Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halsband of tuig?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Halsband of tuig?

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik heb zelfs nog nooit een tuig overwogen :vaag: Da's misschien een gebrek van mij, dat kan.

Nu las ik hier dit:
Halsband of borsttuig?
In de winkel krijgen wij dagelijks vragen over halsbanden en tuigen. Vaak krijgt de klant van andere hondenbaasjes of op een hondenschool te horen dat de hond beter een tuig kan dragen dan een halsband. Is dat inderdaad zo?

De nek
In de nek van de hond zitten nekwervels, schildklier, strottenhoofd, zenuwbanen en belangrijke bloedvaten. Een tuig ontziet deze omdat het drukpunt wordt verlegd naar de borstkas inplaats van op de nek. Dit voorkomt whiplash, zichtproblemen en schedeltrauma's (deze komen helaas voor door zware rukken aan de lijn en/of verstoorde bloedsomloop)

Stress
Als er tijdens het wandelen continu druk op de nek van de hond wordt uitgeoefend door een halsband, krijgt de hond eerder last van stress. En honden kunnen stress (spanning) dagen vasthouden. Bijvoorbeeld: tijdens een confrontatie met een andere hond gaat het stressniveau omhoog. De hond kan door dat hogere stressniveau die week onrustiger zijn, sneller reageren op prikkels of eerder utivallen naar andere honden.

Netjes aan de lijn lopen
Een borsttuig voorkomt onnodige druk en stress en bevorderd daarom op een positieve manier het netjes lopen aan de lijn. Gebruik bij voorkeur een 2 of 3 meter lijn tijdens het wandelen. Een halsband geeft druk op de nek en in combinatie met correcties en opwinding wordt het trekken aan de lijn en het uitvallen naar andere honden in stand gehouden.

Een borsttuig geeft de hond meer het gevoel van vrij lopen en daardoor is de hond meer in staat met honden te "communiceren" via zijn specifieke taal.

Wij zijn om deze redenen voorstander van het gebruik van een borsttuig bij de hond.

Met dank aan hondenschool Alfa.
Ik vind het wat ver gezocht. Zou het daadwerkelijk onderzocht zijn? Waar ik wel wat gevoelig voor ben is dat heel veel honden maar een beetje rondgesleurd worden aan hun halsband. Wanneer je de baasjes deze mogelijkheid ontneemt door een tuig aan te doen moet er misschien een andere manier/motivatie gevonden worden om de hond de gewenste kant op te laten gaan. Meer communicatie tussen baas en hond is iets wat ik op straat veel meer zou willen zien.

Voorlopig gaan mijn honden nog niet in een tuig (ik denk ook niet 'rond te sleuren'), maar ik zie er wel een beetje een voordeel van nu ;-)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Halsband of tuig?

Ongelezen bericht door Machie »

Nou... Ik gebruik dus nooit een tuig totdat Dumas vorige week begon te hoesten en ik dacht we doen hem een tuig om. Met een halsband trekt hij en is hij alleen maar bezig met sneller sneller sneller sneller lopen. Aan een tuig had ik ineens een rustige hond die niet trok... Dus Dumas loopt nu aan een tuig :mrgreen:
Nel
Zeer actief
Mijn ras(sen): klein bruin bastaardje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nel »

Timo heeft vaak last van haar nek, dus ik dacht: ik koop een tuig...vreselijk vindt ze het en ze loopt er liefst geen stap mee... :roll:
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ik ga dit even volgen, ben wel benieuwd naar de reakties en of het bij een oudere hond met artrose en spondylose (rug) ook beter is of juist niet.
Afbeelding
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jacq »

