Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afspeen vraagje KVV

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Erinn
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatische Hond
Contacteer:

Afspeen vraagje KVV

Ongelezen bericht door Erinn »

Mijn puppy's (Dalmatier) zijn nu 4 weken oud en ik speen ze af op KVV. Is voor het eerst dat ik een nestje afspeen op KVV. Voorheen altijd brokjes gebruikt, maar daar niet meer tevreden over.
Bij vorige nestje maakte ik altijd een pap van geweekte brokjes. Dat ging er in het begin niet gelijk van harte in. Ze liepen er wel een beetje doorheen. Maar was allemaal redelijk rustig.
Maar nu geef ik dus KVV. Ik wist niet wat ik zag, ze gingen gelijk eten en alles ging schoon op. Maar als ik dus nu met de puppytrog of bord kom, duiken ze er echt met z'n allen te gelijk op. Het is dan 1 bult puppy's.mIk heb al 2 schalen/borden gebruikt. Ik heb dit dus nog nooit meegemaakt. En ik hoop dat 1 van jullie een tip heeft zodat ze een beetje er naast blijven staan. Of gaat dit vanzelf over?
Ik geef ook een puppyboek mee, waarin allemaal tips staan en ook voedings advies, maar ik heb nu alleen de brokken versie. Heeft er iemand een soort schema wat ik kan meegeven aan de nieuwe puppy eigenaren. Mensen willen vaak een richtlijn.
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Afspeen vraagje KVV

Ongelezen bericht door sirene »

Afbeelding

Gaat vanzelf over :mrgreen: Misschien een kleine bak met een hoge rand proberen als het echt vervelend wordt ? Dat ze er wel naast moeten staan ? Een kopje of een mok ofzo ?

Ik heb geen schema voor je. Volgens mij kregen ze 3 x daags als ze weggingen met 8 weken. Gewoon op papier meegeven wat jij op het eind deed. Het afbouwen hangt een beetje af van de grootte van de hond en de behoefte. Je merkt het vanzelf als je kunt afbouwen vind ik. Ze eten dan 1 maal niet meer zo enthousiast op. Of je merkt dat ze meer verzadigd zijn van in 2x meer dan in 3x.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Wat jij meemaakt gebeurt hier dus ook altijd met het afspenen. Ze duiken met zn allen op een bord en proberen er midden in te staan zodat de ander er niet bij kan.

ik heb nu een soort trog / rack (lang houten kisje met gaten erin) met 6 bakjes op een rij erin. Kwestie van puppy bij een bakje zetten. ( ik heb dus twee van die racks) . Op die manier leren ze fatsoenlijk te eten zonder te knokken en loop je minder risico dat ze eten bij de nieuwe eigenaar niet spannend vinden omdat er geen concurentie is.

schema heb ik ook niet voor je. vertelde gewoon wat ze bij mij aten en dat ze goed op de ribbetjes moesten letten.
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

sirene schreef:Afbeelding

Gaat vanzelf over :mrgreen: Misschien een kleine bak met een hoge rand proberen als het echt vervelend wordt ? Dat ze er wel naast moeten staan ? Een kopje of een mok ofzo ?

Ik heb geen schema voor je. Volgens mij kregen ze 3 x daags als ze weggingen met 8 weken. Gewoon op papier meegeven wat jij op het eind deed. Het afbouwen hangt een beetje af van de grootte van de hond en de behoefte. Je merkt het vanzelf als je kunt afbouwen vind ik. Ze eten dan 1 maal niet meer zo enthousiast op. Of je merkt dat ze meer verzadigd zijn van in 2x meer dan in 3x.
Jouw pupjes doen het heel erg netjes vergeleken bij die van mij. 2 Bordjes heb ik ook geprobeert maar gelijk er midden in staan en al het vlees lag er naast
Maar ik was er vergeten bij te zeggen, misschien dat dat het is. Ik heb 11 pupjes.
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dianavdberkt schreef:Wat jij meemaakt gebeurt hier dus ook altijd met het afspenen. Ze duiken met zn allen op een bord en proberen er midden in te staan zodat de ander er niet bij kan.

ik heb nu een soort trog / rack (lang houten kisje met gaten erin) met 6 bakjes op een rij erin. Kwestie van puppy bij een bakje zetten. ( ik heb dus twee van die racks) . Op die manier leren ze fatsoenlijk te eten zonder te knokken en loop je minder risico dat ze eten bij de nieuwe eigenaar niet spannend vinden omdat er geen concurentie is.

schema heb ik ook niet voor je. vertelde gewoon wat ze bij mij aten en dat ze goed op de ribbetjes moesten letten.
Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt dat ze zo op het eten af vlogen. Ben blij dat het meer voor komt :LOL:
Ik heb ook een soort houder waar de bakjes in kunnen. Maar dacht eigenlijk dat ze daar misschien nog te klein voor zouden zijn. Ik ga ze vandaag uit de werpkist naar de ren verhuizen, ze klimmen er n.l. bijna uit. Ga dan ook gelijk in de bakjes eten geven. Wie weet scheelt dat.

