Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Terry spondylose...update: Terry is niet meer

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Terry spondylose...update: Terry is niet meer

Ongelezen bericht door Joy C »

Terry is nu 12 jaar en 3 maanden oud en buiten af en toe wat ik noem een "ouderdomsdipje", ging alles echt goed met haar.
Maar nu sinds vanmorgen is ze echt niet goed lijkt het wel. Ze had dit voor een paar weken terug ook, maar niet zo erg als vandaag.
Ze is vreselijk timide en staat er echt heel vreemd bij. Zij staat, sinds ik haar heb, toen was ze 4,5 jaar, vaak gekruist met haar achterpoten. Ik ben er al eens op gewezen dat dit neurologisch kan zijn, maar voor de rest had ze daar geen andere verschijnselen bij, behalve dat ze altijd al een gekke heksie is geweest. :love:
Nu staat ze echter zwaar overkruist en lijkt het net of ze op omvallen staat. Ze heeft dit dus een paar weken terug ook gehad, maar mijn gevoel zegt dat het nu erger is. Toen ging het met een dag of 2 weer over, maar nu, ze kijkt zo zielig. :jank: Haar koppie hangt ook zo vreemd omlaag. Maar als ze dan een kat ziet, trekt ze wel een sprint. :denken:
Ik snap er niks van, maar ik krijg er een naar gevoel van. Lekkere snoepjes pakt ze aan, maar ze kauwt gewoon niet. :19:
Het lijkt soms net of ze ieder moment kan omvallen, zo wankel staat ze dan. De angst slaat me om mijn hart, want het lijkt net of ze ieder moment verlamd kan raken ofzo. Maar hoe ze dan weer een sprint trekt, ik weet het niet hoor. :cry:
Ik kijk het even aan, maar ik ga vanmiddag of morgen met haar naar de DA. Misschien dat zij kunnen zeggen wat het is. Mocht het echt verslechteren ga ik sowieso vandaag nog.
Gatver, die heksepeks moet gewoon nog even mee. :boos: :jank:
Laatst gewijzigd door Joy C op 09 jan 2012 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Re: Terry.....

Ongelezen bericht door chrico »

Achos die ouwe muts :roos:
Hopelijk valt het mee en mag zij nog even bij jullie zijn. Ik zou haar gewoon vanmiddag even bij de DA langsbrengen, al is het voor je eigen gemoedsrust
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Je gevoel volgen!
Ik zou vandaag nog even proberen om langs te gaan.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marina »

Ik zou ook even gaan. Dan weet je ook wat het is.

sterkte ermee
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Joy C
Zeer actief

dank jullie wel.

Ik ga zo, moet er om 15.30 zijn. :ugh:
Groetjes Joyce
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Sterkte en succes!
Afbeelding

chrico
Zeer actief

Succes meis, hopelijk valt het mee met die muts :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marina
Zeer actief

Sterkte en heel veel succes

hier draaien de duimen
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Joy C
Zeer actief

Nou, daar zijn we weer.

Reflex bij de achterpoten getest, was veel te traag natuurlijk. Bij voorpoten nog redelijk in orde.
Meteen door voor foto van de ruggengraat en ja hoor, spondylose in optima forma, aldus de DA.
Voor de zekerheid ook nog maar een foto laten maken van de hals, niet zo´n beste foto, maar voor zover DA kon zien vermoedelijk ook daar spondylose, in ieder geval in de eerste halswervels.
Op mijn vraag waarom dit begin september niet gezien is bij de algehele jaarlijkse check, was het antwoord dat ze geen symptomen liet zien, wat wel logisch is, want zo lang laat ze die ook niet zien. Het verbijsterde hem eigenlijk wel, maar zijn verklaring is dat Terry geen gram vet teveel op haar lijf heeft en altijd heel bespierd is geweest en dat heeft waarschijnlijk de spondylose opgevangen al die tijd.

Ik ben eigenlijk heel blij dat het `maar`spondylose is, want nu kan ik met medicatie proberen haar leventje leuk te houden. Ook is het nog mogelijk haar daar een spierversterker bij te geven voor een boost. Dus ik ga het gewoon proberen.
Vanmiddag komen we weer thuis, gaat ze opeens weer rennen en een bezoeker aanblaffen.
Maffe ouwe heks. :I:
Groetjes Joyce
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Contacteer:

Met pijnstilling is spondylose volgens mij wel redelijk te doen toch?
Afbeelding

Joy C
Zeer actief

Ja, ik heb nu iets meegekregen, Spondy ofzoiets, een soort druppels en dat zou het draaglijk moeten krijgen. Ik wil gewoon dat Terry kan doen wat ze normaal doet, zonder dat ze daar teveel voor moet inleveren. Dat is voor mij toch wel het streven. Volgens DA maakt ze daar een goede kans op, dus waag ik het erop. :wink:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Marina
Zeer actief

