Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sluiperds.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Sluiperds.

Ongelezen bericht door Moos »

Eigenlijk vind ik het meer een gedragsvraag, maar aangezien ik hem een beetje stel als een beginnende discussie zal hij hier wel horen :mrgreen: :wink:

De afgelopen week zijn we (weer) een paar keer vreemde honden tegengekomen die andere honden benaderen door te sluipen. Dat Saar daarvan in de stress schiet wist ik al, maar ook Vera die toch echt wel heel makkelijk en sociaalvaardig is met vreemde honden vindt dat dus drie keer niks.
Wat me steeds zo opvalt is dat de bazen in kwestie het altijd laten duren en duren en duren (er wordt zo een minuut of 5 geslopen/stilgestaan met loerende kop/geslopen/stilgestaan met loerende kop etc.), en daarbij ook totaal geen contact met mij lijken te willen maken zodat er even snel iets gezegd kan worden van "hij komt alleen maar spelen/snuffelen hoor :wink: "
Mijn honden vinden dat allebei schijnbaar net zulk onvoorspelbaar gedrag als ik dat vind (ik kan nooit ruiken of er daarna grijpen of spelen of gewoon snuffelen volgt), en wil Vera in eerste instantie nog wel wat onzeker terug kijken, naderen, toch weer teruglopen en even wat halfslachtig blijven staan, als het duurt en duurt en duurt gaat de staart tussen de poten en wil ze eigenlijk in de grond verdwijnen.
Saar komt altijd direct naast me staan zoals ik haar met bloed zweet en tranen heb kunnen aanleren.

Wat ik dus altijd een beetje tja 'apart?' vind is dat de honden in kwestie dat zolang mogen blijven doen naar een andere hond. Nu heb ik zelf nooit honden gehad met de neiging tot besluipen van andere honden, dus ik kan me ook niet zo goed een voorstelling bij maken hoe dat als baas dan aanvoelt zeg maar. Wellicht als je hond standaard andere honden zo benaderd, en het ook altijd (afgezien van een wat onzekere/angstige reactie) wel goed gaat, dat je je dan helemaal niet af gaat vragen of je het toe zou moeten laten, of dat je even naar de andere baas moet roepen van "gaat goed hoor!", of weet ik veel wat :mrgreen: :wink:

Ikzelf merk dat ik me er eigenlijk nogal aan erger als het minutenlang door kan blijven gaan, maar dat komt dus ook doordat mijn honden er niet blij op reageren. Zelfs stoere Moos vond het overigens ook zelden een geslaagde actie van een andere hond, dat besluipen. Dus wellicht ben ik daar weer nogal eenzijdig in :wink:
Nu met Vera erbij gaat het overigens uiteindelijk altijd wel goed. De hond komt op een gegeven moment aanstormen, Vera rent dan even achteruit, bedenkt zich, en komt de hond onderdanig begroeten. Saar staat dan nog steeds naast mij, haar grote zus op haar blote knietjes te danken :mrgreen:

Wat vinden jullie daarvan? Gewoon normaal hondengedrag wat je lekker moet laten gaan en gaan en gaan...? Of toch iets waar je als baas wel even op in kan grijpen (net als op overmatig patseren bijvoorbeeld)?
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tomas doet het ook, het is deels angst/onzekerheid die zich kan gaan vertalen in aanvallen dus hij mag het gewoon niet, aangelijnd of niet.Het is fixeren en dat is in de omgang met vreemde honden naar mijn idee nooit gezond.
Moos
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Tomas doet het ook, het is deels angst/onzekerheid die zich kan gaan vertalen in aanvallen dus hij mag het gewoon niet, aangelijnd of niet.Het is fixeren en dat is in de omgang met vreemde honden naar mijn idee nooit gezond.
Daar zeg je inderdaad wat ja, het is inderdaad ook langdurig fixeren wat erbij komt kijken.
Ik vind het zo frappant omdat ik bij eigenlijk alles wel eens (of regelmatig) mensen in zie grijpen. Bij overdreven patsen tot te lomp willen spelen. Maar ik heb echt nog nooit iemand zijn hond terug zien roepen als er met dat sluipen begonnen wordt. Ook nog nooit gehad dat iemand een hond aangelijnd had in losloopgebied, ik vroeg of ik mijn honden ook bij me moest houden, dat de reden van aangelijnd zijn dan sluipgedrag was. Wel overmatig lomp spelen bijvoorbeeld.
Ik ben jou dus duidelijk nog nooit tegengekomen :mrgreen: :wink: :wink:
Dus dan ga ik me afvragen of ik het nou als te vervelend zie.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera (en Chello een klein beetje) doet dit ook heel erg en mag dat dus absoluut niet omdat het bij haar betekend 'en nu ga je er aan!' :wink:
Ze doet het bijvoorbeeld ook in het spel met Woopy, dan zijn ze leuk aan het spelen en rent Woopy een eind weg (hij wil dan dat ze mee rent) en vervolgens gaat hera Op een afstand op de loer liggen. Woopy weet wat er komen gaat en kan dan ook wel door de grond zakken, hij is dan echt bang.

