Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar je mee omgaat.......

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Waar je mee omgaat.......

Ongelezen bericht door Moos »

Word je mee besmet?

Vera is vanaf 7.5 week opgegroeid met Saar, en ik vraag me weleens af of ze denkt dat ze zelf ook zo'n klein hondje is? :denken:

Zo voelt ze zich niet in het bijzonder aangetrokken tot andere Goldens. Sterker nog, betreft het een behoorlijk grote Golden reu dan gaat ze zitten kijken van "wow, jij bent best groot man".
De enige honden waar ze uit zichzelf op af wil stieren zijn kleine hondjes. Ze vindt ook altijd dat die met haar moeten spelen, en lijkt niet helemaal te snappen dat veel kleine hondjes dat nou niet direct als strak plan zien :mrgreen: Ze plet ze dan niet ofzo hoor, helemaal niet, maar hangt er kwispelkontend omheen zo van "toe dannnnnn :cheer: ".
Met grote honden vindt ze het wel altijd heel leuk om te rennen (en heeeel soms komen we er eentje tegen waar ze ook mee wil worstelen, maar ik kan me eigenlijk alleen Gollum herinneren waar ze dat echt mee deed), maar ze laat zich dan ook heel erg snel ombeuken alsof ze van suiker is, en na een minuutje of wat heeft ze dat vaak ook wel weer gezien. Honden maatje DH-reu en groter vindt ze ronduit spannend, en zoals ze zich dan gedraagt zou je minstens denken dat er een olifant tegenover haar staat :mrgreen: Dat trekt overigens ook snel bij hoor. Als de andere (grotere) hond een vrolijke frans is wil ze wel spelen, maarrrr je ziet dat ze het dan toch wel spannend blijft vinden.

Zou dat komen doordat ze met Saar is opgegroeid? Of zou dat meer gewoon haar aard zijn?

En voor de mensen met twee verschillende rassen, merken jullie iets van 'waar je mee omgaat word je mee besmet' onderling?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik kan me goed voorstellen dat honden dingen van elkaar overnemen, maar hoeveel dat is zegt wellicht juist iets over het karakter van die hond. Had je een stevige Duitse Herder reu ernaast gezet, dan had die wellicht veel minder overgenomen dan Vera. Denk ik :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Re: Waar je mee omgaat.......

Nanna schreef:
Moos schreef:
En voor de mensen met twee verschillende rassen, merken jullie iets van 'waar je mee omgaat word je mee besmet' onderling?
Nee ;-)
De windhonden zijn niet te vergelijken met de teckels of met Bakkie.
Gaat de bel; blaft de sectie Puli & Teckel. De windhonden houden hun kop dicht.
Bak komt in het bos regelmatig kijken waar ik loop, véél regelmatiger dan Topsi die veel meer vrijheid neemt.
De teckels graven graag. Topsi doet weleens een halfslachtige poging maar het heeft haar hart niet.
Dus ik kan niet zeggen dat ze van alles van elkaar overgenomen hebben.
Maar ik kèn het verschijnsel wel ;-) Een kennis die Duitse staande draadharen heeft heeft (als pup) een deerhound erbij genomen die zich nu hetzelfde gedraagt als een draadhaar.
Nou, hier zwemt en apporteert Vera ook als enige. Is Saar degene die zo ongeveer aan mijn voeten volgt tijdens wandelen, en Vera raust binnen een straal van 20 meter ofzo als een wervelwind rond.
Vera is ontzettend Golden :mrgreen: :wink: :ok: , maar je zou toch zweren dat ze denkt dat ze de enige Golden is van 5 kilo :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik kan me goed voorstellen dat honden dingen van elkaar overnemen, maar hoeveel dat is zegt wellicht juist iets over het karakter van die hond. Had je een stevige Duitse Herder reu ernaast gezet, dan had die wellicht veel minder overgenomen dan Vera. Denk ik :wink:
Het is niet eens zozeer het overnemen, ik heb dat wellicht wat fout geformuleerd. Vera is heel heel erg Golden in haar gedrag. Alles wat je van een Golden verwacht is Vera zo ongeveer :wink:
Alleen soms heb ik het idee dat ze haar uiterlijk spiegelt aan Saar zeg maar :mrgreen: Dat ze net zo groot is als een Saartje. Dat ze een Golden is die bij de kleine hondjes hoort, zoiets :mrgreen:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn bull terrier rende altijd keihard weg op een zandpad om vervolgens een scherpe bocht te maken en weer terug naar mij te rennen. De zgn bullie run dus staart laag oren plat en racen maar. Tyra doet dat ook nog steeds en ik durf te wedden dat ze dat van hem heeft. Verder vind ze staffords meestal ook leuker (is ze ook mee opgegroeit). Maar ik moet toegeven dat ze daar ook het meeste contact mee heeft.
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door enjo »