Re: Terry.....update = spondylose

Hier gaan we duimen dat de medicatie gaat werken en dat ze nog lekker kan genieten van het leven
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Inge O schreef:ik denk dat de realiteit is dat er gewoon weinig honden van grote rassen oud worden zónder spondylose :wink: . ik ben dus eerder verbijsterd dat je da verbijsterd was.

maar het geeft natuurlijk behoorlijke beperkingen - hopelijk kan ze toch nog een hele poos als 'ouwe heks' door het leven :ok: .
DA was niet verbijsterd dat ze spondylose heeft, juist gezien ras en ouderdom (ook al is Terry maar een mini-mechel), maar het feit dat ze het al zo erg had zonder veel eerder echt symptomen te tonen. :wink:

Beperkingen a la, de vraag is in hoeverre. Voor mezelf heb ik al wel een grens gesteld. Als ze echt om de haverklap omver kukelt, of ze geeft aan er geen heil in te zien, en ja, dat zie ik dan bij haar, dan grijp ik in. :wink:
Groetjes Joyce
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Afwachten dus wat zij gaat doen. Ga gewoon duimen dat ze er nog een tijdje is :ok: :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Joy C
Zeer actief

@Inge O: hoe denk jij over een injectie met spierversterker? Is dat een aanrader of zitten daar nog rare haken en ogen aan?
Groetjes Joyce
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

onze newfoundlander van 9 heeft ook spondylose we merkte eerst niet zoveel, maar ze ging piepen met opstaan.
bij de da geweest spondylose dus puur spondy meegekregen het hielp wel maar nog niet genoeg we hebben er toen puur rug bijgekregen en nu piept ze niet meer. Ook waren de spieren van haar schterhand erg verzwakt door de spondylose daar moet je zeker op leten dus anabolen gekregen.

weken erg jankte ze het echt uit we schrokken ervan pijnstillers hielpen niet hooste dosering deed niks. weer naar de da blijkt er ook spondy in de nek te zitten een wervel zat niet goed in dit geval helpt pijnstillen niet zegt de da en moest ze 3 dagen prednison om de ontsteking af te remmen. Gelukkig is het nu alweer 2 weken goed.
Door het spelen met de pup had ze teveel plotselinge bewegingen gemaakt dat schijnt erg slecht te zijn.

Maar de puur spondy en rug ben ik erg tevreden over.
Joy C
Zeer actief

jessica74 schreef:onze newfoundlander van 9 heeft ook spondylose we merkte eerst niet zoveel, maar ze ging piepen met opstaan.
bij de da geweest spondylose dus puur spondy meegekregen het hielp wel maar nog niet genoeg we hebben er toen puur rug bijgekregen en nu piept ze niet meer. Ook waren de spieren van haar schterhand erg verzwakt door de spondylose daar moet je zeker op leten dus anabolen gekregen.

weken erg jankte ze het echt uit we schrokken ervan pijnstillers hielpen niet hooste dosering deed niks. weer naar de da blijkt er ook spondy in de nek te zitten een wervel zat niet goed in dit geval helpt pijnstillen niet zegt de da en moest ze 3 dagen prednison om de ontsteking af te remmen. Gelukkig is het nu alweer 2 weken goed.
Door het spelen met de pup had ze teveel plotselinge bewegingen gemaakt dat schijnt erg slecht te zijn.

Maar de puur spondy en rug ben ik erg tevreden over.
Ja, Puur Spondy heb ik meegekregen. :wink: Okee, goed dat ik weet dat er ook nog Puur Rug bestaat.
Bedoel je met anabolen dat jullie hond een injectie met spierversterker heeft gekregen? En hoe gaat het nu met haar? Want dat kan ik bij Terry ook nog doen, die heeft ze nu nog niet gehad, want DA wilde even kijken hoe ze sec op de Puur Spondy reageert. Piepen doet Terry dus niet. :roll: Deed ze dat soms maar, denk ik wel eens. :oeps:
Groetjes Joyce
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
berner senner

ze piept niet meer wel kreunt ze nog wat met uitrekken en verleggen net een oude dame is het ook, maar ze kan zonder pijnstillers. De mijne geeft het altijd wel snel aan.

Als ze het niet snel aangeven moet je zelf nog meer opletten. Zie je bij jou hond dat de bespiering afneemt dan?
Als ze nog genoeg heeft kan je de anabolen als reserve houden. Via injectie ja 3 keer om de 2 maanden, maar die van ons had echt nog weinig bespiering hoor. Ze wil nu gewoon weer lekker meelopen.

