Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor de fokkers: Plaatsen jullie zusjes op hetzelfde adres?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Voor de fokkers: Plaatsen jullie zusjes op hetzelfde adres?

Ongelezen bericht door Ody »

Iemand met wie ik train staat op de wachtlijst voor een JRpup en nu zijn de hondjes geboren. Over een aantal weken krijgt hij een schattig teefje met een grote vlek op haar bips. :D
De fokker wil zelf een teefje aanhouden voor de sport, maar heeft eigenlijk al teveel honden in huis. Daarom zoekt ze iemand die het teefje in huis neemt, maar dan blijft het hondje wel officieel van haar.
Nu gaan er dus waarschijnlijk 2 zusjes naar deze persoon, hij was al helemaal enthousiast. Ik vond het best een vreemd verhaal, omdat 2 teefjes van dezelfde leeftijd nogal eens gedonder kan geven. Hij was echter niet onder de indruk van mijn verbaasde gezicht, dat zag hij dan wel weer zei hij.
Nu is dus mijn vraag wat jullie hiervan vinden en of jullie 2 nestgenootjes op 1 adres plaatsen?
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Re: Voor de fokkers: Plaatsen jullie zusjes op hetzelfde adr

Ongelezen bericht door Maylala »

Als ik fokte zou ik het niet doen. En al helemaal geen 2 nestzusjes van een pittig ras zoals de JR.
Kans op knokken zou ik te groot vinden. En het lijkt me ook verschrikkelijk moeilijk om 2 pups tegelijk fatsoenlijk op te voeden, dat is met 1 pup al lastig zat. :mrgreen:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nee, zeker niet uit 1 nest, ik heb wel 2 half zusjes bij 1 gezin zitten, maar daar zit dus ruim een jaar tussen en eerst goed gekeken naar het karakter van de oudste.

alles kan goed gaan, maar ik zou het risico niet nemen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nee dus zowieso geen 2 puppen uit 1 nest.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Inne
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Inne »

Ik ben geen fokker maar wilde toch even vertellen dat Madison samen met haar zusje bij iemand is gaan wonen. Dit is altijd goed gedaan. Het ging pas mis toen die mensen besloten er nog een pup bij te zetten. De zusjes gingen niet goed samen met dat hondje, en zijn naar het asiel gebracht :( .
Afbeelding
Madison

Boris, voor altijd in mijn hart
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

kan ook aan mijn ras liggen maar bij mij krijgt niemand 2 puppen van dezelfde leeftijd.

ook krijgt niemand een pup van mij als ze al een heel jonge pup hebben

en niemand krijgt een reutje als ze al een reu hebben (maakt niet uit hoe oud die reu is)
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik ben dan wel geen fokker, maar ik zou het ook niet doen.
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

Ligt wel aan het ras en de eigenaar. In dit geval gaat het om JR en dan zou ik het niet doen, maar bij de Tamaskan gebeurt het wel vaker dat 2 pups (en ook nestbroers/zussen) samen geplaatst worden en dat gaat eigenlijk altijd goed.
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Mede door de rassen die hier lopen is bij mij het antwoord ABSOLUUT NIET
1 pup heeft met onze rassen al een behoorlijke bewerkelijke opgroei tijd en ook elke belangstellende krijg al om bepaalde redenen niet eens altijd een pup dus laat staan 2 van de zelfde leeftijd( dit ook nog ongeacht of het nestgenoten zijn hier gewoon echt geen twee van dezelfde leeftijd)

Bij de Tamaskan gebeurd het soms maar ook zeker niet bij mensen die pas voor het eerst met dit ras te maken hebben ;). Zelf zou ik het NOOIT doen.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nee dat zou ik niet doen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Nee, dat zou ik absoluut niet doen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

neee, niet doen,
we hebben zelf een nestzus&nestbroer van de DJTs van vorig jaar & een PRT teef van dezelfde leeftijd en wisten vooraf al dat ze zouden moeten gaan scheiden later, maar dat was voor ons geen probleem, wel als je ze in huis had willen houden

hier van t weekend ook een aanvraag voor 2 nestbroers bij de herders voor terrein bewaking, dat dus afgekapt...uiteindelijk wel een leuk koppel voor die man gevonden, reu-teef en vrijdag komt hij kijken...
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Ik fok ( nog ) niet.. Maar ik zal nooit 2 teven( of reuen ) uit 1 nest bij elkaar plaatsen.
Afbeelding
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Tamaskan schreef: Bij de Tamaskan gebeurd het soms maar ook zeker niet bij mensen die pas voor het eerst met dit ras te maken hebben ;).
Jawel hoor. Ik kan zo al 3 gevallen opnoemen die nog geen ervaring met het ras hadden en toch 2 pups tegelijk hebben gekregen (2 nestzussen, 2 nestbroers en een onverwante teef en reu combinatie). Bij alle 3 die gezinnen gaat het super goed, honden komen niets tekort :ok:

