Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

MDR1 gen defect en vlooien-teken bestrijding

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Re: MDR1 gen defect en vlooien-teken bestrijding

Ongelezen bericht door CKS »

Boutje schreef:Gewoon de andere honden behandelen met advantage of zo en haar niet?
Dat lijkt me een goed idee. Als je katten hebt, dan vooral die ook ;)
Werkt knoflook wel en zo ja in welke dosis voor een hondje van 3,5 kg?
Daar is geen bewijs voor maar veel mensen in alternatieve hoek zweren erbij. Vergeet niet dat knoflook potentieel giftig is voor honden, ik weet niet hoe het MDR1 probleem hier eventueel invloed op zou hebben.

Ik denk dat ik het persoonlijk zou houden op het behandelen van de andere honden en hopen dat je haar indirect ook mee-beschermt.

Groetjes,

Kees
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb mijn honden nooit laten testen op het mdr-1 gen maar ik geef ze bolfo gold en daar reageren ze prima op.
Ik heb ze trouwens ook knoflook gegeven en wel de knofloxpillen. 2 per dag voor een collie werkt afdoende en ze hebben nooit een allergische reactie gegeven.
Afbeelding
Forecastle collies
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door Forecastle collies »

ADVANTAGE KAN WEL
DAT IS VEILIG
WIJ KIJKEN OOK ALTIJD UIT WAT WE GEVEN VOOR ONZE COLLIES
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

tea tree olie, lavendel olie, neem olie daar hebben vlooien een hekel aan en het zijn allemaal natuur producten :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou de andere honden doen en vooral de omgeving goed behandelen.
En dan hopen dat dat genoeg is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Boutje schreef:
->Chanty<- schreef:tea tree olie, lavendel olie, neem olie daar hebben vlooien een hekel aan en het zijn allemaal natuur producten :wink:
Ik heb ook een hekel aan tea tree en neem olie, stinkboel!
lavendelolie ruikt wel lekker, ja :lol1: .
Ik doe van alles in 1 flesje en iets meer lavendel dan is de geur nog te doen :wink:
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Boutje schreef:
Forecastle collies schreef:ADVANTAGE KAN WEL
DAT IS VEILIG
Daar ben ik niet van overtuigd. Ok het staat niet op de lijst, maar op de bijsluiter staat iets in de aard van heel uitzonderlijk worden ook agitatie en neurologische verschijnselen waargenomen. En laat dit nu ook zijn wat bij profender (wat wel op de lijst staan, op de Amerikaanse, nog niet op alle lijsten) stond en waarop ze bijna overleed dus de dierenarts raadt me dit af want ze kent niemand met een bewezen lijder die dit ook gebruikt. Geen risico's meer!
Vanaf nu lees ik alle bijsluiters en alles waar iets van zeldzame neurologische bijwerkingen op staat krijgt ze niet.
Lijkt me lastig. Mijn boomer kreeg jaren geleden neurologische bijwerkingen van frontline. Mijn da kende het alleen bij katten.
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

een vriendin van mij met een sheltie die MDR1 LIJDER is, gebruikt Bayer Advantix
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
yukon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell
Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door yukon »

Honden met het MDR1 deffect kunnen de stof Selamectine niet verdragen. Deze stof zit o.a. in Stronghold.
Deze stof zit sowieso niet in Advantix (volgens de bijsluiter), en volgens mij ook niet in advocate.
Janie
Actief
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Janie »

Goede keuze, je andere dieren behandelen en haar niet.
Elke dag een vlooienkammetje over de vacht halen, en elke dag even stofzuigen, elke week hondenmanden/kleden verwisselen/wassen is echt genoeg.
Daar zou je niet eens elke maand je andere honden voor hoeven behandelen.

ps: en zorgen dat je mdr1-lijder voor 24 uur niet aan de andere honden/katten kan likken. Of het spul moet iig droog zijn.
Forecastle collies
Vaste gebruiker

