Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat zouden jullie doen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

joytje333
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel
Aantal honden: 2

wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door joytje333 »

Hallo allemaal,

Vanaf het begin krijgt Beau als brokken en lotgering (kvv), maar hij wil zijn brokken niet eten, we hebben dus heel veel merken al geprobeerd, maar hij wil echt helemaal niets. Het laatste wat we wilden proberen was Natural choice, dat klonk veelbelovend, zonder kunstmatige geeur, kleur en smaakstoffen en ze hadden gekeken naar de wolven die aals eerste de lever opeten en daarom hebben ze over de brok een laagje lever of zoiets gedaan zodat alle honden de brokken lekker op zouden eten. Er zat zelfs garantie op, als de hond het niet wou eten kon je het terug brengen, Maar ook dit vond hij niet lekker.

Een tijdje later zag ik dat Beau tussen z'n poten wat rood/roze had zitten, ik dacht dat het een wondje was. Ik ben toen niet direct naar de dierenarts gegaan, maar heb het even aangekeken. Na een week of 2 was het er nog steeds, dus toch maar even naar de dierenarts. Hij zei dat Beau ergens allergisch voor is en dat we op dieet moeten, 250 gram paardenvlees en 600 gram aardappels per dag. Ook vroeg de dierenarts wat we hem te eten geven waarop ik antwoorde dat hij kvv krijgt, ik zag aan zijn gezicht dat hij daar niet zo blij mee was en hij begon een verhaal te vertellen over kvv.

Het zou een hype zijn net zoals ze ook een keer een hype hadden dat iedereen biologisch eten aan zijn hond ging geven, het zou niet goed zijn, omdat de verhoudingen niet altijd hetzelfde zijn. Hij gaf een voorbeeld van een zieke pup die een hele nek had gekregen(dat zak in het kvv wat de baasjes hem gaven), dus ook een hele schildklier. Die pup was daar dus heel ziek door geworden. Ik begon hierdoor wel heel erg te twijffelen of ik wel de goede keuze had gemaakt, ik en m'n moeder waren nu enorm in de war. We wilden toch wel op de dierenarts vertrouwen en hem dus paardenvlees met aardappels geven.

Mijn moeder is de volgende dag het eten gaan halen, ik heb toen 10 kilo aardappels geschild en we hebben het klaargemaakt. Na al een paar dagen merkte ik dat Beau heel rustig werd en bijna geen energie meer had, maar heb er verder niets achter gezocht. De dierenarts zal het wel weten :19: .

Mijn moeder was de volgende dag naar de pedicure gegaan waar ze vertelde dag Beau op dieet is en paardenvlees en aardappels krijgt, de pedicure zei dat wedaar wel heel erg mee uit moeten kijken, omdat daar niets in zit voor de hond, haar hond moest dit ook en daar is ze toen mee gestopt omdat het niet goed meer ging met hem. Mijn moeder thuisgekomen was ondertussen nog meer in de war, wat nu? Doorgaan met dieet, lotgering of toch brokken? :vaag:
Ze heeft toen naar lotgering gebeld en die heeft haar heel goed geholpen. We hebben nu toch lotgering besteld, maar dan de uitsluitdieet.

Toch twijffel ik nog heel erg en ik wil graag reacties horen, misschien tips of commentaar.

Het is een beetje een lang verhaal geworden en ik geloof dat ik nog niet alles heb verteld... :blah:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: wat zouden jullie doen?

Ongelezen bericht door Habibi »

Aardappels?

