Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Afspeen vraagje KVV
Moderator: moderatorteam
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dalmatische Hond
- Contacteer:
Afspeen vraagje KVV
Mijn puppy's (Dalmatier) zijn nu 4 weken oud en ik speen ze af op KVV. Is voor het eerst dat ik een nestje afspeen op KVV. Voorheen altijd brokjes gebruikt, maar daar niet meer tevreden over.
Bij vorige nestje maakte ik altijd een pap van geweekte brokjes. Dat ging er in het begin niet gelijk van harte in. Ze liepen er wel een beetje doorheen. Maar was allemaal redelijk rustig.
Maar nu geef ik dus KVV. Ik wist niet wat ik zag, ze gingen gelijk eten en alles ging schoon op. Maar als ik dus nu met de puppytrog of bord kom, duiken ze er echt met z'n allen te gelijk op. Het is dan 1 bult puppy's.mIk heb al 2 schalen/borden gebruikt. Ik heb dit dus nog nooit meegemaakt. En ik hoop dat 1 van jullie een tip heeft zodat ze een beetje er naast blijven staan. Of gaat dit vanzelf over?
Ik geef ook een puppyboek mee, waarin allemaal tips staan en ook voedings advies, maar ik heb nu alleen de brokken versie. Heeft er iemand een soort schema wat ik kan meegeven aan de nieuwe puppy eigenaren. Mensen willen vaak een richtlijn.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
Bij vorige nestje maakte ik altijd een pap van geweekte brokjes. Dat ging er in het begin niet gelijk van harte in. Ze liepen er wel een beetje doorheen. Maar was allemaal redelijk rustig.
Maar nu geef ik dus KVV. Ik wist niet wat ik zag, ze gingen gelijk eten en alles ging schoon op. Maar als ik dus nu met de puppytrog of bord kom, duiken ze er echt met z'n allen te gelijk op. Het is dan 1 bult puppy's.mIk heb al 2 schalen/borden gebruikt. Ik heb dit dus nog nooit meegemaakt. En ik hoop dat 1 van jullie een tip heeft zodat ze een beetje er naast blijven staan. Of gaat dit vanzelf over?
Ik geef ook een puppyboek mee, waarin allemaal tips staan en ook voedings advies, maar ik heb nu alleen de brokken versie. Heeft er iemand een soort schema wat ik kan meegeven aan de nieuwe puppy eigenaren. Mensen willen vaak een richtlijn.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Afspeen vraagje KVV

Gaat vanzelf over
Ik heb geen schema voor je. Volgens mij kregen ze 3 x daags als ze weggingen met 8 weken. Gewoon op papier meegeven wat jij op het eind deed. Het afbouwen hangt een beetje af van de grootte van de hond en de behoefte. Je merkt het vanzelf als je kunt afbouwen vind ik. Ze eten dan 1 maal niet meer zo enthousiast op. Of je merkt dat ze meer verzadigd zijn van in 2x meer dan in 3x.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Wat jij meemaakt gebeurt hier dus ook altijd met het afspenen. Ze duiken met zn allen op een bord en proberen er midden in te staan zodat de ander er niet bij kan.
ik heb nu een soort trog / rack (lang houten kisje met gaten erin) met 6 bakjes op een rij erin. Kwestie van puppy bij een bakje zetten. ( ik heb dus twee van die racks) . Op die manier leren ze fatsoenlijk te eten zonder te knokken en loop je minder risico dat ze eten bij de nieuwe eigenaar niet spannend vinden omdat er geen concurentie is.
schema heb ik ook niet voor je. vertelde gewoon wat ze bij mij aten en dat ze goed op de ribbetjes moesten letten.
ik heb nu een soort trog / rack (lang houten kisje met gaten erin) met 6 bakjes op een rij erin. Kwestie van puppy bij een bakje zetten. ( ik heb dus twee van die racks) . Op die manier leren ze fatsoenlijk te eten zonder te knokken en loop je minder risico dat ze eten bij de nieuwe eigenaar niet spannend vinden omdat er geen concurentie is.
schema heb ik ook niet voor je. vertelde gewoon wat ze bij mij aten en dat ze goed op de ribbetjes moesten letten.
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Jouw pupjes doen het heel erg netjes vergeleken bij die van mij. 2 Bordjes heb ik ook geprobeert maar gelijk er midden in staan en al het vlees lag er naastsirene schreef:
Gaat vanzelf overMisschien een kleine bak met een hoge rand proberen als het echt vervelend wordt ? Dat ze er wel naast moeten staan ? Een kopje of een mok ofzo ?
Ik heb geen schema voor je. Volgens mij kregen ze 3 x daags als ze weggingen met 8 weken. Gewoon op papier meegeven wat jij op het eind deed. Het afbouwen hangt een beetje af van de grootte van de hond en de behoefte. Je merkt het vanzelf als je kunt afbouwen vind ik. Ze eten dan 1 maal niet meer zo enthousiast op. Of je merkt dat ze meer verzadigd zijn van in 2x meer dan in 3x.
