Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trucjes.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Trucjes.

Ongelezen bericht door Moos »

Als er al een topic, of meerdere, over is, excuses :mrgreen:

Ik zoek wat leuke trucjes die ik Vera aan kan leren, met graag erbij hoe je dat aanleert :wink: :wink:
De standaard dingen die ik belangrijk vind kent ze (zit, af, blijf, los, kom, volg). Nu dacht ik deze week elke dag even een paar minuutjes uit te trekken om haar 'poot' te leren. Dat was gisteren 5 minuten en net 5 minuten en ze kent het :19: :mrgreen:
Ze vindt het ontzettend leuk om zo bezig te zijn (en Saar ook, want die zit ernaast en vangt af en toe een koekje gewoon voor 'er zijn'--nee ze is niet verwend hoor :pffff: :mrgreen: ), en ik moet ook echt oppassen niet TE enthousiast te doen als ze het snapt want dan wordt ze zelf helemaal hyper de pieper blij haha.

Ik ben helemaal niet thuis in 'de trucjes', dus vandaar mijn vraag hier.
Om te beginnen niet al te moeilijke dingen, want de hond is niet van het opgeven, maar de baas vindt het niet leuk meer als het iets is wat heel erg lastig is aan te leren. Niet bij een trucje in ieder geval :oeps: :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Trucjes.

Ongelezen bericht door Irisz »

Moos schreef:Als er al een topic, of meerdere, over is, excuses :mrgreen:

Ik zoek wat leuke trucjes die ik Vera aan kan leren, met graag erbij hoe je dat aanleert :wink: :wink:
De standaard dingen die ik belangrijk vind kent ze (zit, af, blijf, los, kom, volg). Nu dacht ik deze week elke dag even een paar minuutjes uit te trekken om haar 'poot' te leren. Dat was gisteren 5 minuten en net 5 minuten en ze kent het :19: :mrgreen:
Ze vindt het ontzettend leuk om zo bezig te zijn (en Saar ook, want die zit ernaast en vangt af en toe een koekje gewoon voor 'er zijn'--nee ze is niet verwend hoor :pffff: :mrgreen: ), en ik moet ook echt oppassen niet TE enthousiast te doen als ze het snapt want dan wordt ze zelf helemaal hyper de pieper blij haha.

Ik ben helemaal niet thuis in 'de trucjes', dus vandaar mijn vraag hier.
Om te beginnen niet al te moeilijke dingen, want de hond is niet van het opgeven, maar de baas vindt het niet leuk meer als het iets is wat heel erg lastig is aan te leren. Niet bij een trucje in ieder geval :oeps: :wink:
Dingetjes zoals 'zit en 'af' zijn te leren door haar met iets lekkers in die houding te lokken en vervolgens het commando te geven als ze zich in de goede houding bevindt.
Wij hebben Luna 'poot' geleerd door haar poot te pakken, vervolgens 'poot' te zeggen, 'braaf' of 'goedzo' te zeggen en haar een brokje te geven.
Werkt prima.

Maare....is cursus niet iets voor jullie? :D Als jullie het erg leuk vinden om op deze manier bezig te zijn en nieuwe dingen te leren, is het misschien wel leuk om cursus met haar te gaan volgen. Daar leer je nog veel meer!
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Moos
Zeer actief