Een uitsluitdieet kan ik mij voorstellen. Maar ik heb nog nooit gehoord dat je dan vlees combineert met aardappels. Voor zover ik weet zijn piepers niet zo goed voor een hond. Maar ik ben geen veearts. In geval van zodanige twijfel als je lijkt te hebben, zou ik persoonlijk een second opinion aan een andere vee-arts vragen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

waarom niet er zijn ook zat brokken op basis van aardappel, gaat ie niet dood van hoor.
maar ik zou lekker dat uitsluiting dieet proberen, hopelijk geeft t even rust en t is toch al besteld :mrgreen:
joytje333
Zeer actief

S@ndr@ schreef:waarom niet er zijn ook zat brokken op basis van aardappel, gaat ie niet dood van hoor.
maar ik zou lekker dat uitsluiting dieet proberen, hopelijk geeft t even rust en t is toch al besteld :mrgreen:
Hij gaat er niet dood van, maar alleen leven op paardenvlees lijkt me niet goed aangezien hij de aardappels niet op wil eten.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik vind het een extreem vaag dieet. Ik weet van voeding alleen wat ik er op internet over lees. Maar eerlijk gezegd: als mijn dierenarts dit zou voorstellen zou ik bij een andere arts gaan navragen (dat doe jij nu ook op het forum natuurlijk).

Als de hond een allergie heeft dan ga je toch een eliminatiedieet doen, en dit hoeft toch niet met aardappels en paardenvlees? Dit kan toch ook met iets gezonders?
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Ook ik vind de aardappels wat vreemd. Ik ben met 1 hond bijna aan het eind van een uitsluitingsdieeet.
Begonnen met de eerste zes weken uitsluitend Haaksbarf paard (is compleet maar wel wat eenzijdig) met sperziebonen want hij was te dik. Na zes weken waren de meeste klachten weg en kon ik met andere soorten beginnen. Inmiddels zijn we zes soorten verder en ik ben er achter gekomen dat hij heel erg op kip reageert. Geit, konijn, paard, hert en zalm gaan wel prima. 14 dagen geleden wat rijst erbij gedaan, ook geen reactie. Mais moet ik bv nog uitproberen net als andere vissoorten vandaag heeft hij een ei gehaden dat lijkt ook goed te gaan.
Als snack tussendoor kan je appel, komkommer en wortel geven. Als beloningssnoepje gebruik ik bananenchips.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

vandaar dus dat ie zei, probeer dat uitsluitings- dieet
mijn hond staat op brok - op basis van aardappel, varken.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die aardappel - paard gedoe voor altijd zou moeten zijn,
want dan krijgt ie vet een tekort - je zult vroeg of laat weer voor een compleet moeten gaan, maar die zijn er ook voor allergische honden, als je eerst maar eens weet wat de allergie veroorzaakt :wink:
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Alleen vlees is toch niet compleet van welke soort dan ook? Er moet toch ook orgaan en bot bij/door zitten om compleet te zijn??
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Aardappels??? dat was wel het laatste wat ik zou voeren :denken:
Ik weet dat er tegenwoordig ook brokken zijn waar het een ingrediënt zijn maar ik heb daar mijn vraagtekens bij.

Het verhaal van de kvv van je DA en de nek snap ik de ballen van eigenlijk... hond is dus ziek geworden van de nek en dan wordt een hond ziek van kvv :U:
Een kvv is niet op de miligram nauwkeurig nee, gelukkig niet. Er zit in wat een hond nodig heeft, en dat hoeft absoluut niet elke dag hetzelfde te zijn op de miligram af...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
joytje333
Zeer actief

Het is ook niet voor altijd, ik zou nu ongeveer 10 weken aardappel en paardenvlees moeten geven, daarna steeds iets erbij. Bijvoorbeeld eerst de kvv erbij en dan kijken of hij daarop reageert, maar ik zie dus dat hij nu al achteruit gaat. Hij heeft geen energie meer.
Afbeelding
joytje333
Zeer actief

Safari schreef:Ook ik vind de aardappels wat vreemd. Ik ben met 1 hond bijna aan het eind van een uitsluitingsdieeet.
Begonnen met de eerste zes weken uitsluitend Haaksbarf paard (is compleet maar wel wat eenzijdig) met sperziebonen want hij was te dik. Na zes weken waren de meeste klachten weg en kon ik met andere soorten beginnen. Inmiddels zijn we zes soorten verder en ik ben er achter gekomen dat hij heel erg op kip reageert. Geit, konijn, paard, hert en zalm gaan wel prima. 14 dagen geleden wat rijst erbij gedaan, ook geen reactie. Mais moet ik bv nog uitproberen net als andere vissoorten vandaag heeft hij een ei gehaden dat lijkt ook goed te gaan.
Als snack tussendoor kan je appel, komkommer en wortel geven. Als beloningssnoepje gebruik ik bananenchips.
Snacks mag ik niet meer geven van de DA, echt ALLEEN aardappels en paardenvlees, dus als beloningssnoepje geef ik hem nu stukjes paardenvlees. Aardappels vindt ie niet lekker en laat ie liggen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

