Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cultuurverschil of egoïsme?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Cultuurverschil of egoïsme?

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Stel, iemand hier op het forum komt de vraag wat voor hond bij haar zou passen. Er wordt aangegeven dat de hond aan wat eisen moet voldoen en dat zij en haar partner 12 uur per dag weg zijn.
Mijn antwoord; een pluchen hond, werd over de grens niet bepaald op prijs gesteld :80: en ik gooi het dan maar op verschil in cultuur (al neig ik richting egoïsme gezien de tegenargumenten)
Ik ben wel benieuwd wat voor antwoord jullie hier in zo'n geval gegeven zouden hebben?
Dus als de vraag op dit forum gesteld zou worden.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Re: Cultuurverschil of egoïsme?

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou hetzelfde antwoorden als jij.
Wat heb je een hond te bieden wanneer je 12 uur van huis bent?
Dat zijn vaak mensen die álles willen hebbuh, egoisme dus..
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Bij 5 dagen in de week 12 uur van huis vind ik dagopvang zelfs discutabel. Ik bedoel, wanneer ben je zelf dan nog bij de hond :19:
Bij 5 dagen van 8 uur zou ik nog deels dagopvang adviseren, of oppas, en dan 2 dagen ofzo wel alleen thuis als de hond eenmaal goed volwassen is.

Maar goed, volgens mij is het in Amerika bijvoorbeeld ook de normaalste zaak van de wereld om een pup/hond te hebben naast een fulltime baan.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ehm, ben ook 4 dgn bijna 12 uur van huis, kan alleen puppen wel meenemen naar t werk. Daarnaast staat al onze vrije tijd in t teken vd dieren.....het kan dus wel.

Zou alleen als een pup niet mee kan beginnen met een volwassen hond die of los alleen kan blijven of een kennel gewend is
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

@TS:Ik zou ook hetzelfde geantwoord hebben als jij. Je hond 12 uur per dag alleen laten zitten vind ik niet kunnen :neenee: Waar heb heb je dan in godsnaam een hond voor? Van de andere twaalf uur van de dag slaap je er nog eens 8, dus blijven er welgeteld 4 uur over.....en dan nog mag de hond dan blij zijn dat er wat met hem gedaan wordt, want je bent dan ook soms wel eens moe na zo'n lange werkdag. Dan zie ik de hond in zo'n geval alleen als mooie kamervulling. Dan kan je net zo goed een pluchen hond nemen inderdaad. :piew:

edit* toevoeging
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Moos
Zeer actief

crutz schreef:Ehm, ben ook 4 dgn bijna 12 uur van huis, kan alleen puppen wel meenemen naar t werk. Daarnaast staat al onze vrije tijd in t teken vd dieren.....het kan dus wel.

Zou alleen als een pup niet mee kan beginnen met een volwassen hond die of los alleen kan blijven of een kennel gewend is
Ik denk dat dat wel een cultuurverschil is, in de zin van "verschil in hoe je honden houdt" :wink:
Jij hebt kennelhonden/sporthonden. Dat is toch anders dan het Labje van de familie die 5 dagen lang 12 uur in zijn eentje in de keuken mag gaan liggen omdat ie anders sloopt. Denk ook niet dat er na het werk dan nog tot (na) middernacht getraind gaat worden met de Lab in kwestie, om maar wat te noemen. Daar is dat ook het type hond niet voor. Niet voor zoveel isolatie, en niet voor zoveel trainen/sporten.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik vraag me af wat zo'n hond toevoegt aan het leven van zulke drukke mensen, uiteindelijk hebben ze zo'n 4 uur per dag over om gezellie thuis te zijn wat moeten ze dan nog met een hond?
Of het egoisme is weet ik eigenlijk niet maar stom is het wel en het neigt voor mij naar mishandeling aangezien een hond een roedeldier is.
Pluche hondje is inderdaad de beste oplossing voor die mensen!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik zou me eerst afvragen of ze samen 12 uur per dag weg zijn?
Of ze 1 of meerdere honden willen, hoe ze het willen invullen als ze niet thuis zijn. (hebben ze een grote afgesloten tuin waar de hond vrij kan rondrennen, wat wordt er gedaan met de hond als ze thuis zijn? Etc.
Kwam gisteren toevallig ter sprake ook toen ik met de overbuurvrouw sprak, er zijn hier honden bij gezinnen die eigenlijk maar even de flat uit komen, daar op dat grasveldje naast de flat poepen en plassen en dan weer naar binnen gaan.
Daartegenover kunnen ze van mij zei ik, ook wel zeggen dat ik niet goed bezig ben omdat ik 8 uur per dag weg ben . Tsja zei ze toen, maar jij laat ze goed uit voor je weg gaat, als je thuis komt en in de avond ben je ook lang weg of bezig met ze.. dus tsja.. misschien wel soort van cultuurverschil in de zin van hoe je de tijd besteed met je dieren.. de 1 vind plassen poepen meerdere keren per dag een prima invulling.. een ander is weer wat langer weg maar is de tijd die hij vrij is veel met de honden bezig, en dan ook 1 op 1... weer een ander is in de ideale omstandigheid om de honden continue om zich heen te hebben en er lekker mee op pad te gaan.. :19:
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Wat heeft een hond op dinsdagmiddag aan wat hij op zondagmorgen gedaan heeft?
Niks, maar ik zie wel aan mijn eigen hond, dat als ik 's avonds of op een weekend hem echt intensief bezig heb gehouden c.q. getraind heb, dat ie dan een rustdag wel meer als prima vindt. Dat geeft hem meer voldoening als een hele week samen met de baas thuis, 3 rondjes in het park, en verder niks.