Zeg trouwens niet dat ik het zomaar zou doen, 2 pups tegelijk plaatsen, maar in sommige gevallen kan het volgens mij prima.
-Rahne-
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Is toch een beetje rasafhankelijk denk ik, en ook de ervaring van de pupkoper. Ja, ik zou het met mijn ras wel degelijk aandurven twee nestgenootjes samen te plaatsen. Niet aan iemand die het ras nog moet leren kennen, of nog helemaal geen ervaring met honden heeft, dat dan weer niet.

Ik zou alleen wel kijken naar de pups zelf. Twee gelijkgestemden, nee, daar zou ik niet voor kiezen.

Ik heb zelf broer/zus aangehouden uit een nestje. Die kregen op een leeftijd van 10 weken fiks ruzie, en even plotseling als dat het begon was het ook weer over gelukkig. Ze zijn nu al bijna 5 jaar samen met pappa en de rest.

Ik heb ook twee bijna even oude teven als pup tegelijk gekregen. Waren de grootste vriendinnen en nog (als volwassenen van 3 jaar) kunnen ze het uitstekend met elkaar vinden. Maar wat karakter betreft zijn ze dan ook totaal verschillend. Ik heb ook twee broers. Die hebben ook nooit ruzie, vormen echter wel een blok als een van de twee in een geschilletje geraakt (binnen de eigen roedel, buiten gaan ze ieder hun eigen weg). Maar ook die twee karakters liggen mijlenver uit elkaar.

Dus ja, ik zou het wel aandurven, als ik bij de nieuwe eigenaar een goed gevoel heb en de pups in het nest zelf al duidelijk geen gelijkgestemden zijn.

Weet alleen niet of het bij ieder ras op kan gaan, maar bij een gezelschapsras zou ik het zeker durven.
Afbeelding
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje

Ongelezen bericht door bellabeest »

ik fok dan zelf niet, maar wij hebben vorig jaar wel broer en zus tegelijk in huis gehaald die toen net 4 maanden waren
nu is dat wel wat anders dan 2 teven of 2 reuen maar ik zou het zo weer doen.
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Zomaar even bij een aanvraag hiervoor: nooit niet.

Geen teef bij een teef en geen reu bij een reu. Maar dat is wel weer rasafhankelijk vind ik.

Wij hebben uit 1 nest een broer en zus aangehouden. Ze zijn nu bijna 7 jaar en de momenten dat ze elkaar even niet meer aardig vonden, zijn gelukkig op 1 hand te tellen. Met een flinke brul kan ik dat soort momenten onderbreken.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Rahne schreef:
Tamaskan schreef: Bij de Tamaskan gebeurd het soms maar ook zeker niet bij mensen die pas voor het eerst met dit ras te maken hebben ;).
Jawel hoor. Ik kan zo al 3 gevallen opnoemen die nog geen ervaring met het ras hadden en toch 2 pups tegelijk hebben gekregen (2 nestzussen, 2 nestbroers en een onverwante teef en reu combinatie). Bij alle 3 die gezinnen gaat het super goed, honden komen niets tekort :ok:

Zeg trouwens niet dat ik het zomaar zou doen, 2 pups tegelijk plaatsen, maar in sommige gevallen kan het volgens mij prima.

hoe oud zijn die honden nu? (ik ken het ras verder niet, gewoon interesse)
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nee, zou het niet doen. Zou denk ik sowieso ook niet gauw een hond van hetzelfde geslacht zetten, bij iemand die al een pup of jonge hond heeft, van datzelfde geslacht.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, absoluut niet.