Ja dat vertel ik he nieuwe eigenaren ook, let op de ribbetjes. Maar vaak zijn ze te mager als ik ze terug zie. Als ik er wat van zeg krijg ik te horen dat de Dierenarts ze zo goed op gewicht vinden :roll:
Vandaar dat ik er eigenlijk een soort richtlijn wil bij geven.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

richtlijn KVV voor pups is 50 gram per kilo lichaamsgewicht...

en hier vliegt t ook zo aan, gebruik een ovenschaal of dienblad met een wat hoger opstaande rand, maar dat belet ze niet om er midden in te gaan staan, wel om het niet er af te schuiven :F:

idd, hier bij de nieuwe eigenaren wel altijd ff slechte eters omdat ze de concurentie missen, maar waarschuw daar voor en dat komt altijd goed...
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Erinn schreef:
Ja dat vertel ik he nieuwe eigenaren ook, let op de ribbetjes. Maar vaak zijn ze te mager als ik ze terug zie. Als ik er wat van zeg krijg ik te horen dat de Dierenarts ze zo goed op gewicht vinden :roll:
Beter wat te licht dan te zwaar. Misschien wil jij ze juist iets te dik hebben? :wink:
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

stefanie schreef:
Erinn schreef:
Beter wat te licht dan te zwaar. Misschien wil jij ze juist iets te dik hebben? :wink:
Bij mijn honden kun je net aan de ribben voelen maar niet zien. Degene die te mager waren, leken meer type windhond.
Met een hele hoog opgetrokken buik.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Erinn schreef:
stefanie schreef:
Erinn schreef:
Bij mijn honden kun je net aan de ribben voelen maar niet zien. Degene die te mager waren, leken meer type windhond.
Met een hele hoog opgetrokken buik.
Als je maar net de ribben kunt voelen, zou ik het iets te dik vinden. Bij mijn honden kun je de 1e ribben net zien en ook duidelijk voelen.
Dus wat jij te mager vindt, vind ik juist prima. Ik krijg dus ook complimenten van mijn DA dat mijn honden zo mooi schraal zijn. Honden zijn vaak gewoon te dik tegenwoordig.
Dit bedoel ik niet als kritiek hoor maar ik wil alleen maar zeggen dat iedereen blijkbaar een ander idee heeft over een mooi gewicht bij de hond. En blijkbaar heb jij dus een heel ander idee daarvan dan de dierenartsen van die pups. :wink:
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

stefanie schreef: Als je maar net de ribben kunt voelen, zou ik het iets te dik vinden. Bij mijn honden kun je de 1e ribben net zien en ook duidelijk voelen.
Dus wat jij te mager vindt, vind ik juist prima. Ik krijg dus ook complimenten van mijn DA dat mijn honden zo mooi schraal zijn. Honden zijn vaak gewoon te dik tegenwoordig.
Dit bedoel ik niet als kritiek hoor maar ik wil alleen maar zeggen dat iedereen blijkbaar een ander idee heeft over een mooi gewicht bij de hond. En blijkbaar heb jij dus een heel ander idee daarvan dan de dierenartsen van die pups. :wink:

Klopt iedereen heeft daar een eigen mening over.
Maar als je de ribben kunt tellen bij een dalmatier, dan is hij/zij echt te mager.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Erinn schreef:
stefanie schreef: Als je maar net de ribben kunt voelen, zou ik het iets te dik vinden. Bij mijn honden kun je de 1e ribben net zien en ook duidelijk voelen.

Klopt iedereen heeft daar een eigen mening over.
Maar als je de ribben kunt tellen bij een dalmatier, dan is hij/zij echt te mager.
Dat klopt inderdaad. Bij een dalmaat hoor je geen ribben te zien maar wel goed te voelen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik geef een richtlijn mee aan gewicht per kilo hond, maar het verschilt dus ook per hond.
50 gram per kilo hond is een goede richtlijn, vind ik.