mijn hond heeft spondylose en ernstige nekartrose.
natuurlijk heeft zij daarom een tuig. een halsband was ook geen optie.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Als je hond niet aan de lijn trekt, en je zelf niet corrigeert met de lijn, maakt het denk ik weinig uit of de hond een halsband of tuig om heeft. Ik gebruik zelf meestal een tuig om een andere reden. Met name bij pups vind ik dat het lijntje altijd tussen de voorpoten gaat bij een halsband, omdat de relatief zware clip altijd naar beneden hangt. Bij een tuig waarbij je de lijn op de rug bevestigt heb je daar minder last van. Wat ik van een tuig ook handig vind, is het handvat op de rug, als ik ze even kort moet vasthouden, vind ik dat handiger dan een halsband vasthouden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Machie schreef:Nou... Ik gebruik dus nooit een tuig totdat Dumas vorige week begon te hoesten en ik dacht we doen hem een tuig om. Met een halsband trekt hij en is hij alleen maar bezig met sneller sneller sneller sneller lopen. Aan een tuig had ik ineens een rustige hond die niet trok... Dus Dumas loopt nu aan een tuig :mrgreen:
Mijn ervaring is dat dit tijdelijk is :wink: Nilo loopt ook rustig als ik hem nu een tuig aantrek maar binnen een paar dagen/weken is hij dat gewend en gaat gewoon weer trekken.

Voor "onervaren" baasjes die inderdaad de neiging hebben om de hond te sturen/sleuren vind ik een tuig helemaal geen verkeerde oplossing. Als ze echt willen kunnen ze daarmee ook wel meer sturen dan goed is voor de hond maar het gewicht word wel opgevangen door het hele lichaam en niet alleen die kwetsbare nek. Nadeel vind ik het risico dat andere honden er in vast komen te zitten tijdens wat spelen en rennen samen. En een tuig helemaal af doen tijdens een wandeling vind ik zelf te veel gedoe dus lopen ze hier aan een halsband of jachtlijn.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door bandolero »

Hier maakt een tuig voor het trekken niets uit, bij geen enkele van de honden.
Maakt mij ook niet uit wat ze aanhebben, trekken mogen ze toch niet.

Ik gebruik mijn tuigjes enkel maar voor als ik ga lopen met één van de honden,
of bij wandelingen met een grote groep border collies, om mijn exemplaren makkelijk te kunnen herkennen :p
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

We hebben voor Vedette een tuigje voor in de DetMobiel (fietskar) en had haar vorige week daarin gelaten met loslopen. Toen ik haar aanlijnde liep ze perfect aan de lijn! Dat duurde daarna nog 2 wandelingen en klaar was het met netjes lopen. Omdat ze ook steeds van hot naar her loopt gaat de lijn steeds om haar net zitten en dit is niet fijn voor haar. Ook vind ze het omdoen van het tuigje echt NIET leuk... Ik hou het dus op de jachtlijn...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

CC loopt aan een tuig tot ze netjes aan de lijn kan lopen. Dat duurt nog wel een jaartje schat ik.

Voor er wijsneuzen komen die me gaan uitleggen hoe ik dat aan moet pakken: dit is niet heel ongebruikelijk bij wetters.
Ze hebben sterk de neiging ergens opeens heen te gaan als ze aan de lijn lopen, zijn nogal van de impulsen dus. En ze zijn erg sterk, dus dan ga je zelf ook bijna onderuit. Het is niet specifiek trekken eigenlijk, hoewel het gevolg vaak wel is dat ze telkens een klap op hun hals krijgen.
Dit gedrag dooft vanzelf uit en tot die tijd dus een tuig.

RR heeft ook een jaar of twee met een tuig gelopen, ze loopt alweer een jaar of drie aan een halsband nu.
De stabijs niet, nooit, die doen dit namelijk niet.
Fien ook niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

http://hondenuniversiteit.nl/hondentuig ... l-of-hype/
Ik kwam deze ook tegen...blijft een kwestie van smaak denk ik
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Flynn heeft een tuig aan bij het speuren, en als hij vrij rond mag lopen. Speuren trekt hij sowieso aan de lijn, en kan een halsband gewoon niet, en met vrij rondlopen hangt zn riem er achteraan te wapperen, en zou ik het vervelend vinden als hij ergens aan vast blijft zitten als hij een halsband om had. Met een tuig komt er toch minder druk op de nek.

Hij heeft een halsband om als we gewoon wandelen of als we op cursus zijn.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Marjoleine schreef:CC loopt aan een tuig tot ze netjes aan de lijn kan lopen. Dat duurt nog wel een jaartje schat ik.

