Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor de rauwvoerders/barfers.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Voor de rauwvoerders/barfers.

Ongelezen bericht door wendy71 »

Hoelang voeren jullie nu al rauw en waarom?

Ik zal het spits afbijten:

Ik voer nu ong 1 jaar rauw en ben vooral oa door dit forum interesse gaan tonen voor rauw voeren.
Alles wat ik las klonk zo logisch dat ik dat ook wilde op termijn na eerst veel gelezen te hebben erover.

Een andere reden om rauw te voeren voor mij was dat Lola last had van huiduitslag ed, en Jakko darmprobleempjes had.
Deze kwaaltjes zijn opgelost sinds ze op rauw staan.

Plus ze eten met heel veel smaak en dat vind ik ook iets waard. :ok:

Kortom , ik ben nieuwsgierig wat voor jullie de reden was/is om rauw te voeren en hoelang jullie dat al doen. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Sinds begin 2006 omdat Tyson een flinke darmontsteking had, ging ik meer informeren over voeding :wink:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Sinds ongeveer 2003 voer ik 4 dagen kvv, en de rest van de dagen Barf.
Ik ben het gaan voeren omdat 1 van mijn honden veel last had van zijn maag. En allebei mijn honden aten brokken slecht.

Nu geen maagproblemen meer, en een goede eetlust. Daarnaast zitten ze ook beter in de vacht (geen huidschilfers meer) en ik heb het idee dat ze sneller door de verharing heen zijn. En ook nog hele witte tanden trouwens sinds ik rauw voer, dat was met brokken niet :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Een jaar of drie geef ik nu volledig zelf samengestelde maaltijden maar ik ben er naar toe gegroeid. :wink:
In 2001 begonnen met Farmfood + 2 dagen kvv (meestal Rodi/Smuldier), daarna een hele tijd alleen kvv gevoerd (div. merken, steeds afgewisseld), daarna een lange tijd kvv afgewisseld met BARF-dagen en daarna dus volledig zelf samen gaan stellen. Ik 'hang' een beetje tussen BARF en NRV in.

Oh en waarom er ooit mee begonnen. Bill had last van jeuk. Is getest en hij bleek allergisch voor div. mijten.
Om zijn imuunsysteem 'op te krikken' ben ik op zoek gegaan naar info en kwam bij vers voeren/barfen uit.
Silka is meteen met vers en rauw begonnen. Wat ze in Turkije kreeg in al die jaren weet ik niet, maar ze lust alles. :wink:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

joline schreef: En allebei mijn honden aten brokken slecht.
Ja, dat probleem had ik hier ook..
Lola vond brokken niet lekker en at ze dan ook bijna niet.
Plus dat ze van het beetje brok dat ze kreeg, al aankwam kwa gewicht.
Met rauw komt ze lang niet zoveel aan dan op de brok.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Dan spring ik even op het topic in met een kleine vraag: wat is het verschil tussen BARF en NRV? Ik dacht dat dat gewoon hetzelfde was eerlijk gezegd.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

Ehm ik voer nu ruim 2 jaar vers, de reden daarvoor was dat mijn pup heel erg last had van groeipijnen op brokken.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef:Dan spring ik even op het topic in met een kleine vraag: wat is het verschil tussen BARF en NRV? Ik dacht dat dat gewoon hetzelfde was eerlijk gezegd.
Barf is meer met groente en fruit, nrv niet dat is puur bevleesde botten, spiervlees en orgaan in bep.%.
Nrv-ers geven meestal geen groente en fruit bij, barfers doen dat wel.
Het zijn een beetje verschillende stromingen binnen het rauw voeren, zeg maar. :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

MirandaH schreef:Dan spring ik even op het topic in met een kleine vraag: wat is het verschil tussen BARF en NRV? Ik dacht dat dat gewoon hetzelfde was eerlijk gezegd.
Verschillende methodes, andere verhoudingen, andere denkbeelden...

Ik voer nu bijna een jaar zelf samengesteld, daarvoor heb ik een half jaar KVV gevoerd, daarvoor Farmfood, met af en toe eens een KVV dagje...