Boutje schreef:
Forecastle collies schreef:ADVANTAGE KAN WEL
DAT IS VEILIG
Daar ben ik niet van overtuigd. Ok het staat niet op de lijst, maar op de bijsluiter staat iets in de aard van heel uitzonderlijk worden ook agitatie en neurologische verschijnselen waargenomen. En laat dit nu ook zijn wat bij profender (wat wel op de lijst staan, op de Amerikaanse, nog niet op alle lijsten) stond en waarop ze bijna overleed dus de dierenarts raadt me dit af want ze kent niemand met een bewezen lijder die dit ook gebruikt. Geen risico's meer!
Vanaf nu lees ik alle bijsluiters en alles waar iets van zeldzame neurologische bijwerkingen op staat krijgt ze niet.
Je moet het goed door lezen
Als je teveel doet dan kan het verkeerd gaan
Dus een overdosis
In feite kan je aan oa de collie ook een milbimax geven
Dat is een worm tablet
Daar staat precies het zelfde bij
Wij geven al jaren milbimax ,en er gebeurt echt niets
En als er een ras gevoelig is voor medicamenten is het de collie wel
Wij laten ook niet testen op MDR
Het heeft geen nut
Want honden die plus min en vrij getest zijn hebben bijna het loodje gelegd omdat ze (verkeerde ) middelen hebben gehad
Een dierenarts die ook keurmeester is van de collies zegt zelf er blijft altijd iets als overgevoelig zijn voor medicamenten
Dus gewoon op je hoede zijn en uitkijken
Ook voor narcose middelen
Moet een collie /sheltie onder het mes ,dan onder de toegestane hoeveelheid blijven
Dus in feite precies zo met oa de vlo middelen worm middelen
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

@forecastle hoe bedoel je dat. De mdr niet testen. Ik heb dat voor Kiran wel gedaan en hij is "normaal" Betekend dat dan niks? En blijft het risico van bepaalde producten. En kun je dat onderbouwen. Het lijkt me niks voor niks dat je je hond er voor kan testen.
Afbeelding
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Maar hoezo ga je er vanuit dat ze last heeft gehad van dat gen in combinatie met het middel?
Ik heb hier bij 1 hond een keer een 'reactie' gezien van de advantix, terwijl ze dat al even krijgen.
Vind bij 1x een reactie altijd lastig te zeggen waar het nu precies door komt.
Zeg niet dat het niet zo kan zijn, maar vraag het me gewoon even af.
Over het frontline verhaal begin ik maar niet ;)

Maar mocht je niks meer aandurven gewoon alle dieren en de omgeving goed behandelen.
Forecastle collies
Vaste gebruiker

Kiran schreef:@forecastle hoe bedoel je dat. De mdr niet testen. Ik heb dat voor Kiran wel gedaan en hij is "normaal" Betekend dat dan niks? En blijft het risico van bepaalde producten. En kun je dat onderbouwen. Het lijkt me niks voor niks dat je je hond er voor kan testen.

Er is gebleken dat al zijn honden MDR ++of MDR plus min dat ze toch kunnen overlijden aan de verboden middelen
Een fokster een vriendin van ons is nog niet zolang geleden haar collie verloren door een kleine ingreep
Dat teefje was dus MDR oke
En in Duitsland zijn er ook sheltie's en collies overleden die goed waren met MDR
Zelfs veel dierenartsen weten nu al is een hond vrij getest op MDR dat ze toch nooit middelen moeten geven waar collies dood aan kunnen gaan
Dus daarom zeg ik wat heeft het dan voor zin om te weten of je hond vrij is van MDR
En zo denken er behoorlijk wat fokkers over
Ik zou maar heel goed uitkijken als je hond MDR ++ is met de verboden middelen
Ik zou nooit de gok gaan nemen om maar te zien of ze er tegen kunnen
Ik zei al een dierenarts die ook keurmeester is van de collies waarschuwt ook
Alle collies en aan verwanten al zijn ze MDR vrij gewoon behandelen als min min honden

Snap je nu waarom wij onze collies niet laten testen erop
Want zoalng je toch problemen kan krijgen ,dan denk ik dat die testen niet veel uitmaken
Forecastle collies
Vaste gebruiker

Boutje schreef:@ Forecastle: Ook bij profender stond op de bijsluiter: bij MDR1-gen defect gevoelige rassen kan een dubbele dosis lichte tremor van voorbijgaande aard geven. Pippa heeft 100% zeker de correcte dosis gehad en heeft 6 uur liggen stuipen en is 2 keer gestopt met ademen, heeft 20 mg valium nodig gehad voor 3 kg hond...
Tot zover mijn geloof in de bijsluiter dus! Milbumax komt er dus niet in en alles waar ik aan twijfel ook niet.