Wat die snelheid betreft, kijk hier maar :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik heb een voertrog. Dat gaat vrij goed. Er wandelt er weleens ééntje doorheen maar veel minder als wanneer je een bord gebruikt. Als ik er puppen bij heb die echt veel sneller eten dan de rest zet ik die even apart met een bakje.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Hier doken die kleintjes ook op de bak, stel roofdiertjes waren het haha.
Wij zeiden ook altijd "Raubtierfütterung".

Gelukkig waren het er "maar" 5 en konden we een er buiten neer zetten en dan met zijn tweeen per twee aan hun bakje zetten.
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik geef een richtlijn mee aan gewicht per kilo hond, maar het verschilt dus ook per hond.
50 gram per kilo hond is een goede richtlijn, vind ik.

Wat die snelheid betreft, kijk hier maar :mrgreen:

Wow binnen 20 sec alles op :lol1: Erg leuk om te zien.
Die 50 gram per kilo hond tot hoeveel weken hou je dat aan?
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

crutz schreef:richtlijn KVV voor pups is 50 gram per kilo lichaamsgewicht...

en hier vliegt t ook zo aan, gebruik een ovenschaal of dienblad met een wat hoger opstaande rand, maar dat belet ze niet om er midden in te gaan staan, wel om het niet er af te schuiven :F:

idd, hier bij de nieuwe eigenaren wel altijd ff slechte eters omdat ze de concurentie missen, maar waarschuw daar voor en dat komt altijd goed...
Heb hier vanavond de puppytrog en puppyschaal gevuld. Het ging al iets beter. En idd alles bleef redelijk in de schalen
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

foto's :mann:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Erinn schreef: Wow binnen 20 sec alles op :lol1: Erg leuk om te zien.
Die 50 gram per kilo hond tot hoeveel weken hou je dat aan?
En pissig dat er niet meer was :LOL:

Ik geef 50 gram per kilo tot een maand of 6-7.
Wordt vanzelf steeds meer uiteraard, want ze groeien :19:
Dus elke week wegen is de boodschap ;)

Afbeelding

Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef: Ik geef 50 gram per kilo tot een maand of 6-7.
Voor mij is het de eerste keer dat ik dus met KVV afspeen. Ik hub dus nog een vraag.
Ik geef nu zoveel ze lusten, ik krijg n.l. het idee dat ze bij moeder niet genoeg meer krijgen. En ik ben vandaag met 2 keer per dag KVV voeren begonnen. Tot aan wanneer laat je ze onbeperkt eten een week of 6 a 7? Maar die 50 gram per kilo die behoor je dan over de gehele dag (3x p.d.) te verdelen toch?
Het eten ging vanmorgen al aardig normaal :cheer:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Erinn schreef:
Marjoleine schreef: Ik geef 50 gram per kilo tot een maand of 6-7.
Voor mij is het de eerste keer dat ik dus met KVV afspeen. Ik hub dus nog een vraag.
Ik geef nu zoveel ze lusten, ik krijg n.l. het idee dat ze bij moeder niet genoeg meer krijgen. En ik ben vandaag met 2 keer per dag KVV voeren begonnen. Tot aan wanneer laat je ze onbeperkt eten een week of 6 a 7? Maar die 50 gram per kilo die behoor je dan over de gehele dag (3x p.d.) te verdelen toch?
Het eten ging vanmorgen al aardig normaal :cheer:
geen Marjoleine, maar antwoord toch ff,

in het nest voer ik idd naar behoefte, de richtlijn van 50 gram per kilolichaamsgewicht is voor de pupkopers....

ff voorbeeld, mijn terrierpups eten nu met 5,5 week 1x per dag circa 750 gram met zijn 6-en....ze krijgen een kilo en de restjes zijn voor mams....
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Elmo/maureen schreef:foto's :mann:
Ik heb helaas geen foto van de bult puppy's die aan het eten waren. Ik was zo verbaasd.
Maar het gaat steeds beter. Zal even een foto van toen ze gisteren aan het eten waren plaatsen.