Balou denkt dat ze een jachthond is, omdat er naast 3 slaapt en de setters denken dat ze schoothondje zijn omdat hun 'zusje' dat ook doet.
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nen daar merk ik hier niets van,alhoewel Micron denkt soms weleens dat hij een minifila is volgens mij :mrgreen:
Zelfs het verschil tussen orson en Rio was zo groot dat het twee totaal verschillende rassen hadden kunnen zijn.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:Alleen soms heb ik het idee dat ze haar uiterlijk spiegelt aan Saar zeg maar :mrgreen: Dat ze net zo groot is als een Saartje. Dat ze een Golden is die bij de kleine hondjes hoort, zoiets :mrgreen:
O zo, maar zou dat ook niet nog wat puppy-achtig gedrag zijn?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Gelukkig spiegelt Cheeky zich niet aan Maddox.
Maddy is nogal onzeker/eigenaardig in zijn gedragingen. Cheeky is lekker ongecompliceerd en vrij.
Wat ik wel merk is dat ze ook, net als Vera, gekker is op kleinere hondjes en dan bij voorkeur witte. Misschien omdat ze opgegroeid is met Maddox en als kleine pup de JR van de oude buurvrouw hier 2 weken is geweest op vakantie. Of misschien omdat Djucko en Toby van Lonneke zo geweldig zijn? :wink:
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Alleen soms heb ik het idee dat ze haar uiterlijk spiegelt aan Saar zeg maar :mrgreen: Dat ze net zo groot is als een Saartje. Dat ze een Golden is die bij de kleine hondjes hoort, zoiets :mrgreen:
O zo, maar zou dat ook niet nog wat puppy-achtig gedrag zijn?
Ja, dat zou natuurlijk ook best kunnen :wink: Of gewoon zoals Vera over het algemeen is. Dat ze zonder Saar exact zo dol op kleine hondjes geweest zou zijn, en tikkeltje afwachtend met grotere honden (in die zin ook dat ze zich zo snel omver laat beuken. Van de week speelde ze met een Aussie--ook toevallig :mrgreen: :wink: -- van 6 maanden, en als er eentje om werd gebeukt was het Vera. Dat het haast lijkt alsof ze zoveel kracht niet gewend is omdat ze veel met Saar speelt ofzo).
Dat vraag ik me dus af inderdaad :mrgreen: :wink:

Overigens is wat ik van Vera afwachtend noem totaaaaal niet te vergelijken met wat ik van Saar afwachtend zou noemen hoor. Nou ja, jij hebt d'r ook gezien, het is zeker geen onzeker typje a la Saar :wink:
Maar het is soms opvallend in hoeverre ze naar kleine hondjes lijkt te trekken, en in hoeverre ze soms zelf lijkt te denken dat ze ook maar mini is. :mrgreen:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat meerdere puppies grotere honden toch wat intimiderend vinden :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik kan me wel voorstellen dat het zo werkt. Tenminste, een hond heeft niet echt een zelfbesef, spiegelt zich wellicht wel aan de honden die hij dag en nacht om zich heen ziet.
Zo is Silka gek op goldens/blonde honden, als ze er eentje ziet lopen wil ze er op af. Bill helemaal niet (weet hij veel dat hij zelf een grote blonde hond is :mrgreen: ).
En Bill zelf trok ooit zo'n beetje dagelijks met een Berner op (woonde aan de singel waar ik destijds woonde) en nog steeds wil hij op elke Berner af. Dus op basis van uiterlijk kan ik me dat 'waarmee je omgaat word je besmet' wel voorstellen. :wink:
Afbeelding
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

hier merk ik het echt niet :19: buddy speelt met andere goldens ,
met kleine hondjes , maar het verschilt wel wie het is
ze hebben alle twee duidelijk voorkeur , met wie ze gaan spelen

