Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer is een fokker een goede fokker?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Wanneer is een fokker een goede fokker?

Ongelezen bericht door Naima »

Ja, het houdt me nogal bezig :F:

Ik merk dat ik het echt lastig vind om een goede fokker te vinden. Sommige dingen zijn niet lastig, zo staat hier op t forum ergens een link naar een soort startpagina van labradorfokkers die aan de richtlijnen van de NLV voldoen. Maar wat uurtjes lezen op een labradorforum en ik kan van die fokkers er al zo een heel aantal afstrepen die toch niet zo netjes en verantwoord bezig zijn als je zou mogen verwachten. Overal heb je rotte appels tussenzitten natuurlijk, maar het maakt het niet makkelijker. Ik ben inmiddels bij een paar fokkers geweest en geen ervan sprak me echt aan tot nu toe. Soms de fokker wel maar de honden niet, soms geen klik met de fokker of het idee dat de fokker niet goed begrijpt wat ik zoek (ik zoek een stabiele hond maar géén haardkleed, geen ADHD stuiterlab maar ook geen dikke ton die nog geen bal meer wil apporteren. Klinkt logisch vind ik maar dat is het blijkbaar niet).

Nu heb ik het anders aangepakt en gezocht vanuit honden. Dus mensen die ik zie lopen met een type lab dat me aanspreekt gevraagd waar hun hond vandaan komt. Dat waren er niet zoveel hoor haha en de meesten waren stamboomloos. Nu sprak iemand mij aan die ons gezin goed kent dat ze dacht dat haar honden goed zouden passen in een gezins als het onze. Kennisgemaakt met haar honden en wauw: echt wat ik zoek. Niet te grof, speels maar niet vreselijk lomp, voorzichtig met mijn kinderen terwijl ze geen kinderen gewend zijn. Maar goed, dat kan ook opvoeding zijn (en is dat natuurlijk ook voor een behoorlijk gedeelte) dus ik ging op zoek naar andere baasjes met honden van deze fokker. Ik heb er een aantal gevonden en hetzelfde verhaal: mooie bouw, fijn karakter en eigenlijk nergens negatieve opmerkingen (ook niet over gezondheid). Alleen: de fokker zelf is niet aangesloten bij de NLV en is wél een erkend stagebedrijf dus een bedrijfsmatig fokker. Er zijn idd vaak nesten :wink: Wel hoorde ik dat er na het ophalen vd pup wordt gebeld hoe het is gegaan de eerste nacht, zijn er terugkomdagen en kun j altijd terecht voor vragen(dit begreep ik dus vd eigenaren). Dit alles maakt dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat is nu een goede fokker?

Mijn vraag is dus: wat is voor jullie een goede fokker en wat is een absolute no-no? Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan meerdere rassen, meerdere nesten tegelijk, aansluiting rasvereniging, kennel/in huis, hoeveelheid honden en alles wat je zelf maar belangrijk vindt.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Wanneer is een fokker een goede fokker?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat een fokker niet is aangesloten bij de (een) RV zegt niks.
Er zijn RV's met goede en slechte regels, er speelt van alles en nog wat en dat zegt dus allemaal niks.
Wat wel iets zegt is hoe een fokker omgaat met de kopers, hoe ze omgaan met garanties en begeleiding als er iets is, hoe mensen omgaan met hun honden en of ze voldoende informatie geven over van alles en nog wat.

Een fokker die aan iedereen zonder probleem een pup verkoopt vind ik minder, een fokker die kritisch is naar de kopers en mensen kan afwijzen zegt me weer wel iets.

Als je komt praten vind ik dat alles op tafel moet komen waar een toekomstige koper om vraagt aan informatie en uitslagen.
Dat er meerdere rassen zijn hoeft geen probleem te zijn, maar als ik het idee heb dat de honden met teveel zijn en daardoor tekort komen vind ik dat weer wel een minpunt.
Sommige rassen moeten in huis, bij andere hoeft dat niet per se.
Dat wisselt dus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Naima
Zeer actief

Dank je :wink: Ben inderdaad van plan om op mijn gevoel te varen maar zou het erg jammer vinden wanneer ik knipperende stopborden over het hoofd zie door het vooruitzicht van een hond.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Koopcontract. Dat is belangrijk. Met jouw rechten maar ook die van de fokker erin.
En verder je onderbuikgevoel. Als ik je een beetje ken kun je dat best inschatten.