Irisz schreef:
Dingetjes zoals 'zit en 'af' zijn te leren door haar met iets lekkers in die houding te lokken en vervolgens het commando te geven als ze zich in de goede houding bevindt.
Wij hebben Luna 'poot' geleerd door haar poot te pakken, vervolgens 'poot' te zeggen, 'braaf' of 'goedzo' te zeggen en haar een brokje te geven.
Werkt prima.
Ja, die kent ze dus allemaal al. Je noemt nou precies mijn rijtje op van de dingen die ze al kan :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Maare....is cursus niet iets voor jullie? :D Als jullie het erg leuk vinden om op deze manier bezig te zijn en nieuwe dingen te leren, is het misschien wel leuk om cursus met haar te gaan volgen. Daar leer je nog veel meer!
Cursussen zijn voor mij niet te bereiken zonder auto :wink:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Moos schreef: Ja, die kent ze dus allemaal al. Je noemt nou precies mijn rijtje op van de dingen die ze al kan :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Oh haha oke; sorry! :mrgreen: Wat wij op cursus verder hebben geleerd is 'Plat' (ook wel bekend als 'dood'). 'Af is af' en 'zit is zit'. Dat betekent dat je je hond in de zit of af legt en vervolgens een paar passen loopt of bijvoorbeeld een rondje om haar heen en dan moet ze blijven liggen tot jij haar 'vrij' geeft. Idee? ;)
Moos schreef: Cursussen zijn voor mij niet te bereiken zonder auto :wink:
Oh okee, dan wordt dat inderdaad lastig.
Wel goed (en leuk) dat je er thuis wel mee bezig bent! :)
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Moos
Zeer actief

Irisz schreef:
Oh haha oke; sorry! :mrgreen: Wat wij op cursus verder hebben geleerd is 'Plat' (ook wel bekend als 'dood'). 'Af is af' en 'zit is zit'. Dat betekent dat je je hond in de zit of af legt en vervolgens een paar passen loopt of bijvoorbeeld een rondje om haar heen en dan moet ze blijven liggen tot jij haar 'vrij' geeft. Idee? ;)
Die plat kent ze ook inderdaad :wink: Af en blijf, zit en blijf, kan ze ook al terwijl ik 50 meter verderop loop en weer terug en dan pas vrij geef :mrgreen: :wink:

Oh okee, dan wordt dat inderdaad lastig.
Wel goed (en leuk) dat je er thuis wel mee bezig bent! :)
Het is echt jammer dat ik zonder auto niet op een cursus kan komen, want ze zou een goed gehoorzaamheid en behendigheid hondje zijn denk ik :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Merlijn kent:
zit
af
plat
naast (van voor aan komen lopen en links naast mijn voeten gaan zitten)
(aanleren eerst zonder woorden door met snoepje te lokken en zelf li-been
naar achteren zetten en daarna aansluiten waarbij je de hond meelokt en
daarna in zit)
aanvoet (vergelijkbaar, maar dan achterlangs lopend)
"highFive" (hij geeft daarbij tegen mij re-hand zijn li-poot (zo aangeleerd)
beginnen met uitegestoken hand als bij "poot" en dan die hand steeds hoger houden en schuin gaan houden totdat je 'm rechtop heb, pas DAN evt een andere verbale cue eraan koppelen.
'touch' waarbij hond met neus handpalm aanraakt
"band" waarbij hij door een oude fietsband springt (en dan kun je varieren doer 'm over je uitgestoken arm te laten zitten; hulp is nodig, die moet de hond eerst "lokken".
"zit en blijf" terwijl je zelf om de hond heenloopt
"terugplaats" heel verhaal om aan te leren, is eigenlijk gehoorzaamheidsoefening
"iin" (waarbij de hond in een aangeboden doos of krat gaat zitten; heel eenvoudig met clickeren aan te leren)
"hoog" met twee voorpootje tegen iets/iemand op, dus op cue
"op" ergens helemaal opspringen (bank bijv.)
in mijn armen springen
8-je rond mijn benen
tussen mijn benen en dan meelopen naar voor en naar achteren
op mijn rug springen als ik op handen en knieen sta

poeh... eh...succes!? ':-)

Er zijn trouwens leuke boekjes verkrijgbaar, google er 's op of kijk bij Bol.com?

Suzanne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Je kan haar leren dingetjes te brengen, de deur met neus open te duwen en weer dicht te maken met de poot ( of andersom). Je kan er de niet belastende doggudance oefeningen mee gaan doen. Er zijn veel doggydanceboekjes, maar ook zo wel wat op internet te vinden. Ik denk dat ze dat wel leuk vindt, maar pas op, veel van de oefeningen zijn nog te belastend voor haar gewrichten. Je kan haar wel leren heel strak te volgen, je hand met haar neus aan te raken, op commando een kusje geven, omrollen, achteruitlopen, een kringetje om je heen draaien, zomaar een kringetje laten draaien enz. enz.

