel luisterd, denk ik dat er in het bos toch wat meer geoefend moet worden..
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Waarom ben je het niet met de methode eens die je beschreef? Omdat het een andere oefening is?
Ik vind dat meer een blijf-oefening namelijk en dat woord had ik er ook voor gebruikt denk ik.

Maar goed, je hebt nu dit geleerd en dat is wat anders dan de rest kan/doet.
Ik zou er een tweede commando aan koppelen, namelijk 'stop'.
En dat dan vrij scherp toevoegen en uiteindelijk helemaal gebruiken in plaats van 'wacht'.
Want je leert hem op de training dus wachten als hij moet blijven, en in het bos gebruik je het als hij moet stilstaan. Dat zijn verschillende dingen en dat hij het dan niet goed doet is logisch.
Je leert hem nu een tweede commando met het hetzelfde woord in feite. Logisch dat hij daarvan in de war raakt.

edit: je zegt het ook zelf al he, dat het een andere oefening is in het bos ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Zou ook twee verschillende commando's gebruiken.
Hier is "wacht" stilstaan tot het volgende commando en "blijf" is stilstaan tot de baas er is (om aan te lijnen bijvoorbeeld).
Dit ook omdat hij bij wacht er steeds een paar passen bijsmokkelde ;-)
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Wat heb je bij de andere 2 anders gedaan dan? :D
Geen flauw idee, volgens mij weinig.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ayronna schreef:Hoe is hij op locaties buiten het bos? Als hij daar ook moeite heeft zou ik zeggen dat hij het commando nog niet snapt buiten het trainingsveld om. Als hij op andere locaties wel luisterd, denk ik dat er in het bos toch wat meer geoefend moet worden..
Met 'het bos' bedoel ik tijdens wandelingen. Het zou dus inderdaad kunnen dat hij het niet snapt buiten het trainingsveld.
Maar de vraag is dus hoe hij dat leert.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Waarom ben je het niet met de methode eens die je beschreef? Omdat het een andere oefening is?
Ik vind dat meer een blijf-oefening namelijk en dat woord had ik er ook voor gebruikt denk ik.
Omdat wij geleerd kregen om hem te laten zitten, 'wacht' te zeggen (terwijl hij dat dus nog niet kende), weg te stappen en met 'nee' te corrigeren als hij opstond of mee liep.
Ik vind niet dat je een commando kan vragen en zelfs kan corrigeren wanneer de hond het hele woord nog niet kent.
Maargoed, das een ander verhaal. :wink: Op het trainingsveld, kan hij 'wacht', op andere plekken dus nog niet.
Marjoleine schreef: Maar goed, je hebt nu dit geleerd en dat is wat anders dan de rest kan/doet.
Ik zou er een tweede commando aan koppelen, namelijk 'stop'.
En dat dan vrij scherp toevoegen en uiteindelijk helemaal gebruiken in plaats van 'wacht'.
Want je leert hem op de training dus wachten als hij moet blijven, en in het bos gebruik je het als hij moet stilstaan. Dat zijn verschillende dingen en dat hij het dan niet goed doet is logisch.
Je leert hem nu een tweede commando met het hetzelfde woord in feite. Logisch dat hij daarvan in de war raakt.

edit: je zegt het ook zelf al he, dat het een andere oefening is in het bos ;)
Ja precies, ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Betekent dan wel dat ik L&X ook 'stop' moet gaan leren, terwijl die het 'wacht' perfect kennen.

Kan ik niet het commando op de training opnieuw leren met 'blijf' en het commando in het bos als 'wacht' gaan aanleren?
Ik vind het belangrijker dat hij zich in het dagelijks leven kan gedragen, dan een uurtje op dat veld.