joytje333 schreef:Het is ook niet voor altijd, ik zou nu ongeveer 10 weken aardappel en paardenvlees moeten geven, daarna steeds iets erbij. Bijvoorbeeld eerst de kvv erbij en dan kijken of hij daarop reageert, maar ik zie dus dat hij nu al achteruit gaat. Hij heeft geen energie meer.
Überhaupt dat idee al daar zou ik een pittige discussie met die DA over hebben, en dat ging ik dus niet geven ook :wink:
Ik zou alleen lekker het uitsluitdieet van Lotgering geven kijken hoe dat gaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Xerox
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Xerox »

Mijn Boxer heeft op een soortgelijk dieet gestaan en was binnen 2 maanden bijna volledig weggekwijnd. Ik word altijd erg boos als ik dit soort verhalen hoor, vooral omdat er op dit moment nog steeds 'goed aangeschreven' klinieken zijn die deze menu's voorschrijven.

Wat mij betreft heb je een zéér verstandige keuze gemaakt een eliminatiedieet te gaan volgen op basis van KVV.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes, Sonja, Xerox, Diablo en Yuko
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Heeeel vaag dieet...
Ik zou heel snel overstappen op een uitsluitdieet van 1 diersoort.
Dus een kvv (of zelf samenstellen) waarbij alles van 1 en hetzelfde diersoort is.
En dan bij voorkeur een diersoort die je hond nog niet eerder heeft gehad.
Dat 6 of 10 weken volhouden en dan verder uit gaan breiden met andere diersoorten.

In een menu van aardappel en paardenvlees zit om te beginnen al 0,0 calcium. Hierdoor kan je hond botontkalking krijgen. Nog los van allerlei andere voedingsstoffen die een hond wel nodig heeft maar absoluut niet in dit dieet te vinden zijn...

Een DA die wel problemen heeft met een volwaardige KVV maar dan als oplossing met zo'n vaag en onvolledig dieet komt... die zag mij niet meer. Over het algemeen komen ze dan met een hele dure dieetbrok. Ook daar kun je over discussieren maar die voeding is dan tenminste nog compleet.
Als het goed is.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
joytje333
Zeer actief

Erg bedankt voor alle reacties,

Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik de kvv heb besteld :D
Ik hoop dat ze het snel komen bezorgen, dan kan ie weer lekker gaan eten!
Waarschijnlijk blijven we dan ook volledig op de kvv en dus geen brok meer, maar dat moeten we nog even aankijken.
Eerst dit maar doen.
Laatst gewijzigd door joytje333 op 16 feb 2013 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

joytje333 schreef:Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik de kvv heb besteld :D
Ik hoop dat ze het snel komen bezorgen, dan kan ie weer lekker gaan eten!
Waarschijnlijk blijven we dan ook volledig op de kvv en dus geen brok meer, maar dat moeten we nog even aankijken.
Eerst dit maar doen.
precies eerst even rustig kijken hoe het op dit dieet gaat :ok:
Afbeelding
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

Hoi,

Ik zou even op zoek gaan naar een goede dierenarts die dermatologie heeft gestudeerd.
Je moet het zo bekijken dat als wij een allergie hebben de huisarts ons ook niet kan helpen,
aan het eind van het liedje weet je nog waar je hond allergisch voor is en ben je een stuk lichter (qua geld)
en zal je nog naar een dermatoloog moeten om er achter te komen wat het nou precies is waar je hond allergisch voor is.