Voor er wijsneuzen komen die me gaan uitleggen hoe ik dat aan moet pakken: dit is niet heel ongebruikelijk bij wetters.
Ze hebben sterk de neiging ergens opeens heen te gaan als ze aan de lijn lopen, zijn nogal van de impulsen dus. En ze zijn erg sterk, dus dan ga je zelf ook bijna onderuit. Het is niet specifiek trekken eigenlijk, hoewel het gevolg vaak wel is dat ze telkens een klap op hun hals krijgen.
Dit gedrag dooft vanzelf uit en tot die tijd dus een tuig.

RR heeft ook een jaar of twee met een tuig gelopen, ze loopt alweer een jaar of drie aan een halsband nu.
De stabijs niet, nooit, die doen dit namelijk niet.
Fien ook niet.
Hier ook een tuig bij een hond die impulsief is, vooral nog bij katten die onder auto's schuilen. Dan is een tuig veel prettiger dan een halsband. Plus ik vind het wel makkelijk wanneer ze weer eens in de gracht valt, kan je haar zo er uit trekken aan het tuig. :lol1:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik gebruik vaak een tuig, ten eerste in de winter omdat je er lampjes op kan bevestigen :wink: voor de zichtbaarheid, ten 2 de vind ik dat ik dan meer grip heb op de hond
DjockPuck
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Jack Russels

Ongelezen bericht door DjockPuck »

Ik gebruik tuigjes. Heb niet eens halsbandjes
Ik vind het leren lopen aan de riem een stuk gemakkelijker ermee.
En ik vind het mooier staan bij mijn honden, maar dat is persoonlijk.
Groetjes Willy, Djock en Puck

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik gebruik alleen een tuigje voor het fietsen. Verder vind ik het veel teveel gedoe.
Een simpel tuigje van nylonbanden vind ik nog iets, maar die dikke gevoerde tuigen vind ik helemaal niks. Het zou mij allemaal ontzettend in de weg zitten tenminste, als ik een hond zou zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Maeve schreef:
Machie schreef:Nou... Ik gebruik dus nooit een tuig totdat Dumas vorige week begon te hoesten en ik dacht we doen hem een tuig om. Met een halsband trekt hij en is hij alleen maar bezig met sneller sneller sneller sneller lopen. Aan een tuig had ik ineens een rustige hond die niet trok... Dus Dumas loopt nu aan een tuig :mrgreen:
Mijn ervaring is dat dit tijdelijk is :wink: Nilo loopt ook rustig als ik hem nu een tuig aantrek maar binnen een paar dagen/weken is hij dat gewend en gaat gewoon weer trekken.
We gaan het zien :)
We laten hem nu een week aan een tuigje uit en hij trekt nog steeds niet :)
Al loopt hij ook maar 1 of 2x per dag met een tuigje, verder loopt ie los in het bos ;)
Monique140970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Siberische Husky
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Monique140970 »

Hier hebben de honden altijd een tuig aan, dit omdat ze vaak nogal trekken (wat ze van mij overigens mogen)
De halsband komt pas aan bod als we op pad gaan met de step. Dan hebben ze een harnas aan met een halsband en tussen de halsbanden een neklijn.
Of als ze aan een stake out liggen, dan hebben ze ook de halsband aan.
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Onze honden dragen beiden een tuig. Eigenlijk zijn we hiermee begonnen toen de oudste een keer een geirriteerde keel had. Wij hebben ook geen halsbanden meer.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik gebruik een tuig om ze uit de auto te halen, dan kan ik ze daaraan vasthouden zodat ze niet te lomp springen.

Verder gebruik ik altijd alleen jachtlijntjes.
Bij aangelijnd lopen moeten mijn honden namelijk naast lopen, trekken is er dus niet bij.
Ze mogen iedere wandeling los dus tijdens het stukje wat we aangelijnd moeten wil ik geen gezeik.
En jachtlijntjes kan ik zodra ze los kunnen makkelijk af doen en in mijn zak proppen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb mijn honden nooit in een tuig.
Altijd een halsband van pup af aan en naderhand voor trainingen een jachtlijntje.
Ik heb Ita alleen twee weken in een tuig gehad omdat de kap daar beter aan bevestigd kon worden toen er een bultje in de nek was weggehaald.

