Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waaraan herkent een hond een auto?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

waaraan herkent een hond een auto?

Ongelezen bericht door kooi »

Ik zag vandaag aan mijn hond, die met mijn zoon op straat liep, dat ze mijn auto herkende.
Maar wat herkent zo'n hond dan precies?

De kleur, of het geluid, of de geur?
Mijn hoofd in het raam?
Of een combinatie van bovenstaande?

ze reageerde behoorlijk heftig, wat ik natuurlijk wel leuk vond. :I:
Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: waaraan herkent een hond een auto?

Ongelezen bericht door Barnsley »

Volgens mij het geluid van de motor.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Aan het geluid. Ik kan aan de honden zien wie er thuis komt en bepaalde visite word ook van te voren aangekondigd omdat zij de auto al gehoord hebben
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
TomCee
Zeer actief

Ongelezen bericht door TomCee »

Ja, aan het geluid. Onze andere dieren hebben dat ook overigens, van de poes tot de degoe, ze reageren als bv. de auto van mijn vrouw de oprit op komt rijden.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Aan het geluid, ik woon negen hoog dus de meiden kunnen onze auto helemaal niet zien maar ze horen hem wel.
Dat merk ik omdat ze even voordat mijn man binnenkomt beginnen te blaffen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Ja het geluid, daar ben ik ook van overtuigd. Want heb je net een nieuwe/ andere auto is het wennen en zal het dus zeker jou gezicht niet zijn. En Tom, wat leuk dat jij ook een degoe hebt! Heb je er 1 of meer?
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ja oke, dat ken ik het herkennen van honden die in huis zijn en katten ook.
Maar ze was op straat en ze keek me recht in het gezicht en maakte een soort vreugdesprong in mijn richting.
Ik werd er helemaal blij van.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

geluid. En geur. Want loop ik langs mijn auto (die altijd ergens anders staat) en die dan dus uit staat dan lopen ze er toch alle 2 naar toe :)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, dat vraag ik me af, geur.

Als er twee dezelfde auto's staan namelijk lopen ze rustig naar de dichtstbijzijnde.
En ze doen ook niet moeilijk over een ander merk, als de kleur klopt en het model ongeveer gelijk is, zomaar ergens op een parkeerplaats.

Dat ze het geluid herkennen weet ik wel zeker: we hebben momenteel een leenauto en dat is oorzaak van grote verwarring: vrouwtje komt opeens binnen en er was geen auto :80:
Na twee dagen wisten ze dat dus ook, overigens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
TomCee
Zeer actief

lijn schreef:Ja het geluid, daar ben ik ook van overtuigd. Want heb je net een nieuwe/ andere auto is het wennen en zal het dus zeker jou gezicht niet zijn. En Tom, wat leuk dat jij ook een degoe hebt! Heb je er 1 of meer?
We hadden er 2, 1 is er vorig jaar overleden.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Volgens mij niet alleen aan het geluid. Ik spreek regelmatig met een vriendin af om te wandelen. Als ik er dan eerder loop ik vast naar het water waar de honden altijd spelen. Als zij dan op de parkeerplaats aankomt, worden haar honden altijd helemaal blij en enthousiast als ze mijn auto zien (of ruiken?) en rennen er naartoe. Ze doen dat niet bij andere auto's, maar pikken die van mij er feilloos uit.

Nu moet ik wel bekennen dat mijn auto zo ongeveer een rijdende vuilnisbelt is, dus misschien daardoor makkelijk te herkennen door honden :)
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Marjoleine schreef:Nou, dat vraag ik me af, geur.

Als er twee dezelfde auto's staan namelijk lopen ze rustig naar de dichtstbijzijnde.
En ze doen ook niet moeilijk over een ander merk, als de kleur klopt en het model ongeveer gelijk is, zomaar ergens op een parkeerplaats.
Er staan hier meer donkergekleurde stations en ze kiezen toch echt voor de mijne...
Dus ze zullen er wel een reden voor hebben. Geur is dan het 1e wat in me opkomt maar het kan ook wat anders zijn :)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

TomCee schreef:Ja, aan het geluid. Onze andere dieren hebben dat ook overigens, van de poes tot de degoe, ze reageren als bv. de auto van mijn vrouw de oprit op komt rijden.
Inmiddels kennen ze hier het geluid van de nieuwe auto van pa. En van mijn "nieuwe" auto.
De katten zo vertelde een overbuurvrouw kennen en reageren op de auto van hun waar inmiddels de zoon in rijdt die hier niet meer woont.
De kattten zijn redelijk gek op de overburen en kwamen altijd begroeten als ze de straat in kwamen. De nieuwe auto kennen ze, maar als hun zoon met de oude auto aan kwam dan kwamen ze ook ergens vandaan om te komen begroeten. Heel apart.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

TomCee schreef:
lijn schreef:Ja het geluid, daar ben ik ook van overtuigd. Want heb je net een nieuwe/ andere auto is het wennen en zal het dus zeker jou gezicht niet zijn. En Tom, wat leuk dat jij ook een degoe hebt! Heb je er 1 of meer?
Ok, wij 3 en ze zijn ook met tussenpozen van een jaar overleden. Omdat ze niet heel goed alleen kunnen hadden we verwacht dat deze laatste snel zou gaan, maar bij jou gaat het dus al een jaar goed alleen! Dat geeft weer hoop!