Ik heb haar op vers (NRV) gezet omdat ik dat beter voor haar vind, plus dat ze een hele moeilijke eter was met brok, maar toen was het nog wel afgewisseld met KVV, nu nie meer, aangezien ik er in januari achter ben gekomen dat haar jeuk afkomstig is door granen/rijst... Dus sidnsdien geen uitstapjes meer naar KVV dagen als het beter uitkomt...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

wendy71 schreef:
Barf is meer met groente en fruit, nrv niet dat is puur bevleesde botten, spiervlees en orgaan in bep.%.
Het zijn een beetje verschillende stromingen binnen het rauw voeren, zeg maar. :wink:
He :denken: .........Ik geef ook groente en fruit ,en schaar mijzelf toch onder de nrv-ers............Barf is dacht ik dan weer kleine prooidieren :denken: .................Ik geef dus rauw met groente en fruit,omdat banjer het slecht deed op de brok,en ik dit logisch vond klinken :wink:
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Ik voer ongeveer 5 jaar deels vers deels brok.we zijn nog niet zo overtuigd dat we 7 dagen vers willen geven.1 maaltijd per dag brok en 1 maaltijd kvv
dana
Actief
Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url]

Ongelezen bericht door dana »

Mijn shih tzu Dana is nu 7 jaar en zij eet haar hele leven al vers.
Bij de fokker zaten de pups al op de duck.
Zelf gaf ik voor Dana kwam s'morgens brok en sávonds kvv ( duck en rodi).
Ben vers gaan geven omdat ik een hondje had wat vaak gal spuugde en dat is met kvv voeren over gegaan.
Ik voer nu ruim 5 jaar geen brok meer en ben van fulltime kvv ongeveer 4 jaar geleden naar half kvv half barf gegaan.
Afbeelding

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Pepie schreef: He :denken: .........Ik geef ook groente en fruit ,en schaar mijzelf toch onder de nrv-ers............Barf is dacht ik dan weer kleine prooidieren :denken: .................Ik geef dus rauw met groente en fruit,omdat banjer het slecht deed op de brok,en ik dit logisch vond klinken :wink:
Dan ben je meer een Barf'er dan een NRV'er. NRV'ers geven geen groente en fruit en zullen ook als het even kan geen KVV geven.
Veel NRV'ers proberen vooral hele prooidieren te geven of werken volgens het 'prooidiermodel'.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ik ben me in voeding gaan verdiepen nadat een van mijn Bordeauxdoggen levercirrose kreeg en geen DA mij kon vertellen hoe ze daar aan kwam, dat was in 2005. Toen ik las wat er in veel hondenbrokken gestopt wordt ben ik gelijk helemaal afgestapt van de brokken. Van mijn 2 honden waren er ook nog eens twee te zwaar en met brokken mochten ze nauwelijks meer iets eten en toch vielen ze niet af. Ze leden voortdurend honger.

Daarvoor hadden mijn honden altijd allerlei vage klagen, hotspots, darmproblemen, stinkende en vette vachten, problemen om op gewicht te blijven. Alles verdween als sneeuw voor de zon toen ik zelf ging samen stellen.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 07 mei 2008 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Sjalot schreef:
Daarvoor hadden mijn honden altijd allerlei vage klagen, hotspots, darmproblemen, stinkende en vette vachten, problemen om op gewicht te blijven. Alles verdween als sneeuw voor de zon toen ik zelf ging samen stellen.
Dat is hier bij Billy idd ook zo. Hij had zo vaak vieze/ontstoken oren, een puspiemel, een rode huid. Nu nooit meer. :wink:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Sjalot schreef:
Pepie schreef: He :denken: .........Ik geef ook groente en fruit ,en schaar mijzelf toch onder de nrv-ers............Barf is dacht ik dan weer kleine prooidieren :denken: .................Ik geef dus rauw met groente en fruit,omdat banjer het slecht deed op de brok,en ik dit logisch vond klinken :wink:
Dan ben je meer een Barf'er dan een NRV'er. NRV'ers geven geen groente en fruit en zullen ook als het even kan geen KVV geven.
Veel NRV'ers proberen vooral hele prooidieren te geven of werken volgens het 'prooidiermodel'.
Wat is dan dat prooidiermodel?
Ik geef
Maandag vuile pens
Dinsdag bevleesde ribben
woensdag orgaanvlees en karkas
donderdag zalmkop of sardienes met kefir en groenteprut en stuifmeelkorrels.
Vrijdag pensdag
zaterdag en zondag spiervlees.
Er moet nog een vasten dag in komen,maar als ik dat nu doet, zijn de kaakies weg :mrgreen:
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Leuk, om al die verschillende ervaringen te lezen. :ok:

@pepie: voeren volgens prooidiermodel(doe ik ook) wil niks meer zeggen dat je de % van een prooidier aanhoud.
Dwz: 10 tot 15 % bot, 10 tot 15 % orgaan, 60/65 % spiervlees.