Wat testen en bijwerkingen betreft: met een -/- hond dus een lijder heb je zeker problemen. Met een -/+ hond kan je in sommige gevallen ook problemen hebben, ze schijnen gevoeliger te zijn. met een +/+ hond zit je veilig. Was hier goed te merken met de profender, iedereen heeft gehad, de andere collies en shelties hadden totaal geen last, Pippa dus wel.
Ik zou dus wel testen, zeker als het om fokken gaat, zo kan je als je oplet in enkele generaties het er uit fokken. In Duitsland is die test trouwens bij shelties verplicht om te mogen fokken. Hier en in Nederland doen velen het helaas niet, Pippa's vader was -/+ getest, haar moeder niet getest, dat wist ik op voorhad en ik heb toch die pup genomen.

De dierenarts hier is altijd voorzichtig en heeft zelf collies gehad en toch is dit gebeurt... nu blijkt bij rondvraag in het Belgische sheltie- en behendigheidswereldje wel bijna iedereen op de hoogte van het gen-defect, maar tot nu toe heb ik niemand gevonden die een bewezen lijder kent (hier op het forum alleen Daniëlle die een vriendin heeft met een hondje wat het heeft) dus misschien komt het ook niet zo heel erg vaak voor??? En worden daarom sommige zaken als veilig beschouwd wegens gebrek aan slechte ervaringen er mee???
Je zit niet veilig met een ++ hond
Wij fokken al behoorlijk lang hebben al heel lang collies
En we gaan met enorm veel fokkers om over de halve wereld
Dus wij weten echt wel iets af van al die testen
Als wij te horen krijgen van fokkers dat ze honden verloren hebben die vrij getest waren op MDR dan weet je toch genoeg
Het is heel naief om te denken mijn hond is ++ dus ik kan ze alles geven
Er blijft iets als overgevoelig voor oa medicijnen
Dit heb ik zelf niet verzonnen ,maar hebben we uit de mond van een dierenarts gehoord die veel kijk heeft oa op de collie
Als je het niet gelooft prima
Wij hebben ervaring met honden die overleden zijn ondanks oke MDR

En waarom zo moeilijk doen er zijn zat middelen die wel geschikt zijn en die veilig gegeven kunnen worden
Ik geef alleen maar een waarschuwing door
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Boutje schreef:
vosse schreef:Maar hoezo ga je er vanuit dat ze last heeft gehad van dat gen in combinatie met het middel?
Ik heb hier bij 1 hond een keer een 'reactie' gezien van de advantix, terwijl ze dat al even krijgen.
Vind bij 1x een reactie altijd lastig te zeggen waar het nu precies door komt.
Zeg niet dat het niet zo kan zijn, maar vraag het me gewoon even af.
Over het frontline verhaal begin ik maar niet ;)

Maar mocht je niks meer aandurven gewoon alle dieren en de omgeving goed behandelen.
Omdat blijkt dat het middel in Amerika enkel voor katten toegelaten is, niet voor honden en toen ik doorzocht er ook in andere landen waarschuwingen waren. En de firma die het middel maakt was onmiddellijk en zonder enige discussie bereid om alle kosten te betalen alsook de gen-test en indien ik het wou 3 dagen hospitalisatie en ze beloofden de Belgische bijsluiter aan te passen naar niet meer toegelaten voor honden met (vermoeden van) MDR-gen defect.

Omgeving en de andere honden is inderdaad wat ik nu doe, naast look-olie 2 keer per week over haar eten.

Okay, goed dat je even doorgezocht hebt dan.
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

@forecastle collies

Dit heb ik van de tollertales.nl

Gezond: twee normale MDR1 allelen (N/N):
Bij de keuze van geneesmiddelen hoeft geen bijzondere voorzichtigheid in acht genomen te worden en kunnen bovengenoemde medicijnen zonder een verhoogde kans op problemen toegediend krijgen. Ongewenste bijwerkingen van geneesmiddelen, zoals die voor elk dier gelden, kunnen natuurlijk niet uitgesloten worden.

Maar om dan maar niet meer te testen neem je natuurlijk wel een heel groot risico. Je weet dan niet of je een lijder krijgt of niet.

Om maar een simpel voorbeeldje te geven, hoeven we dan ook maar niet meer op heupen (hd) te testen. Aangezien er ook uit gezonde ouders hd gevallen ontstaan?
Ik vind je redenatie een beetje vreemd.

@boutje op deze http://www.tollertales.nl/MDR1.htm pagina staat ook nog aardig wat informatie over het gebruik van medicijnen.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Nu er hier een bc rond hobbelt kom ik hier ook maar even kijken.

