Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bestaat er zoiets als natuurlijk overwicht?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Bestaat er zoiets als natuurlijk overwicht?

Ongelezen bericht door Maeve »

Dit vroeg ik mij toch af. Mensen zeggen wel eens dat sommige mensen natuurlijk overwicht hebben over hun hond en zo'n beetje alle honden die ze tegenkomen. Maar is dit echt natuurlijk? Zou dit niet gewoon met kennis en zelfvertrouwen te maken hebben?

Bijvoorbeeld iemand die nog nooit een hond heeft gehad of met honden heeft gewerkt, zou die natuurlijk overwicht kunnen hebben? En iemand die altijd honden heeft gehad, zou die het misschien niet kunnen hebben, ondanks de kennis die diegene heeft opgedaan? En ik kan me voorstellen dat als je meer kennis hebt, dat je zelfvertrouwen ook groeit.

Graag jullie mening hierover :wink:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ja!

En meestal hebben ze dat dan niet alleen bij honden :mrgreen: :ok:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik denk dat dat misschien ook aan de combinatie hond-baas ligt.
Ik ben niet enorm goed met honden, heb er de nodige problemen mee gehad.

Toch luisterde mijn vorige hond pérfect, wist nog niet veel toen ze bij me kwam maar zonder enige moeite stond ze perfect onder appèl.
En ook alleen bij mij, mijn exman daar luisterde ze echt niet zo goed naar.

Nu heb ik een hondje nog maar net, dus nog hard aan het werk met haar.
En een hond die er al was toen ik ging samenwonen met mijn vriend. Daar heb ik in den beginne behoorlijke issues mee gehad, maar nu gaat dat ook perfect, hij accepteert me toch echt als baas.

Maargoed, ik heb het ook behoorlijk verkloot in het verleden. Dus ik denk ook wel dat je erin groeit.
Ik vind Bullterriërs énorm leuke honden. Geen enkele haar op mijn hoofd die, voorheen, ooit serieus zou overwegen zo'n hond te nemen.
Nu ben ik een Argentijn gewend en gaat dat ook best goed, dus die Bullterriër komt er misschien ooit nog wel :ok:
Laatst gewijzigd door Mit op 08 jun 2008 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ja ik ben daar ook heilig van overtuigd

Groetjes Els
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ja, dat bestaat.

Een oude buurman van ons nam vroeger onze boxer overal los mee naartoe en die boxer luisterde normaal maar zo zo :mrgreen:
De oude trainer op de IPO club had het ook, als die Marouck overnam volgde ze ineens als een plaatje. Zéér frustrerend. :mrgreen:
Een clubgenoot van mijn huidige club heeft ook een natuurlijk overwicht (en daarnaast superveel ervaring, ook niet onbelangrijk natuurlijk).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Dat bestaat zeker! Zo ken ik iemand die niets geen moeite hoeft te doen om een hond te laten luisteren. Hij kan overal waar hij tot nu toe geweest is op bedrijven met waakhonden zo de kennel van die honden in lopen zonder gebeten te worden :19: Niemand snapt er iets van maar geen enkele normaal valse hond doet hem wat. Hij is dan ook echt niet bang, gaat zonder aarzelen en praat tegen de hond :wink:

Zo is het ook met katten. Ik moet niets van katten hebben hoewel (al zeg ik het zelf) in het asiel best wel handig met katten om kan gaan. Maar ik weet gewoon als een bepaald iemand in het asiel gepakt wordt door een kat dan hoef ik bij die kat niet in de buurt te komen want die pakt me al voordat ik hem goed en wel kon bekijken. :N:
Bij de meeste honden krijg ik wel veel gedaan, maar ik ben lang niet zo zeker van mezelf dat ik honden die niet 100% te vertrouwen zijn gewoon benader. Daar blijf ik vanaf en dat is beter voor alle partijen (onzekerheid van mij kan voor de hond uiteraard een extra reden te zijn om dan uit te vallen). Zo blijf ik automatisch ook weg bij mechelaars en rottweilers als de baas er niet bij is (tenzij ze in het asiel zitten en iedereen beweerd dat ze te vertrouwen zijn en ze door de kenneltralies gewoon normaal naar me doen).
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Schijnbaar bestaat het.
De intstructeur van de puppycursus zegt dat ik het heb. :smile:

Mijn vriend gaat met Rossi naar cursus maar toen hij 1 keer niet kon ben ik geweest en zei de instructeur dat ik het veel beter deed dan mijn vriend omdat ik "natuurlijk overwicht" had.