Ik geloof dat barfers een hoger bot % aanhouden en barfers zien pens veelal als orgaan, terwijl nrv-ers pens een complete maaltijd vinden ivm de perfecte calcium/fosfor verhouding.
Het is toch een andere stroming. :wink:
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Even googelen en je vindt info over het prooidiermodel. Ik mag geen linken plaatsen.
Groetjes van Charlotte
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja kreeg toen ze met 7,5 week bij me kwam wonen gelijk kvv.
Toen ze een maand of 8 was ben ik over gegaan op volledig zelf samenstellen.
Caja is nu bijna 2 jaar :wink:
Ze krijgt het, omdat ik het de beste en meest natuurlijke manier van voeren vind.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef: Ze krijgt het, omdat ik het de beste en meest natuurlijke manier van voeren vind.
Vind ik ook.
Dat was oa ook een reden om ermee te beginnen na mezelf goed verdiept te hebben over rauw voeren op verschillende fora. :ok:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik ben in 2001 begonnen met rauw voeren, eerst gewoon KVV zoals Rodi en Carnibest en daarna steeds meer zelf gaan samenstellen. Vanaf ongeveer 2003 krijgen de honden volledig zelf samengestelde rauwe voeding.

Waarom weet ik niet meer precies. Het sprak me gewoon aan en ik had toen ook twee oudere honden van 10 jaar, die het nou niet heel bijzonder goed deden op brokken. Ook niet slecht, maar ook niet heel goed.
1 hond had zelfs zeer gevoelige darmen en kon niet tegen wisseling in zijn maaltijd, dus ik heb ook heel erg getwijfeld of hij wel voor rauw in aanmerking kwam.
Maar vanaf de dag dat ze rauw kregen heeft hij nooit meer een maag/darmontsteking gehad, gewoon nooit meer.
Hun vachten werden eerst heel slecht en hard om daarna volledig alsof het jonge goden waren terug te komen. Zacht en glimmend.
En ze vonden het heerlijk.

Tegelijkertijd had ik Toby als jonge hond en die was gewoon niet dik te krijgen. Een jonge actieve herder die als een gratenpakhuis in het rond liep. Dus door wat meer te wisselen met vetter vlees en volle melkproducten en wat meer te kunnen voeren (want tja, je kan wel meer brokken geven, maar aan de strontproductie kon ik wel zien dat ie daar weinig van over had gehouden in zijn lijf). Dus lekker een lap pens erin van een kilo en de ontlasting van een kleine maaltijd. Daarmee was ik wel overtuigd.
Zeker toen ik ook naar bijeenkomsten ben geweest van Mogens Eliassen en Tom Lonsdale die goed duidelijk maken waarom de zelf samengestelde maaltijden de juiste voeding is voor honden, gebaseerd op de herkomst van de hond.

En het heeft op zich wel een tijd geduurd, voordat ik de stap durfde te maken van kvv naar rauwe kippenpoten. Ien heeft me wat moeten overtuigen dat het echt wel kon. :mrgreen: Ik was zo gebrainwashed dat het levensgevaarlijk was dat ik het echt niet durfde. Terwijl ik het wel zo graag wilde. Tot de eerste keer een vleugeltje en een nekje. De honden aten heel keurig, knipten het mooi stuk. En daarna niets meer van te vinden in hun ontlasting. Terwijl ze wel meer energie leken te krijgen van het rauwe vlees.
Er ging een wereld voor mij open. De oude honden van destijds zijn dus op 10 jarige leeftijd over gezet en zijn 15,5 en 16,5 geworden.

