Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sociale controle, wenselijk of juist niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Sociale controle, wenselijk of juist niet?

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik kan niet genoeg opties aanmaken, dus ik slinger het hier maar aan....

Vanochtend tijdens het werk werd ik gebeld door mijn collega. "Er ligt een Labrador op je oprit". Euhhh, een Labrador (denk, denk), wat voor kleur? Nou ja, een lichte dus. "Kan het ook een Golden zijn?". Weet ik niet.
Wil je even teruggaan en kijken of de hond reageert op 'SaarMiep', en yep dat deed de hond. Het was Saar dus, en de voordeur stond open. Ik had dus de voordeur niet goed dicht gedaan, en Saar lag op de oprit op wacht en Miep lag binnen op de bank. Misschien al wel uur :ugh:
Waarschijnlijk had ze ook al bij de buren aan de achterdeur gestaan omdat er iets niet klopte, maar de buren waren niet thuis. Wat was ik blij dat collega even belde. Ze heeft Saar naar binnen gebonjourd en de voordeur dichtgetrokken (garagedeur was ook nog open, maar dat weet niemand :pffff: )

Ik ben dus vreselijk blij met deze sociale controle. Eigenlijk ook een grote reden dat ik vanuit Scheveningen terug ben gegaan naar de Achterhoek. In Scheveningen zaten we in een kleinschalig appartementen-complex - 13 woningen - maar eigenlijk alleen de buren die 2 dagen onze hond onder de hoede nam wist waar wij die dag waren.

Hoe ervaren jullie de sociale controle?
(ik heb onderweg voor collega een leuk bloemstukje gekocht, want ik was haar erg dankbaar; Pieter vond dat ik een te goedkoop stukje had gehaald)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Sociale controle, wenselijk of juist niet?

Ongelezen bericht door laeken »

Sociale controle is heel wenselijk als de controlerende partij iemand met hersenen is. In jouw geval was het perfect. Je hebt echter ook sociale controle die uitgaat van de normen en waarden van de controllerende partij. Bv je laat je kinderen te laat op als je dat een keertje doet tijdens een feestje. Of je tuin is niet in balans met de buurt. Dat soort sociale controle hou ik niet zo van. Zouden Eva en Cleo op straat rondlopen dan was ik ook maar wat blij als iemand me zou bellen en de honden binnen had gedaan. :ok:
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind het wel fijn, als het maar bij opletten blijft en niet bemoeien.

Zo heb ik eergisteren even rond het huis van buurvrouw gelopen die minstens 90 jaar is. Licht brandde in de gang en dat heeft ze nóoit.
Je weet niet, wie weet is ze gevallen of iets.... Maar ze was dus avond weg.
Dat vind ik wel doen, beetje op elkaar letten en helpen waar nodig. Maar niet dat bemoeiende en de regels.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Zo lang het niet te ver gaat is het inderdaad gewoon fijn. Toen wij op vakantie waren zag buurmeisje iemand in ons huis lopen. Die is de boel dus gaan checken, was achteraf gewoon onze schoonmaakster, maar voor hetzelfde geld was het een inbreker.
Afbeelding
Marion.

laeken schreef:Je hebt echter ook sociale controle die uitgaat van de normen en waarden van de controllerende partij. Bv je laat je kinderen te laat op als je dat een keertje doet tijdens een feestje. Of je tuin is niet in balans met de buurt. Dat soort sociale controle hou ik niet zo van.
Dat noem ik geen sociale controle. Dat noem ik bemoeienis. En nee, daar hou ik ook niet van en dat laat ik ze dan ook weten.

Ik bedoel sociale controle precies in deze context als ik die net schets. Of gewoon dood liggen in je appartement in Scheveningen (met zijn tweeën èn de hond) en niemand die het door heeft. Dat had daar makkelijk gekund. In ons geval hadden de overburen ons huis wel binnen gegaan, maar de rest van de 12 buurtjes in ons kleine complexje was het beslist niet opgevallen dat ze ons al 2 weken niet hadden gezien.

(en er waren er meerderen met onze sleutel)
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

ik hou ervan,ze hoeven me niet te vertellen hoe ik mijn leven moet leiden,ook niet hoe ik mijn kinderen op moet voeden ofzo maar ik vind het wel fijn als ze opletten als we er niet zijn,of als ze iets willen weten,het gewoon vragen,ipv gegis en geroddel.
Ik heb een hele nieuwsgierige buurman maar ik vind hem zo leuk,heb altijd enorm veel lol en toch geen geheimen dus hij vraagt maar raak!
Als tegenprestatie houdt ie de boel,zo lijkt wel,dag en nacht in de gaten.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik vind het iets goeds . zo lang ieder maar zijn vrijheid heeft .
en zo lang het maar geen bemoeienis is . eigenlijk zo lang het goed bedoeld is is het goed.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Marion.