Trouwens wat ook echt goed helpt is visolie geven ik geef doils is heel zuiver en goede verhouding epa en dha want daar zit echt verschil in.

Dit helpt echt want ik gaf altijd glucosamine anders liep ze mank met haar voorpoot met de visolie heeft ze dit niet meer nodig. is goed voor de ouderdom, gewrichten, vacht.
Joy C
Zeer actief

bedankt voor de tip! :ok:
Bespiering achterhand is wel iets afgenomen inderdaad.
Groetjes Joyce
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
berner senner

Joy C schreef:bedankt voor de tip! :ok:
Bespiering achterhand is wel iets afgenomen inderdaad.
je kan natuurlijk zelf ook wat trainen met de bespiering kleine heuveltjes oplopen, in het water laten lopen.
anabolen zou ik alleen geven als het echt moet.

ik hoop dat de spondy goed aanslaat en anders kan je nog overleggen voor de rug erbij.
Joy C
Zeer actief

Inge O schreef:
Joy C schreef:@Inge O: hoe denk jij over een injectie met spierversterker? Is dat een aanrader of zitten daar nog rare haken en ogen aan?
ik weet dat het vaak gebeurt maar ik zou er niet zo snel voor kiezen - het blijven zware producten en zonder beweging komt de bespiering er ook door de anabolen niet bij.

maar er zijn vast ook andere ervaringen :wink: .
Dat ik ook weer zo. En beweging krijgt ze in principe genoeg, maar ik kan altijd kijken of ik nog iets meer met haar kan gaan doen. Zoals vanmiddag, als ze dan weer een poosje heeft gelopen, lijkt het ook wel of ze warm draait of is dat gezichtsbedrog? :denken:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Mijn laatste ier had dit ook al jaren, als 't eenmaal vast vergroeid zit is de grootste pijn ook over. Had hier voor metacam klaar staan. Het laatste 1/2 jaar waren ook de echt langere wandelingen te lang en had ze nadien ook metacam nodig.
Toen bij haar d'r achtervoeten minder werden, je hoorde zo nu en dan d'r nagels slepen over de grond was dit gegeven iets wat heeft meegespeeld om haar niet meer te laten opereren aan haar maag. Maar te laten gaan.

Maar zonder die maag had ze echt nog wel een tijdje door gegaan. Ze kon van kortere rondjes ook volop genieten.
Afbeelding
jessica74
Zeer actief
berner senner

dat kan heel goed meestal is het opstaan en het eerste stukje wat moeizaam.

misschien overbodig om te zeggen maar je kan beter 4 keer 20 minuten lopen als 2 keer 40.

slepen met de nagels doet deed die van mij inderdaad ook nu wat minder.

ze kunnen er volgens mij ook goed oud mee worden hoor.

en pijnstillers helpen natuurlijk ook maar ik geef die nu zo min mogelijk.
Joy C
Zeer actief

Okee, ik ga als volgt nu te werk. Die spierversterker laat ik vooralsnog even voor wat het is. Ik ben gestart met de Puur Spondy en ik ga visolie op de kop tikken.
Groetjes Joyce
Afbeelding
jacky1
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising stabij en een aussie

Ongelezen bericht door jacky1 »

Ik heb even gegoogled...wist niet wat het was :oeps: toen kwam ik dit tegen, weet niet of het wat is..maar wil je er wel even op wijzen.
http://www.huisdierendokter.nl/spondylose.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes in elk geval
er is geen betere psychiater dan een hond die je gezicht aflikt (agenda hondenleven)
Joy C
Zeer actief

jacky1 schreef:Ik heb even gegoogled...wist niet wat het was :oeps: toen kwam ik dit tegen, weet niet of het wat is..maar wil je er wel even op wijzen.
http://www.huisdierendokter.nl/spondylose.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel succes in elk geval
Bedankt voor de tip! :ok:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Re: Terry spondylose...update: Terry is niet meer

Update:

Terry is vanmiddag ingeslapen. :cry:
Ze ging de laatste dagen hard achteruit. Ze kon vanmorgen niet meer zelfstandig opstaan en lopen en toen hebben we besloten haar dan ook vandaag nog te laten gaan. Terry is 13,5 jaar geworden.

Rust zacht heksiepeksie van me, dag knuffelkont, we zullen je streken missen. :(
Groetjes Joyce
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Sterkte :roos:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een verdrietig nieuws. Heel veel sterkte met het verlies van Terry Joyce. :roos:
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Sterkte. :roos:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”