Als ik plaats bij een hond van hetzelfde geslacht moet het een ander temperament zijn en er moet wel een tijdje tussen zitten qua leeftijd.
En met teven ben ik nog 100 x voorzichtiger.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Riboet schreef:Is toch een beetje rasafhankelijk denk ik, en ook de ervaring van de pupkoper. Ja, ik zou het met mijn ras wel degelijk aandurven twee nestgenootjes samen te plaatsen. Niet aan iemand die het ras nog moet leren kennen, of nog helemaal geen ervaring met honden heeft, dat dan weer niet.

Ik zou alleen wel kijken naar de pups zelf. Twee gelijkgestemden, nee, daar zou ik niet voor kiezen.

Ik heb zelf broer/zus aangehouden uit een nestje. Die kregen op een leeftijd van 10 weken fiks ruzie, en even plotseling als dat het begon was het ook weer over gelukkig. Ze zijn nu al bijna 5 jaar samen met pappa en de rest.

Ik heb ook twee bijna even oude teven als pup tegelijk gekregen. Waren de grootste vriendinnen en nog (als volwassenen van 3 jaar) kunnen ze het uitstekend met elkaar vinden. Maar wat karakter betreft zijn ze dan ook totaal verschillend. Ik heb ook twee broers. Die hebben ook nooit ruzie, vormen echter wel een blok als een van de twee in een geschilletje geraakt (binnen de eigen roedel, buiten gaan ze ieder hun eigen weg). Maar ook die twee karakters liggen mijlenver uit elkaar.

Dus ja, ik zou het wel aandurven, als ik bij de nieuwe eigenaar een goed gevoel heb en de pups in het nest zelf al duidelijk geen gelijkgestemden zijn.

Weet alleen niet of het bij ieder ras op kan gaan, maar bij een gezelschapsras zou ik het zeker durven.
Dit dus.
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

massam schreef:
Rahne schreef:

hoe oud zijn die honden nu? (ik ken het ras verder niet, gewoon interesse)
Deze gevallen zijn dan bij de TDR. Ik ben ook benieuwd idd na hoe oud deze honden nu zijn want denk dat ze onder de leeftijd van drie zijn ern er vast verder geen roedel genoot bij is gekomen na die tijd of wel???
Ook is het zeker bij de tamaskan in dit stadium ook wel afhankelijk van de achtergrond van de lijnen waaruit ze dan zijn.

Ik persoonlijk zou het echt nooit doen gezien ik maar al te vaak hoor dat het ook gigantisch mis kan gaan en gezien bepaalde lijnen bij de Tamaskan(de achetrgrond bv van Jackal en dan begrijp je wel wat ik bedoel Rahne ;) ) met die lijnen zou ik het dus echt niet doen.
Rahne
Zeer actief
Contacteer:

Tamaskan schreef:
massam schreef: hoe oud zijn die honden nu? (ik ken het ras verder niet, gewoon interesse)
Deze gevallen zijn dan bij de TDR. Ik ben ook benieuwd idd na hoe oud deze honden nu zijn want denk dat ze onder de leeftijd van drie zijn ern er vast verder geen roedel genoot bij is gekomen na die tijd of wel???
Ook is het zeker bij de tamaskan in dit stadium ook wel afhankelijk van de achtergrond van de lijnen waaruit ze dan zijn.

Ik persoonlijk zou het echt nooit doen gezien ik maar al te vaak hoor dat het ook gigantisch mis kan gaan en gezien bepaalde lijnen bij de Tamaskan(de achetrgrond bv van Jackal en dan begrijp je wel wat ik bedoel Rahne ;) ) met die lijnen zou ik het dus echt niet doen.
Sorry leeftijden weet ik niet precies maar het zijn nog jonge honden idd. Maar er worden bij de Tamaskan ook genoeg volwassen intacte reuen/teven bij elkaar gehouden en over het algemeen gaat dat gewoon erg goed.