Ik heb nog exil tick off in huis liggen omdat dat bij Bo het beste werkt. Maar kan ik dat ook veilig gebruiken bij Bones?
dit is wat ik gevonden heb:
Bestrijdt volwassen vlooien, teken en luizen
Tot 15 kg 1 ampul per maand tussen schouderbladen
Boven 15 kg 1 ampul tussen schouderbladen en 1 voor de staartwortel

Samenstelling
Per gram
Permetrhin 650 mg

Productomschrijving
Knijp- ampul ter bestrijding van teken en vlooien bij de hond.

Eigenschappen
Exil Tick Off knijpampullen bevatten de werkzame stof Permetrhin. Permethrin is werkzaam tegen teken en volwassen vlooien. De Permethrin in de Tick Off knijpampullen verspreidt zich snel (binnen 24 uur) over alle behaarde delen van de hond en vormt een onzichtbare film op de huid. Dit is getest bij diverse honden met verschillende vachtsoorten. Daarnaast kunnen de Exil Tick Off knijpampullen al gebruikt worden bij pups vanaf 2 weken en 2,5 kg. Teken ervaren de Permethrin als zeer onprettig en zullen zich snel van een met Permethrin behandelde hond laten vallen (afwerend effect). Teken die desondanks aanhechten worden snel gedood (binnen 24 uur).

Dosering

Gewicht Aantal knijpampullen
Tot 15 kg 1 knijpampul
Vanaf 15 kg 2 knijpampullen

Gebruiksaanwijzing
De ampul(len) op de huid aanbrengen door een streep te trekken vanaf de nek (tussen de schouderbladen) richting de staartbasis. Bij honden boven de 15 kg lichaamsgewicht wordt aangeraden de 2e ampul op de huid net voor de staartbasis streepvormig aan te brengen. Bij honden lichter dan 5 kg lichaamsgewicht wordt aangeraden om de ampul druppelgewijs te verdelen vanaf de nek over de hele rug.

Werkingsduur
De werkingsduur tegen teken en vlooien bedraagt 2 tot 4 weken. Tussen twee behandelingen dient een interval van minimaal 7 dagen in acht te worden genomen.

Contra- indicaties
Niet gebruiken bij pups jonger dan 2 weken en katten.

Waarschuwingen
 Zorg ervoor dat de Tick Off knijpampul goed op de huid komt. Masseer het product niet in de huid
 De hond de eerste 12 uur na toediening niet laten zwemmen.
 De eerste 12 uur het aanraken van de plaats van het opbrengen zo veel mogelijk voorkomen.

Bijwerkingen
 Lokale irritatie op de plaats van toediening. In voorkomend geval de hond met een ontvettende shampoo wassen.
 Overgevoeligheid
 Spiertrillingen
 Ataxie
 Braken
 Convulsies
 Regelmatig terugkerende spiertrekkingen

Verpakking
Strip met 6 knijpampullen

Houdbaarheid
2 jaar, indien niet boven 25°C bewaard. Niet invriezen en beschermen tegen zonlicht
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb het even nagekeken, maar kan de werkzame stof Permethrin niet vinden op de lijst. Maar heel vaag staat me wel iets er van bij, dus ik zou het risico niet nemen.
dit is overigens de meest actuele lijst van medicijnen die je niet aan honden met het MDR1-gen moet geven. Daarnaast Moet ik zeggen dat er veel collies, ondanks -/- uitslag, toch overgevoeligheid tonen voor deze medicijnen. Dus ik zou áltijd vermijden ze te geven. Er zijn voldoende alternatieven.

dit is de link naar de lijst op de site van de Schotse Herdervrienden:
http://www.schotseherdervrienden.nl/lijst.pdf
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

dank, ik heb hem even opgeslagen. ik zal van de week eens op pad gaan voor advantage of zo
Afbeelding
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

Ik vraag mij af of Scalibur veilig is ? Dat is zo'n band die je dan om de hals van je hond doet.
Afbeelding
brennie
Actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond en een Kruising

Ongelezen bericht door brennie »

Ik geef mijn Schotse herdershond Advantage. Ondanks dat permethrin niet op de lijst voorkomt (tot op heden) geef ik hem geen Advantix. Over de grens heb ik toch dingen gelezen dat ik denk, mm, toch maar niet op mijn Collie.

In de periode dat er veel teken zijn geef ik hem FrontLine spray.

Beide middelen zijn als veilig beoordeeld voor de Collies en Collie-achtigen. Let wel, er is een nieuw middel van FrontLine op de markt en die moet je absoluut niet geven, dit middel heet Certifect en bevat het middel Amitraz wat nu niet bepaald goed is voor de Collie, etc. of honden dus die het defekte gen hebben.

