Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tibbie's gezondheid..

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Tibbie's gezondheid..

Ongelezen bericht door Anne »

De laatste tijd heeft Tibbie wat 'vage' klachten. We hebben een tijdje getwijfeld of we wel naar de DA moesten gaan, omdat alles een beetje onduidelijk is.
Ze is 6 weken geleden overgeschakeld naar ander voer. Niet veel later kreeg ze erge jeuk. Bij de DA bleek dat de anaalklieren verstopt waren. Hierdoor kon ze jeuk krijgen. Ze kreeg daar medicijnen voor. Tibbie had ook héél veel honger. maar dit kon van de medicijnen komen.
Tijdje later, toen de medicijnkuur was afgelopen kreeg ze weer jeuk. Van de DA mochten we die medicijnen nog een tijdje geven.
Nu krijgt ze die medicijnen al een tijdje niet meer en ze heeft nog steeds jeuk. Ook heeft ze nog steeds reuze-honger. Haar conditie is ook niet helemaal OK. Als ik een speeltje gooi, en ze brengt 't terug, is ze al uitgeput (hijgen), maar een wandeling van een uur lukt dan weer wél...

Kortom: ze heeft last van veel honger, jeuk, slechte conditie.

Dinsdag naar de DA. Hij heeft naar hart/longen geluisterd. Hart was wel OK, longen wist hij niet zeker (Tibbie was een beetje hysterisch, dus was moeilijk te testen). De DA heeft ook temperatuur gemeten. Deze was vrij hoog vond hij, ondanks de stress...

Vrijdag moest Tibbie weer naar de DA, om bloed te prikken.
De dierenarts heeft van alles onderzocht. Nier, lever, suiker, eiwit, bloedcellen enz. Alles was in orde. Ook heeft hij nog een foto gemaakt als bevestiging (van de romp). Geen tumoren geen stuwing.

We vroegen nog naar het hart. Daar verwacht hij geen problemen van. (kon hij zien op foto en had er naar geluisterd).
Ook even gevraagd naar de pancreas en hypofyse. Hormonen dus. Pancreas had je moeten zien in de suikers. En voor het schildklierhormoon stuurt hij bloed op naar Utrecht. Daar krijgen we in loop van volgende week de uitslag van.

Als daar niets uitkomt dan blijft de ziekte van Cushing over. Daarvoor moet je urine opvangen (zonder dat de hond stress heeft). De DA zegt dat we eerst 3 weken moeten wachten omdat Tibbie 3 weken geleden medicijnen heeft gehad die de uitslag zouden kunnen beïnvloeden. Als ze die ziekte heeft is het minder prettig maar er zijn tegenwoordig toch medicijnen voor.

Bij een laag schildklierhormoon kan de hond dikker worden maar krijgt daarvan geen honger. Toch wil hij het niet uitsluiten.

Toen Tibbie net terug was heb ik een foto gemaakt.. Ze hebben toen namelijk ook een stuk van d'r vacht af moeten scheren voor t bloedprikken! Erg jammer, maar omdat ze zo klein is valt het "zo" niet snel op.. wel als ze omhoog kijkt natuurlijk..

Afbeelding

Ze was vrijdag middag flink aan het stressen. Staart naar beneden, en bescherming zoeken. Zaterdag was het iets minder, maar ze had nog wel wat stress..
Nu ligt ze rustig.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

en geef je nu nog steeds datzelfde voer?
Afbeelding
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Beterschap, ik hoop dat snel duidelijk wordt wat de oorzaak is. Dan kun je er ook iets aan doen!

Succes!
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:en geef je nu nog steeds datzelfde voer?
Ja. We hebben verschillende soorten brokken geprobeerd, maar ze bleef die maagklachten houden (ziek zijn, overgeven enz.)
Nu krijgt ze Energique en heeft ze dit niet meer.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Anne schreef:
Ja. We hebben verschillende soorten brokken geprobeerd, maar ze bleef die maagklachten houden (ziek zijn, overgeven enz.)
en een andere kvv? want het kan goed dat ze hier de jeuk van krijgt. in energique zit wel graan, ik zou een graanvrije kvv proberen.
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:en een andere kvv? want het kan goed dat ze hier de jeuk van krijgt. in energique zit wel graan, ik zou een graanvrije kvv proberen.
We kunnen er eens naar kijken, maar het verklaart nog niet de andere klachten..
Volgens de DA kon het bijv. niet zijn dat Tibbie zó'n honger kreeg, van de overschakeling van het voer.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Volgens mij kunnen ze hongerig blijven op kvv's. Frenk is ook hongerig als ik hem alleen kvv geef. Ik heb daar toevallig een paar dagen geleden een vraag over gesteld.

Kan de jeuk etc niet te maken hebben met de overschakeling an sich van brok naar vers?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Anne schreef:
Hutsje schreef:en een andere kvv? want het kan goed dat ze hier de jeuk van krijgt. in energique zit wel graan, ik zou een graanvrije kvv proberen.
We kunnen er eens naar kijken, maar het verklaart nog niet de andere klachten..
Volgens de DA kon het bijv. niet zijn dat Tibbie zó'n honger kreeg, van de overschakeling van het voer.
je kutn het natuurlijk proberen, het lijkt mij dat het vreselijk is dat ze zoveel jeuk heeft. hoeveel brok kreeg ze en hoeveel kvv? en valt ze ook af?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

alle klachten bij elkaar komt het op mij wel over als een schildklier verhaal, buiten adem van korte sprintjes maar, wel door kunnen dieselen
jeuk klopt ook in dat verhaal, honger hebben kan er wel bij horen, het stressige ook :19: enz enz.
ik hoop dat je snel uitsluitsel krijgt :wink:
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ze had al wat meer jeuk voordat we overschakelden van voer. We dachten toen van de anaalklieren.