Ik probeer de voeding zo allround mogelijk te maken en te zorgen voor de juiste producten op het juiste moment van het jaar (wat meer vis of visolie bijvoorbeeld tijdens de rui) en afhankelijk van de beweging die ze krijgen. Wat magerder bij minder beweging en wat vetter bij meer actieviteit of kou.
En dat vind ik zo heerlijk van rauw: elke dag is anders en de honden zijn elke dag blij als ze hun eten krijgen. Ze laten echt niets staan (behalve duif en wijting :roll: ) en ze zien er goed uit. Ze krijgen er echt energie van.

Er wordt geroepen dat rauwe voeding voor honden een modegril is, een hype. Ik geloof daar niet in. Ik geloof dat de hype van de brokken voorbij is. Natuurlijk nemen die brokken nog steeds een belangrijke plek in, in de wereld van de hondenvoeding. Iedereen kiest voor een bepaald soort voeding, passend bij zijn wensen en gemak. Maar kvv heeft goed bestaansrecht en ik zie het niet snel meer uit de winkels verdwijnen.
De rauwe voerders die zoals ik zelf samenstellen kunnen nooit een hype zijn. Daarvoor hebben we ons teveel verdiept in de voeding van onze honden. Een hype is iets wat je even snel mee pikt, even makkelijk op mee drijft en gebruik van maakt om het daarna als iets vergankelijks weer los te laten. Dat kan niet als je rauw voert. Op het moment dat je je erin verdiept, boeken leest, fora bezoekt en vragen stelt, voldoe je al niet meer aan het profiel van een deelnemer aan een modegril of hype. :mrgreen:

Ik geef dus rauw omdat ik denk dat het goed is voor de honden en omdat ze in hun primaire behoefte voorzien als ze liggen te kauwen op een bot of een stuk vlees proberen uit een te scheuren.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

Mijn honden zijn in 1998 overgezet op rauwe voeding, omdat ik hoopte dat hun weerstand daardoor verbeterd werd. Ze waren allemaal ziek en fataal ziek door de tekenziektes ehrlichiose en of babesiose. Daarnaast ben ik gestopt met de jaarlijkse entingen.

De eerste keer durfde ik er niet bij te blijven. Ik had mijn dierenarts gebeld of ik hem die avond mocht storen als er iets fout ging met de honden. Mijn man stond bij de honden, ik om het hoekje. Het gekraak was vreselijk om aan te horen. :N: Na een jaar ging het veel beter met mijn honden en was ik toe aan doodgeboren kalveren en dode lammetjes en hele kippen met veren en al. Hele prooidieren, grote en kleine, zijn namelijk ook een onderdeel van BARF. :ok:

In 1998 was Dr. Ian Billinghurst de enige wetenschapper met boeken over rauwe voeding voor honden. Hij gaf lezingen en was gast op fora en groepen om vragen te beantwoorden. Zijn methode werd BARF genoemd. Biologically Appropriate Raw Food. Je bepaalde zelf of je de botten met vlees fijngemalen, in grote stukken of als hele dieren voerde.

Tegenwoordig zijn er meerdere namen voor BARF, maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Waar het om gaat, is dat je er in slaagt om met jouw budget en met spullen die bij jou in de buurt te koop zijn, voeding samenstelt waar je hond het goed op doet. Eigenlijk kan iedereen die daarin geslaagd is, zijn eigen naam bedenken voor het fenomeen rauw en vers. :ok:

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
Artikelen over de verschillende schrijvers en hun samenstellingen op
http://www.barf-natuurlijk.nl/html/archief.html
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