Maar ik was er vergeten bij te zeggen, misschien dat dat het is. Ik heb 11 pupjes.
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt dat ze zo op het eten af vlogen. Ben blij dat het meer voor komtDianavdberkt schreef:Wat jij meemaakt gebeurt hier dus ook altijd met het afspenen. Ze duiken met zn allen op een bord en proberen er midden in te staan zodat de ander er niet bij kan.
Ik heb ook een soort houder waar de bakjes in kunnen. Maar dacht eigenlijk dat ze daar misschien nog te klein voor zouden zijn. Ik ga ze vandaag uit de werpkist naar de ren verhuizen, ze klimmen er n.l. bijna uit. Ga dan ook gelijk in de bakjes eten geven. Wie weet scheelt dat.
Ja dat vertel ik he nieuwe eigenaren ook, let op de ribbetjes. Maar vaak zijn ze te mager als ik ze terug zie. Als ik er wat van zeg krijg ik te horen dat de Dierenarts ze zo goed op gewicht vinden
Vandaar dat ik er eigenlijk een soort richtlijn wil bij geven.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
richtlijn KVV voor pups is 50 gram per kilo lichaamsgewicht...
en hier vliegt t ook zo aan, gebruik een ovenschaal of dienblad met een wat hoger opstaande rand, maar dat belet ze niet om er midden in te gaan staan, wel om het niet er af te schuiven
idd, hier bij de nieuwe eigenaren wel altijd ff slechte eters omdat ze de concurentie missen, maar waarschuw daar voor en dat komt altijd goed...
en hier vliegt t ook zo aan, gebruik een ovenschaal of dienblad met een wat hoger opstaande rand, maar dat belet ze niet om er midden in te gaan staan, wel om het niet er af te schuiven
idd, hier bij de nieuwe eigenaren wel altijd ff slechte eters omdat ze de concurentie missen, maar waarschuw daar voor en dat komt altijd goed...
- stefanie
- Zeer actief
Beter wat te licht dan te zwaar. Misschien wil jij ze juist iets te dik hebben?Erinn schreef:
Ja dat vertel ik he nieuwe eigenaren ook, let op de ribbetjes. Maar vaak zijn ze te mager als ik ze terug zie. Als ik er wat van zeg krijg ik te horen dat de Dierenarts ze zo goed op gewicht vinden![]()
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Bij mijn honden kun je net aan de ribben voelen maar niet zien. Degene die te mager waren, leken meer type windhond.stefanie schreef:Beter wat te licht dan te zwaar. Misschien wil jij ze juist iets te dik hebben?Erinn schreef:
Ja dat vertel ik he nieuwe eigenaren ook, let op de ribbetjes. Maar vaak zijn ze te mager als ik ze terug zie. Als ik er wat van zeg krijg ik te horen dat de Dierenarts ze zo goed op gewicht vinden![]()
Met een hele hoog opgetrokken buik.
- stefanie
- Zeer actief
Als je maar net de ribben kunt voelen, zou ik het iets te dik vinden. Bij mijn honden kun je de 1e ribben net zien en ook duidelijk voelen.Erinn schreef:Bij mijn honden kun je net aan de ribben voelen maar niet zien. Degene die te mager waren, leken meer type windhond.stefanie schreef:Beter wat te licht dan te zwaar. Misschien wil jij ze juist iets te dik hebben?Erinn schreef:
Met een hele hoog opgetrokken buik.
Dus wat jij te mager vindt, vind ik juist prima. Ik krijg dus ook complimenten van mijn DA dat mijn honden zo mooi schraal zijn. Honden zijn vaak gewoon te dik tegenwoordig.
Dit bedoel ik niet als kritiek hoor maar ik wil alleen maar zeggen dat iedereen blijkbaar een ander idee heeft over een mooi gewicht bij de hond. En blijkbaar heb jij dus een heel ander idee daarvan dan de dierenartsen van die pups.
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
stefanie schreef: Als je maar net de ribben kunt voelen, zou ik het iets te dik vinden. Bij mijn honden kun je de 1e ribben net zien en ook duidelijk voelen.
Dus wat jij te mager vindt, vind ik juist prima. Ik krijg dus ook complimenten van mijn DA dat mijn honden zo mooi schraal zijn. Honden zijn vaak gewoon te dik tegenwoordig.
Dit bedoel ik niet als kritiek hoor maar ik wil alleen maar zeggen dat iedereen blijkbaar een ander idee heeft over een mooi gewicht bij de hond. En blijkbaar heb jij dus een heel ander idee daarvan dan de dierenartsen van die pups.
Klopt iedereen heeft daar een eigen mening over.