eefje+huig schreef:ik hou ervan,ze hoeven me niet te vertellen hoe ik mijn leven moet leiden,ook niet hoe ik mijn kinderen op moet voeden ofzo maar ik vind het wel fijn als ze opletten als we er niet zijn,of als ze iets willen weten,het gewoon vragen,ipv gegis en geroddel.
Ik heb een hele nieuwsgierige buurman maar ik vind hem zo leuk,heb altijd enorm veel lol en toch geen geheimen dus hij vraagt maar raak!
Als tegenprestatie houdt ie de boel,zo lijkt wel,dag en nacht in de gaten.
Zo eentje heb ik ook. Heerlijk! Alleen willen ze nu hun huis verkopen :jank:
Maar goed, ze zijn 75 en zij heeft Parkinson en hij heeft een bloedhekel aan tuinieren. Ze hebben gelijk. Maar ik vind het niet leuk :pffff:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat een waardeloze planner hebben jullie, dat er een collega door jouw straat moet rijden :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

hopelijk krijg je leuke nieuwe buren terug .

wij hebben ook leuke buren . en sinds 6 maanden helaas ook wat minder leuke buren een hele noorse man .

Ik ben wel eens per ongeluk de sleutel vergeten uit de deur te halen , verschrikkelijk , de buuf die zag ze erin hangen en heeft ze eruit gehaald en mee genomen . en toen ik weer thuis was kon ik niet naar binnen . toen kwam ze aan met de sleutels . dat vind ik nou netjes en goed.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

toots schreef: een hele noorse man .
:oeps: :LOL:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

sociale controle zoals in jouw voorbeeld is prima, fijn dat er nog mensen zijn die zich wel bekommeren om anderen :ok:
Marion.

Jaap* schreef:Wat een waardeloze planner hebben jullie, dat er een collega door jouw straat moet rijden :mrgreen:
Geloof me, het is niet goed als ik "door de 4 moet rijden" (dat is onze postcode - 7004 - , en die is het uitgestrektst van heel Doetinchem; en dan kan ik ook de verleiding nog niet weerstaan om even naar de wc te gaan ofzo; dan rij ik gewoon door het bos, en heb dan de meisjes niet mee)

Het is echt beter als ik niet op de 4 rij hoor, ook voor de dames :mrgreen:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Ik hou wel van die oplettendheid zoals jij omschrijft :ok:

Ik stond vorige week 2 (weggelopen) kleine hondjes te vangen op straat, komen er ook een stel buurvrouwen naar buiten om te helpen want het waren niet mijn honden. Daar hou ik dus van.
En de groeten van de mannen :zwaai
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind het fijn, zolang het geen bemoeizucht is want daar heb ik wel moeite mee
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

zulke sociale conrtole houd ik wel van

ik let zelf ook op of onze ""oude"" --84 -- buurvrouw s morgens wel de gordijnen open doet

en op de wandelingen let ik ook op andere dan andere dingen, heb zo al vaak dieren in nood gezien en kunnen helpen
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Marion.

Nuyvilaq schreef:sociale controle zoals in jouw voorbeeld is prima, fijn dat er nog mensen zijn die zich wel bekommeren om anderen :ok:
Vond ik ook. Een Lab kon ik niet plaatsen, die zijn hier niet (meer). En Saar kan natuurlijk prima als Lab worden gekwalificeerd, zeker omdat ze net getrimd zijn.
Collega had alles geregeld, voordeur ook dichtgetrokken, maar ik wilde toch nog even tussendoor naar huis. Maar qua tijd zou ik dan 5 minuten thuis kunnen zijn, en dat is ook weer onrustig voor de honden, dus ik heb gewoon maar vertrouwd op collega. En die had alles prima geregeld, dus ik had ook wel rust vandaag.
Het bloemetje was dan ook meer dan verdiend.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