Ik heb overigens een klein kaartje in mijn knip zitten met daarop de verboden middelen bij een collie, altijd handig als ik ergens ben en naar een dierenarts moet (anders dan mijn eigen dierenarts) en dat kaartje geef ik dan even af i.v.m. de keuze van de medicijnen. Misschien handig als tip?

Ook zijn niet vaak alle assistentes op de hoogte van het mdr1 gendefekt dus ook bij je eigen dierenarts is het kaartje erg handig :-)

Voor de rest houd ik het buitenland ook in de gaten (Duitsland en Amerika) voor evt. uitbreidingen op de lijst omdat hun vaak meer up to date zijn dan Nederland (niet elke dag kijk ik hoor, zo erg is het nu ook weer niet, haha)

Bij mijn vorige Collie gebruikte ik altijd de FrontLine pipetjes tot ik bemerkte dat deze niet afdoende werkzaam waren, ik ben toen op zoek gegaan en advantage gaan gebruiken met goed resultaat.

Als ontwormmiddel gebruikte ik tot voor kort altijd Drontal en nu de goedkopere versie, heeft exact dezelfde bestandsdelen, alleen ander naampje Prazitel.

Ik heb nooit problemen ondervonden met het geven van Drontal maar misschien is dat niet geldig op alle honden natuurlijk. Ik zou alleen geen ontwormmiddel geven wat op de lijst staat zoals Milbemax (zie bestandsdelen. Aan de andere kant zijn er mensen die het wel aan hun Collie geven en er geen hinder bij ondervinden.

Ik ga het niet uittesten in ieder geval ;-) .......
Afbeelding

* Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd *
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Tegen teken gebruik ik advantix; 1 hooguit 2 x per zomerseizoen; alleen als het echt niet anders meer kan.

Ontwormen doe ik niet standaard; het is elke keer een gif wat je in de hond stopt. Als er redenen zouden zijn om te laten nakijken of ze wormen hebben laat ik dat doen om daarna gericht tegen die worm actie te ondernemen.

Er bestaat niet zoiets als preventief ontwormen; je kunt niets doden wat er niet is.

Wellicht denk ik daar anders over als ik zou wonen in of op vakantie zou gaan in een land waar meer wormsoorten kwaad doen dan in Nederland.

Suzanne
brennie
Actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond en een Kruising

Ongelezen bericht door brennie »

Vergis je niet in de spoelworm Suzanne, vrijwel elke hond en kat heeft deze besmetting alleen vaak zien we het als baasje niet of ze moeten zo overvol zitten dat ze het via spugen over gaan geven en nog dan moet je het nog zien dat ze er in zitten :wink:

De spoelworm is een vieze worm, gemene ook en geeft bij je hond/kat een enorme schade binnenin die ook vaak ongemerkt blijft tot ..........

Daarbij als je kinderen hebt zou je daar ook aan moeten denken, spoelworm besmettingen bij kinderen komen vaak voor en ook bij hen is deze niet zonder gevaren. Momenteel is er zelfs sprake van astma bij kinderen die veroorzaakt kan worden door de spoelworm. Niet echt fijn :(:

Buiten dat om is de spoelworm zeer lastig te bestrijden als je dier er eenmaal mee onder zit. De gelegde eitjes komen namelijk al na twee weken weer uit en je moet echt een heel strak ontwormschema opstellen met je dierenarts als de besmetting zo enorm is ....

Eenmaal een fikse besmetting kan je maar zo een jaar of langer geven eer je je dier weer vrij kan hebben van deze worm.

De worm boort zich letterlijk overal doorheen, idem komt hij in de longen. Hoesten bv. bij katten is vaak een teken van spoelworm besmetting al denken veel mensen nog dat de kat last heeft van een haarbal omdat het een gelijke hoest is als zijnde een haarbal :wink: en natuurlijk kan dit ook zo zijn maar vaak is de spoelworm de oorzaak!

Ook jij kan besmet raken met deze worm.

Misschien daar eens over lezen ook?

Wil niet zeggen dat ik niet begrijp wat je schrijft want ja, al die middelen die je je dier geeft en toch wil ik je deze informatie geven .... lees er maar eens over en de eitjes? Je ziet ze niet met het blote oog :wink:

Leuk vind ik het ook niet dat ik zoiets moet doen want liever zou ik het ook niet hoeven doen ...... maar ik ontworm hier de dieren wel. Voor hun gezondheid en voor die van mijn gezin, lees met name kind!
Afbeelding

* Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd *
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”