Dus ik vindt 12 uur wel heel erg veel, ik zou het zelf zeker niet doen, als je aan bepaalde omstandigheden voldoet kan het misschien wel lukken (in het geval van een volwassen hond, pup vindt ik niet kunnen. Maar ik denk iet dat dat hier het geval/de bedoeling is.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Het hangt er vanaf hoe ze wonen (of is dat discriminerend? :wink:). Als ze twee honden nemen, herplaatsers die al gewend zijn veel buiten te zijn en een heel mooi terrein hebben en daar een grote kennel op willen zetten. De honden daar overdag in plaatsen en 's avonds naar binnen, dan denk ik dat er zeker honden zijn die daar gelukkig zullen zijn! Niet alle honden en rassen zullen hiervoor geschikt zijn.
Is zoiets niet mogelijk, dan had ik hetzelfde als jouw geantwoord.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Martijn schreef:Ik vind het quality time principe bij kinderen al betrekkelijk achterlijk maar denken dat honden iets kunnen met het concept "tijd inhalen" vind ik wel heel erg dom. Honden hebben niets aan "als ik vrij ben doe ik veel met ze". Als je een beetje kijk op honden hebt doe je dan ook weinig en richt je ze op iets wat ze zelf kunnen doen. Vandaag dit en morgen dat is niet des honds.

Hoe het hier gaat is het een dagritme geworden... zelf heb ik het niet over tijd inhalen. Ze weten niet beter dan dat ze in de ochtend worden uitgelaten, kunnen rennen en dollen.. dat ze dat overdag ook mogen doen samen door het hele huis als ik er niet ben en dat ik eind van de middag weer kom en dan gaan we weer ruim een uur weg en doen van alles..
dan nog spelen in huis of in de tuin of we gaan trainen (ook daar wordt uitgelaten en gelopen) en dan tussendoor nog op visite of zo ergens heen lopen en voor we gaan slapen gaan we nog lopen, spelen plassen poepen etc.. het is hier een ritme.. als ik onverwachts eerder thuis kom liggen ze te pitten en ze kunnen nog net niet op hun klokje tikken van ... :denken: klopt niet hoor..
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marie-Josée schreef:Stel, iemand hier op het forum komt de vraag wat voor hond bij haar zou passen. Er wordt aangegeven dat de hond aan wat eisen moet voldoen en dat zij en haar partner 12 uur per dag weg zijn.
Mijn antwoord; een pluchen hond, werd over de grens niet bepaald op prijs gesteld :80: en ik gooi het dan maar op verschil in cultuur (al neig ik richting egoïsme gezien de tegenargumenten)
Ik ben wel benieuwd wat voor antwoord jullie hier in zo'n geval gegeven zouden hebben?
Dus als de vraag op dit forum gesteld zou worden.
Ik denk dat het een beetje een verschil in forumcultuur is.Dit forum is meestal erg recht voor zijn raap en iedereen die hier een poosje zit weet wat er achter zo'n antwoord steekt.
Kom je echter op een ander forum dan kan het weleens hard over komen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

falkje schreef:
Niks, maar ik zie wel aan mijn eigen hond, dat als ik 's avonds of op een weekend hem echt intensief bezig heb gehouden c.q. getraind heb, dat ie dan een rustdag wel meer als prima vindt. Dat geeft hem meer voldoening als een hele week samen met de baas thuis, 3 rondjes in het park, en verder niks.

