Ik geef mijn Schotse herdershond Advantage. Ondanks dat permethrin niet op de lijst voorkomt (tot op heden) geef ik hem geen Advantix. Over de grens heb ik toch dingen gelezen dat ik denk, mm, toch maar niet op mijn Collie.
In de periode dat er veel teken zijn geef ik hem FrontLine spray.
Beide middelen zijn als veilig beoordeeld voor de Collies en Collie-achtigen. Let wel, er is een nieuw middel van FrontLine op de markt en die moet je absoluut niet geven, dit middel heet Certifect en bevat het middel Amitraz wat nu niet bepaald goed is voor de Collie, etc. of honden dus die het defekte gen hebben.
Ik heb overigens een klein kaartje in mijn knip zitten met daarop de verboden middelen bij een collie, altijd handig als ik ergens ben en naar een dierenarts moet (anders dan mijn eigen dierenarts) en dat kaartje geef ik dan even af i.v.m. de keuze van de medicijnen. Misschien handig als tip?
Ook zijn niet vaak alle assistentes op de hoogte van het mdr1 gendefekt dus ook bij je eigen dierenarts is het kaartje erg handig
Voor de rest houd ik het buitenland ook in de gaten (Duitsland en Amerika) voor evt. uitbreidingen op de lijst omdat hun vaak meer up to date zijn dan Nederland (niet elke dag kijk ik hoor, zo erg is het nu ook weer niet, haha)
Bij mijn vorige Collie gebruikte ik altijd de FrontLine pipetjes tot ik bemerkte dat deze niet afdoende werkzaam waren, ik ben toen op zoek gegaan en advantage gaan gebruiken met goed resultaat.
Als ontwormmiddel gebruikte ik tot voor kort altijd Drontal en nu de goedkopere versie, heeft exact dezelfde bestandsdelen, alleen ander naampje Prazitel.
Ik heb nooit problemen ondervonden met het geven van Drontal maar misschien is dat niet geldig op alle honden natuurlijk. Ik zou alleen geen ontwormmiddel geven wat op de lijst staat zoals Milbemax (zie bestandsdelen. Aan de andere kant zijn er mensen die het wel aan hun Collie geven en er geen hinder bij ondervinden.
Ik ga het niet uittesten in ieder geval

.......