Afbeelding

Vanmorgen bleven ze al redelijk netjes naast de schaal staan. Komt ooit goed :D
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Wat een heerlijk zooitje ongeregeld :LOL: Maar ik vind het wel super om te zien dat er zoveel verschil is tussen brokken en vlees, ik wist wel dat mijn honden die al 5½ jaar KVV krijgen er zo gek op waren, maar pups die er zo op afvliegen is gewoon geweldig. Ik snap jouw visie dat het toch wel een gekkenhuis is, maar ach ze vinden het zo lekker en geef ze eens ongelijk :wink:
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

:I: :I: :I:

Ze zien er mooi uit :I:
Afbeelding
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Esther1963 schreef:Wat een heerlijk zooitje ongeregeld :LOL: Maar ik vind het wel super om te zien dat er zoveel verschil is tussen brokken en vlees, ik wist wel dat mijn honden die al 5½ jaar KVV krijgen er zo gek op waren, maar pups die er zo op afvliegen is gewoon geweldig. Ik snap jouw visie dat het toch wel een gekkenhuis is, maar ach ze vinden het zo lekker en geef ze eens ongelijk :wink:
Ja leuk he. Het verschil is echt mega groot. Met geweekte brokjes moest ik veel pupjes in het begin zeg maar helpen. Ze hadden er gewoon geen zin in. Maar met KVV heb ik ze de 1e keer er bij gezet, degene die weg liepen een beetje in hun bekje gedaan. En ze gingen gelijk met z'n allen eten. En alles schoon op.
Het gaat gelukkig nu wat rustiger, moest er niet aan denken dat het zo'n bult pupjes bleef. Komt helemaal goed.
En het leuke is de meeste pupkopers blijven het ook voeren ook :cheer:
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Elmo/maureen schreef::I: :I: :I:

Dank je Maureen.
We zijn ook erg blij dat alle pupjes echt weer heel mooi bevlekt zijn. De reutjes zelfs nog mooier bevlekt dan de teefjes.
En dat blijft altijd een verrassing die bevlekking.
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

crutz schreef: geen Marjoleine, maar antwoord toch ff,

in het nest voer ik idd naar behoefte, de richtlijn van 50 gram per kilolichaamsgewicht is voor de pupkopers....

ff voorbeeld, mijn terrierpups eten nu met 5,5 week 1x per dag circa 750 gram met zijn 6-en....ze krijgen een kilo en de restjes zijn voor mams....

Geeft niet alle tips zijn welkom.
Zit ik nu aardig goed met de hoeveelheid. Ditte (moeder) mocht vanmorgen eindelijk de restjes opeten. De vorige keren waren die er niet.
Maar vanaf wanneer ga je meer afgepast voeren?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Erinn schreef:
crutz schreef: geen Marjoleine, maar antwoord toch ff,

Geeft niet alle tips zijn welkom.
Zit ik nu aardig goed met de hoeveelheid. Ditte (moeder) mocht vanmorgen eindelijk de restjes opeten. De vorige keren waren die er niet.
niet, eigen puppen die blijven weeg ik het ook niet voor, die gaan eerst op 7 weken op een halve kilo 2x per dag en dan zie ik wel wat er over blijft en rond de 10 weken zit dat op 1 kilo 1x per dag....maar goed, weeg mijn puppen/honden ook niet....magerder is meeer voer, dikker is minder voer....

Mia (onze xHH van nu een week of 13) zit samen met onze Parson in de kennel en samen (uit 1 bak) eten ze 1250 gram & beiden zien er top uit....het zal dus wel genoeg zijn....
Elmo/maureen
Zeer actief

Erinn schreef:
Elmo/maureen schreef::I: :I: :I:

Dank je Maureen.
We zijn ook erg blij dat alle pupjes echt weer heel mooi bevlekt zijn. De reutjes zelfs nog mooier bevlekt dan de teefjes.
En dat blijft altijd een verrassing die bevlekking.
Ja het is altijd afwachten :lol1: Maar ze zien erg mooi uit :ok: Ook een paar met kopvlekken of niet?
Afbeelding
Erinn
Vaste gebruiker
Contacteer:

Elmo/maureen schreef: Ja het is altijd afwachten :lol1: Maar ze zien erg mooi uit :ok: Ook een paar met kopvlekken of niet?
Er zit 1 reutje bij met een kopvlek.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Erinn schreef: Zit ik nu aardig goed met de hoeveelheid. Ditte (moeder) mocht vanmorgen eindelijk de restjes opeten. De vorige keren waren die er niet.
Ik doe dat vanaf ongeveer 6 weken.
Vooral omdat ze geneigd zijn door te eten en daar dan vervolgens verschrikkelijk aan de diarree van raken of er misselijk van worden.

Vanaf ongeveer 6 weken krijgen ze dus per gewicht en dat wel in de groep trouwens, maar wel afgemeten (grofweg, hoor).
En dan dus in 5 en later 4 maaltijden, en tussendoor krijgen ze dan bv karnemelk en zo.
Mijn pups zijn namelijk redelijk ongeremd vrees ik :LOL:
Ik meet dus af uit beschermende overwegingen.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”