Dus ik vindt 12 uur wel heel erg veel, ik zou het zelf zeker niet doen, als je aan bepaalde omstandigheden voldoet kan het misschien wel lukken (in het geval van een volwassen hond, pup vindt ik niet kunnen. Maar ik denk iet dat dat hier het geval/de bedoeling is.
Over dat vetgedrukte:
Dat vind ik altijd zo'n dooddoener. :ugh:
Ik ken legio mensen die én thuis zijn én vanalles ondernemen met hun hond.
Die gaan echt niet 3 maal daags een rondje wijk doen.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Dexter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dexter »

12 uur per dag weg en dus 12 uur per dag thuis.
Daarvan slaap je 8 uur, blijven er 4 uur over.
Daarvan ben je 2 uur bezig met boodschappen doen, eten koken en opeten (of uit eten gaan) blijven er 2 uur over.
Daarvan ben je anderhalf uur bezig met sporten, internet en email, blijft er een half uur per dag over voor de hond.
Waarom voor een half uur per dag een hond kopen? Ga dan maar enkele uren per week in een asiel werken, heb je een hoop honden om voor te zorgen en hoef je je verder nergens druk om te maken.
Maar ja, om de een of andere reden zie ik dat soort mensen dat niet zo gauw doen.....gek hè? :wink:
"Life is not the opposite of death. Death is the opposite of birth, life is eternal"
Fie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fie »

Wel, Marie-Josée, ik heb op het andere forum (laat ons het bij naam noemen, hondenvrienden.be :wink: ) gereageerd op jouw uitspraak, omdat ik ze totaal ongepast vond.

Hier dus ook een Belg, die ook fulltime werkt (mijn partner overigens ook), dus ja, onze honden zitten ook vrij veel alleen. Ik heb een drukke job, er zijn dagen dat ik ook 12u van huis weg ben, er zijn dagen dat ik sneller thuis ben. Het gaat hier over 2 bouviers, een Mechelaar en een Schotse terriër.

Overdag, als wij gaan werken zijn, zitten onze 4 honden elk apart in hun ren. De jongste bouvier en de Mechelaar hebben elk een ren met een geïsoleerd binnenhok, een overdekt binnengedeelte (6m²) en een buitengedeelte (14m²). De Mechelaar heeft daarnaast ook nog een eigen speelweide aan zijn ren van 2 are (200m²) waar hij de hele dag door vrij inkan. De oudste bouvier en de Schot hebben elk een ren van ongeveer 12m².

Als ik thuis kom van mijn werk, trek ik weer of geen weer, mijn "hondenkleren" aan. Dagelijks wordt er hier door de week 1-1,5u gewandeld (altijd losloopwandelingen), in de weekends loopt dat op tot 2-3 uur. Er wordt 2 tot 3x/week gejogd, 1x/week gefietst. Met de jongste bouvier train ik bovendien meermaals per week gehoorzaamheid, gezien we actief zijn op competitieniveau in het Belgisch gehoorzaamheidsprogramma, en train ik 2x/week op de club. Vrijwel elk weekend staat er een gehoorzaamheidswedstrijd of een canicrosswedstrijd op het programma. In de zomer wordt er ook nog meermaals per week gezwommen. En 's avonds, nadat al bovenstaande activiteiten zijn afgerond, liggen ze hierbinnen in de keuken elk op hun matje te snurken. Bovendien kunnen ze, zogauw wij thuis zijn, beschikken over de volledige tuin, zo'n 44 are, waarin ze naar hartelust balletjes kunnen apporteren.

Ik geloof dat er véél honden zijn, van mensen die niet fulltime werken, die nog niet aan de helft van dit programma komen :wink:

Het is allemaal een kwestie van planning. Mijn sociaal leven staat volledig in het teken van de honden. Mijn huishouden gebeurt tussen de soep en de patatten, zoals wij dat in België zeggen, en mijn strijk blijft al eens liggen. Maar of mijn honden ongelukkig zijn, omdat ze toch wel redelijk wat tijd alleen doorbrengen? Ik vermoed van niet :wink:

Om de bal dan terug te kaatsen: ik zou wel eens willen weten hoe jullie Nederlanders dat allemaal doen: weinig werken, veel tijd hebben voor de hond, en daarnaast toch nog rondkomen om te leven? De algemente kosten in België en Nederland lijken mij toch vergelijkbaar?
Moos
Zeer actief

Fie schreef:
Ik geloof dat er véél honden zijn, van mensen die niet fulltime werken, die nog niet aan de helft van dit programma komen :wink:
Maar de vraag is dan, is dat een tekortkoming? Ik denk dat veel honden liever iets meer tijd met de baas hebben om gewoon 'samen te niksen' dan een volgestouwd programma om maar zoveel mogelijk tijd te hebben samen als die spaarzame tijd er is. En ja, elke werkdag 12 uur alleen, dan vind ik het spaarzame tijd wat je dan nog overhoudt.
Om de bal dan terug te kaatsen: ik zou wel eens willen weten hoe jullie Nederlanders dat allemaal doen: weinig werken, veel tijd hebben voor de hond, en daarnaast toch nog rondkomen om te leven? De algemente kosten in België en Nederland lijken mij toch vergelijkbaar?
Ligt er misschien ook aan wat je wil? Als je een vrijstaand huis hebt met veel grond zal je daar allicht meer voor moeten werken dan voor een huurhuisje met plaatsje.
Ik vind er overigens dus ook nog een behoorlijk verschil in zitten of een hond/honden 2 of 3 dagen van 8 uur 'alleen' (meerdere honden zijn niet echt alleen natuurlijk) is, of 5 dagen van 12 uur.
Afbeelding
Fie
Vaste gebruiker

