Ik heb in het verleden 2 verschillende vragenlijstjes gevonden op internet die een eerste indicatie kunnen geven of je hond pijn heeft.
Weet iemand die testjes te vinden?
Edit: gevonden. aanvankelijk gezocht met zoekterm test en nu met vragenlijst.
Weet iemand of klappertanden ook een teken van pijn kan zijn? Beetje zoals een reu doet als hij aan een loops teefje ruikt? Het staat nergens in de lijstjes genoemd.
Mijn ouwe labrador teefje doet dat weleens, je hoort haar tandjes dan op elkaar komen in een snel ritme, terwijl er verder geen stress of wat dan ook is.
Ze is wel flink aan het verslijten: stijf, stram, kreupel af en toe, moeilijker haar draai kunnen vinden om zich te ontlasten, traag, niet vooruit te branden met de dagelijkse ommetjes...behalve aan het water! Zwemmen om een balletje op te halen, ze krijgt er geen genoeg van. Naderhand betaalt ze daar dan de prijs voor. Maar ze geniet daar zo van dat ze finaal door haar toch al hoge pijngrens heen gaat. En als wij dan geen balletje meer gooien om haar wat af te remmen dan gaat ze toch wel zwemmen. O ja, en aan haar voorpoten likken doet ze ook.
Is pijnstilling zinvol of bereik ik daarmee dat ze nog meer door haar grenzen heen gaat? En hoe erg is dat dan? Beter wat korter en lol dan lang en saai...? Ze is bijna 12 jaar.
Ik vind het best lastig. Vorig jaar toen ze nog veel zwaarder was hebben we haar pijnstilling gegeven en het leek erop of ze daar wat kortademig van werd. Nu is ze beter op gewicht maar ik ben er nog steeds wat huiverig voor om opnieuw pijnstilling te proberen.
Wat zijn jullie ervaringen in soortgelijke situaties?