:19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:Nee. Wel zijn er veel mensen die als klein kind al het klappen van de zweep leren.
Maar het is niet aan geboren. Dat soort dingen zit niet in de genen.
Want? Wat zit er dan volgens jou wel in de genen?

edit: toevoeging
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Martijn schreef:
Frenk schreef:
Martijn schreef:Nee. Wel zijn er veel mensen die als klein kind al het klappen van de zweep leren.
Want?
Nou gewoon...je hebt geen gen voor overwicht op honden.
Paardrijden, honden trainen en cavia's jongleren is aangeleerd gedrag.
Dat vroeg ik mij dus af :wink: Is het aangeleerd omdat iemand veel in aanraking komt met honden en daardoor meer kennis en zelfvertrouwen heeft? Ik geloof zeker dat zelfvertrouwen heel veel uitmaakt als je met dieren werkt. Maar zou je zoiets als dominantie of overwicht uit kunnen stralen, gewoon van jezelf?
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:Nou gewoon...je hebt geen gen voor overwicht op honden.
En overwicht in zijn algemeenheid. Een soort natuurlijke leiderschapsuitstraling? Of bedoel jij dat leiders gemaakt en niet geboren worden?
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Maeve schreef:
Martijn schreef:
Frenk schreef:
Want?
Dat vroeg ik mij dus af :wink: Is het aangeleerd omdat iemand veel in aanraking komt met honden en daardoor meer kennis en zelfvertrouwen heeft? Ik geloof zeker dat zelfvertrouwen heel veel uitmaakt als je met dieren werkt. Maar zou je zoiets als dominantie of overwicht uit kunnen stralen, gewoon van jezelf?
Natuurlijk overwicht is volgens mij de som van de ervaringen die je opgedaan hebt. En hoe je er mee omgaat. Dat hoeven niet perse ervaringen in het omgaan met honden zijn denk ik. Ik kan mij niet voorstellen namelijk dat als je een enorm overwicht op honden hebt je dat niet op andere vlakken ook hebt. :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat het nauw samenhangt met je karakter, als jij je zelfzeker kan gedragen ( gedragen, je hoeft het niet te zijn ) is dat al een groot stukje overwicht, daarbij spelen nog meer wel aangeboren dingen mee, maar ik denk ook dat het een stukje aangeleert 'gedrag' is. :wink:
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Frenk schreef:
En overwicht in zijn algemeenheid. Een soort natuurlijke leiderschapsuitstraling? Of bedoel jij dat leiders gemaakt en niet geboren worden?
Ook de som der ervaringen en hoe je daar mee omgaat.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Mijn vader is iemand die heel veel ontzag afdwingt door hoe hij kan kijken. Ook kan hij een enorm zware, barse stem opzetten.
Werkt voor enorm veel honden. Maar toen hij "Zit" stond te barsen tegen Angel gaf ze hem toch echt the finger :mrgreen:

Ik denk dus idd dat het iets is wat je leert. Ik wilde altijd alleen maar onderdanige hondjes, ik dacht dat ik niks wat ook maar enigszins dominant was de baas kon. Nu heb ik, door samenloop van omstandigheden Mister Dominant himself getroffen :mrgreen: En fysiek kan ik idd onze grote hond niet houden als hij uitvalt, zo eerlijk ben ik.
Maar ik heb voor de rest toch echt overwicht over hem, en dat is dus iets wat ik schijnbaar geleerd heb.
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Martijn schreef:
Frenk schreef:
Ja.
Ik denk beide, een bepaalde persoonlijkheid kan het ontwikkelen door bepaalde ervaringen. Gemaakt dus maar niet iedereen kan het worden
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

ik vind dat mijn vader dat ook wel heeft met dieren. niet speciaal met honden. hij heeft zelf paarden. het lijkt wel of hij een rust uitstraalt naar hun waarvan ze rustig worden. er zijn paarden waar niemand wat mee aankan, maar waar mijn vader geen moeite voor hoeft te doen.

