Ik merk dat ik het echt lastig vind om een goede fokker te vinden. Sommige dingen zijn niet lastig, zo staat hier op t forum ergens een link naar een soort startpagina van labradorfokkers die aan de richtlijnen van de NLV voldoen. Maar wat uurtjes lezen op een labradorforum en ik kan van die fokkers er al zo een heel aantal afstrepen die toch niet zo netjes en verantwoord bezig zijn als je zou mogen verwachten. Overal heb je rotte appels tussenzitten natuurlijk, maar het maakt het niet makkelijker. Ik ben inmiddels bij een paar fokkers geweest en geen ervan sprak me echt aan tot nu toe. Soms de fokker wel maar de honden niet, soms geen klik met de fokker of het idee dat de fokker niet goed begrijpt wat ik zoek (ik zoek een stabiele hond maar géén haardkleed, geen ADHD stuiterlab maar ook geen dikke ton die nog geen bal meer wil apporteren. Klinkt logisch vind ik maar dat is het blijkbaar niet).
Nu heb ik het anders aangepakt en gezocht vanuit honden. Dus mensen die ik zie lopen met een type lab dat me aanspreekt gevraagd waar hun hond vandaan komt. Dat waren er niet zoveel hoor haha en de meesten waren stamboomloos. Nu sprak iemand mij aan die ons gezin goed kent dat ze dacht dat haar honden goed zouden passen in een gezins als het onze. Kennisgemaakt met haar honden en wauw: echt wat ik zoek. Niet te grof, speels maar niet vreselijk lomp, voorzichtig met mijn kinderen terwijl ze geen kinderen gewend zijn. Maar goed, dat kan ook opvoeding zijn (en is dat natuurlijk ook voor een behoorlijk gedeelte) dus ik ging op zoek naar andere baasjes met honden van deze fokker. Ik heb er een aantal gevonden en hetzelfde verhaal: mooie bouw, fijn karakter en eigenlijk nergens negatieve opmerkingen (ook niet over gezondheid). Alleen: de fokker zelf is niet aangesloten bij de NLV en is wél een erkend stagebedrijf dus een bedrijfsmatig fokker. Er zijn idd vaak nesten

Mijn vraag is dus: wat is voor jullie een goede fokker en wat is een absolute no-no? Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan meerdere rassen, meerdere nesten tegelijk, aansluiting rasvereniging, kennel/in huis, hoeveelheid honden en alles wat je zelf maar belangrijk vindt.