Inderdaad stom dat ik hem wacht heb aangeleerd voor die oefening. :Q:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Jion schreef:Hier betekent 'wachten' dat ze acuut op de rem moeten. Als ik wil dat ze langer in die (stil)stand blijven dan een paar secondes dan moet er een 'blijf' achteraan.
Hier precies hetzelfde. Blijf heeft hij met trainen geleerd, wachten heb ik hem zelf geleerd.
Volgens mij in 1e instantie aan de riem; die is gewoon op z'n end op gegeven moment en dmv wacht moest hij dan wachten tot ik er ook was, daarna mocht hij pas weer door. Eerder liet ik die riem niet vieren en aangezien hij geleerd heeft niet te trekken, ging dat vrij snel.
Dat heeft hij zelf doorgebogen naar: als ik graag ergens heen wil, moet ik gaan zitten/staan wachten tot vrouwtje zegt dat ik mag, ook als ik losloop. Dat levert wel eens gekke situaties op, als hij losloopt ben ik hem soms ineens kwijt en zit hij 50 meter achter mij te wachten tot ik zeg dat hij mag gaan naar wat het is, dat zo lekker ruikt :mrgreen:
Overigens, als hij losloopt en ik zeg 'Wacht!' dan bevriest hij direct.
La Vie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door La Vie »

Ik gebruik wachten voor zit - lig - sta op dezelfde plaats.

Hier ging het in het begin ook zo, hij bleef keurig stil staan tot het te lang duurde.
Maar ALS hij bleef staan, hoe kort ook, dan gooide ik de bal in zijn bek als beloning.
Zo werd het uiteindelijk een hele leuke oefening. Hij bleef stilstaan en gefocust op de bal die ik van een steeds kortere afstand kon te gooien.
Deze oefening deed ik in het begin alleen voor de oefening en niet alleen als het echt nodig was, want dan krijg je wachten = aanlijnen = einde vrijheid.
Gewoon lekker door het bos lopen en regelmatig Wachten zeggen, als hij blijft staan bal gooien en Vrij geven.
Overigens doet mijn hond ook altijd dat 1 stapje extra als ik hem wil aanlijnen.....
Foto volgt......
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: en daar geef je dus al meteen het probleem aan : hij kent 'wacht' helemaal nog niet, ook niet op het trainingsveld - hij weet alleen dat hij moeten blijven zitten als je 'zit' hebt gezegd, ook als je je verplaatst.
Zou dat het zijn?

Als ik in het bos 'Focus, wacht' zeg, stopt hij wel. Is dat dan toeval, of gewoon de reactie op zijn naam?
Hij wacht dan dus....2 tellen...en loopt weer verder.
Ik corrigeer dat verder ook niet, hij zit in de leerfase, maar zeg wel opnieuw 'wacht'.
Dan stopt hij weer, en loopt weer verder.

Het is dus inderdaad nog niet duidelijk voor hem.
Hoe leer ik hem dan in het bos/andere plaats, dat wacht stilstaan en wachten betekent?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Hier gewoon een duidelijke wacht, dan staat ze zo stil.
Eens gehad net voor een 'niet-goed-geziene-fietspad' Narda stond gelijkstil, kwamen ook 3 fietsers aan, pfieuw!
Ik heb volgens mij gewoon thuis ook wachtaangeleerd en zo uitgebreid, binnen voor eten, daarna voor naar buiten gaan, voor balletje/apport gooien, voor bocht enzovoorts..
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Irisz schreef:Het is dus inderdaad nog niet duidelijk voor hem.
Hoe leer ik hem dan in het bos/andere plaats, dat wacht stilstaan en wachten betekent?
Gewoon ook in het bos gaan oefenen ;-) en op allerlei andere plekken.
Aan de lijn oefenen met stilstaan vind ik zelf ook altijd een goede manier om 'wacht' aan te leren, en ook door het veel in het dagelijks leven te gebruiken (voor het oversteken, voordat we de deur uitgaan, voordat ze uit de auto mogen springen, etc.).
Nieuwe commando's oefen ik altijd op allerlei plekken en ik vind pas dat Mila een commando echt beheerst als het onafhankelijk van de omgeving, op elke plek, goed uitgevoerd wordt.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Ehm... Mijn honden kennen blijf, maar niet wacht.maar zij lopen dan ook vrij op eigen terrein.