wendy71 schreef:
joline schreef: En allebei mijn honden aten brokken slecht.
Ja, dat probleem had ik hier ook..
Lola vond brokken niet lekker en at ze dan ook bijna niet.
Plus dat ze van het beetje brok dat ze kreeg, al aankwam kwa gewicht.
Met rauw komt ze lang niet zoveel aan dan op de brok.
Hier werdt ook heel weinig gegeten van de brokken. De bak stond er de hele dag, en ze aten er s'avonds met lange tanden wat van :roll:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Pepie schreef:
wendy71 schreef:
He :denken: .........Ik geef ook groente en fruit ,en schaar mijzelf toch onder de nrv-ers............Barf is dacht ik dan weer kleine prooidieren :denken: .................Ik geef dus rauw met groente en fruit,omdat banjer het slecht deed op de brok,en ik dit logisch vond klinken :wink:
Wat mij betreft is het enige verschil tussen BARF en NRV nog steeds het botpercentage. Toen ik begon met BARF en overstapte naar NRV, was men erg into Lonsdale met zijn theoriën van het voeren van karkassen, al dan niet met huid en haar..............en tafelresten, eieren en groentes al dan niet gepureerd om o.a. huid en haar te vervangen..........niks geen grote prooidieren, gewoon variatie in van alles en nog wat.......
Ik volg de theorie van Lonsdale en voer naar mijn mening toch aardig NRV......of op zijn Engels...Natural Raw Feeding.......whatever....
Liever kijk ik naar mijn honden, waar die het uiteindelijk goed op doen.
Daar kun je geen theorietje aan ophangen.
Rich
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rich »

Hier inmiddels vanaf 2003 Barf. Zo nu en dan afgewisseld met KVV (Bibi). Overigens naar flinke tevredenheid.

richard
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

7 jaar geleden, in 2001 heb ik de honden voor het eerst KVV gegeven.
Dat was AHV. Iemand waar we met de honden trainden toen heeft het ons aanbevolen.
De allereerste keer heb ik het lekker door de eukanuba gemengt. :N:

Toen ben ik me gaan inlezen over het geven van rauwe voeding en ben ik later gaan BARFEN.
In die 7 jaar heb ik ook een poosje weer brokken gegeven. We hadden meerdere grote honden en geen plek voor een aparte vriezer na onze verhuizing dus te weinig vriezerplaats om alle botten enzo in te slaan. De 2 vakken van onze koelkast lag vol met hondenspul en niets voor onszelf. :mrgreen:

Was niet handig want ik moest op een gegeven moment om de zoveel dagen spullen halen. Kon al snel bij onze buurman die toch alleen woonde van alles opslaan voor de honden gelukkig.

Maar we hebben toch plaats kunnen maken voor een vriezer en ben snel weer overgestapt op rauw toen. Momenteel voer ik deels KVV en een paar dagen in de week BARF.
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Jos werkt in een slachthuis en die nam wel eens dingen mee voor de honden. Ik wist niet of ik dat wel mocht geven allemaal dus info opzoeken op internet. En verdomd dat mocht allemaal gewoon. Wat een info over voeding was er te vinden. Ik ben toen eerst over gestapt op een andere brok zonder gekke toevoegingen. Toen was de stap naar KVV erg snel gemaakt. En naar het geven van KVV was de stap naar zelf samenstellen ook erg snel gemaakt. Xavier en Winter zijn beide opgegroeid op vers. Nooit geen groeipijnen of dergelijke hebben ze gehad en zijn mooi gelijkmatig opgegroeid (Winter groeit nog steeds) Spyro was denk ik een jaar of 3 toen ze overgezet werd en Paco was er toen nog die was 6 a 7 jaar. Nooit geen problemen gehad met ze ze vonden het heerlijk en zagen er veel beter uit. Ik voer niet naar een methode ik kijk naar mijn honden en die doen het er goed op hoe ik nu bezig ben. Ik ben van het hele prooidier dat vindt ik gewoon makkelijk :N: prutjes maken enz is niet aan mij besteed.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

dana schreef:Mijn shih tzu Dana is nu 7 jaar en zij eet haar hele leven al vers.
Bij de fokker zaten de pups al op de duck.
Zelf gaf ik voor Dana kwam s'morgens brok en sávonds kvv ( duck en rodi).
Ben vers gaan geven omdat ik een hondje had wat vaak gal spuugde en dat is met kvv voeren over gegaan.
Ik voer nu ruim 5 jaar geen brok meer en ben van fulltime kvv ongeveer 4 jaar geleden naar half kvv half barf gegaan.
Esther, als het niet teveel moeite is, dan zou ik graag eens weten wat jij Dana precies voert qua dag/weekmenu. Frenk zit nu nog op kvv, maar ik denk dat ik er wel bij wil gaan barfen voor een deel. Ik geef al eidooier, karnemelk/yoghurt en vuile pens naast de kvv, maar ik ben nog niet begonnen met rauw spiervlees of rauwe botten. Ik weet dat je moet beginnen met kippennekken etc, maar hoe dan verder. Hoe gaat een week er dan uitzien?