net als mensen , de ene spreekt je meer aan dan de ander :wink:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Rami schreef:Bill helemaal niet (weet hij veel dat hij zelf een grote blonde hond is :mrgreen: ).
Is dat nou zo, dat honden dat niet van zichzelf weten :denken: Frenk wordt altijd helemaal blij als hij kleine hondjes met veel haar ziet :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:
Rami schreef:Bill helemaal niet (weet hij veel dat hij zelf een grote blonde hond is :mrgreen: ).
Is dat nou zo, dat honden dat niet van zichzelf weten :denken: Frenk wordt altijd helemaal blij als hij kleine hondjes met veel haar ziet :wink:
Nou ja, ik weet het niet zeker maar een hond kijkt niet in de spiegel oid, dus heeft - volgens mij - geen idee hoe hij er zelf uitziet.
Nou ja, laat ik het zo zeggen: Bill heeft niets met goldens puur op uiterlijk. Hij herkent ze niet. :wink:
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

nou ik was vorige keer op een bullmastiff dag
en bente vond het helemaal niks
ze was wat angstig
en moest niks van al die grote bullen hebben
toen kwam er een kennis van me met haar staffie
en ineens begint bente te kwispelen
en wil met die staf spelen
dus ik heb dat gevoel hier ook
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
enjo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse setter

Ongelezen bericht door enjo »

Rami schreef:
Frenk schreef:
Nou ja, ik weet het niet zeker maar een hond kijkt niet in de spiegel oid, dus heeft - volgens mij - geen idee hoe hij er zelf uitziet.
Nou ja, laat ik het zo zeggen: Bill heeft niets met goldens puur op uiterlijk. Hij herkent ze niet. :wink:
Mijn oudste setter wel hoor, die moet niks van reuen hebben die gelijk met hun neus aan d'r kont zitten, maar setter reuen mogen dat wel :denken:
Afbeelding
rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door laura b »

Ik heb 2 honden van hetzelfde ras. Onze jongste is wel wat angstig naar grotere honden maar mijn schoonouders hebben een boxer. Die vond hij eerst ook eng maar nu zijn het dikke vriendjes hoor
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Rami schreef:Ik kan me wel voorstellen dat het zo werkt. Tenminste, een hond heeft niet echt een zelfbesef, spiegelt zich wellicht wel aan de honden die hij dag en nacht om zich heen ziet.
Zo is Silka gek op goldens/blonde honden, als ze er eentje ziet lopen wil ze er op af. Bill helemaal niet (weet hij veel dat hij zelf een grote blonde hond is :mrgreen: ).
En Bill zelf trok ooit zo'n beetje dagelijks met een Berner op (woonde aan de singel waar ik destijds woonde) en nog steeds wil hij op elke Berner af. Dus op basis van uiterlijk kan ik me dat 'waarmee je omgaat word je besmet' wel voorstellen. :wink:
Rio was gister in het bos naar een filapup gelopen van 5 maanden en was ermee aan het spelen toen Jan met hem aan de wandel was.
Hij is uiteraard opgeroeid met een fila dus hij zal er toch wel iets bekends in hebben gezien.
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
ik kan me in het geval van vera wel voorstellen dat ze zich 'klein hondje' voelt, ze is natuurlijk ook juist met spelen enorm gewend geraakt aan het doseren van haar kracht dus die inschatting kan ze dan blijkbaar naar grotere honden (bij het spelen) moeilijk weer omswitchen.
Ja, dat zal er ook mee te maken hebben inderdaad :ok:
En dan waarschijnlijk gecombineerd met haar toch wel heel zachte aard. Zoiets zal het wel zijn :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:
ik kan me in het geval van vera wel voorstellen dat ze zich 'klein hondje' voelt, ze is natuurlijk ook juist met spelen enorm gewend geraakt aan het doseren van haar kracht dus die inschatting kan ze dan blijkbaar naar grotere honden (bij het spelen) moeilijk weer omswitchen.
Ja, dat zal er ook mee te maken hebben inderdaad :ok:
En dan waarschijnlijk gecombineerd met haar toch wel heel zachte aard. Zoiets zal het wel zijn :mrgreen: :wink:
ja, waarschijnlijk zou die CC uit fréderique's fototopic iets meer moeite hebben met die krachtdosering :mrgreen: .
:smile: :smile:

Dan zou het topic hier zijn waarom al die grote honden zelfs als ze met een kleintje opgroeien toch maar hun eigen kracht niet weten :boos:

:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn Teckels gingen voor klein en ruwharig als eerste leuke contact al waren ze op een na absoluut niet bang voor groot (maatje DD) en Rana ging voor het maatje dat ze zelf zou krijgen.
Tegen klein was ze redelijk verdraagzaam (opgegroeid met een Teckel hé :mrgreen: )
Maar ze zag zichzelf absoluut niet als Teckel.