Vraag wel uitgebreid naar gezondheid en hoe ze met problemen daarin omgaan.
Vergoeding en zo, voor het geval dat.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Ik heb geen antwoord op je vraag, sorry.

Maar vraag me wel af of het in jouw geval niet handiger is om een herplaatser te kiezen, zodat het karakter bekend is. Met een pup is het toch altijd wat afwachten.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Als je een lab zoekt zou ik een een fokker zoeken die werklijnen fokt.
Deze fokkers zijn vaak veel serieuzer bezig met hun lijnen dan de gemiddelde labradorfokker.
Verder zeggen zaken als aangesloten bij de NLV enz mij niets, meerdere rassen en/of nesten in huis daarintegen vind ik een dikke nee.
In de kennel of in huis vind ik moeilijk te bepalen, dat hangt van de omstandigheden af.
Veel succes met jouw zoektocht, want het is heel lastig om een goede labradorfokker te vinden, weet ik na ook aardig wat uurtjes op een labradorforum :wink:
Naima
Zeer actief

Inc schreef:Ik heb geen antwoord op je vraag, sorry.

Maar vraag me wel af of het in jouw geval niet handiger is om een herplaatser te kiezen, zodat het karakter bekend is. Met een pup is het toch altijd wat afwachten.
Dat pakte de vorige keer nu net niet zo goed uit :wink: Geweldige hond, relaxed, speelgoed raakte hij niet aan, en hoewel hij een koppige zeiksnor was was hij super voor de kinderen. Het verschil is alleen dat 'goed met kinderen' niet per se hetzelfde is als 'goed met verstandelijk gehandicapte kinderen' :wink:
Naima
Zeer actief

rose schreef:Als je een lab zoekt zou ik een een fokker zoeken die werklijnen fokt.
Deze fokkers zijn vaak veel serieuzer bezig met hun lijnen dan de gemiddelde labradorfokker.
Verder zeggen zaken als aangesloten bij de NLV enz mij niets, meerdere rassen en/of nesten in huis daarintegen vind ik een dikke nee.
In de kennel of in huis vind ik moeilijk te bepalen, dat hangt van de omstandigheden af.
Veel succes met jouw zoektocht, want het is heel lastig om een goede labradorfokker te vinden, weet ik na ook aardig wat uurtjes op een labradorforum :wink:
Haha, je foto kwam me al bekend voor, ben je daar lid?
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Expecting schreef:
rose schreef:Als je een lab zoekt zou ik een een fokker zoeken die werklijnen fokt.
Haha, je foto kwam me al bekend voor, ben je daar lid?
Officieel niet meer, ben geband, maar ik lees er nog wel heel veel :wink:
Misschien herken je de foto van het voernatuurlijk of barfplaats?
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