De buurvrouw is ook niet meer van de jongsten en is blij dat er snachtswat honden buiten slapen. Als ze haar deur benaderen slaan ze ook aan.
Verder letten wij op de burvrouw. Ze is al een paar keer gevallen en zich lelijk bezeerd. Als ik bonken hoor bij haar ga ik even aanbellen.
Ze heeft onze foonnummers moest er iets zijn met haar of de honden als we niet thuis zijn.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Een goed bedoelde vriendelijke sociale controle is wel leuk.
Heb wel eens gehad dat Doerak op één of andere manier ontsnapt was en toen gezellig bij de overburen op visite ging.
Toen ik van mijn werk kwam hing er een foto met een briefje aan de boom, met een soort advertentie.
Van gratis af te halen een cairnterrier, weinig kilometers gelopen en in prima staat.
Op te halen bij hondenopvangcentrum K*** h :LOL: (ze pastte ook op de honden van haar dochters)
Nou lachen gieren brullen dus en Doeremansje was flink verwend daar met leverworst en zo en had heerlijk gespeeld met de andere doggies. (ja die wist zijn adresjes wel)
Andere buurvrouw plaagde me flink omdat ik niet opgelet had en wat dénk je....
Nog amper een week later gebeurde het háár ook :goeie: haar hondje was kennelijk achter haar rug om geglipt, kwam bij de overbuurvrouw via het katteluikje naar binnen, sprong op de bank en ging heerlijk liggen pitten.
De buurvrouw naast mij kreeg dus ook netjes een briefje aan háár kant van de boom waaahahahaha.
Een paar jaar geleden toen ik alleen nog maar een konijn had en ergens anders woonde werd ik door mijn vaders collega gebeld dat mijn konijn los liep in de tuin van andere mensen.
Waarachtig, ik had het hok niet goed dicht gedaan maar gelukkig kwam het konijn terug toen ik met een voerbakje rammelde.
Voor sommige mensen is het best benauwend wat sociale controle maar als het niet opdringerig is dan vind ik het best fijn .
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Oh en ik heb bij mijn werkgever het telefoonnummer gegeven van mijn ouders omdat ik alleen woon. Zou ik dus niet verschijnen op het werk en als ze bellen ik niet opneem dat ze mijn ouders kunnen bellen om te gaan kijken.
Meneer heeft echter de neiging dat als je je ziek hebt gemeld je de volgende dag ook weer te bellen, rond een uur of half negen om te gaan vragen wanneer je weer komt :denken: Ik had hem gezegd toen ik me ziek meldde dat ik zelf contact op zou nemen de volgende dag. En bewust dus mijn telefoon uitgezet. Als ik ziek ben wil ik slapen. Staat mijn vader ineens met de dood in zijn ogen aan mijn bed. Je baas belde dat je je telefoon niet opnam~! Ik ben ziek pa! "ja maar dat moet je wel melden bij je baas hoor!" Pa, dat heb ik gisteren gedaan :boos:
Kijk dat soort acties houd ik dan weer niet zo van. Van griep ga je niet dood, en dag na dag bellen vanuit je werkgever om te vragen wanneer je komt is vrij frustrerend, alsof je de boel belazerd of zo. Ben bijna nooit ziek dus daarom hoefde hij niet te checken. Pa en ma bellen die zich rot schrokken is het toppunt.
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Pool »

Ik vind sociale controle wenselijk. Zeker zoals ts het omschrijft. Ben 's nachts wel eens gebeld door de buren, een van mijn geiten was ontsnapt en liep op de weg....en hij kreeg hem niet te pakken. Ik woon nogal afgelegen dus heb geen directe buren maar er is zeker sociale controle.
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

_Leonie schreef:Ik vind het wel fijn, als het maar bij opletten blijft en niet bemoeien.

Zo heb ik eergisteren even rond het huis van buurvrouw gelopen die minstens 90 jaar is. Licht brandde in de gang en dat heeft ze nóoit.
Dat vind ik wel doen, beetje op elkaar letten en helpen waar nodig. Maar niet dat bemoeiende en de regels.
Dit dus, helemaal mee eens. We merken wel in onze straat het grote verschil tussen de "oudere" buren en de nieuwkomers (en die kunnen er ook al jaren wonen, inmiddels). De mensen die later in de straat zijn komen wonen zijn bijvoorbeeld helemaal niet van het gedag zeggen. Je ziet ze alleen maar weggaan 's ochtends en terugkomen 's middags/'s avonds (we hebben dezelfde werktijden). Wij groeten mensen altijd als we elkaar duidelijk kunnen zien, maar de nieuwe lichting lijkt daar anders over te denken en rijdt vaak zonder terug te groeten weg. Wij zitten ook niet op ellenlange gesprekken te wachten, zeker 's ochtends niet als je naar je werk moet, maar groeten is toch niet teveel gevraagd?
Verder, met die oudere (= langer hier wonende) buren hebben we ook dat we aanbieden boodschappen voor elkaar te doen ofzo bij ziekte.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

BAILEYSBAASJE schreef:
_Leonie schreef:Ik vind het wel fijn, als het maar bij opletten blijft en niet bemoeien.

Dit dus, helemaal mee eens. We merken wel in onze straat het grote verschil tussen de "oudere" buren en de nieuwkomers (en die kunnen er ook al jaren wonen, inmiddels). De mensen die later in de straat zijn komen wonen zijn bijvoorbeeld helemaal niet van het gedag zeggen. Je ziet ze alleen maar weggaan 's ochtends en terugkomen 's middags/'s avonds (we hebben dezelfde werktijden). Wij groeten mensen altijd als we elkaar duidelijk kunnen zien, maar de nieuwe lichting lijkt daar anders over te denken en rijdt vaak zonder terug te groeten weg. Wij zitten ook niet op ellenlange gesprekken te wachten, zeker 's ochtends niet als je naar je werk moet, maar groeten is toch niet teveel gevraagd?
Verder, met die oudere (= langer hier wonende) buren hebben we ook dat we aanbieden boodschappen voor elkaar te doen ofzo bij ziekte.
Nou, als ik die 'nieuwe lichting' was zou ik ook wel uitkijken met dat stelletje bemoeials.