mijn schoonvader heeft het wel met honden en kinderen (meer met kinderen) alle kinderen vinden hem leuk en hij kan ook heel goed met kinderen omgaan, waarom weet ik niet.

ken wel het verhaal van de DA van mijn ouders die is jaren geleden overvallen in het dorp waar hij woont, hij werd klem gereden en er werden een paar honden op hem afgestuurd die hem op zouden eten. maar hij doet de deur van zijn auto open en de honden gaan er braaf in, deden hem niks en waren zo mak als een lammetje. de overvallers stonden even heel raar te kijken. (maar dat is meer ervaring denk ik)
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:
Frenk schreef:
Ja.
Dan ben ik het niet met je eens :mrgreen:

Niet alles wat mensen kunnen en met zich meedragen is aangeleerd gedrag. Ik geloof zeker dat omstandigheden, opvoeding en ervaringen een hele grote rol spelen, maar de voedingsbodem moet wel vruchtbaar zijn :19:

Daarnaast, maar dat zul je dan wel helemaal zweverig vinden, geloof ik ook in de theorieën van Sheldrake (kort samengevat: je draagt in jouw cellen de ervaringen mee van de generaties voor je)
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:Oke...dan worden we het niet eens. Ik heb geen talent voor religie.
Dat scheelt weer een hoop pagina's :ok:

Trouwens, het is geen religie, maar wetenschap. Dat terzijde. :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat het sowieso aan je karakter ligt, je uitstraling. Daarnaast kan evaring natuurlijk ook geen kwaad, maar ik ken zat mensen met bergen ervaring die er toch weinig van terecht brengen.

Dus ik denk wel dat de 'basis' in je zit. Zit het niet in je, kan je natuurlijk een hoop bijleren. Bezit je echter de feeling niet, voelt een hond dit volgens mij toch aan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Frenk
Zeer actief

Martijn schreef:
Frenk schreef:
Martijn schreef:Oke...dan worden we het niet eens. Ik heb geen talent voor religie.
Dat scheelt weer een hoop pagina's :ok:

Trouwens, het is geen religie, maar wetenschap. Dat terzijde. :mrgreen:
:neenee:
:denken: wat bedoel je :19:
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

stem -tonatie is erg belangrijk en van iedre persoon afhankelijk.

een vriendin van mij , heeft een wat zangerige stem en iedre hond loopt met haar weg,
van de enthousisate toonaard.

en een vriend van mij heeft dat ook , maar meer met een mannelijke zwaardere stem,
mannen hebben die zware toon inzich en dat dwingt veel respect af, bij honden.

en.. omdat de meerderheid het niet in zich heeft, moeten wij het doen
met allerleu speeltjes en balletjes :19:

dus een hoop werk meer :19:

het is dus een gave, om zo'n stem te hebben, waar honden in zwijn vallen :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Martijn schreef:Ik zeg toch ook niet dat mensen niet verschillen?

En ook niet dat er geen aangeboren verschillen zijn.

Maar er is geen gen dat hondenbaas heet. Wat erft zo'n ruitertje in de dop dan, volgens jou? Een extra plakkerige kont ofzo?
Je moet het toch niet zo letterlijk nemen, Martijn :mrgreen:

Wat heb je nodig als Ruiter? Ik denk zoiets als rust uitstralen, controle kunnen houden, en snel kunnen handelen, dat zijn allemaal eigenschappen die je toch kan hebben gekregen bij je geboorte. Dan is het toch wel gewoon aangeboren? En in combinatie met het kennen van paardengedrag, en het kunnen rijden op een paard, maakt dat, dat je een goede Ruiter kan zijn.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Martijn schreef:Mijn honden kennen niet anders en die kijken weer idolaat naar iedereen met een hogere stem.
dat zal het ook zijn, wat ze thuis niet gewend zijn, is altijd beter en nieuw
en dwingt dan ook ineens meer respect af.

maar ik kan mij niet voorstellen dat ze met een mannelijke stem geneigd zijn,
naar de keel te vliegen.

ik vind het altrijd wel opvallend dat honden meer naar mannen luistern, dan naar vrouwen ( stemmen) ,
(behalve die enthousiaste stem van mijn vriendin.)

dat merk je aan een uitlaatservice:

er loopt hier 1 man met nogal moeilijke drukke honden , maar hij hoeft maar even iets te zeggen en ze zijn al bij hem
maar dan een meisje van een andere uitlaatservice, , en die heeft niet zo'n overwicht bij haar honden
( ze doet het wel goed , maar niet zo overtuigend)
Mit
Zeer actief

Ik vond het overigens altijd erg grappig met Angel en mijn ex man.
Ex man zei dat ik maar moest trainen met haar, want ze luisterde vast wel natuurlijk naar hem vanwege zijn zware stem.
Nou...echt niet!