Verder ga ik goed opletten want Buffy vindt het ook leuk van dat soort dingetjes te leren en het moet bij mij ook niet al te moeilijk i.v.m. de baas ;-)

Anne.
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:Je kan haar leren dingetjes te brengen.

Anne.
Dat lijkt me ontzettend leuk alleen ik weet niet hoe ik dat aan moet leren :denken: Weet jij dat misschien? :mrgreen:
Ze kent 'apport', alleen gaat zich dan helemaal gek zoeken naar of een dummy of een bal, en snapt absoluut niet dat ik het bedoel voor die slof die recht onder haar neus ligt. Zelfde met 'pak' dan denkt ze dat ze de bal moet pakken en gaat die lopen zoeken. Dat leek me dus niet de methode, en daar ben ik snel mee gestopt. Maar hoe moet het dan wel? :mrgreen:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Wat ook leuk is om te oefenen als je twee honden hebt: je laat ze allebei zitten of liggen. Dan mogen ze apart van elkaar voorkomen. Dus bijv eerst Saar (Vera moet blijven zitten/liggen) en daarna Vera. Het handigst is om dan met gebaren te oefenen.
Onze honden vinden dat erg spannend :mrgreen:

Benthor is een snelle leerling en die hebben we de namen van al zijn speeltjes geleerd. Dat doen we door de naam steeds te herhalen als hij het speeltje vast heeft. Hij weet het binnen de korste tijd. We kunnen hem nu opdracht geven om een bepaald speeltje te pakken. Zo heeft hij de volgende speeltjes: Bal, Touw, Blauwe, Orca, kong, botje, stok etc.

Het leuke is dat hij een keer een touw had die in een balvorm geknoopt was. Ik was nieuwsgierig of hij dat ding zag als een touw of een bal. Volgens Benthor is het dus een touw :mrgreen:
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Hier ook zo'n snel lerende hond. Jessy heeft bijna alles binnen 5 minuten door.
Ik noem een aantal dingen (een aantal dingen zou ik bij Vera nog niet doen tot ze volgroeid is, maar ik denk dat je dat zelf ook wel doorhebt :wink:):
- de vijf geven
- rollen
- schamen (kan met een stickertje op de neus, maar bij Jessy werkte blazen in haar gezicht heel goed, dan maakte ze de beweging namelijk al vanzelf)
- op haar kont rechtop zitten (volgens mij noemen ze dat ergens "eekhoorntje")
- op de kont rechtop zitten en schamen tegelijk
- circle (rondje draaien)
- boksen (heeft mijn zusje Jessy geleerd toen wij in mei op vakantie waren, zij doet d'r vuist naar voren, Jessy pootje erop, andere vuist, andere pootje erop)
- achtje (weven tussen je benen)
- plaatssturen. Denk dat Vera dat best leuk vind. Zit ook in het GG-programma. Gaat als volgt: Je loopt met Vera aangelijnd een vak in (of je doet het zonder vak), laat haar links naast je zitten, lijnt haar af, Vera af en riem tussen de voorpoten en erbij zeggen dat dat de plaats is. Jij stapt met je rechterbeen weg (Vera blijft dus liggen), loopt het vak uit en draait je na 5 meter (ligt er net aan hoe ver je bent) om en roept haar voor. Dan aan de voet, en terugsturen naar de riem. Ze moet bij de riem gaan liggen en je loopt weer naar haar terug. Op jouw commando mag ze weer gaan zitten.
Moet je natuurlijk wel aanleren, neem niet aan dat ze dat in één keer kan. Ik oefen met de clicker, leg de riem ergens neer en zodra de hond er naar kijkt click ik en koekje. Dit breid ik uit totdat ze uiteindelijk bij de riem gaan liggen. Kun je steeds verder van de riem af staan en op een gegeven moment de hele oefening doen. Vind ik zelf de leukste oefening van de les altijd, zitten heel veel dingen in verweven.
- Leren een voorwerp aan te tikken (ik doe vaak een jampotdekseltje) en dit voorwerp op moeilijke plaatsen neerleggen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Bedankt Cindy! Pik er even drie uit hoor :wink:
cindy1986 schreef: schamen (kan met een stickertje op de neus, maar bij Jessy werkte blazen in haar gezicht heel goed, dan maakte ze de beweging namelijk al vanzelf)
Die leek me ook zo gaaf om te leren, maar leek me zo moeilijk. Maar ze kunnen dus ook vrij snel doorhebben dat het de bedoeling is om die poot op de snuit te leggen?
op haar kont rechtop zitten (volgens mij noemen ze dat ergens "eekhoorntje")
Ja hahah dat wil ze nu ook soms doen bij 'poot'. Gaat ze in haar enthousiame alletwee de poten geven en dan zo plat op haar kont zitten. Dacht al om daar ook maar een apart commando aan te koppelen dan hihi :wink:
- plaatssturen. Denk dat Vera dat best leuk vind. Zit ook in het GG-programma. Gaat als volgt: Je loopt met Vera aangelijnd een vak in (of je doet het zonder vak), laat haar links naast je zitten, lijnt haar af, Vera af en riem tussen de voorpoten en erbij zeggen dat dat de plaats is. Jij stapt met je rechterbeen weg (Vera blijft dus liggen), loopt het vak uit en draait je na 5 meter (ligt er net aan hoe ver je bent) om en roept haar voor. Dan aan de voet, en terugsturen naar de riem. Ze moet bij de riem gaan liggen en je loopt weer naar haar terug. Op jouw commando mag ze weer gaan zitten.
Moet je natuurlijk wel aanleren, neem niet aan dat ze dat in één keer kan. Ik oefen met de clicker, leg de riem ergens neer en zodra de hond er naar kijkt click ik en koekje. Dit breid ik uit totdat ze uiteindelijk bij de riem gaan liggen. Kun je steeds verder van de riem af staan en op een gegeven moment de hele oefening doen. Vind ik zelf de leukste oefening van de les altijd, zitten heel veel dingen in verweven.
.
Is zeker ook een leuke, en ook nog praktisch ook als ze op commando even bij de riem kan blijven liggen :ok:
Afbeelding
chutney
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradors (kruising)