Hier gaat het wel fijn. Niet dat irritante ons kent ons en bemoeizucht; wel interesse en oplettendheid :ok:
Niemand loopt de deur bij elkaar plat, maar ik ken inmiddels een groot gedeelte van de buren bij naam, er wordt regelmatig een praatje gemaakt en bij sommigen ga ik op de koffie.
Wanneer ik een paar dagen weg ben weten 3 buren daarvan en hebben m'n telefoonnummer, 1 heeft m'n sleutel en dat is bij de rest bekend en de buurman komt iedere dag even de katten verzorgen en voetbal kijken :tongue:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

mijn achterburen hebben een keer Pol tussen de kippen uitgejaagd, toen had 'ie een gat onder het hek doorgegraven, buurvrouw vond het wel eng, niet vanwege de hond, maar vanwege de haan :engel: en ze hebben al 2 x gebeld dat er een konijn in hun moestuin liep. De pruimen aan onze boom rijpen eerder dan die aan hun boom en dan komt de buurvrouw altijd een emmertje plukken (vanwege de haan alleen waar ze vanaf haar kant bij kan) en dan pluk ik weer de nodige emmers kersen bij hun, die eten zij niet. Heerlijk, hier geen bemoeials in de straat, maar als er iets is, kun je bij vrijwel alle buren terecht. :ok:
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
dagmar88 schreef:
Nou, als ik die 'nieuwe lichting' was zou ik ook wel uitkijken met dat stelletje bemoeials.
waar lees jij iets in die post dat bemoeizuchtig overkomt :denken: ?
Niet in dit topic.
Al de andere 'maar de buurvrouw zegt' verhaaltjes...
Ik zou er vreselijk de kriebels van krijgen :schrik:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik woon in een wijkje waar de sociale controle best groot is. Soms is de grens tussen sociale controle en bemoeizucht best dun. Zo dachten buren van me een paar maanden terug dat er iets aan de hand was met mijn buurvrouw aan de andere kant van de steeg. Uiteindelijk is de politie eraan te pas gekomen. En wat bleek? Dochter van buuv was met haar opa en oma met vakantie en buuv zelf gebruikte die tijd om extra nachtdiensten te draaien. Zo leek het alsof er geen leven was.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik vind het wel fijn al kan het je soms wel wat teveel zijn :mrgreen:
Hier krijg je gewoon te horen waar ik uithang als je aan de deur staat en het word gezien, ohhhh ze is de honden uitlaten hoor. Als je dan vraagt hoelaat ik thuis kom dan word er uitgerekend hahaha of een uurtje of 2 uurtjes maar kan ook langer :LOL:
Staat mijn deur open en ik ben er niet dan word hij dicht gedaan enz enz.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik woon in een fijne straat en heb fijne buren. De ene buurvrouw loopt af en toe m'n deur plat (niet vanwege mij maar vanwege m'n hond, haha) maar dat vind ik doorgaans erg gezellig want we zitten heel erg op dezelfde lijn. Mijn andere buurvrouw zeg ik alleen maar gedag maar als het nodig is dan kunnen we altijd bij elkaar terecht. Er is hier een gezonde sociale controle en dat vind ik heel prettig.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

met bemoeizucht heb ik ook niks, maar met sociale controle is niks mis. we hebben gelukkig een portiek met leuke mensen. ook de andere buren zijn vriendelijk. we overlopen elkaar niet maar als er wat is staan we er wel voor elkaar.
ellen
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Nou hier zeker sociale controle..ben een keer voor een insluiper gewaarschuwd en ze vinden het fijn dat de hondjes achter waken. :ok:
Boodschapjes voor iemand halen en er is iemand met de sleutel voor geval van nood...hondjes zijn helemaal in.
Maar soms wordt het wel iets teveel.
Ik heb pas voor Ollie een kinderwagen overgenomen zodat hij op de grote stukken mee kan.....
Knalrood op luchtbanden. Hij rijdt prima maar waarom moet ik dat nu aan iedereen uitleggen....
het heb je kleintjes, ga je aan kinderen beginnen :80: en dan de verliefde blikken in de wagen :lol1:
Ik leg maar geduldig uit want iets nieuws is hier erg in.
En natuurlijk ben ik hardstikke :piew: maar wel :I: :lekkerpuh: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”