Mijn honden vinden er helemaal niks aan van "te niksen". Geen enkele hond volgens mij. Het is een invulling die jij er als mens aan wilt geven. Een hond heeft zeker affectie nodig, en dat krijgen ze hier ook, maar je gaat je hond niet gelukkiger maken door hem bij wijze van spreken mee in je bed te laten slapen, of mee in de zetel te nemen, hij ligt net zo goed in zijn mand. JIJ gaat je daar gelukkiger mee voelen, want je hebt hem graag dicht bij jou, maar dan kan je ook gaan zeggen dat dit dus eigenlijk een egoïstische daad is.

Hoe minder actie je onderneemt met je hond, hoe luier hij zal worden, omdat hij er letterlijk in gaat "berusten".

Iemand haalde hier al aan dat het voor een hond gewoon een ritme is dat hij aanhoudt. Wel, dat is het hier ook. De honden weten dat ze 's morgens even de ren uitgaan en hun plasje/kakje kunnen doen, dat ze er nadien weer ingaan met wat lekkers, en dat het 's avonds, als de auto de oprit op rijdt, feest is. Een hond beseft écht niet of hij nu 6 uur of 8 uur alleen gezeten heeft.

Waar ik het dan wel helemaal mee eens ben, is dat je geen hond moet nemen als je van zin bent van hem 12u lang in een bench op te sluiten. Dat vind ik persoonlijk pure dierenmishandeling. Zorg dan op zijn minst dat hij een buitenren heeft, of een kamer in je huis waarin hij zich veilig vrij kan bewegen.

Ivm de opmerking dat het maar is wat je wilt en wat je belangrijk vindt: wij hebben een heel bescheiden huisje. Toen we op zoek waren naar een huis, hebben we heel bewust gezocht naar een klein en betaalbaar huis, maar met een grote tuin eraan. Dat hebben we ook gevonden. Het is dus zeker geen gigantische villa. Menig appartement zal duurder zijn als ons huis met tuin. (hier in België althans, weet niet hoe de immoprijzen in Nederland net liggen, daar ga ik me dus niet over uitpreken).

Zoals jullie het allemaal beschrijven, is een hond houden alleen weggelegd voor een "elite", mensen die er eentje MOGEN hebben. Ik vind dat iedereen het "recht" heeft om een hond te hebben, maar je moet dan wel inderdaad denken aan het hele plaatje. Ben je daartoe bereid (dus met voldoende wandelingen), dan zie ik niet in waarom je geen hond zou mogen hebben als je fulltime werkt.
Fie
Vaste gebruiker

Martijn schreef:Wij komen prima rond en toch is er bijna altijd iemand thuis.
Mijn honden liggen nog liever een dag onder mijn bureau dan dat ze de hele Ardennen voor zichzelf hebben zonder mij.
En als je ze dan de Ardennen geeft MET jou? Dan zullen ze nog een pak gelukkiger zijn, dan door gewoon onder je bureau te liggen. :19:
Moos
Zeer actief

Fie schreef:Mijn honden vinden er helemaal niks aan van "te niksen". Geen enkele hond volgens mij. Het is een invulling die jij er als mens aan wilt geven. Een hond heeft zeker affectie nodig, en dat krijgen ze hier ook, maar je gaat je hond niet gelukkiger maken door hem bij wijze van spreken mee in je bed te laten slapen, of mee in de zetel te nemen, hij ligt net zo goed in zijn mand. JIJ gaat je daar gelukkiger mee voelen, want je hebt hem graag dicht bij jou, maar dan kan je ook gaan zeggen dat dit dus eigenlijk een egoïstische daad is.