Ongelezen bericht door chutney »

Of wat dacht je van zoeken!? Onze hond vindt dat het leukste wat er is. :cheer:
In het begin langzaam opbouwen, gewoon in de huiskamer zet je Vera neer en blijf, je laat zien dat je een speeltje in je hand hebt (eventueel even laten ruiken), dan 'verstop' je het speeltje zodat ze het kan zien, teruglopen en commando 'zoek'. Als ze het niet helemaal begrijpt (kan ik me niet voorstellen, tis een retreiver, maar goed) even meelopen zodat ze wel succes heeft.
Bij ons gaat het nu alsvolgt:
Ik zet Lhasa in de bijkeuken neer, laat hem iets zien en ruiken (de meest vreemde voorwerpen hoor, van een kassa-bonnetje tot sleutels) dan verstop ik het goed, ik loop terug en zeg 'zoek', als ie het gevonden heeft pakt ie het heel voorzichtig op en komt het keurig terugbrengen en geeft het zittend af.
En dan nog een keertje!!!
:cheer:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

EstherK schreef:Wat ook leuk is om te oefenen als je twee honden hebt: je laat ze allebei zitten of liggen. Dan mogen ze apart van elkaar voorkomen. Dus bijv eerst Saar (Vera moet blijven zitten/liggen) en daarna Vera. Het handigst is om dan met gebaren te oefenen.
Onze honden vinden dat erg spannend :mrgreen:
Dat gaat Saar niet kunnen :wink: Je merkt ook heel duidelijk verschil in reactie als ik met de meiden samen even train. Als ik zeg "Saartje af" dan gaat alleen Saar af. Zeg ik "Vera af" dan gaan ze allebei af :mrgreen: Vera snapt als vanzelf het principe dat het bedoelt is voor de hond waarvan ik de naam zeg, Saar snapt daar geen snars van (ik doe toch altijd alles wat mijn roedelgenoot doet na? :19: ) en ik denk dat het voor Saar heel erg veel stress op zou leveren om dat te oefenen. Dat doe ik dus maar niet :wink:
Benthor is een snelle leerling en die hebben we de namen van al zijn speeltjes geleerd. Dat doen we door de naam steeds te herhalen als hij het speeltje vast heeft. Hij weet het binnen de korste tijd. We kunnen hem nu opdracht geven om een bepaald speeltje te pakken. Zo heeft hij de volgende speeltjes: Bal, Touw, Blauwe, Orca, kong, botje, stok etc.