Normaal was ze best kieskeurig met haar eten. Maar nu kon je niks meer met haar doen. Ze was zó op eten gericht.. Als ze alleen als een blaadje zag dook ze er op af, om te kijken of het eetbaar was..

Op dit moment ligt Tibbie de hele dag maar op 1 plek opgerold, en doet verder nauwelijks iets (maakt een zieke indruk).. Ze krabt de laatste dagen dus ook wat minder (komt nauwelijks van dr plaats af).

Ze valt zeker níét af.. Ze wordt steeds maar dikker (hangbuik..?).. Terwijl ze zeker niet meer te eten krijgt..
Ik weet niet precies hoeveel brokken ze kreeg.. Ze weegt normaal 10-11 kg. Ze krijgt 2 schijven energique per dag. (1 schijf is voor 5kg gewicht).
Laatst gewijzigd door Anne op 21 okt 2008 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Hoeveel en hoe lang heeft ze die medicijnen (prednison neem ik aan) gehad in haar leven? Als je de kans op ziekte van Cushing wilt vergroten dan is prednison het aangewezen middel namelijk.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet precies was ze de laatste keer heeft gekregen..
Ze heeft dus 2x een kuur gehad van 10 dagen. Dit was voor de anaalklieren & de jeuk.
Ze kon hiervan veel dorst en honger krijgen. Vroeger heeft ze die pillen ook eens gehad, voor haar anaalklieren. Daarna had ze nergens last van..
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

We gaan vanavond naar de DA. Tibbie wil namelijk telkens krabben aan het gedeelte wat weggeschoren is. Dit ligt nu dus open.. Verder is het wachten op de uitslag van de schildklier..
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Jasses wat vervelend :(:
Beterschap voor Tibbie en succes vanavond :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Waarschijnlijk was het al een beetje open door het scheren, dat is Tibbie gaan irriteren en ze is daarom gaan krabben. Hebben nu wat gekregen zodat we het iedere dag kunnen schoonmaken...

Trouwens, bedankt allemaal voor jullie reacties!
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Met Tibbie gaat het íéts beter... Nog lang niet zoals het hoort, maar als ik haar mee naar buiten neem (uit zichzelf gaat ze niet snel) dan loopt ze ook wel een beetje door, ipv telkens terug te willen..

Schildklierwaardes waren goed. We moeten nu alleen kijken wanneer we op Cushing laten testen, omdat er kans is dat de waardes beïnvloed worden door de medicijnen die ze een tijdje geleden gehad heeft..
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat vervelend dat je geen duidelijke oorzaak weet :(: , is er wel iets bekend over de termijn wanneer er getest kan worden?
Is dat dagen of weken?
Beterschap voor Tibbie nog steeds :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nou hopelijk komen jullie er snel achter wat er dan wel scheelt... Beterschap!
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Wat vervelend dat je geen duidelijke oorzaak weet :(: , is er wel iets bekend over de termijn wanneer er getest kan worden?
Is dat dagen of weken?
Beterschap voor Tibbie nog steeds :ok:
Eigenlijk zouden we nog 2 weken moeten wachten.. We kunnen t ook a.s. woensdag testen, maar als de uitslag (wel/geen Cushing) twijfelachtig is, moet het toch nog eens een week later ivm de medicijnen die ze gehad heeft en die de uitslag kunnen beïnvloeden.
Alleen als ze een extreem hoge waarde heeft, kun je van de ziekte spreken.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Update.. Uitslag van Cushing test..

Tibbie heeft geen Cushing. :ok: De DA belde deze avond en vertelde dit. Hij zei na al deze onderzoeken dat het misschien tóch aan het voer lag (terwijl hij volgens mij enkele weken geleden zei dat dit niet kon).
Hij stelde voor om Tibbie dieetvoer te geven. Maar omdat ze nu eindelijk geen maagklachten meer heeft en we dit voer willen blijven geven, stelde hij voor om dan wat te minderen en er wat sperziebonen bij te doen. Maar dit hebben we dus al eens geprobeerd.. :?
Ik heb haar daarna gewogen, en ze heeft nu weer een goed gewicht (10,3 kg) maar heeft nog een beetje een 'hangbuik'. Vermageren hoeft dus eigenlijk niet, alleen die hangbuik..?

Mijn moeder snapte er tijdens het telefoongesprek niet veel meer van, door tegenstrijdige uitspraken (en waarom bloedonderzoek als het tóch aan 't voer kan liggen?) , dus we moeten nog even kijken wat we gaan doen.

Tibbie voelt zich ondertussen wel stukken beter. Speelt weer wat, rent weer wat. :D Ze hijgt nog wel snel (dit zou dan volgens de DA komen door haar overgewicht, wat ze volgens mij dus niet meer heeft...?) en haar huid is niet zoals het hoort. 't lijkt alsof wonden niet goed genezen en dat ze wat haaruitval heeft.. En de honger natuurlijk.
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Abischa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Abischa »

Energique nr.4 is graan vrij maar er zit wel rijst in.
Het schijn ook te kunnen zijn dat als je voor het eerst kvv geeft de klachten erger worden eer het hersteld.
(b.v jeuk en haar uitval etc.)

Hutsje schreef:
Anne schreef:
en een andere kvv? want het kan goed dat ze hier de jeuk van krijgt. in energique zit wel graan, ik zou een graanvrije kvv proberen.
"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis: non timebo mala, quoniam tu mecum es"
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”