Hoe minder actie je onderneemt met je hond, hoe luier hij zal worden, omdat hij er letterlijk in gaat "berusten".
Ik vind dit nou juist een fantastisch verkooppraatje om goed te praten dat honden 5 dagen 12 uur alleen zitten.
Mijn honden liggen graag tegen mij aan, dat heet contactliggen. Dat doen ze dus graag op de bank als ik zit te computeren bijvoorbeeld. Uiteraard nadat we een flink uur gelopen en geapporteerd hebben, want heel vreemd, het 1 sluit het ander niet uit :wink:
Zoals jullie het allemaal beschrijven, is een hond houden alleen weggelegd voor een "elite", mensen die er eentje MOGEN hebben. Ik vind dat iedereen het "recht" heeft om een hond te hebben, maar je moet dan wel inderdaad denken aan het hele plaatje. Ben je daartoe bereid (dus met voldoende wandelingen), dan zie ik niet in waarom je geen hond zou mogen hebben als je fulltime werkt.
Ik vind 5 dagen 12 uur belachelijk lang ja. Maar 2 of 3 dagen 8 uur alleen, en dan 2 of 3 dagen naar dagopvang/oppas vind ik helemaal niet zo gek. Je kan ook een fulltime baan hebben en 5 dagen 8 uur weg zijn i.p.v meteen 12.
Ik werk overigens ook gewoon hoor, en ze zijn hier dus ook weleens een hele dag (8 uur, ik werk in de buurt) 'alleen'. Geen 5 dagen in de week echter, en dus ook geen 12 (!) uur. Ik kom dan wel tussendoor thuis om ze uit te laten (dus je kan het ook 2 keer 4 uur alleen noemen, zoals mensen dat soms zo leuk doen), en daarna krijgen ze een gevulde Kong voor 'de bezigheidstherapie'.

Maar ik snap niet zo goed dat je geen verschil ziet tussen 5 dagen van 12 uur, of zoals ik bovestaande omschrijf. Ik vind dat in ieder geval wel nogal uitmaken.
Afbeelding
Dexter
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dexter »

Fie,

Wij hebben een onderneming waarbij we het zo hebben geregeld dat één van ons gedurende de dag zoveel als mogelijk thuis is, puur omdat het (zeker nu we nog maar één hond hebben) voor de hond fijn is om niet de hele dag in een ruimte alleen te moeten zijn.
Honden in het asiel zitten ook vaak een groot deel van de dag alleen in hun kooi en krijgen daar nochtans een goede verzorging, maar missen wel het sociale contact.

Ik heb dan ook diep respect voor jullie instelling t.o.v. jullie honden, maar heb je er al bij stilgestaan dat lang niet iedereen ervoor kiest om het zo te doen als jullie?
Niet iedereen is in staat om zijn/haar sociaal leven volledig in dienst van de hond (of honden) te stellen en daar zit hem nu net het verschil in opvatting.
Vanuit jouw persoonlijke situatie gezien is het voor mij niet meer dan logisch dat je zo reageert op de 'pluchen hond' opmerking.

Maar er zijn helaas heel veel mensen die er niet zo ver denken als jullie en die het na een half jaartje voor gezien houden en dan maar een advertentie plaatsen voor herplaatsing "vanwege het niet hebben van genoeg tijd voor de hond, waardoor het arme beestje aandacht tekort komt...."
Marktplaats staat er vol mee en ik ga er vanuit dat het op Kapaza niet veel anders zal zijn.

En juist voor dié categorie mensen is het soms beter dat de boodschap 'niet aan beginnen' zo duidelijk mogelijk overkomt in het belang van de hond die er zou komen.
"Life is not the opposite of death. Death is the opposite of birth, life is eternal"
Fie
Vaste gebruiker

Moos schreef:
Fie schreef:Mijn honden vinden er helemaal niks aan van "te niksen". Geen enkele hond volgens mij. Het is een invulling die jij er als mens aan wilt geven. Een hond heeft zeker affectie nodig, en dat krijgen ze hier ook, maar je gaat je hond niet gelukkiger maken door hem bij wijze van spreken mee in je bed te laten slapen, of mee in de zetel te nemen, hij ligt net zo goed in zijn mand. JIJ gaat je daar gelukkiger mee voelen, want je hebt hem graag dicht bij jou, maar dan kan je ook gaan zeggen dat dit dus eigenlijk een egoïstische daad is.