Mijn kinderen (2.5 en 4) kennen echter feilloos het kortaffe HALT of STOP en bevriezen dan op de plek waar ze staan (bijna botsen, de stoep af willen gaan etc), wachten voor hen is blijf rondom deze plek staan tot ik bij je ben.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ja zo is bij mij 'wacht' ook: stoppen. Gebruik het bij de stoeprand, fietspad in het park, bovenaan de trap thuis als ik nog wat moet pakken. En continu op straat, als hij bijvoorbeeld met flexlijn te ver vooruit loopt. Het is denk ik zijn beste commando.

Blijf gebruik ik bijna nooit, alleen als oefening.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hij kent wel 'wacht' bij het eten. Ik zet altijd eerst de bakken neer en ze mogen pas aanvallen als ik vrij zeg. Daarbij beheerst hij 'wacht' wel voor 100%.
Het is dus gewoon een kwestie van uitbouwen naar nieuwe situaties.
Gaan we vanaf vandaag mee beginnen. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Nanna schreef:
Irisz schreef: Focus wacht ook, heel eventjes, dan duurt het hem te lang en doet hij een paar passen naar voren. Ik herhaal 'Focus, wacht'. Hij staat weer stil. Ik besluit om dan maar eerst Focus aan te lijnen om het hem wat makkelijker te maken. Tijdens het aanlijnen, doet hij nog 'stiekem' een paar pasjes naar voren, waardoor ik met hem mee moet lopen om hem aan te lijnen.
Ja, dát doe ik dus niet :mrgreen: Dan kon meneer toch écht mooi op zijn schreden terugkeren en het dondert niet hoe lang dat duurt.
Hij heeft alleen zichzelf er mee: het commando niet goed uitvoeren is langer wachten totdat je mag doorlopen.
Ik doe dat ook met prikkeren. Ik zet ze neer en loop weg. Mocht er eentje het dan toch in de bolle kop halen om wat passen voorwaarts te doen, ga ik onverwijld terug :hmmm: ZITTEN en BLIJF zei moeder :zweep:
Ze weten het nu wel ;-) En blijven braafjes op de hun aangewezen plek, alleen maar opdat ze des te sneller dat snoepje kunnen scoren, daarna ;-)
Zo doe ik het ook. Wacht of blijf of wat voor commando je er ook aan koppelt, is op die positie blijven in die positie zoals ik je heb neergezet. Verplaatsen is terug naar de hond en weer op exact dezelfde plaats terugzetten. En als ze het dan goed doen, dan krijgen ze het koekje!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb trainingsoefening blijf en de vrijetijdsoefening wacht (al gebruik ik ze ook nog wel eens door elkaar :oohja: ) Bij mij is wacht inderdaad stoppen. In welke positie ze dat doen kan me niet zoveel schelen. Als ze van positie veranderen maakt me dat ook niet zo uit. Het is inderdaad voor het dagelijks gebruik: stoeprandje, voor kruizing in het bos (of zomaar even op te testen of de wacht erin zit en daarna heel hard wegracen), voor de maaltijd, bij de deur, al ik af of aan wil lijnen. Blijf is altijd gekoppeld aan een positie die ik wil. Als de hond staat, blijft hij ook staan en mag hij niet van positie veranderen. Idemdito bij een gegeven zit of down of wat voor positie dan ook.....

Bij prikkeren gebruik ik dan eigenlijk weer vaker blijf, omdat ik ze in de gezette positie wil laten blijven. Ik ga dan ook nog aandacht vragen om die oren erop te zetten. Dus trainingsoefening blijf met afleiding. En als het niet uitgevoerd wordt, loop ik terug. Enkele passen vooruit, betekend enkele passen achteruit en de oefening gewoon nogmaals doen. Ben gekke henkie niet. :neenee: Norah is er ook zo 1. Geef 1 vinger en ze neemt je hele arm. Dus meelopen wordt het hem echt niet.