In mijn ogen is een goede fokker een eerlijke fokker. Iemand die leeft voor zijn/haar ras, fokt volgens de normen qua karakter, gezondheid e.d.. Iemand die inzage geeft in de papieren (uitslagen onderzoeken) Maar ook iemand die eerst wil kennismaken met jou als aspirant koper. Iemand die vindt dat het moet klikken tussen jou en de eventuele pup. Iemand die vraagt naar jouw (leef)omstandigheden. Iemand die er ook voor je is als je eenmaal de drempel over bent (en betaald hebt). Kortom iemand waar zowel jij als de fokker een goed gevoel bij hebben en ook nog eens eerlijk en open is over allerlei zaken.
En zo'n fokker hoeft niet eens aangesloten te zijn bij een rasvereniging ..... bij veel verenigingen speelt vanalles en is onenigheid waardoor fokkers afhaken als lid van de vereniging. Je moet gewoon "de klik" hebben bij fokker en pup, je gevoel moet goed zijn.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Een goede fokker is iemand die erg begaan is met zijn/haar honden in alle opzichten. De gezondheid van de hond en de lijnen erachter zijn tip top in orde, het karakter is goed en er zit werklust/will to please in de hond (dat hoort een labrador nou eenmaal te hebben)
Voor mijn gevoel kom je dan al snel in werklijnen terecht, zoals Rose ook al zei.
Meerdere nesten/rassen vind ik een big no no, wat ik ook belangrijk vind is hoeveel nesten de teef al heeft gehad of gaat krijgen, ze mogen er 5 maar ik vind dat persoonlijk veel te veel. Ook mag het al vanaf dat ze 2 jaar zijn, dat vind ik persoonlijk veel te vroeg, de gemiddelde labrador is dan nog niet eens uitgezwaard of volwassen, er is dan ook nog niet alles over het karakter te zeggen en qua gezondheid kan er ook nog van alles de kop op steken.
Eerlijkheid (van beide kanten) openheid, een klik met zowel fokker als moeder hond en een hele goed begeleiding/nazorg, dat je altijd kan bellen als er vragen zijn.
Edit:
Dat je regelmatig langs mag komen vind ik ook erg belangrijk, zo leer je de puppen kennen en kan je makkelijker samen met de fokker het geschikte hondje voor jullie uitzoeken.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dan zou Marjoleine ook een slechte fokker zijn :LOL:
Gr. Marijke
Afbeelding
Dazzle
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dazzle »

Lid zijn van de RV hoeft zeker niet, wel fokken volgens de richtlijnen van de RV.
Als ik zo lees wat jij zoekt (zoals een lab eigenlijk hoort te zijn dus :wink: ) zou ik is gaan kijken bij de jachthondenproeven. Daar lopen (vaak kleinere) fokkers die graag bezig zijn met hun honden. Dus niet de fokkers waar showen voorop staat, maar juist de fokkers die met hun honden werken. Deze fokkers lopen alleen een paar shows om aan de richtlijnen te voldoen want het moet natuurlijk wel op een labrador blijven lijken. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger kon je heup/elleboog en ooguitslagen terug lezen in de labradorpost, op die manier zou je uitslagen van nakomelingen van een bepaalde fokker kunnen terug vinden. Verder is er ook 1x per jaar de labradordag in Apeldoorn. Altijd hartstikke leuk om te gaan kijken en is een praatje te maken met mensen die een lab hebben die jou aanspreekt.
Succes met je zoektocht, zal zeker niet meevallen maar is de moeite waard.
Moon
Zeer actief

Ik herken me wel in jou (TS dus) wat betreft de zoektocht naar een hond. Voor ik Dante kreeg heb ik anderhalf jaar gezocht. Shows afgelopen, fokkers en eigenaars bezocht. Maar pas toen ik Dante een paar jaar had en veel rond liep in 'het wereldje van de Bracco' had ik pas echt kennis van de goede en mindere fokkers :19:
Ik hechtte nogal waarde aan de RV, maar daar ben ik een beetje van terug gekomen. Ik denk dat je meer hebt aan iemand die veel kennis heeft van het Labradorwereldje (en die daar eerlijk over is en zelf geen belangen heeft). Maar ja, die moet je maar weten te vinden.. Ik vond het al moeilijk in het kleine 'Bracco-wereldje', het lijkt me helemaal moeilijk bij een ras wat zoveel voorkomt en waar zoveel fokkers van zijn..
In ieder geval zou ik de gezondheidstesten wel erg belangrijk vinden, zoals HD en ED uitslagen (en wat verder de gezondheidsproblemen zijn binnen het ras).
Heel veel succes met je zoektocht :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Moon schreef:

Nou ja, geef toe. Als er hier zich iemand meldt en diegene verteld meerdere rassen en of nestjes in huis te hebben wordt daar nogal vaak een ehm "naambordje" aan gegeven. :wink:

Persoonlijk vind ik het ook niks hoor als een fokker meerdere rassen en meerdere nesten in huis heeft. Niet bij "bekenden" en ook niet bij "onbekenden" .
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat ik een goede fokker vind is persoonlijk,
Ik vind het ook belangrijk dat ik met de fokker door een deur kan - omdat je op de achtergrond vaak contact houdt- en wel een honden leven lang.
Een fokker moet verder gewoon honden hebben uit lijnen die mij aanstaan, met de karakters die mij aanstaan en qua omgang met de dieren vind ik dat ik het moet kunnen snappen dat het is zoals het is.
Verder zou ik een beetje roddels en zo filteren :wink: gewoon gaan kijken en zelf beoordelen.