Ik ben zelf ook altijd alert op vreemde sluipende fixerende honden. Meestal moet ik toegeven dat het goed gaat, dat zo'n hond dan ineens opspringt en wil spelen maar liever heb ik dus ook dat de hond door de eigenaar doorbroken wordt.
edit; Kimba en Woopy zijn beiden erg sociaal vaardig maar worden dus net als Vera en Moos erg onzeker van sluipende honden. Kimba weet dan ook nooit waar ze het zoeken moet.

Als ik trouwens een hond aan zie komen waarvan ik denk dat het niet goed zal gaan (terwijl de eigenaar niks 'ziet') dan roep ik dus ook gewoon 'dit gaat niet goed hoor!!!' en dat werkt tot nu toe prima.
Laatst gewijzigd door estelle op 10 sep 2008 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Silka doet het ook (en vooral op de plek waar we vaak wandelen, volgens mij ziet ze dat een beetje als haar eigen territorium) en het kan idd uitmonden in niks (alleen maar kijken, ze gaat er dan vaak ook bij liggen) leuk spelen maar ook in opjagen.
En omdat ik of afstand niet kan zien of de beslopen hond, speels, bang, reu of teef is, doorbreek ik zelf altijd dat geloer en gesluip. Even aandacht vragen, even samen een stukje de andere kant op hollen of spelen, even laten zitten, snoepie geven. Mocht het dan nog niet over zijn gaat ze onder appèl of houd ik haar vast.
Op onbekende terreinen doet ze het niet of nauwelijks.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Als ik trouwens een hond aan zie komen waarvan ik denk dat het niet goed zal gaan (terwijl de eigenaar niks 'ziet') dan roep ik dus ook gewoon 'dit gaat niet goed hoor!!!' en dat werkt tot nu toe prima.
Als ik bijna zeker in kan schatten dat het echt grijpen wordt roep ik dat ook wel hoor. Of als ik heel erg twijfel en wel oogcontact voor mekaar kan krijgen met de baas dan vraag ik "gaat dit goed zo?". :wink:
Alleen mijn ervaring is dan weer dat als het niet goed gaat dat ook allang aan het gebeuren is voor de baas in heeft kunnen grijpen....
De combi Moos en Saar, maar nu ook weer de combi Saar en Vera geeft nooit aan mensen ook maar een klein flintertje idee dat ze zelf op moeten gaan letten (helaas soms...) Nu zullen mijn honden (en dan zeker nu de combi Saar en Vera) inderdaad niks doen, ook niet terugvechten of wat dan ook, dus in die zin heeft iedereen nog gelijk ook dat hun hond nooit 'gevaar' loopt :19: :wink:
Afgezien van echt grijpen (wat nog nooit gebeurt is gelukkig, afkloppen) gaat het met Vera ook altijd wel goed, dat scheelt wel. Maar toch voelen zowel ik als mijn honden zich dan zolang dat sluipen duurt niet bepaald op ons gemak :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik heb het nog nooit meegemaakt en ik heb het Frenk ook nog nooit zien doen, behalve op zijn bal of flos als hij alleen speelt. Bijna zoals een kat kan spelen komt hij er dan op afgeslopen om het 'slachtoffer' vervolgens te bespringen. Vaak slingert hij het speeltje vervolgens zelf weg om er weer naar te gaan liggen loeren en er op af te sluipen.