De dermatoloog zal je ook op een eliminatie dieet aanbevelen voor 6 weken als dit niet helpt krijgt je hond net als wij in het ziekenhuis kleine beetjes stofjes geinjecteert waarvoor hij allergisch zou kunnen zijn en weet je wat er loos is, terwijl de meeste dierenartsen blijven door dokteren tot je knip leeg is.

s6 ermee
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Op basis van wat je schrijft, kan ik niet opmaken dat je hond erg veel last heeft, enkel wat rood tussen de poten?
Om er achter te komen of het een atopische aanleg is of 'iets' uit de voeding, is elimineren wel een goede optie. Maar ik zou zeer beslist niet elimineren met aardappels. Veel honden reageren hierop en heb je er een extra allergeen bij. Daarbij is deze vorm van elimineren niet compleet en een hond met echte ziekte kan hier een extra onnodig tekort door oplopen, die je later maar moeilijk aangevuld krijgt. Geef een diersoort op basis van bot/spiervlees/orgaan, zonder toevoegingen zoals groentes, oliën en premixen. Dat is verstandig elimineren en hiermee limiteer je eventuele tekorten, omdat een dergelijke voeding in principe de basiselementen van belangrijke aminozuren, mineralen en vitamines bevat.
Lees dit eens door, van een dierenarts:
http://www.carnivoer.nl/f.a.q./eliminatiedieet-

Verder zijn er heel wat puppies en volwassen honden die niet ziek worden van een kippennek met schildklier of een dergelijke reactie door het eten van die schildklier krijgen. Veel puppies en volwassen honden eten prooidieren waar ook schildklier in zit en zijn nochthans kerngezond. Ik zou dan graag willen weten wat het ziekteverloop van dit betreffende puppie is geweest. Vele oorzaken op te noemen van vaccineren tot teveel ontwormen, maar nee....net die ene nek met schildklier...
Vers voeren is geen hype. Zelf samengestelde voeding bestaat al langer dan dat er brokvoeding op de markt is. Laat je niet gek maken.
Laatst gewijzigd door Goldendelicious op 17 feb 2013 02:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik zou over gaan op vlees. Het advies van jouw da staat mij niet aan.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

ramoon schreef:Hoi,

Ik zou even op zoek gaan naar een goede dierenarts die dermatologie heeft gestudeerd.
Je moet het zo bekijken dat als wij een allergie hebben de huisarts ons ook niet kan helpen,
aan het eind van het liedje weet je nog waar je hond allergisch voor is en ben je een stuk lichter (qua geld)
en zal je nog naar een dermatoloog moeten om er achter te komen wat het nou precies is waar je hond allergisch voor is.

De dermatoloog zal je ook op een eliminatie dieet aanbevelen voor 6 weken als dit niet helpt krijgt je hond net als wij in het ziekenhuis kleine beetjes stofjes geinjecteert waarvoor hij allergisch zou kunnen zijn en weet je wat er loos is, terwijl de meeste dierenartsen blijven door dokteren tot je knip leeg is.

s6 ermee
Dat is niet helemaal correct. Er zijn zat dierenartsen die allergeentesten en desensibilisatie aanbieden, maar zeer zeker zijn er ook dierenartsen met een visie die dit niet aanbevelen, aangezien die testen geen 100% betrouwbaarheid geven en de allergeentesten vaak een momentopname zijn. Voedingsgerelateerd kan niet getest worden.
De enige test die dan zou kunnen voldoen wat bepaalde voedingsallergenen betreft, is een wangslijmtest die inmiddels vanuit Amerika ook in Europa beschikbaar is. Met mijn hond met atopie wordt niet conventioneel doorgedoktert. Daar zijn prima andere oplossingen voor die minder belastend zijn, te beginnen met elimineren, niet meer vaccineren, niet klakkeloos chemisch ontwormen en teek- en vlopreventie bijvoorbeeld. Enorme triggers minder wat je geheel zelf in de hand hebt en waar geen dierenarts verder aan te pas komt.
joytje333
Zeer actief