En ja nee de degoe reageert niet, de kat op ons en snapt auto's niet zo goed en is er bang voor. Vedette reageert nog niet op de auto en loopt buiten ook gewoon rustig door als we de auto in willen...
TomCee
Zeer actief

lijn schreef:
TomCee schreef:
Ok, wij 3 en ze zijn ook met tussenpozen van een jaar overleden. Omdat ze niet heel goed alleen kunnen hadden we verwacht dat deze laatste snel zou gaan, maar bij jou gaat het dus al een jaar goed alleen! Dat geeft weer hoop!

En ja nee de degoe reageert niet, de kat op ons en snapt auto's niet zo goed en is er bang voor. Vedette reageert nog niet op de auto en loopt buiten ook gewoon rustig door als we de auto in willen...
:)
De degoe gaat fluiten als een overspannen fluitketel als vrouw of dochter met de auto de oprit opkomt.....
We hebben ons ook afgevraagd of na de dood van de ene degoe de ander niet weg zou kwijnen, maar daar is geen sprake van. Ik heb zelfs soms het idee dat ze het niet zo erg vindt dat ze alleenheerser is :D
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Kweenie, Mar. Ik had hier laatst zoiets bij de hakken.
Iemand had precies hetzelfde model en type en kleur auto als ik heb naast de mijne gezet op de parkeerplaats bij het bos. Dus ik loop op die auto af (de mijne stond erachter) en Skadi wil doorlopen. Die kéék niet eens naar die auto. Toen kreeg ze een correctie van me (hey! hier, stomme muts!) waarop ze wijfelend kijkend bij die auto ging zitten. Ik wil de deur openen, maar dat lukte niet.
Ik deed van :denken: en besloot de passagiersdeur te proberen met mijn sleutel.

En toen zag ik pas mijn eigen auto :LOL:

Dus ja, het mormel had gelijk. Maar op andere dagen rent ze rustig voor me uit om bij de totáál verkeerde auto te gaan zitten. Ik weet het dus niet zeker. Geluid herkennen ze zeker, maar er is nóg een factor die ze meewegen. Ik weet alleen niet zeker welke :hmmm:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Miranda schreef:

Kweenie, Mar. Ik had hier laatst zoiets bij de hakken.
Iemand had precies hetzelfde model en type en kleur auto als ik heb naast de mijne gezet op de parkeerplaats bij het bos. Dus ik loop op die auto af (de mijne stond erachter) en Skadi wil doorlopen. Die kéék niet eens naar die auto. Toen kreeg ze een correctie van me (hey! hier, stomme muts!) waarop ze wijfelend kijkend bij die auto ging zitten. Ik wil de deur openen, maar dat lukte niet.
Ik deed van :denken: en besloot de passagiersdeur te proberen met mijn sleutel.

En toen zag ik pas mijn eigen auto :LOL:

Dus ja, het mormel had gelijk. Maar op andere dagen rent ze rustig voor me uit om bij de totáál verkeerde auto te gaan zitten. Ik weet het dus niet zeker. Geluid herkennen ze zeker, maar er is nóg een factor die ze meewegen. Ik weet alleen niet zeker welke :hmmm:
Bij jou was het dan nog hetzelfde model en kleur auto. De twee jongsten van mij lopen gewoon naar de eerste de beste auto die voor de deur staat. Ik heb een donkergroene peugeot, maar als de lichtgrijze bedrijfsbus van de buurman toevallig voor onze deur staat, gaan ze gerust daar voor de portier zitten. Als mijn auto toevallig aan het eind van de straat staat, denken ze bij elke auto die we op weg daarheen tegenkomen dat dat hem is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nouja, hier is dat gek. Ze lopen naar Partners in het bos (die auto's bedoel ik) en die heb ik ook.
Maar ik heb een tijd met de Opel station gereden en toen liepen ze gewoon naar alle zilvergrijze auto's.
Maar wel specifiek die kleur dus, he.
Bij Partners gaan ze ook naar groene, en mijne is blauw. of zijn ze gewoon kleurenblind? Want naar rode gaan ze niet en naar witte ook niet :scratch:

