Die Lab wist van geen ophouden en heeft dat helaas met een fikse tik met mn knokkels op z'n neus moeten bekopen. Vrouwtje over de zeik, maar dan moet ze er maar niet zo apatisch bij staan te kijken zonder in te grijpen, want dan doe ik het.
De nieuwe trent; meppen met kokkels. Reden? Het vrouwtje staat apatisch te kijken! Misschien zag zij niet datgene wat jij al ziet voordat je de deur uit stapt.
Dit noemen ze nou 'dierenliefde' tot de voordeur! Heb of kun je nou daadwerkelijk geen andere oplossing bedenken dan geweld gebruiken tegen die Lab?
Het is jouw angst die je torpedeert op jezelf, je eigen hondje en andermans hond. Dat de eigenaresse volkomen over de zeik is gegaan kan ik mij levendig voorstellen. Van mij had je een mega rake mep terug gekregen.
Ik lees jouw verhaal, maar zou met liefde het verhaal van die lab ook willen lezen.
Ik heb 15 1/2 jaar een angstig Yorkje gehad (meerdere kleine rassen) maar ik heb haar nooit gezien als:
Ons hondje is klein en kwetsbaar, en ik zal niet schromen tot het uiterste te gaan om hem te beschermen als ik daartoe gedwongen word.
Jij ziet je hondje als klein en kwetsbaar en je wenst je hondje te beschermen, dat dwingende maak je er zelf van. Leer je hond gewoon hond te zijn. De meeste kleine hondjes zijn echt niet zo kwetsbaar zoals jij doet voorkomen. p.s. Lotje was een angstig hondje maar dit hoeft niet te betekenen dat ik met mijn knokkels ga rammen op de snuit van een andere hond.
Barca speelt al 3 jaar met een te klein gebleven JR. Die JR kon werkelijk met niemand spelen. Het is een asielhondje met gedragsproblemen. Het gromde, het snapte, het blafte en verdedigde zichzelf als een andere hond -ongeacht grootte- bij hem in de buurt komt. Zijn vrouwtje hield die JR altijd aan de lijn, teveel angst dat haar hondje zomaar op een andere hond zou afvliegen. Daar kom je maar op een manier achter, lekker los laten op een groot terrein en pas ingrijpen als het daadwerkelijk uit de hand dreigt te lopen, zonder te meppen! Ik heb het idee dat jij voor die tijd al over de zeik bent, omdat een andere hond de euvele moed heeft om in de buurt te komen bij jouw kleine en kwetsbare hondje.
Met die JR is het prima in orde gekomen. Ze heeft cursussen gevolgd en als ze in het natuurgebied loopt kan hij gewoon los. Bij het passeren van andere honden is hij aan de lijn en gedraagt zich keurig.
Gisteren, tijdens het uitlaten, kwam ik wederom een type 'angsthaaseigenaresse' tegen. Voor haar is Barca een kalf en dus angstig. Barca
was aan de lijn en ze begon al te schreeuwen 'Haal die hond weg, opzouten met dat beest, sodemieter op enz.' Ik heb vriendelijk tegen haar gezegd dat ze met haar onterechte territorium eisende gedrag moet stoppen. En als ze mijn hond niet pruimt dan loopt ze maar de andere kant op.
Wat denk jij wat haar panische gedrag met haar hondje doet?
Ik heb echt een pesthekel aan mensen die menen het recht te hebben om andermans hond te schoppen, slaan, meppen of op een andere manier te pijnigen, terwijl ze oh zo liefdevol omgaan met hun eigen hond. Ikke, ikke, ikke, en de rest moet stikken want daar kom ik met mijn hond(je). Walgelijk!
Googletip:
Dier en recht dagwaarde van een huisdier met letsel
Rechtbank Zwolle, sector kanton, 8 februari 2005, LJN AT2546