Ik heb daar nooit iets kwalijks in gezien eigenlijk :denken: maar misschien is dat omdat hij het niet bij andere honden doet. :19: Oh ja, mijn voeten kunnen ook het slachtoffer worden van geloer :wink:

Buiten gaat hij wel eens op de grond liggen wachten tot de andere hond bij hem is, maar er wordt niet geslopen :19: Als hij dat wel zou doen, zeker als hij daarbij de signalen van die andere hond totaal negeert, dan zou ik dat zeker corrigeren.
Afbeelding
Ayka-Zira-Honey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayka-Zira-Honey »

ayka doet dit ook maar bij haar is het puur onderdanig gedrag...

ze blijft liggen tot de hond in de buurt is en aandacht aan haar schenkt...
dan pas springt ze op en rent vrolijk kwipelend om de hond heen..

vind het niet zo erg dat ze dit doet, liever dit dan hele andere dingen zoals de 2 andere dames doen :wink:
Afbeelding
groetjes van Ayka,Zira en Honey
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Ik heb daar nooit iets kwalijks in gezien eigenlijk :denken: maar misschien is dat omdat hij het niet bij andere honden doet. :19: Oh ja, mijn voeten kunnen ook het slachtoffer worden van geloer :wink:
Maar dat is ook iets heel anders inderdaad. Saar en Vera loeren ook naar elkaar in spel zelfs. Saars leukste spelletje is van afstand naar Vera loeren, waarop Vera op de plek waar ze staat een beetje op en neer gaat springen, en dan keihard tegen Vera aanbeuken en dan samen rennen.
Maar dat is spel tussen hun beiden wat ze heel goed begrijpen en allebei leuk vinden :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als het één hond is kan het mij niet zoveel schelen, maar als wij het treffen zijn het meestal meerdere honden van hetzelfde ras en van dezelfde fokker. En dan heb ik er wel een hekel aan.
Dan zie je ook vaak insluiten enzo. En je eigen hond durft dan eigenlijk niet te komen als je hem roept omdat hij dan bang is om vluchtgedrag te vertonen denk ik.
Ik erger mij op zo'n moment dan ook aan die doorkakelende baasjes die zo blind zijn voor het vervelende gedrag van hun eigen honden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Moos schreef:
Frenk schreef:
Maar dat is ook iets heel anders inderdaad. Saar en Vera loeren ook naar elkaar in spel zelfs. Saars leukste spelletje is van afstand naar Vera loeren, waarop Vera op de plek waar ze staat een beetje op en neer gaat springen, en dan keihard tegen Vera aanbeuken en dan samen rennen.
Maar dat is spel tussen hun beiden wat ze heel goed begrijpen en allebei leuk vinden :wink:
Nee, precies. Dat bedoel ik dus ook. Als hij het zou doen bij een vreemde hond en 'blind' is voor de reactie van die andere hond, dan zou ik Frenk niet met dat gedrag door laten gaan. Ff lekker ophouden en normaal doen hoor. Geen hondjes schrik aanjagen en het al helemaal niet serieus menen :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind dat een eigenaar zijn hond eruit moet halen, dat kan vrij gemakkelijk door de aandacht op zichzelf te vestigen. Ik gooi het er maar op dat veel mensen weinig kaas hebben gegeten van hondengedrag en het heel normaal gedag vinden van hun hond "Ja hij is wat verlegen/bang". Dat kan allemaal best zijn, Buffy kan ook wel in zo'n sluipstand gaan, maar daar moet ze uitgehaald worden vind ik. Bij haar is het onzekerheid (wat moet ik van die hond verwachten) maar er zijn er ook die echt meer sluipen om dan ineens in volle galop te gaan rennen :boos:

Welke reden ook, ik vind het ongewenst gedrag en er wordt te veel spanning opgebouwd bij beide partijen. Buffy wordt er zeker ook wat zenuwachtig van, maar op zich kan ze er wel beter mee omgaan dan met een patser die op haar af komt benen. Waarschijnlijk heeft ze door dat sluipen wat meer tijd om in te schatten.

Sommige rassen doen het vaker dan andere vind ik. Een herder in sluipstand vind ik eng omdat die vaak ineens op je hond afgestormd komen en vaak niet zo heel vriendelijk. Ik heb gelukkig wel regelmatig meegemaakt dat de eigenaar de hond gelijk aanlijnde in zo'n geval.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ayka-Zira-Honey schreef:ayka doet dit ook maar bij haar is het puur onderdanig gedrag...

ze blijft liggen tot de hond in de buurt is en aandacht aan haar schenkt...
dan pas springt ze op en rent vrolijk kwipelend om de hond heen..