Afbeelding

TomCee
Zeer actief

Marjoleine schreef:Nouja, hier is dat gek. Ze lopen naar Partners in het bos (die auto's bedoel ik) en die heb ik ook.
Maar ik heb een tijd met de Opel station gereden en toen liepen ze gewoon naar alle zilvergrijze auto's.
Bij Partners gaan ze ook naar groene, en mijne is blauw. of zijn ze gewoon kleurenblind? Want naar rode gaan ze niet en naar witte ook niet :scratch:
IK dacht serieus dat honden kleurenblind waren?
Machie
Zeer actief

TomCee schreef:
Marjoleine schreef:Nouja, hier is dat gek. Ze lopen naar Partners in het bos (die auto's bedoel ik) en die heb ik ook.
Afbeelding
TomCee
Zeer actief

Machie schreef:
TomCee schreef:
Afbeelding
ah, een kleiner spectrum dus, maar niet alleen grijstinten. Leuk voorbeeld!
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Mijn honden lopen eigenlijk ook altijd naar mijn auto. Soms willen ze wel eens een andere zwarte station kiezen, als die dichter bij staat. Maar ik twijfel of dat het uiterlijk is, of de plek waar hij staat. Ik parkeer eigenlijk altijd op dezelfde plek bij het bos.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat kan he, de plek.
Dat is net als bij thuiskomen: zoveel auto's parkeren toch niet hier op onze oprit, dat zal er toch een van ons zijn dan ;)
Maar soms staan er drie zilvergrijze auto's naast elkaar. Dan gaan ze echt naar de eerste, de luilakken.
Maar staat er een blauwe of zo voor, dan lopen ze daar dus wel langs :19:

En ja, natuurlijk zijn ze soort van kleurenblind (was een grapje), maar ze maken wel degelijk onderscheid tussen wat ze zien. En als ik kijk naar wat mijn honden doen klopt dat heel aardig met wat ze kúnnen onderscheiden.

Afbeelding

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Het geluid sowieso. Maar verder vraag ik het me ook af, ik denk een combinatie als ik het zo lees.
Als wij na een strandwandeling bijvoorbeeld teruglopen naar de auto, dan sjokt Figo echt van nou..het mot.
Maar als hij dan onze auto ziet in de verte, kan hij ineens een stapje harder.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ze ruiken het trouwens wel, ik zie vooral Max vaak even aan de auto ruiken waar hij bij gaat staan. Meestal bij de kofferbak, maar vaak ook al aan de zijkant als we er langs komen.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Volgens ons testteam eerst het geluid; ze horen bv al dat onze zoon eraan komt al is hij nog een straat verder.
Geur ook, en misschien toch het uiterlijk; hier lopen ze in het bos altijd feilloos naar onze auto toe.
We houden het maar op een combinatie van die drie zaken.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Volgens mij ook het geluid eerst en dan de kleur en de geur.
Vroeger (en dat zal ik vást al wel eens hier neergeplempt hebben maar goed) hadden we een teckeltje die altijd mijn vader ophaalde vanaf de stoep.
Mijn vader had een bepaald type toyota in een oranje kleur.
Is altijd goed gegaan totdat iemand een stuk verderop in de straat dezelfde auto kreeg, zelfde kleur en ook nog exact zelfde type.
Hij is toen helaas onder de auto gesprongen omdat ie dacht dat het mijn vader was. :ugh:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wij hebben onze eigen oprit en we staan dus eigenlijk nooit op de parkeerplaats. Onze auto is makkelijk voor B :wink:

De auto van Léonie herkent 'ie tegenwoordig aan geluid,.maar alleen als ze op onze oprit parkeert. Anders herkent hij de kleur/vorm direct.
Afbeelding
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Boontje leert snel, ik heb nu de 3e auto sinds haar komst... En zij reageert op het geluid..

Steeds als ik aan kwam rijden hoorde ik haar heel hard blaffen, dus ik was bang dat ze dat konstant deed, buren gevraagd, maar die hoorden haar nooit...

Kom ik op een keer aanrijden, stapt de buurvrouw lachend naar buiten, blijkt Beanie dus pas te gaan blaffen als ik de straat inrij en zij dus de auto hoort...

De rest maakt het geen ruk uit, auto is auto en auto betekend leuke dingen doen, die gaan dus bij de dichtstbijzijnde auto staan...

Lilo springt in elke auto met een open portier hahahaha
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

thuis in ieder geval het geluid.

maar wat ik altijd zo grappig vind is dat takkii bij het schoolplein precies weet in welke auto zijn "vriendinnen"zitten.....een paar moeders aan het schoolplein geven hem altijd extra aandacht en bij die auto's word hij al blij als ze de straat in rijden....bij de andere reageert hij niet eens
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”