De fokster van Gil heeft trouwens altijd alleen de CC gehad, maar breid nu uit ( tenminste dat zijn de plannen)met de Volpino dus ook een tweede ras erbij.
Ik zie het probleem niet zo :U:
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

S@ndr@ schreef:wat ik een goede fokker vind is persoonlijk,
Ik vind het ook belangrijk dat ik met de fokker door een deur kan - omdat je op de achtergrond vaak contact houdt- en wel een honden leven lang.
Een fokker moet verder gewoon honden hebben uit lijnen die mij aanstaan, met de karakters die mij aanstaan en qua omgang met de dieren vind ik dat ik het moet kunnen snappen dat het is zoals het is.
Verder zou ik een beetje roddels en zo filteren :wink: gewoon gaan kijken en zelf beoordelen.

De fokster van Gil heeft trouwens altijd alleen de CC gehad, maar breid nu uit ( tenminste dat zijn de plannen)met de Volpino dus ook een tweede ras erbij.
Ik zie het probleem niet zo :U:
Zo zie ik het ook. Het blijft altijd een beetje een gok of je de hond van je dromen zult hebben, dat ligt niet aan de fokkerskeuze, dat ligt aan de hond die je krijgt :wink: .
Zorg dat het klikt en dat de manier waarop ze met honden omgaan je aanstaat. Soms hebben geïnteresseerden gewoonweg te veel (foute en incomplete) informatie waardoor ze onzeker worden en vergeten hun gevoel te volgen.
Elke fokker heeft goede en minder goede honden "geleverd". Het gaat er vooral om hoe dat ze omgaan met het meedenken en oplossen wanneer een een "maandagochtend" hond getroffen hebt.

Volg je hart in deze!
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

smoekie schreef:
Moon schreef:

Nou ja, geef toe. Als er hier zich iemand meldt en diegene verteld meerdere rassen en of nestjes in huis te hebben wordt daar nogal vaak een ehm "naambordje" aan gegeven. :wink:

Persoonlijk vind ik het ook niks hoor als een fokker meerdere rassen en meerdere nesten in huis heeft. Niet bij "bekenden" en ook niet bij "onbekenden" .
Persoonlijk vind ik het dus ook niets als mensen meerdere kindderen in huis heeft.
Lekker een leuke neveninkomsten met al die kinderbijslag.
Als je van kinderen houd dan neem je er maar 1 die je genoeg aandacht kan geven.
Heb je er meer doe je het alleen maar om het geld. :pffff:
En dan sluiten ze ook nog allemaal op in hun eigen kamer en brengen ze naar de opvang.
Daar neem je geen kind voor.
:cry:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Moon
Zeer actief

smoekie schreef:
Moon schreef:

Ik zal het maar even nader uitleggen dan (en nee ik geef niets toe) :roll:
Wat ik met mijn opmerking wilde zeggen is dat dat dus ook dat niets zegt (het hebben van meerdere rassen en/of nesten)...
Gr. Marijke
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Voor mij hoeft een fokker niet persé aangesloten te zijn bij een rasvereniging. Wel zou ik belangrijk vinden of de (voor)ouders aan de gezondheidseisen voldoen. dus HD- en ED-onderzoek. niet te vergeten PRA en ik weet niet wat momenteel nog meer speelt bij de labrador.
Ik weet niet welke werklijnen er bedoeld worden, maar als het gaat om honden die uit pure jacht (fielt triallijnen) komen weet ik niet of je daar als huishond zo blij mee bent. Daarbij weet ik ook niet of een fokker zijn pups aan mensen verkoopt die er niet de jacht mee in willen gaan.
Ik zou dus zelf de fokker die je op het oog hebt nogmaals bezoeken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Even terugkomen op het meerdere rassen / nesten...