Maar als je de ribben kunt tellen bij een dalmatier, dan is hij/zij echt te mager.
-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Dat klopt inderdaad. Bij een dalmaat hoor je geen ribben te zien maar wel goed te voelen.Erinn schreef:stefanie schreef: Als je maar net de ribben kunt voelen, zou ik het iets te dik vinden. Bij mijn honden kun je de 1e ribben net zien en ook duidelijk voelen.
Klopt iedereen heeft daar een eigen mening over.
Maar als je de ribben kunt tellen bij een dalmatier, dan is hij/zij echt te mager.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik geef een richtlijn mee aan gewicht per kilo hond, maar het verschilt dus ook per hond.
50 gram per kilo hond is een goede richtlijn, vind ik.
Wat die snelheid betreft, kijk hier maar
Wat die snelheid betreft, kijk hier maar
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik heb een voertrog. Dat gaat vrij goed. Er wandelt er weleens ééntje doorheen maar veel minder als wanneer je een bord gebruikt. Als ik er puppen bij heb die echt veel sneller eten dan de rest zet ik die even apart met een bakje.

-
Melanie 74
Hier doken die kleintjes ook op de bak, stel roofdiertjes waren het haha.
Wij zeiden ook altijd "Raubtierfütterung".
Gelukkig waren het er "maar" 5 en konden we een er buiten neer zetten en dan met zijn tweeen per twee aan hun bakje zetten.
Wij zeiden ook altijd "Raubtierfütterung".
Gelukkig waren het er "maar" 5 en konden we een er buiten neer zetten en dan met zijn tweeen per twee aan hun bakje zetten.
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Ik geef een richtlijn mee aan gewicht per kilo hond, maar het verschilt dus ook per hond.
Wat die snelheid betreft, kijk hier maar![]()
Wow binnen 20 sec alles op
Die 50 gram per kilo hond tot hoeveel weken hou je dat aan?
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Heb hier vanavond de puppytrog en puppyschaal gevuld. Het ging al iets beter. En idd alles bleef redelijk in de schalencrutz schreef:richtlijn KVV voor pups is 50 gram per kilo lichaamsgewicht...
en hier vliegt t ook zo aan, gebruik een ovenschaal of dienblad met een wat hoger opstaande rand, maar dat belet ze niet om er midden in te gaan staan, wel om het niet er af te schuiven![]()
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- Aantal honden: 1
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En pissig dat er niet meer wasErinn schreef: Wow binnen 20 sec alles opErg leuk om te zien.
Die 50 gram per kilo hond tot hoeveel weken hou je dat aan?
Ik geef 50 gram per kilo tot een maand of 6-7.
Wordt vanzelf steeds meer uiteraard, want ze groeien
Dus elke week wegen is de boodschap
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Voor mij is het de eerste keer dat ik dus met KVV afspeen. Ik hub dus nog een vraag.Marjoleine schreef: Ik geef 50 gram per kilo tot een maand of 6-7.
Ik geef nu zoveel ze lusten, ik krijg n.l. het idee dat ze bij moeder niet genoeg meer krijgen. En ik ben vandaag met 2 keer per dag KVV voeren begonnen. Tot aan wanneer laat je ze onbeperkt eten een week of 6 a 7? Maar die 50 gram per kilo die behoor je dan over de gehele dag (3x p.d.) te verdelen toch?
Het eten ging vanmorgen al aardig normaal
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
geen Marjoleine, maar antwoord toch ff,Erinn schreef:Voor mij is het de eerste keer dat ik dus met KVV afspeen. Ik hub dus nog een vraag.Marjoleine schreef: Ik geef 50 gram per kilo tot een maand of 6-7.
Ik geef nu zoveel ze lusten, ik krijg n.l. het idee dat ze bij moeder niet genoeg meer krijgen. En ik ben vandaag met 2 keer per dag KVV voeren begonnen. Tot aan wanneer laat je ze onbeperkt eten een week of 6 a 7? Maar die 50 gram per kilo die behoor je dan over de gehele dag (3x p.d.) te verdelen toch?
Het eten ging vanmorgen al aardig normaal
in het nest voer ik idd naar behoefte, de richtlijn van 50 gram per kilolichaamsgewicht is voor de pupkopers....
ff voorbeeld, mijn terrierpups eten nu met 5,5 week 1x per dag circa 750 gram met zijn 6-en....ze krijgen een kilo en de restjes zijn voor mams....
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik heb helaas geen foto van de bult puppy's die aan het eten waren. Ik was zo verbaasd.Elmo/maureen schreef:foto's
Maar het gaat steeds beter. Zal even een foto van toen ze gisteren aan het eten waren plaatsen.