Ooit liepen we een keer samen, hij had haar aan de lijn. Ik liep al aan de overkant. Voor ze overstak moest ze gaan zitten. Exman: Zit. Zit! Angel...Zit? ZIIIIITTTTTTT!!!!! Angel bleef gewoon staan.
Ik aan de overkant van de straat maakte een sssstttt gebaar (het gebaar wat ik combineerde met commando zit) en Angel ging netjes zitten :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

het is een samenspel,

van aanleg ( overwicht), kennis , ervaring enz.
Ik ken genoeg mensen die al jaaaren een hond hebben maar er nog steeds niets van bakken.
Dus je moet er wel een gevoel voor hebben om goed met dieren om te kunnen gaan.
De ene pikt iets super snel op en een ander zal het nooit leren.
Dit zie ik bij de paarden ook iemand hoeft niet te kunnen rijden op een paard om er super mee om te kunnen gaan
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Martijn schreef:
Frenk schreef:
Want?
omgaan met dieren vind ik wel een gegeven, ik ga dus voor een ja
Ik zie 1 broer van mijn moeder die dat heeft, zonder verbale communicatie had hij contact met oa mijn hond die ik toen net had, de andere oom die buitenaf woonde hetzelfde, die had in zijn jongerjaren inene een zeearend mee, die kwam het schip op en week niet meer van zijn zijde, ook andere dieren trekken naar hun toe
Ikzelf heb nooit honden gehad, mijn dieren smokkelde ik in huis en als ze er eenmaal waren gingen ze niet meer weg.. stuk voor stuk leuke dieren
honden die ik tegenkwam of waar ik mee ging lopen idem, geen problemen mee ondanks dat ik er geen ervaring mee had
Paarden idem. bij onraad, was ooit eens sprake van stikkingsgevaar omdat vermoedelijke een paard iets had opgevretst
baas moest mond open houden en ik ben gaan vissen in de keel..
was meer wat moet dat moet.. bazinnetje stond perplex dat ik het durfde, ik had zoiets van beter dit dat een dood dier straks, en ja ik weet hoe een paardenbijt voelt had het fout gegaan..
Ja dus sommige mensen hebben een mogelijkheid of instinct om met dieren om te gaan, aangeleerd of niet, deze mensen worden ook vaak benaderd door verschillende dieren
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Vele jaren geleden toen ik nog een behoorlijke lompe en weerbarstige Haflinger bezat, leerde ik een inmiddels goede vriend kennen.
Hij had ons al een paar x hoofdschuddend bezig gezien {ben eerlijk gezegd ook niet zo`n bijster goede rijdster}
Op een dag kwam hij naar mij toe en vroeg of hij die “boeren knol” van mij eens onder handen mocht nemen, want waar wij mee bezig zijn lijkt helemaal nergens op.
Gaf hem mijn zege, en voegde toe dat er al andere waren geweest die dat hadden geprobeerd zonder resultaat.
Ik heb die 2 ruim een uur met open mond gadegeslagen, maar moest heel dringend weg.
Toen ik later terug kwam wist ik niet wat ik zag, mijn "boerenknol" danste de Spaanse pas als een volleerde lippizaner .......
Om het verhaal niet te lang te maken, hoe dan ook Alex is in alle opzichten op z`n zachts gezegd een gecompliceerd mens.
Maar wat deze man met paarden heeft en kan is heel bijzonder, en dan laat ik even tussen beide of het een "natuurlijk overwicht" is.
Ik zie het als absolute een gave, hoe dan ook.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ja, natuurlijk overwicht bestaat. Absoluut.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, ik denk ook dat het bestaat, :ok:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik ben er van overtuigd dat het bestaat
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”