vind het niet zo erg dat ze dit doet, liever dit dan hele andere dingen zoals de 2 andere dames doen :wink:
Maar dat noem ik geen sluipen, heel veel wat onderdanige of jonge honden doen dit en Buffy reageert daar prima op. Er wordt geen spanning opgebouwd en vaak kijkt je hond zelfs weg terwijl hij ligt. Buffy doet het zelf ook wel eens (als jonge hond heel regelmatig) en dan gaat het gewoon goed. Bij een hond die ze echt eng vindt doet ze dit niet.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Welke reden ook, ik vind het ongewenst gedrag en er wordt te veel spanning opgebouwd bij beide partijen. Buffy wordt er zeker ook wat zenuwachtig van, maar op zich kan ze er wel beter mee omgaan dan met een patser die op haar af komt benen. Waarschijnlijk heeft ze door dat sluipen wat meer tijd om in te schatten.
Pasters vindt Saar dan weer niet zo erg. Vera vindt dat ook niet leuk, maar dan gaat ze, desnoods plassend, op haar rug liggen en hobbelt daarna weer vrolijk door. Bij een sluiperd blijft die hond langdurig in de verte "naar" doen, en dat vindt ze echt heel eng op een gegeven moment. Ik denk omdat ze dan dus zich niet meteen duidelijk kan onderwerpen en klaar :wink:
Sommige rassen doen het vaker dan andere vind ik. Een herder in sluipstand vind ik eng omdat die vaak ineens op je hond afgestormd komen en vaak niet zo heel vriendelijk. Ik heb gelukkig wel regelmatig meegemaakt dat de eigenaar de hond gelijk aanlijnde in zo'n geval.

Anne
Ja het zijn wel vaak Herders en Borders, maar, eigenlijk tot mijn verbazing, hier ook veel Drenten die het doen.
Labjes kunnen er soms ook wat van trouwens :idea: :mrgreen: :wink:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Macho doet het soms ook.
Maar hij mag het niet van mij.
Meestal pak ik dan even het balletje erbij en loods hem langs de andere hond.
Hij heeft trouwens nog nooit gevochten, dus het gaat eigenlijk altijd wel goed.
Maar toch wil ik het niet hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Jaap*
Zeer actief

Een hond die voorzichtig en berekenend naderbij komt vind ik niet erg. Juist niet. Die schat gewoon de situatie even in :19:
Ik bedoel met sluipende honden de honden die in halve jachtmodus staan, omtrekkende bewegingen, fixeren, achternalopen, dat werk.
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:Een hond die voorzichtig en berekenend naderbij komt vind ik niet erg. Juist niet. Die schat gewoon de situatie even in :19:
Ik bedoel met sluipende honden de honden die in halve jachtmodus staan, omtrekkende bewegingen, fixeren, achternalopen, dat werk.
Ja, die bedoel ik (uiteraard :mrgreen: ) ook :wink:
Voorzichtig naderen is natuurlijk prima. Alhoewel Vera gisteren gewoon rustig, maar met kwispelkont, op een andere hond af kwam lopen en de bazen me toen toeriepen dat die hond wel een ongeleid projectiel was.
Nou ja zeg :pffff: Je kan veel van Vera zeggen, maar ze is geen ongeleid projectiel naar andere honden in losloopgebied :19:
Voor die bazen was gewoon naderen dus ook niet prima bedoel ik maar te zeggen :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:Voor die bazen was gewoon naderen dus ook niet prima bedoel ik maar te zeggen :mrgreen:
Dat zeg ik al jaren, je kunt het nooit goed doen :mrgreen: :wink:
Moos
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moos schreef:Voor die bazen was gewoon naderen dus ook niet prima bedoel ik maar te zeggen :mrgreen:
Dat zeg ik al jaren, je kunt het nooit goed doen :mrgreen: :wink:
Nee hahahah, dat viel me nu ook opeens (weer) op. De hond in kwestie schrok ook helemaal niet van haar (waarom zou hij ook :19: ) en Vera deed niks anders dan rustig snuffelen, ze heeft die hond volgens mij niet eens aangeraakt.
Maar het was niet goed :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Rana vertoont gedrag dat wel een beetje lijkt op wat je beschrijft marloes, maar dat fixerend sluipen doet ze alleen naar een hond (reu) die ze kent en die exact hetzelfde gedrag naar haar laat zien.
Als ze vlak bij elkaar zijn stormen ze op elkaar toe en springen om elkaar heen :jump1: en gaan dan doen wie het hoogste kan plassen :mrgreen:

Ita gedraagt zich soms ook zo, maar dan naar Rana toe.
Het is een duidelijk signaal dat ze met Rana wil spelen :cheer: en Rana laat dan duidelijk blijken geen zin te hebben. :pffff:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Jakko had? daar ook een handje van..
Nu doet ie het bijna nooit meer gelukkig.
Lola sluipt niet overigens. :wink:

Het is idd irritant en ik wil dat dan ook niet hebben.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moos schreef:De combi Moos en Saar, maar nu ook weer de combi Saar en Vera geeft nooit aan mensen ook maar een klein flintertje idee dat ze zelf op moeten gaan letten (helaas soms...) Nu zullen mijn honden (en dan zeker nu de combi Saar en Vera) inderdaad niks doen, ook niet terugvechten of wat dan ook, dus in die zin heeft iedereen nog gelijk ook dat hun hond nooit 'gevaar' loopt :19: :wink:
Dat heb ik ook met Woopy. Dan is men ook minder snel geneigd in te grijpen als wanneer ik met Hera en Kimba erbij loop.
Kom ik alleen met Woopy aan de lijn aanlopen dan is het een lief schattig wit hondje met flaporen, kom ik met Hera en/of Kimba aan de lijn aanlopen dan schieten sommige mensen toch wel wat in de stress om hun hond aan te lijnen. :mrgreen:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Buster heeft ook wel dominant gedrag wat ik liever niet zie. een enkele keer heeft hij ook sluipgedrag laten zien, nadat hij dat van een andere hond gezien heeft. dan trek ik hem gewoon mee. (verder wandelen).

Buster afleiden in situaties met andere honden die net zo dominant zijn is heel moeilijk. met hondjes die blaffen loopt hij met een wijde boog omheen. zelf blaft hij niet (husky) en ik denk dat hij dat wel raar vind.

wat ik wel ervaar is dat er een wereld van verschil in opvoeding en training zit tussen zelfzekere en onderdanige honden. ik heb namelijk ook een wat onderdaniger type gehad en die was supermakkelijk.
maar Buster is met andere honden wel moeilijker. verder als hij zonder andere honden is, is hij weer best makkelijk.

verder is bij buster door zijn lichte kleur en ogen, ook dat het extra opvalt als hij kijkt. ook mensen kijken hem heel snel aan. dat vindt hij gelukkig niet erg. maar honden kunnen zijn ogen ook raar vinden. en daardoor gaan kijken wat Buster weer triggert.

ook als ik stilsta heb ik liever dat buster naast me /voor me gaat liggen of zitten. en als hij ligt en kijkt vinden mensen dat al misschien sluipen??
och zijn gedrag zit sterk in de familie.

in de buurt loopt een zwarte labrador die zeer fixeert op Buster. en als ik de hoek omloop laat zij die hond dus echt buster volgen en fixeren. en dan blijft Buster ook fixeren. ik loop altijd door en wenste dat zij dat ook eens deed :mrgreen:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Jaap* schreef:Een hond die voorzichtig en berekenend naderbij komt vind ik niet erg. Juist niet. Die schat gewoon de situatie even in :19: Dit doet Boomer heel regelmatig, bij bekende honden.Ik bedoel met sluipende honden de honden die in halve jachtmodus staan, omtrekkende bewegingen, fixeren, achternalopen, dat werk.
Boomer doet het vooral bij bekende honden, om te peilen of ze in zijn voor een spelletje, heb ik het idee. Bij sommige onbekende honden doet hij het ook wel, maar dan is hij meer onderdanig bezig, is mijn indruk.
Als ik overigens gewoon doorloop, loopt hij ook door, maar stopt dan steeds even om te controleren of hij niet moet gaan liggen ofzo.. :mrgreen:
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Rana vertoont gedrag dat wel een beetje lijkt op wat je beschrijft marloes, maar dat fixerend sluipen doet ze alleen naar een hond (reu) die ze kent en die exact hetzelfde gedrag naar haar laat zien.
Als ze vlak bij elkaar zijn stormen ze op elkaar toe en springen om elkaar heen :jump1: en gaan dan doen wie het hoogste kan plassen :mrgreen:

Het is een duidelijk signaal dat ze met Rana wil spelen :cheer: en Rana laat dan duidelijk blijken geen zin te hebben. :pffff:
Ja, maar dat is dan ook anders omdat de honden elkaar kennen en het bij hun manier van samen communiceren hoort :wink:
Of tenminste, het gedrag is wel hetzelfde :mrgreen: , net als dat hier ook beide honden loeren en Saar ook sluipt in spel. Maar daar is verder niks intimiderends aan voor de andere, bekende, hond. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
ranetje schreef:Rana vertoont gedrag dat wel een beetje lijkt op wat je beschrijft marloes, maar dat fixerend sluipen doet ze alleen naar een hond (reu) die ze kent en die exact hetzelfde gedrag naar haar laat zien.