Alvast bedankt voor je antwoord :ok:
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Ik ben begonnen in januari 2007, Tura was net 7 jaar en haar moeder net 11 jaar. Op fora's gaven sommige mensen KVV en NRV en daardoor werd mijn interesse gewekt, toen ik las dat teven betere en veel meer melk zouden geven aan de pups, wilde ik dat uitproberen, Tura haar melkproduktie liet redelijk te wensen over...dus haar voor de dekking compleet overgezet op NRV :ok: Tura kreeg meer massa en een prachtige vacht, zelfs ten tijde van haar loopsheid.....echter voor de melkproduktie deed het 0,0 :19: Nica heb ik in maart 2007 volledig overgezet en is sindsdien vitaler geworden, mooiere vacht, haar grijs werd eens tuk minder......echter nu breekt het grijs er wel door, maar ze is dan ook al ruim 12 geweest...

Ook mijn D nest toen afgespeend op NRV en datw as gewoon helemaal toppie en ook nog is heel leuk om te doen...om die instinctjes al zo te zien....Dicha heb ik gehaald uit Duitsland, was dus een brokken pup, maar de dag na haar aankomst hier over gezet op KVV en NRV en sindsdien geen brok meer gehad....

IK heb 26 jaar brokken gevoerd, maar ga echt nooit meer terug.... :ok:
bri
Zeer actief

Ongelezen bericht door bri »

na een hele poos kvv te hebben gevoerd voer ik pas sinds een week of 5 volledig vers, ik voel me er nu goed bij en het zal voorlopig ook zo blijven :mrgreen:

hiervoor was ik aan het zoeken naar de beste voermethode. ik ben begonnen met farmfood, was niet op de hoogte van barf of kvv..
hier op dit forum kwam ik daar pas mee in aanraking, maar ook doordat ik al een poosje op zoek was naar ander voer voor mijn probleemkatje (heeft altijd darmproblemen gehad ondanks speciaal dieetvoer van de dierenarts)
ik ben eerst met de katten overgestapt op carnibest. mijn probleemkat maakte een complete metamorfose door!!!van een zielig, iel katje met altijd pijn in haar buik veranderde ze in een levendige mollige kat met keurige drolletjes!!

het duurde niet lang of femke kreeg ook een combinatie van farmfood en kvv.
toch vond ik dat niet ideaal, heb ik een klein vriezertje aangeschaft en ben volledig carnibest gaan voeren, af en toe kregen de hondjes wat karkassen, nekken, pens ed. dat heeft ongeveer een half jaar geduurd.

ik bleef me inlezen op verschillende fora, was op zich best tevreden over de carnibest, maar ik vond dat het beter moest kunnen.
Op een gegeven moment kreeg ik wat connecties hier in de buurt, mensen met wie ik samen wat barfproducten kon bestellen, ik kon een leuke 2e hands vriezertje kopen en nu genieten de hondjes hier van lekker vlees! ik heb nu 2 vriezers en daar kan ik zo'n 2 maand mee doen.

iedereen verklaart me voor gek (althans, diegene die uit mijn omgeving nog geen barf, nrv etc kennen)
maar ik ben overtuigd dat dit de beste en meest natuurlijke manier van voeren is en brokken komen er hier niet meer in!
femke is nu anderhalf en heeft aardig wat veranderingen qua voer meegemaakt, soms baal ik ervan dat ze een poos brokken heeft gehad, vooral in de belangrijkste periode van haar leven..maar goed, ik wist niet beter en ik ben blij dat ik toch ben blijven zoeken naar ander voer dan brokken!!!al met al doet ze het toch heel goed, heeft toch ook al een behoorlijke poos kvv gehad en dan nu sinds een aantal weken volledig barf.
Toby is hier pas sinds oktober en heeft hier alleen maar kvv of barf gehad en hij ziet er keurig uit, eet goed en vind alles lekker!

ik ben blij dat het zo goed gaat, vind het eigenlijk hartstikke leuk om het voer voor de hondjes zelf samen te stellen en ik geniet van de koppies als ze het vlees of de botten eten! :ok:
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”