Het leuke is dat hij een keer een touw had die in een balvorm geknoopt was. Ik was nieuwsgierig of hij dat ding zag als een touw of een bal. Volgens Benthor is het dus een touw :mrgreen:
Speeltjes benoemen is ook leuk :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

chutney schreef:Of wat dacht je van zoeken!? Onze hond vindt dat het leukste wat er is. :cheer:
In het begin langzaam opbouwen, gewoon in de huiskamer zet je Vera neer en blijf, je laat zien dat je een speeltje in je hand hebt (eventueel even laten ruiken), dan 'verstop' je het speeltje zodat ze het kan zien, teruglopen en commando 'zoek'. Als ze het niet helemaal begrijpt (kan ik me niet voorstellen, tis een retreiver, maar goed) even meelopen zodat ze wel succes heeft.
Bij ons gaat het nu alsvolgt:
Ik zet Lhasa in de bijkeuken neer, laat hem iets zien en ruiken (de meest vreemde voorwerpen hoor, van een kassa-bonnetje tot sleutels) dan verstop ik het goed, ik loop terug en zeg 'zoek', als ie het gevonden heeft pakt ie het heel voorzichtig op en komt het keurig terugbrengen en geeft het zittend af.
En dan nog een keertje!!!
:cheer:
Bedankt voor het meedenken!
Zoeken en speuren doen we al, zowel binnen als buiten :wink: En inderdaad, Vera had geen uitleg nodig :mrgreen:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Moos schreef:
cindy1986 schreef: schamen (kan met een stickertje op de neus, maar bij Jessy werkte blazen in haar gezicht heel goed, dan maakte ze de beweging namelijk al vanzelf)
Die leek me ook zo gaaf om te leren, maar leek me zo moeilijk. Maar ze kunnen dus ook vrij snel doorhebben dat het de bedoeling is om die poot op de snuit te leggen?
Ik heb het bij Kiera nog niet aangeleerd, maar dat is ook niet zo'n hele snelle leerling :wink: Moet ook zeggen dat ik het bij haar niet intensief getraind heb, is misschien leuk om binnenkort even te doen.
Als je Jessy in haar gezichtje blaast gaat ze zelf al met haar poot over de neus. Dus dat is in feite al het schamen.
Je kunt het ook met een plakbandje op de neus. Dan doen ze het vaak ook al, clicken en belonen, en hebben ze het op zich snel door (als ze niet eerst de hele tijd scheel gaan zitten kijken naar het plakbandje :roll: )

Moos schreef:
cindy1986 schreef: op haar kont rechtop zitten (volgens mij noemen ze dat ergens "eekhoorntje")
Ja hahah dat wil ze nu ook soms doen bij 'poot'. Gaat ze in haar enthousiame alletwee de poten geven en dan zo plat op haar kont zitten. Dacht al om daar ook maar een apart commando aan te koppelen dan hihi :wink:
Is echt leuk om te zien als ze dat op commando doet. Jessy gebruikt het schamen en "op" (zo noem ik het) vaak als schooitrucjes op de kc of tijdens het trainen. Altijd succes :mrgreen:

Moos schreef:
cindy1986 schreef: plaatssturen. Denk dat Vera dat best leuk vind. Zit ook in het GG-programma. Gaat als volgt: Je loopt met Vera aangelijnd een vak in (of je doet het zonder vak), laat haar links naast je zitten, lijnt haar af, Vera af en riem tussen de voorpoten en erbij zeggen dat dat de plaats is. Jij stapt met je rechterbeen weg (Vera blijft dus liggen), loopt het vak uit en draait je na 5 meter (ligt er net aan hoe ver je bent) om en roept haar voor. Dan aan de voet, en terugsturen naar de riem. Ze moet bij de riem gaan liggen en je loopt weer naar haar terug. Op jouw commando mag ze weer gaan zitten.
.
Is zeker ook een leuke, en ook nog praktisch ook als ze op commando even bij de riem kan blijven liggen :ok:
Alleen minder als je je hond tijdens de behendigheid naar elke riem rent die op de grond ligt en erbij gaat liggen :19: Ik heb Jessy tijdens het wachten meestal los (die blijft bij me), maar als iemand moet starten en zijn riem onze kant op gooit, dan spurt Jessy erheen en duikt erop :mrgreen:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Moos schreef:
starfleet schreef:Je kan haar leren dingetjes te brengen.
Anne.
Dat lijkt me ontzettend leuk alleen ik weet niet hoe ik dat aan moet leren :denken: Weet jij dat misschien? :mrgreen:
Ze kent 'apport', alleen gaat zich dan helemaal gek zoeken naar of een dummy of een bal, en snapt absoluut niet dat ik het bedoel voor die slof die recht onder haar neus ligt. Zelfde met 'pak' dan denkt ze dat ze de bal moet pakken en gaat die lopen zoeken. Dat leek me dus niet de methode, en daar ben ik snel mee gestopt. Maar hoe moet het dan wel? :mrgreen:
Ik heb Kaiou geleerd om schoenen en sloffen te halen, gewoon door er ene een klein stukje weg te gooien en te benoemen. Slof klein stukje weggooien = apport slof. Na een paar keer doen was alleen het woord ´slof´ al genoeg om de slof op te zoeken en te brengen. In het begin beloond voor het ophalen van 1 slof, nu weet Kaiou inmiddels dat ´slof´ of ´schoen´ twee keer halen betekent. Zo kun zou je alle dingen kunnen benoemen die Vera zou kunnen pakken en zoeken voor je.
Sleutels zoeken op een veld, ook zo leuk. Binnen aanleren zoals boven. Dan een sleutelhanger met oude sleutels laten vallen (ben begonnen met mijn eigen sleutelbos, maar dat vond ik toch wat eng, stel je voor dat Kaiou ze niet vond :mrgreen: ) en ineens roepen: oh waar zijn mijn sleutels? Zoek (of apport) sleutels. Beginnen op een stap afstand en dan uitbouwen. Kaiou vindt ze zonder verdere aanwijzing in een circel van 10 meter om mij heen en apporteert ze op verzoek. Hij zoekt ze op grotere afstand wanneer ik hem op mijn spoor aanzet en gaat er dan bij liggen wanneer hij ze vindt.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

cindy1986 schreef:
Is echt leuk om te zien als ze dat op commando doet. Jessy gebruikt het schamen en "op" (zo noem ik het) vaak als schooitrucjes op de kc of tijdens het trainen. Altijd succes :mrgreen:
Haha, het zijn smiechten :mrgreen:
Vera kent net 1 hele dag 'poot' en zat net al met haar liefste bekkie voor me een poot te geven uit zichzelf in de hoop op een koekie :smile:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Kaiou schreef:
Ik heb Kaiou geleerd om schoenen en sloffen te halen, gewoon door er ene een klein stukje weg te gooien en te benoemen. Slof klein stukje weggooien = apport slof. Na een paar keer doen was alleen het woord ´slof´ al genoeg om de slof op te zoeken en te brengen. In het begin beloond voor het ophalen van 1 slof, nu weet Kaiou inmiddels dat ´slof´ of ´schoen´ twee keer halen betekent. Zo kun zou je alle dingen kunnen benoemen die Vera zou kunnen pakken en zoeken voor je.
Sleutels zoeken op een veld, ook zo leuk. Binnen aanleren zoals boven. Dan een sleutelhanger met oude sleutels laten vallen (ben begonnen met mijn eigen sleutelbos, maar dat vond ik toch wat eng, stel je voor dat Kaiou ze niet vond :mrgreen: ) en ineens roepen: oh waar zijn mijn sleutels? Zoek (of apport) sleutels. Beginnen op een stap afstand en dan uitbouwen. Kaiou vindt ze zonder verdere aanwijzing in een circel van 10 meter om mij heen en apporteert ze op verzoek. Hij zoekt ze op grotere afstand wanneer ik hem op mijn spoor aanzet en gaat er dan bij liggen wanneer hij ze vindt.
Ja hahahaahah die huissleutels zou ik ook wat eng vinden ja :mrgreen:
Ga ik ook eens proberen dan, gewoon het ding weggooien en benoemen :ok:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey kan ja knikken, maar die heeft wel even geduld gekost. Nu doet ze hem vaak als 'zenuwtrekje' als ik aan het freestylen ben. Op cursus ging ze ook ja knikken, trainster zei dat Jamey wat gestressed leek. Nee hoor, die is gewoon ja aan het knikken :mrgreen:

