Ik heb natuurlijk eerst geoefend om iets naar mij terug te brengen, begonnen met 'n bal.
Dit ( op haar manier) apporteren doet ze al heel lang goed en krijgt na elke terugbreng, niet altijd 'n beloning.
Daarna begonnen met het voertasje, er zijn er enkele gesneuveld omdat ze idd zelf wel het voer eruit wilde halen
Maar aangezien ze aan een lange lijn zit, was dit vrij snel afgeleerd ( met de lijn terug halen, stoppen met gooien)
Nu weet ze heel goed dat als ze het zakje niet terug brengt ze ook niets krijgt en einde spel is.
Daarbij heb ik het ook hééél spannend gemaakt, door over enthousiast te roepen dat ze de Yumm-Dumm moet gaan zoeken en nog gekker uit m'n dak te gaan als ze hem gevonden heeft en hem terug komt brengen, beloning volgt altijd!
Daarna houdt ze mij in de gaten, want wanneer gooit ze nou dat tasje weg

zelfs als ze wat achter blijft is mijn kreet "zoek Yumm-Dumm " al voldoende om haar te laten zoeken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze nooit echt los is, er sleept altijd een 15 meter lijn achter haar aan, want je weet maar nooit.
Zelfs in het bos gaat het erg goed, maar daar reageert ze iets te veel, nml ook op vallende eikels, takjes e.d.
Als we zo een 3 kwartier bezig geweest zijn, is ze lekker moe en ik heb genoten