Maarrrrrrr, dit geldt alleen op het trainingsveld!
In het bos is het minder perfect, maar ook een hele andere oefening.
Luna en Xavi kennen beide 'wacht' en ik gebruik dit als ik ze bijvoorbeeld aan moet lijnen voor een weg, paarden, andere honden, etc.
Zodra ik wacht zeg, staan ze direct stil en wachten ze tot ik kom aanlijnen.
Focus wacht ook, heel eventjes, dan duurt het hem te lang en doet hij een paar passen naar voren. Ik herhaal 'Focus, wacht'. Hij staat weer stil. Ik besluit om dan maar eerst Focus aan te lijnen om het hem wat makkelijker te maken. Tijdens het aanlijnen, doet hij nog 'stiekem' een paar pasjes naar voren, waardoor ik met hem mee moet lopen om hem aan te lijnen. Heeft ie toch zijn zin.

Neemt hij nou een loopje met me? Of zou hij het 'wacht' van de training niet associëren met het wachten in het bos? Of misschien een combinatie van beide?
Ik train normaal door commando's heel leuk te maken, maar bij wachten is dat lastig omdat hij juist dan gewoon stil moet staan.
Hoe krijg ik dit commando 100% betrouwbaar? Ik wandel heel veel op plekken waar ze gewoon af en toe even aan de riem moeten en vind het mede voor zijn eigen veiligheid wel belangrijk dat hij dit direct opvolgt.