Ik vind dit nou juist een fantastisch verkooppraatje om goed te praten dat honden 5 dagen 12 uur alleen zitten.
Mijn honden liggen graag tegen mij aan, dat heet contactliggen. Dat doen ze dus graag op de bank als ik zit te computeren bijvoorbeeld. Uiteraard nadat we een flink uur gelopen en geapporteerd hebben, want heel vreemd, het 1 sluit het ander niet uit :wink:
Uiteraard sluit het ene het andere niet uit, maar het is echt zever in pakskes dat je hond dat nodig heeft om gelukkig te zijn. Affectie kan ook onder een andere vorm gegeven worden, dan louter en alleen door de hele dag bij jou te zijn. Het grote probleem is vaak dat veel mensen (ik veralgemeen niet, niet iedereen ... :wink: ) vinden dat "aanwezig zijn" voldoende is, want ja, dan is hun hond tenminste niet alleen. Terwijl een hond aan "aanwezig zijn" dus écht niks heeft, als er geen activiteiten naast staan. Vergeet ook niet dat de "forumpopulatie" mensen zijn die vaak gepassioneerd zijn door honden. Veel mensen die hier zitten zullen wellicht dagelijks voldoende met hun hond doen. Maar dat is niet representatief voor alle hondeneigenaars in Nederland, en ook in Nederland zullen er genoeg mensen zijn die NIET alle dagen de hele dag bij hun hond zijn.
Ik vind 5 dagen 12 uur belachelijk lang ja. Maar 2 of 3 dagen 8 uur alleen, en dan 2 of 3 dagen naar dagopvang/oppas vind ik helemaal niet zo gek. Je kan ook een fulltime baan hebben en 5 dagen 8 uur weg zijn i.p.v meteen 12.
Ik werk overigens ook gewoon hoor, en ze zijn hier dus ook weleens een hele dag (8 uur, ik werk in de buurt) 'alleen'. Geen 5 dagen in de week echter, en dus ook geen 12 (!) uur. Ik kom dan wel tussendoor thuis om ze uit te laten (dus je kan het ook 2 keer 4 uur alleen noemen, zoals mensen dat soms zo leuk doen), en daarna krijgen ze een gevulde Kong voor 'de bezigheidstherapie'.

Maar ik snap niet zo goed dat je geen verschil ziet tussen 5 dagen van 12 uur, of zoals ik bovestaande omschrijf. Ik vind dat in ieder geval wel nogal uitmaken.
[/quote]

Ik zie zeker wat je bedoelt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om over de middag over huis te komen.

Ik vind het zo jammer, dat jullie zo een beetje aan "hokjesdenken" doen: als je fulltime werkt en je hond zit dagelijks 8uur of meer alleen, dan kan het niet goed zijn. Tuurlijk kan het dan wel nog steeds goed zijn.

In België zijn mensen er veel nuchterder in: er moet brood op de plank komen. We houden zoveel mogelijk rekening met onze honden, maar je kan niet altijd alles hebben zoals je het wilt, en werken hoort nu eenmaal bij de dingen die moeten en die je niet altijd wilt :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat jij dit jezelf aanpraat zodat jij je minder schuldig voelt dat je zo veel van huis bent.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mijn antwoord op die vraag op een ander forum ( ik was zo beleefd het niet te vermelden :wink: ) was dan misschien wel cru maar ik sta er nog steeds achter.
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen die zo lang van huis zijn een hond nemen.Het recht om een hond te nemen heeft iedereen, maar we hebben toch hopelijk allemaal gezond verstand.Gewoon maar iets willen omdat je je niets wil ontzeggen valt voor mij simpelweg onder de noemer egoïsme al hebben ze daar over de grens misschien een ander woord voor.
Ik droom mijn levenlang al van een paard maar heb er de ruimte niet voor en ook het geld niet. Ik kan het natuurlijk in de achtertuin zetten, want ik heb toch het recht....?
Een hond is een levend wezen met behoefte aan contact.Doe je die recht met eenzame opsluiting alleen omdat jíj een hond wil?Ik vind het niet kunnen.
Ongetwijfels zijn er mensen genoeg die lange dagen maken en daar hun weg in hebben gevonden maar ik zou het nooit aan iemand die die keuze nog moet maken, adviseren. Want stel dat je hond niet tegen eenzaamheid bestand is? Of dat je 's avonds in de file komt? Ook nog sociale contacten wil onderhouden?
Fie, wat mij het meeste stoorde was de opmerking van; jij werkt zeker niet, bent zeker gepensioneerd etc. Dat deed niets ter zake, ik zou namelijk in de genoemde situatie mij de hond ontzegd hebben. Zo simpel kan het zijn als je iets met dieren ophebt.
Moos
Zeer actief

Fie schreef:
Uiteraard sluit het ene het andere niet uit, maar het is echt zever in pakskes dat je hond dat nodig heeft om gelukkig te zijn. Affectie kan ook onder een andere vorm gegeven worden, dan louter en alleen door de hele dag bij jou te zijn. Het grote probleem is vaak dat veel mensen (ik veralgemeen niet, niet iedereen ... :wink: ) vinden dat "aanwezig zijn" voldoende is, want ja, dan is hun hond tenminste niet alleen. Terwijl een hond aan "aanwezig zijn" dus écht niks heeft, als er geen activiteiten naast staan. Vergeet ook niet dat de "forumpopulatie" mensen zijn die vaak gepassioneerd zijn door honden. Veel mensen die hier zitten zullen wellicht dagelijks voldoende met hun hond doen. Maar dat is niet representatief voor alle hondeneigenaars in Nederland, en ook in Nederland zullen er genoeg mensen zijn die NIET alle dagen de hele dag bij hun hond zijn.
Maar net als dat mensen die de hele thuis zijn soms niks met hun hond doen, doen mensen die fulltime werken soms ook verdraaid weinig nog met de hond naast het werk. Want tja, druk, gezin, moe, eten koken, etc etc.
Ik denk zeker niet dat puur en alleen aanwezig zijn zaligmakend is. Maar ik vind wel voor een roedeldier 12 uur per dag, en dan nog de nacht, alleen, te veel. (ik heb mijn honden daarom ook op de slaapkamer, in hun mandjes naast het bed. vind het onzin om ze 's nachts alleen te laten als dat nergens voor nodig is).