Honden herkennen toch in eerste instandie het "soort" waar ze bij zijn geboren. Daar ben ik van overtuigd.
Grappig dat Vera onder de indruk was van die Golden reu.
Of misschien was dat voor haar een ander soort "onder de indruk"? :mann: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Mijn Teckels gingen voor klein en ruwharig als eerste leuke contact al waren ze op een na absoluut niet bang voor groot (maatje DD) en Rana ging voor het maatje dat ze zelf zou krijgen.
Tegen klein was ze redelijk verdraagzaam (opgegroeid met een Teckel hé :mrgreen: )

Honden herkennen toch in eerste instandie het "soort" waar ze bij zijn geboren. Daar ben ik van overtuigd.
Of misschien was dat voor haar een ander soort "onder de indruk"? :mann: :mrgreen:
We komen hier maar heel, heel weinig Goldens tegen. Sinds ik Vera heb op 1 hand te tellen. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben? Ze vindt ze leuk hoor, maar niet in het bijzonder leuker dan andere honden. Kleine witte hondjes vindt ze leuker :mrgreen:
Nee, die Golden reu vond ze spannend, niet 'lekker ding' :mrgreen: Hij stelde zich ook wel heel dominant op hoor, en vond haar duidelijk wel een lekker ding :mrgreen:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Rock is vanaf 4 maanden tot 5 jaar met een JR samen geweest. In die tijd kon hij alles van die kleine mormels hebben. Toch lijkt het wel of die herinnering vervaagt. Van die hele hanige uitdagende kleine types moet hij niet meer zoveel hebben, helemaal niet sinds een half jaar geleden er een flink in zijn kraag gebeten heeft.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
ranetje schreef:Mijn Teckels gingen voor klein en ruwharig als eerste leuke contact al waren ze op een na absoluut niet bang voor groot (maatje DD) en Rana ging voor het maatje dat ze zelf zou krijgen.

We komen hier maar heel, heel weinig Goldens tegen. Sinds ik Vera heb op 1 hand te tellen. Dat zou er ook mee te maken kunnen hebben? Ze vindt ze leuk hoor, maar niet in het bijzonder leuker dan andere honden. Kleine witte hondjes vindt ze leuker :mrgreen:
Nee, die Golden reu vond ze spannend, niet 'lekker ding' :mrgreen: Hij stelde zich ook wel heel dominant op hoor, en vond haar duidelijk wel een lekker ding :mrgreen:
Misschien was ze daar wel van onder de indruk :mrgreen:
Zoiets van......................"oh jeetje mijnheer, zo lekker ben ik nog niet" :N: :razz: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:

Misschien was ze daar wel van onder de indruk :mrgreen:
Zoiets van......................"oh jeetje mijnheer, zo lekker ben ik nog niet" :N: :razz: :wink:
Ja, daar houdt ze niet zo van, van reuen die haar een onwijs lekker ding vinden :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
dat verandert nog wel :pffff: :mrgreen: .
Ja hahaha, vast. Alleen op die dagen dat ze het wel errug leuk vindt als een reu haar een lekker ding vindt komt ze er mooi niet in de buurt :N: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:
Ja hahaha, vast. Alleen op die dagen dat ze het wel errug leuk vindt als een reu haar een lekker ding vindt komt ze er mooi niet in de buurt :N: :mrgreen:
achhhh, doe toch niet zo moeilijk :roll: :roll: .
Flauw van mij he? Och ze heeft het zo zwaar hier :19:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Tsuki vindt eigenlijk alleen grote honden echt leuk. Kleintjes okee, maar die hebben niet echt haar interesse. Als ze evengroot zijn als zij dan mot het gedomineerd worden maar verder :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moos schreef:
Inge O schreef:
Pas dan ontdek je hoeveel reuen er onaangelijnd lopen in aanlijngebieden 8)
En die komen beslist in de buurt :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”