Valkuil bij veel mensen (ook bij mij). Wacht wordt vaak wachtEN. Net als zit vaak toch ook zitten wordt (en als men lig gebruik ook nog eens liggen) Blijf en af zijn worden die minder vaak met en afgesloten worden. En juist door die laatste twee letters ontstaat ook nog wel eens verwarring in aanleerproces
Afbeelding
Sammiez
Actief
Mijn ras(sen): kruising klein/middelgroot
kruising border*appensenner

Ongelezen bericht door Sammiez »

Wat is prikkeren?
hondentrimsalonsamantha.webklik.nl
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik denk ook dat hij het nog niet goed genoeg beheerst en dus zou ik nog snel de commando's omruilen :engel: hier wordt "blijf" gebruikt als ik haar wil houden op een bepaalde plek. "wacht" gebruik ik als ze moet stoppen en stil moet blijven staan. Zitten mag ook nog :mrgreen:
Sammiez schreef:Wat is prikkeren?
Honden in een bepaalde positie op de foto zetten. Alsof ze met een prikker vastgezet zijn :mrgreen:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

luna2906 schreef:Ik denk ook dat hij het nog niet goed genoeg beheerst en dus zou ik nog snel de commando's omruilen :engel: hier wordt "blijf" gebruikt als ik haar wil houden op een bepaalde plek. "wacht" gebruik ik als ze moet stoppen en stil moet blijven staan. Zitten mag ook nog :mrgreen:
Ik heb idd nu de commando's verwisseld. 'Wacht' betekent stil staan, in wat voor een situatie dan ook. 'Blijf' betekent in de positie blijven waarin in hem heb neergezet zoals 'zit en blijf'.
En nu maar oefenen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Irisz schreef:
luna2906 schreef:Ik denk ook dat hij het nog niet goed genoeg beheerst en dus zou ik nog snel de commando's omruilen :engel: hier wordt "blijf" gebruikt als ik haar wil houden op een bepaalde plek. "wacht" gebruik ik als ze moet stoppen en stil moet blijven staan. Zitten mag ook nog :mrgreen:
Ik heb idd nu de commando's verwisseld. 'Wacht' betekent stil staan, in wat voor een situatie dan ook. 'Blijf' betekent in de positie blijven waarin in hem heb neergezet zoals 'zit en blijf'.
En nu maar oefenen. :wink:
:ok:
Ik denk dat je het extra kunt trainen door zoals Tara beschrijft het woord "wacht" veel te gebruiken.
Wacht (= stilstaan) als hij de riem om krijgt.
Wacht als je even stopt voor de stoeprand enz.
Wacht als je de deur open doet om naar buiten te gaan
enz.

Wat ik ook nog een mooi hulpmiddel vond tijdens het aanleren was als de hond naar me toe kwam even mijn hand (met balletje) opsteken alsof ik al ging gooien en daarbij het commando wacht gebruiken.
Meestal gaat een hond direct in de remmen als je "dreigt" met een balletje te gooien (over hem heen gooien als beloning :wink: ).
Dat maakt het direct stoppen veel belonender.

Het is bij mij wel een commando met enige nadruk.
Kortaf uitgesproken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik begrijp het verschil tussen 'wacht' en 'blijf' zoals het hier al verschillende keren is beschreven. Ik leer het anderen ook op die manier. Toch heb ik bij mijn honden maar een commando 'wait' voor zowel wachten als blijven.
Bij het komen op bevel zeg ik wait en loop weg en wacht zij op het volgende commando, in mijn geval 'voet'.
Bij de blijf oefening wacht ze waarschijnlijk ook op een commando, maar als dat uitblijft blijft ze dus op haar plek tot ik terug ben.
Ook buiten is wait wachten (stil staan/zitten) tot er iets volgt. Werkt hier ook als noodstop. WAIT! En het spul staat stil.
Elke (nieuwe) hond probeer ik het weer ... Blijf en wacht, maar nog nooit echt kunnen bevestigen (waarschijnlijk omdat ik het verschil niet belangrijk genoeg maak).
Sammiez
Actief
Mijn ras(sen): kruising klein/middelgroot
kruising border*appensenner

Ongelezen bericht door Sammiez »

Sammiez schreef:Wat is prikkeren?
Honden in een bepaalde positie op de foto zetten. Alsof ze met een prikker vastgezet zijn :mrgreen:
Aha, ik snapte er al niks meer van... :mrgreen:

Ik gebruik trouwens geen wacht. Als ze op de rem moeten roep ik af. Hier werkt dat prima. De oudste gaat elegant liggen en de nieuwste maakt een soort noodlanding :schrik:
hondentrimsalonsamantha.webklik.nl
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”