Nu las ik hier dit:
Ik vind het wat ver gezocht. Zou het daadwerkelijk onderzocht zijn? Waar ik wel wat gevoelig voor ben is dat heel veel honden maar een beetje rondgesleurd worden aan hun halsband. Wanneer je de baasjes deze mogelijkheid ontneemt door een tuig aan te doen moet er misschien een andere manier/motivatie gevonden worden om de hond de gewenste kant op te laten gaan. Meer communicatie tussen baas en hond is iets wat ik op straat veel meer zou willen zien.Halsband of borsttuig?
In de winkel krijgen wij dagelijks vragen over halsbanden en tuigen. Vaak krijgt de klant van andere hondenbaasjes of op een hondenschool te horen dat de hond beter een tuig kan dragen dan een halsband. Is dat inderdaad zo?
De nek
In de nek van de hond zitten nekwervels, schildklier, strottenhoofd, zenuwbanen en belangrijke bloedvaten. Een tuig ontziet deze omdat het drukpunt wordt verlegd naar de borstkas inplaats van op de nek. Dit voorkomt whiplash, zichtproblemen en schedeltrauma's (deze komen helaas voor door zware rukken aan de lijn en/of verstoorde bloedsomloop)
Stress
Als er tijdens het wandelen continu druk op de nek van de hond wordt uitgeoefend door een halsband, krijgt de hond eerder last van stress. En honden kunnen stress (spanning) dagen vasthouden. Bijvoorbeeld: tijdens een confrontatie met een andere hond gaat het stressniveau omhoog. De hond kan door dat hogere stressniveau die week onrustiger zijn, sneller reageren op prikkels of eerder utivallen naar andere honden.
Netjes aan de lijn lopen
Een borsttuig voorkomt onnodige druk en stress en bevorderd daarom op een positieve manier het netjes lopen aan de lijn. Gebruik bij voorkeur een 2 of 3 meter lijn tijdens het wandelen. Een halsband geeft druk op de nek en in combinatie met correcties en opwinding wordt het trekken aan de lijn en het uitvallen naar andere honden in stand gehouden.
Een borsttuig geeft de hond meer het gevoel van vrij lopen en daardoor is de hond meer in staat met honden te "communiceren" via zijn specifieke taal.
Wij zijn om deze redenen voorstander van het gebruik van een borsttuig bij de hond.
Met dank aan hondenschool Alfa.
Voorlopig gaan mijn honden nog niet in een tuig (ik denk ook niet 'rond te sleuren'), maar ik zie er wel een beetje een voordeel van nu