De halsband is een gewone leren band met gesp.
Rana (bijna 13 jaar) draagt al vanaf dat ze volwassen is een en dezelfde band.
Ita heeft net zo'n band, maar bij haar gebruik ik ook zeer geregeld een jachtlijntje (o.a. vanwege de jachttraining).

Het enige moment dat een tuig zinvol is, lijkt me als ze aan de fiets lopen of in de auto aan een veiligheidsriem worden gekoppeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Als ik Charlie een tuig aan doe, wordt ik heel zielig gesleurd.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

ranetje schreef:Ik heb mijn honden nooit in een tuig.
Altijd een halsband van pup af aan en naderhand voor trainingen een jachtlijntje.
Ik heb Ita alleen twee weken in een tuig gehad omdat de kap daar beter aan bevestigd kon worden toen er een bultje in de nek was weggehaald.

De halsband is een gewone leren band met gesp.
Rana (bijna 13 jaar) draagt al vanaf dat ze volwassen is een en dezelfde band.
Ita heeft net zo'n band, maar bij haar gebruik ik ook zeer geregeld een jachtlijntje (o.a. vanwege de jachttraining).

Het enige moment dat een tuig zinvol is, lijkt me als ze aan de fiets lopen of in de auto aan een veiligheidsriem worden gekoppeld.
Voor Bobo als hij met de sleeplijn loopt: ring zit dan ong midden van zijn rug en voorkomt dat de lijn tussen zijn poten komt.
Wiel
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Dierenfysiotherapeuten zullen juist ook een borsttuig afraden. Die gaan voor de zogenaamde Y-tuigen.
En wat ik vaak zie is dat tuigen vaak helemaal niet goed zitten bij honden.
Te strak, tegen de ellebogen aan drukken of dat het onderste gedeelte van het tuig niet op ribbenkast zit maar echt in de buik drukt. :schrik:
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

ChantalBos schreef:Dierenfysiotherapeuten zullen juist ook een borsttuig afraden. Die gaan voor de zogenaamde Y-tuigen.
En wat ik vaak zie is dat tuigen vaak helemaal niet goed zitten bij honden.
Te strak, tegen de ellebogen aan drukken of dat het onderste gedeelte van het tuig niet op ribbenkast zit maar echt in de buik drukt. :schrik:
Dat zie ik inderdaad ook vaak, ziet er heel oncomfortabel uit.

Nu ik erover nadenk.. ik ben trouwens een keer bijna voor dierenmishandelaar uitgemaakt omdat ik Jack als pupje aan een gewone halsband had.
Dat was op een hondendag waar van alles te doen en te koop was.
Deze mevrouw kwam naar me toe, rukte de lijn zowat uit mijn handen en begon een heel relaas over wat ik mijn pup wel niet aandoe door hem aan een halsband te laten lopen.
Soms slaat het echt te ver door :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Maeve schreef:En een tuig helemaal af doen tijdens een wandeling vind ik zelf te veel gedoe dus lopen ze hier aan een halsband of jachtlijn.
Hier net hetzelfde. Hun halsbanden zijn al elke wandeling goor, ik moet er niet aan denken om 4 tuigen meerdere keren per dag af en aan te doen om ervoor te zorgen dat ze proper blijven. Daar ben ik veel te lui voor :mrgreen:

Hier wordt enkel een tuig gebruikt bij het lopen/fietsen/speuren, verder hebben ze een brede halsband of jachtlijn.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Meestal een halsband of jachtlijntje als we ze gaan uitlaten. Bij de trainingen (agility en jacht) jachtlijntje. Als we gaan fietsen of een lange dagwandeling maken waarbij ze aangelijnd moeten blijven dan krijgen ze een tuig aan.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

de enige keren dat gilly een tuig om heeft is tijdens de flybal, voor de rest lopen ze alle 6 aan een halfcheck. ook als ze pup zijn gaan ze eerst aan de halsband en ddaarna aan de halfcheck
ellen
Afbeelding
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Nu Epke nog vol zit van jeugdig enthousiasme loopt hij in een tuigje aan de flex. Met een tuigje mag ie trekken. En we oefenen stukjes aan de halsband met de korte lijn, netjes en rustig lopen. En dat lijkt de goede kant op te gaan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”