Ik vond dat vroeger ook "slecht" maar daar ben ik van teruggekomen.
Natuurlijk, als iemand 5 rassen heeft zou je je 's achter de oren krabben, maar bijv. shelties EN collies zie ik vaker. Het hangt er dan alles vanaf hoe eea "gehouden wordt". Als er 3 rassen zijn en tegelijk ook maar 3 teefjes (dus van elk ras 1) zie ik het probleem op zich weer niet zo. Blijft natuurlijk even extra opletten ;-)

Zo ook "meer nesten"... kijk, als er doorlopend 3 nesten tegelijk liggen dan heb je een probleem, maar als je twee teefjes tegelijk loops hebt die allebei om een goede reden op hetzelfde moment gedekt "moeten " worden.. vind ik ook DAT niet noodzakelijkerwijs maatgevend.
Zeker grotere rassen worden soms maar 1 x per jaar loops; dan vind ik het niet "vreemd" of "schokkend" dat er wellicht 2 nesten tegelijk zijn.

Het is 1 aanwijzing: meer rassen / meer nesten, maar het hangt wel af van de precieze omstandigheden......

Het pure feit dat een fokker 2 of zelfs 3 rassen heeft is niet maatgevend denk ik; het aantal honden wat iemand heeft kan een andere aanwijzing zijn, zo ook de frequentie van nesten; niet noodzakelijkerwijs of er 2 of incidenteel 3 nestjes tegelijk zijn. Wel even doorvragen ;-) maar niet meteen afserveren als "goede fokker".

Suzanne
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Persoonlijk vind ik het dus ook niets als mensen meerdere kindderen in huis heeft.
Lekker een leuke neveninkomsten met al die kinderbijslag.
Als je van kinderen houd dan neem je er maar 1 die je genoeg aandacht kan geven.
Heb je er meer doe je het alleen maar om het geld. :pffff:
En dan sluiten ze ook nog allemaal op in hun eigen kamer en brengen ze naar de opvang.
Daar neem je geen kind voor.
:cry:

Doorgaans baart een moeder meestal maar 1 kind per keer en pleurt ze er niet 8>12 tegelijkertijd uit x 2-3 die de nodige zorg,tijd en aandacht nodig hebben :F:

En die "kinderbijslag" (voor 3 kinderen) is per kwartaal net zo "hoog" als de gemiddelde verkoopprijs van 1 pup :cool2:
Moon schreef:Ik zal het maar even nader uitleggen dan (en nee ik geef niets toe) :roll:
Wat ik met mijn opmerking wilde zeggen is dat dat dus ook dat niets zegt (het hebben van meerdere rassen en/of nesten)...

Waarom? Omdat je Marjoleine toevallig kent?

Het hoeft idd niets te zeggen, maar nogmaals wat ik al zei. Als er hier zich iemand meldt die verteld meerdere rassen en nestjes te hebben liggen krijgt deze doorgaans toch dat oh zo bekende "etiketje" opgeplakt die niemand opgeplakt wil hebben. :roll:
Laatst gewijzigd door smoekie op 18 jun 2011 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bouvierpoedel
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Even terugkomen op het meerdere rassen / nesten...

Natuurlijk, als iemand 5 rassen heeft zou je je 's achter de oren krabben, maar bijv. shelties EN collies zie ik vaker. Het hangt er dan alles vanaf hoe eea "gehouden wordt". Als er 3 rassen zijn en tegelijk ook maar 3 teefjes (dus van elk ras 1) zie ik het probleem op zich weer niet zo. Blijft natuurlijk even extra opletten ;-)

Zo ook "meer nesten"... kijk, als er doorlopend 3 nesten tegelijk liggen dan heb je een probleem, maar als je twee teefjes tegelijk loops hebt die allebei om een goede reden op hetzelfde moment gedekt "moeten " worden.. vind ik ook DAT niet noodzakelijkerwijs maatgevend.
Zeker grotere rassen worden soms maar 1 x per jaar loops; dan vind ik het niet "vreemd" of "schokkend" dat er wellicht 2 nesten tegelijk zijn.

Het is 1 aanwijzing: meer rassen / meer nesten, maar het hangt wel af van de precieze omstandigheden......