Ja, maar dat is dan ook anders omdat de honden elkaar kennen en het bij hun manier van samen communiceren hoort :wink:
Of tenminste, het gedrag is wel hetzelfde :mrgreen: , net als dat hier ook beide honden loeren en Saar ook sluipt in spel. Maar daar is verder niks intimiderends aan voor de andere, bekende, hond. :wink:
Dat lijkt me ook niet intimiderend nee :wink:
De kop van Rana staat wel eens op gètver :jank: als Ita weer eens die houding aanneemt. :mrgreen:
Als ik dat zie krijgt Ita wel eens een kleine waarschuwing :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

M@rleen schreef:
Jaap* schreef:Een hond die voorzichtig en berekenend naderbij komt vind ik niet erg. Juist niet. Die schat gewoon de situatie even in :19: Dit doet Boomer heel regelmatig, bij bekende honden.Ik bedoel met sluipende honden de honden die in halve jachtmodus staan, omtrekkende bewegingen, fixeren, achternalopen, dat werk.
Boomer doet het vooral bij bekende honden, om te peilen of ze in zijn voor een spelletje, heb ik het idee. Bij sommige onbekende honden doet hij het ook wel, maar dan is hij meer onderdanig bezig, is mijn indruk.
Als ik overigens gewoon doorloop, loopt hij ook door, maar stopt dan steeds even om te controleren of hij niet moet gaan liggen ofzo.. :mrgreen:
Felix besluit na enig observatiewerk wel eens om tóch maar niet te gaan buurten en trippelt dan heel opzichtig terug met een lange nek en hoge staart :pffff: :smile2:
Dat vind ik dan altijd zó verstandig van hem :smile: :wink:
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:
Moos schreef:

De kop van Rana staat wel eens op gètver :jank: als Ita weer eens die houding aanneemt. :mrgreen:
Arme Rana :jank: :mrgreen:

Maar kom jij nooit vreemde sluiperds tegen? Vraag me af of de mate waarin je dat tegen komt wellicht ook te maken zou kunnen hebben met wat je eigen hond uitstraalt? :denken: :wink:
Afbeelding
hovawart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawarts

Ongelezen bericht door hovawart »

Moos schreef:
ranetje schreef:
Moos schreef:

Arme Rana :jank: :mrgreen:

Maar kom jij nooit vreemde sluiperds tegen? Vraag me af of de mate waarin je dat tegen komt wellicht ook te maken zou kunnen hebben met wat je eigen hond uitstraalt? :denken: :wink:
Volgens mij zit daar een heel groot gedeelte bij van wat je eigen hond voor signalen geeft naar de naderde hond.
Die van mij houdt niet van onderdanige honden, ze sluipt niet maar maakt zich soms wel wat kleiner maar blijft doorlopen dan weet ik van haar dit gaat niet zo ontspannen van haar uit en ze jaagt ze het liefst op de vlucht. Behalve Vera en Saar dus
Dan haal ik haar uit de concentratie door wat te gooien en het probleem is voorkomen.
Of heel langzaam naderen met een afleiding.
Maar het belangrijkste vindt ik toch om je hond te lezen en daaruit te ahndelen, maar er zijn altijd eigenaren die het te druk hebben met andere dingen als op hun hond te letten.
Nu straalt ze dan wel wat air uit :mrgreen: maar deze baas mss ook wel.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

sluipende fixerende honden.. hier een paar borders, maar die staan er bekend om, maar ook sommige labradors en goldens doen het, daar word met argwaan naar gekeken, en in een bocht omheen gelopen door mijn hond zelf al, en soms met een waarschuwende grom erbij.(meestal als het een reu betreft)
Hemzelf zie ik het wel doen bij bekende honden die ver uit het zicht zijn en niet luisteren naar commando hier van de baas.. dan gaat hij afliggen en turen waar de betreffende hond is en schiet er als een haas vandoor als hij haar in dit geval, ziet om even duidelijk te maken dat ze in de buurt moet blijven
Bij vreemde honden doet hij dit niet, wel willen fixeren als een ander dat ook doet, maar dan eis ik zijn aandacht en lopen we door..
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”