Goldendelicious schreef:Op basis van wat je schrijft, kan ik niet opmaken dat je hond erg veel last heeft, enkel wat rood tussen de poten?
Om er achter te komen of het een atopische aanleg is of 'iets' uit de voeding, is elimineren wel een goede optie. Maar ik zou zeer beslist niet elimineren met aardappels. Veel honden reageren hierop en heb je er een extra allergeen bij. Daarbij is deze vorm van elimineren niet compleet en een hond met echte ziekte kan hier een extra onnodig tekort door oplopen, die je later maar moeilijk aangevuld krijgt. Geef een diersoort op basis van bot/spiervlees/orgaan, zonder toevoegingen zoals groentes, oliën en premixen. Dat is verstandig elimineren en hiermee limiteer je eventuele tekorten, omdat een dergelijke voeding in principe de basiselementen van belangrijke aminozuren, mineralen en vitamines bevat.

Verder zijn er heel wat puppies en volwassen honden die niet ziek worden van een kippennek met schildklier of een dergelijke reactie door het eten van die schildklier krijgen. Veel puppies en volwassen honden eten prooidieren waar ook schildklier in zit en zijn nochthans kerngezond. Ik zou dan graag willen weten wat het ziekteverloop van dit betreffende puppie is geweest. Vele oorzaken op te noemen van vaccineren tot teveel ontwormen, maar nee....net die ene nek met schildklier...
Vers voeren is geen hype. Zelf samengestelde voeding bestaat al langer dan dat er brokvoeding op de markt is. Laat je niet gek maken.
Dat rood tussen zijn poten was het niet alleen, hij had ook een verdikking bij z'n tandvlees en nog wat andere kleine aanwijzingen.

Het ziekteverloop van de pup weet ik niet, maar hij zei dat de pup niet meer goed groeide (te snel of te langzaam, dat weet ik niet meer). Verder heeft hij er niet echt iets over verteld.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

joytje333 schreef:
Goldendelicious schreef:Op basis van wat je schrijft, kan ik niet opmaken dat je hond erg veel last heeft, enkel wat rood tussen de poten?

Dat rood tussen zijn poten was het niet alleen, hij had ook een verdikking bij z'n tandvlees en nog wat andere kleine aanwijzingen.

Het ziekteverloop van de pup weet ik niet, maar hij zei dat de pup niet meer goed groeide (te snel of te langzaam, dat weet ik niet meer). Verder heeft hij er niet echt iets over verteld.
Ik sluit me erbij aan: laat je niet gek maken. We hebben al duizenden jaren honden en die brokken zijn er pas sinds de jaren zestig of zeventig! En wie weet kon die pup er niet tegen, of was hij al ziek. Heeft je DA ook verteld hoeveel honden er allergie ontwikkelen op brokken?

Gewoon goed kijken naar je hond, als hij gezond en fit is, gaat het prima. Succes!
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Wat voeding betreft zou ik niet op een DA afgaan.
Voedings leer dat zij in de opleiding hebben gehad is maar een paar uurtjes.
Echt verstand heeft een DA er dus niet van.

Ga op je gevoel af, kijk naar jou hond, eet deze met smaak, blijft hij goed op gewicht of groeit hij mooi door.
Wat mij verteld is, geef vier soorten vlees per twee weken, dan krijgt je hond alles binnen wat hij binnen moet krijgen.

Helaas ging dat hier niet op.
Na twee weken Lotgering, vroegen de honden zelfs om hun brokken, zij gingen gewoon bij de ton zitten.
Nu eten zij geen kale brok en geen vlees zonder brok, hihihi!
Tja heb een heerlijk stel, dus krijgen zij de helft van hun broken en dat wordt aangevuld met vlees van Lotgering.
Ik meng het goed door elkaar, zodat zij alles moeten eten.
Ze doen het er nu super op, hebben glanzende vachten, verharen niet veel meer en hebben energie voor tien, wat je in huis bijna niet merkt, maar in de bossen des te meer :D

Ja ik weet dat men zegt dat mengen verkeert is, maar ik doe dit al meer dan 30 jaar.
Onze oudjes hopen in april en juni 16 en 17 jaar te worden, dus zo slecht is het dan toch ook weer niet!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”