Ik heb zelf nog nooit gehoord bij de Tamaskan dat 'het gigantisch mis ging'. Bij andere rassen zal het vast vaak voorkomen en bij de Tamaskan zal het misschien ook nog wel eens mis kunnen gaan maar ik zou het zelf iig in sommige gevallen wel aandurven om 2 pups tegelijk te plaatsen :ok:
-Rahne-
Afbeelding
Tamaskan
Zeer actief
Contacteer:

Rahne schreef: Maar er worden bij de Tamaskan ook genoeg volwassen intacte reuen/teven bij elkaar gehouden en over het algemeen gaat dat gewoon erg goed.
Oooh maar daar heb ik persoonlijk ook niets tegen ongeacht ras. Zit hier tenslotte ook. En kwa gedrag durf ik dat zeker ook aan bij de tamaskan bv als om welke reden dan ook ik bv mijn honden niet zou kunnen houden durf ik zo zonder pardon bv Avak bij jou met Konah neer te zetten.
Maar waar het mij om gaat is meer vanaf pups af aan waarbij ze dus beide toch een sterkere band hebben dat dat ze later weer bij elkaar gezet worden( je heb bv zelf mee gemaakt dat die herkenning veel minder is als ze op latere leeftijd elkaar weer zien(Konah en Timba) )
Juist gezien de tamaskan toch ook erg roedel gericht is zou ik mij bv niet verbazen dat in de toekomst het bij die gevallen best fout kan gaan( ik zeg kan hoeft niet persee want hier is het ook altijd goed gegaan) als er daarna een hond bijgezet word.
Maar dat is mijn motivatie dan waarom ik het niet zou doen maar is natuurlijk voor ieder een eigen beslissing

De reden waarom ik het niet zou doen en er zeker een half jaar tot jaar tussen zou willen hebben ongeacht ras is meer dat men dan de juiste tijd heeft om de pup een goede en stabiele opvoeding te geven wat toch best veel tijd kost en als je dan twee van die nog ongeleide projectielen heb zou dat best kunnen leiden dat je hier en daar wat steekjes laat liggen. Met bepaalde achtergronden van sommige lijnen(ongeacht ras) vid ik toch dat je daar rekening mee moet houden gezien er lijnen zijn die idd best makkelijk zijn maar ook die juist op bepaalde punten eerst wat meer aandacht verdienen
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ik heb geen verstand van fokken, ben het ook niet van plan. Maar wat ik me wel serieus afvraag is, waarom wil je in hemels naam 2 pups uit het zelfde nest?
Het is toch algemeen bekend ongeacht het ras dat het sneller fout gaat. Dus nestzussen, nestbroers of nest broer en zus?

Iemand op een ander forum heeft 2 pittbull pups, beide reutjes :scratch:
Ik ga voor de toekomstige poedel ook voor een teefje, omdat ik al een reu heb. Waarom problemen opzoeken?
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik ben dan wel geen fokker, maar ik zou het nooit doen en zou ook niet weten waarom iemand dat zou willen.
Je neemt een risico en "dat zie ik dan wel weer" is wel de slechtste voorbereiding die je kan doen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb ook twee nestzusjes. Nou is Nikkie wel een paar weken weg geweest, maar dat heeft het alleen maar moeilijker gemaakt, want in het nest was Nikkie de ranghoogste en toen ze terug kwam wilde ze haar oude positie weer terug en dat pikte Tama weer niet, maar even een flinke brul gegeven en nu gaat het super tussen die twee.

Ik heb het mensen die van Bijou haar tweede nest twee pups wilde afgeraden, nou moet ik zeggen die wilde er twee voor de prijs van een, kwam ook wel omdat Jarah een hartruis had en degene die haar eerst wilde hebben nam toen een ander pupje van me, dus degene die er twee voor de prijs van een wilde dacht dat hij me zo zou helpen. Maar ben blij dat ik het niet gedaan heb, want een paar jaar geleden had hij de andere op MP gezet i.v.m een scheiding.
Dat hondje zit nu bij zijn nestbroertje en dat gaat heel erg goed.

Maar toch zou ik zelf niet zo snel meer twee pups tegelijk willen hebben ze trekken toch meer naar elkaar toe.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Huskypups: ja
Akitapups: nee
Laatst gewijzigd door Angelique. op 15 jun 2011 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Nee, ik heb mensen gehad die 2 pups tegelijk wilden. Ik heb geweigerd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn ouders hebben een nest broer en zus. Die 2 zijn helemaal gek op elkaar. Die band zoals die 2 vind ik uniek. Nadeeltje, ze zijn ook heel erg gericht op elkaar...

Ik heb 2 volle reutjes met een maand of 7 leeftijdverschil. Gaat ook prima. Ik denk dat karakter bij zulke combinatie's wel heel belangrijk is :)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”