Ik zie zeker wat je bedoelt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om over de middag over huis te komen
Nou wil ik niet heel lullig doen, maar ik heb daarnaar gezocht hoor. Het is niet allemaal aan komen waaien :wink: Maar ik snap best dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dan kan je dus ook een andere oplossing zoeken. Als ik eens een keertje echt niet tussendoor thuis kan komen komt mijn tante bijvoorbeeld de honden uitlaten, en de Kong geven. En er zijn ook mensen die hun hond naar een dagopvang brengen, of een uitlaatservice inschakelen.
Ik vind het zo jammer, dat jullie zo een beetje aan "hokjesdenken" doen: als je fulltime werkt en je hond zit dagelijks 8uur of meer alleen, dan kan het niet goed zijn. Tuurlijk kan het dan wel nog steeds goed zijn.
Nogmaals, ik vind 8 uur en 12 uur al geen vergelijking.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Fie schreef: In België zijn mensen er veel nuchterder in: er moet brood op de plank komen. We houden zoveel mogelijk rekening met onze honden, maar je kan niet altijd alles hebben zoals je het wilt, en werken hoort nu eenmaal bij de dingen die moeten en die je niet altijd wilt :mrgreen:
In Nederland zijn ze toch het nuchterst. Er moet brood op de plank komen en je kunt niet alles hebben wat je graag wilt. Werken hoort er nu eenmaal bij en een hond is een roedeldier die je niet hele dagen alleen moet laten. Een Nederlander maakt zijn keus en kiest in het belang van de hond door dit dier niet aan te schaffen.

Tja......... zelfde argumenten :19:
Fie
Vaste gebruiker

Dexter, wat Marie-Josée hier heeft weggelaten, was dat de vraag van die mensen was welk ras een goed idee was voor hen.

Er zijn nadien nog andere reacties op het topic gekomen, waarin mensen vroegen of ze zelf actief waren, wat ze zoal met hun hond willen doen, etc. etc.

Mochten die mensen dan zeggend at ze eigenlijk geen zin hebben om er veel mee te ondernemen, dan was er ook vanuit België ZEKER reactie op gekomen, dat een hond misschien geen goed idee is. Nu werd er gekeken naar welke hond binnen hun mogelijkheden valt.

Iemand die zelf niet bijster sportief is, raad je immers geen border collie aan, om zo maar iets te zeggen.

Het antwoord van Marie-Josée kwam er meteen na de openingsvraag, waarin de topicstarter eigenlijk nog niets verteld had over wat ze net zocht. UITERAARD schiet dat dan bij veel mensen in het verkeerde keelgat, en ja, er zijn daar véél boze Belgische reacties op gekomen. Er zijn immers veel mensen zoals wij, die fulltime werken, maar daarnaast ook erg veel tijd aan hun honden besteden. In België is het heel normaal, dat beide partners fulltime buitenshuis werken.

Wat trouwens een interessante vraag is (die hebben wij onlangs ook gehad op het forum), is eens peilen bij de mede-forummers hoe veel en hoe vaak ze nu werkelijk gaan wandelen. Als iedereen eerlijk is, ga je ogen trekken :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Fie schreef: Zoals jullie het allemaal beschrijven, is een hond houden alleen weggelegd voor een "elite", mensen die er eentje MOGEN hebben. Ik vind dat iedereen het "recht" heeft om een hond te hebben, maar je moet dan wel inderdaad denken aan het hele plaatje. Ben je daartoe bereid (dus met voldoende wandelingen), dan zie ik niet in waarom je geen hond zou mogen hebben als je fulltime werkt.
Je mag natuurlijk alles. Er zijn ook honden die dag en nacht aan een ketting vast zitten voor het huis. Dat mag ook. De vraag is alleen waarom mensen zo nodig alles moeten hebben in hun leven. En fulltime werken, en kinderen, en honden, een druk sociaal leven etc etc. Wat is er mis mee om te kiezen? Ik heb pas later honden genomen omdat ik eerder niet het geld had om dagopvang te betalen en omdat ik m'n werk niet zelf kon indelen. Ik werkte fulltime, maakte veel overuren op kantoor. Dat was op dat moment mijn keuze. Toen ik dat een tijd had gedaan, kon ik mijn werk flexibeler doen. Thuiswerken was mogelijk, ik hoefde niet meer tot 's avonds laat op kantoor te zitten etc. Toen kon er dus een hond komen.