Welke ik makkelijk aangeleerd kreeg was de Twist (rondje om de as)maar nu de Turn (rondje om de as andere kant op) krijg ik er niet in, dat snapt ze niet. Verder kan Jamey op commando een rondje om dingen heen lopen ("rond").
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Schamen is inderdaad een erg leuke.
Ik heb hem Macho ook geleerd.
Helaas een beetje een donker filmpje maar je ziet het idee.

http://www.youtube.com/watch?v=uSmNhbMa ... annel_page

Nee knikken is ook een leuke.
Ik heb er een filmpje van van Macho nog in de aanleerfase :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=FBFsTGZg ... re=channel

Verder heb ik geleerd:

buigen
blaffen
deur dicht
een aantal speeltjes op commando pakken
kus geven een een persoon
rondjes draaien beide kanten op
vooruit door me benen heen weaven
achteruit door me benen heen weaven
opzitten
door mijn armen heen springen
marcheren
rollen
janken
En er zijn vast dingen die ik vergeten ben :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Meer een spelletje dan een truc: zoek een mens. :mrgreen: Jack vindt dat helemaal geweldig, hij effe in de gang terwijl iemand zich verstopt, en dan zoeken. Je kan het ook in je eentje doen door Vera te laten blijven in de gang en te roepen als ze mag komen zoeken. Je kan ook Saar verstoppen, (en da's wel een handige om aan te leren "Zoek Saar" :mrgreen: )

Jack kan ook mooi zitten en dan met zijn voorpoten een beetje 'ramen wassen', maar vraag me niet hoe we dat hebben aangeleerd, dat was meer toeval. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:Meer een spelletje dan een truc: zoek een mens. :mrgreen: Jack vindt dat helemaal geweldig, hij effe in de gang terwijl iemand zich verstopt, en dan zoeken. Je kan het ook in je eentje doen door Vera te laten blijven in de gang en te roepen als ze mag komen zoeken. Je kan ook Saar verstoppen, (en da's wel een handige om aan te leren "Zoek Saar" :mrgreen: )

Jack kan ook mooi zitten en dan met zijn voorpoten een beetje 'ramen wassen', maar vraag me niet hoe we dat hebben aangeleerd, dat was meer toeval. :mrgreen:
Hahahhahah, Saar verstoppen! Arm Saartje "ik doe je nu even in het keukenkastje Saar, en stil blijven he!" :jank: :smile:

Wat me wel wat leek was Saar zo'n tuig met handvat omdoen en dan Vera leren "apport Saar!" :smile2: :mrgreen:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Moos schreef: Wat me wel wat leek was Saar zo'n tuig met handvat omdoen en dan Vera leren "apport Saar!" :smile2: :mrgreen:
:smile:
balls & bones
Actief

Ongelezen bericht door balls & bones »

leer naast poot ook Touch (met de neus iets aanraken)
met die twee dingen en apport en vast moet ze volgens mij een groot deel van je huishouden kunnen runnen:

lichten aan en uit, tv aan en uit, deuren open en dicht. pantoffels halen, was in de machine of eruit.