Vanmorgen bleven ze al redelijk netjes naast de schaal staan. Komt ooit goed
- Esther1963
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
- Contacteer:
Wat een heerlijk zooitje ongeregeld
Maar ik vind het wel super om te zien dat er zoveel verschil is tussen brokken en vlees, ik wist wel dat mijn honden die al 5½ jaar KVV krijgen er zo gek op waren, maar pups die er zo op afvliegen is gewoon geweldig. Ik snap jouw visie dat het toch wel een gekkenhuis is, maar ach ze vinden het zo lekker en geef ze eens ongelijk 
Esther en d'r beestenboel

- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ja leuk he. Het verschil is echt mega groot. Met geweekte brokjes moest ik veel pupjes in het begin zeg maar helpen. Ze hadden er gewoon geen zin in. Maar met KVV heb ik ze de 1e keer er bij gezet, degene die weg liepen een beetje in hun bekje gedaan. En ze gingen gelijk met z'n allen eten. En alles schoon op.Esther1963 schreef:Wat een heerlijk zooitje ongeregeldMaar ik vind het wel super om te zien dat er zoveel verschil is tussen brokken en vlees, ik wist wel dat mijn honden die al 5½ jaar KVV krijgen er zo gek op waren, maar pups die er zo op afvliegen is gewoon geweldig. Ik snap jouw visie dat het toch wel een gekkenhuis is, maar ach ze vinden het zo lekker en geef ze eens ongelijk
Het gaat gelukkig nu wat rustiger, moest er niet aan denken dat het zo'n bult pupjes bleef. Komt helemaal goed.
En het leuke is de meeste pupkopers blijven het ook voeren ook
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dank je Maureen.Elmo/maureen schreef:![]()
![]()
![]()
Ze zien er mooi uit
We zijn ook erg blij dat alle pupjes echt weer heel mooi bevlekt zijn. De reutjes zelfs nog mooier bevlekt dan de teefjes.
En dat blijft altijd een verrassing die bevlekking.
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
crutz schreef: geen Marjoleine, maar antwoord toch ff,
in het nest voer ik idd naar behoefte, de richtlijn van 50 gram per kilolichaamsgewicht is voor de pupkopers....
ff voorbeeld, mijn terrierpups eten nu met 5,5 week 1x per dag circa 750 gram met zijn 6-en....ze krijgen een kilo en de restjes zijn voor mams....
Geeft niet alle tips zijn welkom.
Zit ik nu aardig goed met de hoeveelheid. Ditte (moeder) mocht vanmorgen eindelijk de restjes opeten. De vorige keren waren die er niet.
Maar vanaf wanneer ga je meer afgepast voeren?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
niet, eigen puppen die blijven weeg ik het ook niet voor, die gaan eerst op 7 weken op een halve kilo 2x per dag en dan zie ik wel wat er over blijft en rond de 10 weken zit dat op 1 kilo 1x per dag....maar goed, weeg mijn puppen/honden ook niet....magerder is meeer voer, dikker is minder voer....Erinn schreef:crutz schreef: geen Marjoleine, maar antwoord toch ff,
Geeft niet alle tips zijn welkom.
Zit ik nu aardig goed met de hoeveelheid. Ditte (moeder) mocht vanmorgen eindelijk de restjes opeten. De vorige keren waren die er niet.
Mia (onze xHH van nu een week of 13) zit samen met onze Parson in de kennel en samen (uit 1 bak) eten ze 1250 gram & beiden zien er top uit....het zal dus wel genoeg zijn....
- Elmo/maureen
- Zeer actief
Ja het is altijd afwachtenErinn schreef:Dank je Maureen.Elmo/maureen schreef:![]()
![]()
![]()
Ze zien er mooi uit
We zijn ook erg blij dat alle pupjes echt weer heel mooi bevlekt zijn. De reutjes zelfs nog mooier bevlekt dan de teefjes.
En dat blijft altijd een verrassing die bevlekking.
- Erinn
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Er zit 1 reutje bij met een kopvlek.Elmo/maureen schreef: Ja het is altijd afwachtenMaar ze zien erg mooi uit
Ook een paar met kopvlekken of niet?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik doe dat vanaf ongeveer 6 weken.Erinn schreef: Zit ik nu aardig goed met de hoeveelheid. Ditte (moeder) mocht vanmorgen eindelijk de restjes opeten. De vorige keren waren die er niet.
Vooral omdat ze geneigd zijn door te eten en daar dan vervolgens verschrikkelijk aan de diarree van raken of er misselijk van worden.
Vanaf ongeveer 6 weken krijgen ze dus per gewicht en dat wel in de groep trouwens, maar wel afgemeten (grofweg, hoor).
En dan dus in 5 en later 4 maaltijden, en tussendoor krijgen ze dan bv karnemelk en zo.
Mijn pups zijn namelijk redelijk ongeremd vrees ik
Ik meet dus af uit beschermende overwegingen.