Hier het recept van de koekjes. Je kan zoveel toevoegen, zolang het maar plakt. Ik sta een hele dag in de keuken, als ik de koekjes maak. Laatst had ik van 3 kilo aan vlees en vis en ik kon het allemaal gebruiken in een pak broodmix.
Wat heb je er voor nodig:
- broodbakmachine
- keukenmachine
Ingrediënten:
- schapenlever (je kan zelf de hoeveelheid uitkiezen, ik heb ongeveer 1 kilo gebruikt, je kan ook bijv. kippenlevertjes gebruiken inplaats van schapenlever)
- 2 kippepoten
- 250 gram zalmfilet
- 1 pak meergranenbroodmix (water + ei)
Ik heb van te voren het vlees (kippevlees en lever) ongeveer 20 minuten gekookt. Schapenlever kan je het beste koken, omdat in schapenvlees wel eens de worm leverbot zit. Het koken van vis en kip is volgens mij niet echt nodig, maar ik heb het wel gedaan.
Ik heb eerst het deeg klaar gemaakt in mijn broodbakmachine. Ik heb geen boter toegevoegd, alleen het water en een ei. Je kan het deeg ook met de hand klaarmaken, maar als je zo'n makkelijk ding hebt, waarom dan niet gebruiken.
In de tussentijd was ik bezig met het vlees en de vis. Ik haal het vlees van de kippepoten af, het bot gooi ik weg. Het vlees en de vis maak ik fijn in mijn keukenmachine. Ik had een grote pan vol vlees en vis.
Daarna heb ik de zeer fijne vleesstukjes, vermengd met het deeg, elke keer wat erbij, zodat het vlees nog steeds aan het deeg plakt, heb je te veel deeg, kan je deze gewoon invriezen en de volgende keer gebruiken. Ik heb dus elke keer wat fijne stukjes vlees vermengd met wat deeg.
Het deeg heb ik uitgerold op mijn kookplank en zo leuke figuurtjes er uitgestoken. (kookplank heb ik wat tarwebloem opgedaan, zodat het niet gaat plakken)
Ik heb het gebakken 20 minuten op 180 graden. Op het rooster van de oven heb ik bakpapier gelegd, om hier de koekjes op te leggen. De koek is nog zacht, dus je kan het makkelijk als beloning geven tijdens het trainen. Elke keer er een stukje afhalen.
Ik heb dit recept gekregen van iemand die al 40 jaar vers voeding aan zijn honden geeft en ook de koekjes voor zijn honden zelf samenstelt.
Het leuke van dit recept is, je kan alles toevoegen wat jezelf wilt, dus wil je geen schapenlever, dan pak je kippenlever etc. Je kan de vis vervangen door tonijn of iets anders. Let wel op, dat de vis niet gezouten is en geen graatjes bevat. Zo kan je bijv. alleen vis gebruiken of een ander stuk vlees.
Voor pups zou ik niet diverse soorten vlees gebruiken (verhoudingen) ivm de groei, maar zou ik bijv. de compleet van carnibest of rodi compleet gebruiken, vis kan je er wel bij doen. (nog niet uitgeprobeerd)
Dit recept leent zich ook voor het maken van een hondentaart.
Het kan zijn dat de baktijd van een taart of cake wat langer is, je kan dan het beste goed inprikken, bijna tot de bodem. En als er niks aan blijft plakken is het gaar. Misschien dat je het aantal graden ook hoger kan zetten.
De koekjes heb ik ingevroren en zo kan ik Bentie elke dag verse koekjes geven en hoef ik ook niet naar de houdbaarheid te kijken.
Ik zelf heb een conventionele oven, dus geen hetenlucht oven. Ik heb vroeger voor een conventionele oven gekozen, omdat ik veel oude kookboeken heb en die werken nog met de ovens van vroeger.