Het pure feit dat een fokker 2 of zelfs 3 rassen heeft is niet maatgevend denk ik; het aantal honden wat iemand heeft kan een andere aanwijzing zijn, zo ook de frequentie van nesten; niet noodzakelijkerwijs of er 2 of incidenteel 3 nestjes tegelijk zijn. Wel even doorvragen ;-) maar niet meteen afserveren als "goede fokker".

Suzanne
:denken:
Wat bedoel je nu precies.?
Met 3 nesten een probleem.
Maar 2 of 3 nesten is niet maatgevend.
En niet meteen AFSERVEREN als goede fokker.???
Heb je al koffie op. :wink:
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: :denken:

Tis nog vroeg Kees, tis nog vroeg :engel:
bouvierpoedel
Zeer actief

smoekie schreef:
bouvierpoedel schreef: :denken:

Tis nog vroeg Kees, tis nog vroeg :engel:
Heeft ze 1 voordeel. :ok:
Ik heb er altijd last van en niet alleen smorgens. :oeps:
~Suzanne~
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:

Suzanne
Volgens mij was ik toch wel duidelijk?
Het komt voor dat mensen een fokker die 2 of meer rassen heeft direct bestempelt als broodfokker. Dat is lang niet altijd terecht.
Het komt voor dat mensen een fokker die 2 of 3 nestjes tegelijk heeft direct als broodfokker afserveert en die fokker links laat liggen. Dat is OOK lang niet altijd terecht.

Kortom; als iemand meer rassen fokt en meer nestjes heeft liggen is "doorvragen" op zijn plaats maar de pure feiten (meer rasse of meer nestjes) maakt iemand geen broodfokker!

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
bouvierpoedel schreef:

Suzanne
Volgens mij was ik toch wel duidelijk?
Het komt voor dat mensen een fokker die 2 of meer rassen heeft direct bestempelt als broodfokker. Dat is lang niet altijd terecht.
Het komt voor dat mensen een fokker die 2 of 3 nestjes tegelijk heeft direct als broodfokker afserveert en die fokker links laat liggen. Dat is OOK lang niet altijd terecht.

Kortom; als iemand meer rassen fokt en meer nestjes heeft liggen is "doorvragen" op zijn plaats maar de pure feiten (meer rasse of meer nestjes) maakt iemand geen broodfokker!

Suzanne
Weet ik meid. :roos:
Maar het stond er nogal krom en tegestrijdig.
Vandaar mijn GRAPJEEEEeee. :wink:
smoekie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Heeft ze 1 voordeel. :ok:
Ik heb er altijd last van en niet alleen smorgens. :oeps:
och kees toch... :knuffel:
~Suzanne~
Zeer actief

Ah, ik zie de verarring al. Ik schrijf ook in mijn stukje dat als er DOORLOPEND 3 nesten zijn, je dan een probleem hebt ;-)

En dat meen ik ook; als een fokker op elk willekeurig moment in het jaar 3 nesten heeft... dan moeten er toch flink wat teven zijn ;-) en DAT lijkt me een aanwijzing dat er wellicht iets niet klopt ;-)

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Ah, ik zie de verarring al. Ik schrijf ook in mijn stukje dat als er DOORLOPEND 3 nesten zijn, je dan een probleem hebt ;-)

En dat meen ik ook; als een fokker op elk willekeurig moment in het jaar 3 nesten heeft... dan moeten er toch flink wat teven zijn ;-) en DAT lijkt me een aanwijzing dat er wellicht iets niet klopt ;-)

Suzanne
Was wel duidelijk voor mij hhoor.
Maar die aanwijzing kan ook de andere kant op werken.??
Ik koop graag een pup bij iemand die ervaring heeft en daar speeld het aantal nesten soms ook een mee.
Als iemand met de beste intentie 1 nest fokt zal dat niet anders zijn dan dat hij er 10 fokt.
De aantal nesten word snel verbonden aan het geld wat er mee gepaard gaat en daarom si het meestal fout volgens de algehele opinie.
Maar een voerhandel/trimmer of DA verdiend oook zijn geld aan honden/dieren en dan werkt het weer andersom.
Hoe voller de wachtkamer hoe beter de DA.
Je kunt je daarintegen ook afvragen of een fokker die 1 x per jaar een nestje heeft genoeg kennis in huis heeft .??
Alles is niet zo zwart/wit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”