ook zag ik ooit eens een flimpje van een stofzuigende hond ...ohh hemelse visioenen kreeg ik van roy die vol overgave zijn eigen rommel op zou ruimen :smile: helaas gaat hij snel weg als ik de stofzuiger pak, als hij er al in de buurt komt is het om m af te snauwen ..
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Poot uitbouwen naar high five, low five etc.
Dingen apporteren kun je ook doen door bijvoorbeeld een flostouw aan te maken (even aannemende dat ze die wel apporteert)
Deuren of kastjes open laten maken door het speeltje eraan vast te maken (als je dat wenselijk vindt uiteraard)
Quasi hulphond van maken :wink:

Die van Saar apporteren zag ik gelijk voor me, zag er niet verkeerd uit :smile:
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik heb Devlin geleerd dat ik haar doodschiet.
Dan maak ik van mijn vingers een schietgeweertje maak er een "pang"-geluid bij en vervolgens gaat ze op haar rug liggen met haar pootje omhoog.
Leuke is dat ze dat voor bijna iedereen wel wil uitvoeren.
Enig dus om kindjes of volwassenen die toch wat bangig zijn voor zo'n "grote" zwarte hond eroverheen te helpen. :ok:

Verder heb ik de meiden de standaard dingen geleerd.
Twist: rondje linksom draaien.
Turn: rondje rechtsom draaien.
Buig: zegt het zelf al.
Terug: achteruit lopen.
Weaven: tussen mijn benen door. Dat kan als ik stil sta, dat kan als ik loop, maar dus ook als ik achteruit loop.

Dan heb ik ze nog geleerd om voor te zitten
en afhankelijk van welke knie ik omhoog doe daar hun poot op te leggen.
Dus bij mijn rechterknie, leggen ze hun linkerpoot op mijn knie.
En andersom dus.
Devlin kan het ook als ze naast me zit :wink:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Ik wou net een nieuw topic openen met een vraag over een truukje, dus ik stel hem hier maar even.

Over 'aan de voet'. Hij snapt het al ongeveer, loopt mooi langs mijn rechterbeen achterdoor en gaat dan aan de linkerkant zitten, ergens... Ergens dus, niet mooi langs mijn been. Hoe kan ik hem aanleren dat hij echt langs, of zelfs tegen, mijn been komt zitten?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

miemot schreef:Ik wou net een nieuw topic openen met een vraag over een truukje, dus ik stel hem hier maar even.

Over 'aan de voet'. Hij snapt het al ongeveer, loopt mooi langs mijn rechterbeen achterdoor en gaat dan aan de linkerkant zitten, ergens... Ergens dus, niet mooi langs mijn been. Hoe kan ik hem aanleren dat hij echt langs, of zelfs tegen, mijn been komt zitten?
Door met je linkerkant zo dicht op een hek of muurtje te gaan staan dat hij niet anders kan dan dicht bij zitten? :wink:
Als je hem met iets lekkers omleidt achter je been langs dan kan je hem daarmee ook precies op zijn plek manouvreren.
Maar even een hulpje van een hekje of muurtje is best handig :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

ranetje schreef:
miemot schreef:Ik wou net een nieuw topic openen met een vraag over een truukje, dus ik stel hem hier maar even.

Door met je linkerkant zo dicht op een hek of muurtje te gaan staan dat hij niet anders kan dan dicht bij zitten? :wink:
Als je hem met iets lekkers omleidt achter je been langs dan kan je hem daarmee ook precies op zijn plek manouvreren.
Maar even een hulpje van een hekje of muurtje is best handig :ok:
:idea: Aha!
Merci!
tobyke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boxer
Australian cattledog
Groenendaeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tobyke »

Ik heb mijn hondje ook wat blije trucjes aangeleerd. Voor het schamen is ie echt te lomp hoor, duurt nog even voor ie het kalmpjes aan doet. Maar ik heb het met een klein plakkertje op zijn snoet aangeleerd.

http://nl.youtube.com/watch?v=lgs6b58Ru8M
http://nl.youtube.com/watch?v=X8KiVA0gbvQ
http://nl.youtube.com/watch?v=xSJL3HitLUc
Groetjes van Karin
http://boxerfun.nl

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”