Vijf dagen in de week twaalf uur van huis. Nou prima. Maar dan moet je niet een roedeldier vijf dagen in de week zoveel uur alleen neerzetten. Daar veranderen die avonden en weekenden niks aan. Hoeveel je ook met ze doet. Ja, je kunt altijd wijzen naar honden die het minder hebben. En die zijn er inderdaad ook meer dan genoeg. Maar is dat de standaard waar je je op richt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Fie schreef:Wat trouwens een interessante vraag is (die hebben wij onlangs ook gehad op het forum), is eens peilen bij de mede-forummers hoe veel en hoe vaak ze nu werkelijk gaan wandelen. Als iedereen eerlijk is, ga je ogen trekken :wink:
Ga je daar nou mee schermen? Is iemand die drie uur met z'n honden loopt beter dan iemand die dat 1 uur doet? Ik denk net als jij dat mensen veelal veel minder wandelen dan ze zeggen. Ik was vanmiddag in Reeuwijk en ben vier honden tegengekomen. Als de zon schijnt, zijn dat er een stuk of vijftig :wink: Maar ik loop ook niet elke dag uuuuuren met ze. Ik zorg dat ze fysiek goed in shape zijn en dat ze zich genoeg kunnen uitleven, daar hoef je geen drie uur per dag voor te wandelen. En als je dat wel doet, maak je daarmee niet goed dat je honden vijf dagen per week twaalf uur alleen zijn. Ben trouwens benieuwd wanneer je die drie uur dan maakt als het herfst/winter is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fie
Vaste gebruiker

Moos schreef:
Fie schreef:
Ik zie zeker wat je bedoelt, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om over de middag over huis te komen
Nou wil ik niet heel lullig doen, maar ik heb daarnaar gezocht hoor. Het is niet allemaal aan komen waaien :wink: Maar ik snap best dat dat niet voor iedereen haalbaar is, maar dan kan je dus ook een andere oplossing zoeken. Als ik eens een keertje echt niet tussendoor thuis kan komen komt mijn tante bijvoorbeeld de honden uitlaten, en de Kong geven. En er zijn ook mensen die hun hond naar een dagopvang brengen, of een uitlaatservice inschakelen.
Alles hangt ook af van de sector waarin je werkt. Wij wonen in Belgisch Limburg, in een godvergeten boerendorp met meer koeien dan inwoners. Bewust gedaan overigens, voor de honden, want ik vind dat je met 4 honden niet in een stad moet gaan wonen, er moet voldoende ruimte zijn om dagelijks goed los met ze te kunnen wandelen. Bovendien is het in deze "uithoeken" van België ook veel goedkoper om te wonen. Nogmaals, ik weet niet hoe het in Nederland zit met de immoprijzen, maar in België is het als jong koppel vrijwel onhaalbaar geworden om nog een bescheiden huisje of appartementje te vinden in de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen en delen van Oost-Vlaanderen, tenzij je echt naar de uithoeken van de provincies gaat. Keerzijde van de medaille is natuurlijk wel dat deze streken betaalbaarder zijn met een reden: de werkgelegenheid is hier niet zo groot, toch niet in mijn sector (farmaceutische industrie).

Een hondenuitlaatservice vertrouw ik niet. Buiten mijzelf en mijn partner gaat niemand met onze honden wandelen. Familie woont er hier niet in de buurt, en die werken overigens ook allemaal fulltime.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dexter schreef:12 uur per dag weg en dus 12 uur per dag thuis.
Daarvan slaap je 8 uur, blijven er 4 uur over.
Daarvan ben je 2 uur bezig met boodschappen doen, eten koken en opeten (of uit eten gaan) blijven er 2 uur over.
Daarvan ben je anderhalf uur bezig met sporten, internet en email, blijft er een half uur per dag over voor de hond.
Waarom voor een half uur per dag een hond kopen? Ga dan maar enkele uren per week in een asiel werken, heb je een hoop honden om voor te zorgen en hoef je je verder nergens druk om te maken.
Maar ja, om de een of andere reden zie ik dat soort mensen dat niet zo gauw doen.....gek hè? :wink:
Jij hebt wel een raar leven. Wie doet er iedere dag 2 uur boodschappen??? Dat is misschien jou indeling van deen dag, maar niet de mijne. Niet dat ik het er mee eens ben om je hond iedere dag 12 uur alleen te laten, maar hier wordt maar 1 keer in de week boodschappen gedaan en dat is minder dan een uur, internet is 'n keer over 2 fora vliegen, email is ook geen 10 min. hyves en al dat andere gedoe, chatten downloaden etc etc doe ik niet, tv is ook miniem, want er is geen jota op.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”