Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining op zijn 'Jan-boeren-fluitjes'

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Jachttraining op zijn 'Jan-boeren-fluitjes'

Ongelezen bericht door Moon »

Daar ben ik weer mee begonnen met Dante; heel laag niveau :wink:
En wat is het weer leuk :ok:
Ben begonnen met de 'happy-dummy' en een gewone dummy want toen ik ong. een jaar geleden stopte met trainen vond Dante dummies maar zozo. Ik wil de training dus erg positief maken. Lukt tot nu toe prima, want hij vindt het geweldig!
Het ging zo goed dat ik een beetje overmoedig werd; heb dummies weggelegd, twee achterelkaar, ben voorbij Dante gelopen, teruggefloten en nadat hij naar me toekwam en naast me kwam zitten, uitgestuurd om de dummies. Hij deed het perfect :cheer: ; hierna mocht hij alles uit de happy-dummy opeten en ben ik gestopt :wink:
Volgende dag ook zoiets gedaan maar nog overmoediger :wink: hem geprobeerd te stoppen met de 'zitfluit' en jaaa hoor, het lukte :cheer: . Daarna ook weer de 'jackpot' uit de dummy en gestopt (nadat hij ze gehaald had natuurlijk :wink: ).
Gevolg is nu dat ik zelfs mijn rugzakje tijdens de wandeling niet mag aanraken of hij staat al vragend naast me; 'gaan we weer leuk doen'? :mrgreen:

Vraag aan jachttrainers; ik doe maar heel korte 'sessies' van 2 à 3 apportjes, hoeveel keer per week kan ik dat doen zonder dat Dante de interesse verliest?
En hoelang ga ik door met de 'happy-dummy'? Zou ik bijv. de overgang zo doen dat ik in een gewone dummy-met-sok voertjes doe?
Zou ik het trainings-kwartetspel kunnen gebruiken of is dat nog wat te hoog gegrepen?

Even voor wie de situatie niet kent; mijn doel is heel laag. Ik train om met Dante iets te doen wat wij beiden leuk vinden. Door zijn ziekte (SLE) doe ik voorzichtig met hem (niet springen of rare bewegingen uitlokken, enz).
Hij mag ook alleen maar apporteren vanuit 'steady zijn'. Dan gaat hij redelijk rustig (in sukkeldrafje :wink: ) het apport halen :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Wat leuk dat jullie toch weer lol kunnen beleven aan deze training (op laag niveau). Soms ben je gewoon verplicht om je aan te passen aan de hond (ik heb je verhaal over Dante gevolgd) en is het gewoon al weer heel fijn dat je dit kunt doen. Lol voor baas en hond .....
Ik heb een paar seizoenen jachttraining gedaan met mijn (oudere) flatcoat die alles in haar eigen tempo deed, soms erg enthousiast was, soms liep alsof ze dacht "wat doe ik hier" ...... Elke training, thuis of bij de club gewoon laten afhangen van de zin en het kunnen van je hond zodat het leuk blijft. Want dat is toch het belangrijkste!!
Veel plezier met verder trainen.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Wat leuk dat het zo goed gaat met hem :ok:
Ik kan je geen tips geven maar misschien weet Nettie iets?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Moon
Zeer actief

flatcoat schreef:Wat leuk dat jullie toch weer lol kunnen beleven aan deze training (op laag niveau). Soms ben je gewoon verplicht om je aan te passen aan de hond (ik heb je verhaal over Dante gevolgd) en is het gewoon al weer heel fijn dat je dit kunt doen. Lol voor baas en hond .....
Ik heb een paar seizoenen jachttraining gedaan met mijn (oudere) flatcoat die alles in haar eigen tempo deed, soms erg enthousiast was, soms liep alsof ze dacht "wat doe ik hier" ...... Elke training, thuis of bij de club gewoon laten afhangen van de zin en het kunnen van je hond zodat het leuk blijft. Want dat is toch het belangrijkste!!
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik in mijn enthousiasme dan geneigd ben om iedere dag wat te doen en ik wil voorkomen dat de lol eraf gaat :wink:
Ik denk dat variatie en stoppen op 'het hoogtepunt' belangrijk zijn?
En ja; zoals ik al zei; het is puur voor de lol :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Moon schreef:
flatcoat schreef:Wat leuk dat jullie toch weer lol kunnen beleven aan deze training (op laag niveau). Soms ben je gewoon verplicht om je aan te passen aan de hond (ik heb je verhaal over Dante gevolgd) en is het gewoon al weer heel fijn dat je dit kunt doen. Lol voor baas en hond .....
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik in mijn enthousiasme dan geneigd ben om iedere dag wat te doen en ik wil voorkomen dat de lol eraf gaat :wink:
Inderedaad veel varieren, nooit vaker dan bijv. 2 keer hetzelfde doen dan blijft het leuk en "spannend", want wat volgt er nu weer??
Op tijd stoppen ook, het liefst nog voor "het hoogtepunt" want voor je het weet ben je daar voorbij, maar ja .... dat is moeilijk inschatten.
Meestal kun je wel zien waar bijv. enorm veel lol aan beleeft wordt en waar het enthousiastme wat minder is ...... nou, als je daar op inspeelt moet het gewoon leuk blijven en een succes worden.
Train ze ....... het is gewoon leuk als je weer wat oefeningen kunt doen met je hond na een tijd van tegenslag.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Mickie schreef:Als je zuiver recreatief traint, waarom zou je dan willen stoppen met die happy dummy? Dante vindt het leuk, ik zou zeggen: houden zo :ok: Ik heb in de training altijd gebruik gemaakt van voertjes en fun-dummies en dat zal ik altijd blijven doen ook.

Hoe lang en hoe frequent je kunt trainen is helemaal afhankelijk van jou en Dante, daar valt van deze kant geen zinnig woord over te zeggen.
Kijk naar je hond en beoordeel zelf hoe ver je kunt gaan. Zodra hij tekenen van vermoeidheid of desinteresse gaat tonen, weet je dat je iets langer moet wachten voor de volgende training en/of de training korter moet laten duren.

Heerlijk dat jullie er weer zoveel lol in hebben :mrgreen:
Niets is zo leuk dan lekkker werken met je hond!
Tja ik weet ook eigenlijk niet waarom ik moet stoppen met de happy dummy; misschien omdat meestal een gewone dummy wordt gebruikt :denken: :mrgreen:. Ik gebruik naast de happydummy een gewone dummy en die haalt hij (op dit moment) net zo makkelijk op. Dan mag hij pas daarna iets uit de h-dummy. Maar je hebt gelijk; waarom zou ik eigenlijk :mrgreen: Als het goed gaat, gaat het goed...

En idd; dat werken is zo leuk :ok: . Binnenkort moet ik weer naar de orthopeed met hem ik wil dan overleggen wat hij vindt van (aangepaste) apporteercursus. Lijkt me heel leuk om dat in het najaar weer te gaan doen (mits hij dan geen terugval krijgt, natuurlijk..)
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

marian* schreef:Wat leuk dat het zo goed gaat met hem :ok:
Ik kan je geen tips geven maar misschien weet Nettie iets?
Nou; wie had dat kunnen denken dat het nog eens zo goed zou gaan; een paar maanden geleden zat ik in zak en as....
En terugval kan er natuurlijk weer komen; maar ik heb nu ervaren dat hij er ook snel bovenop kan zijn :ok:

Jij was toch ook aan het apporteren geslagen :mrgreen:
Hoe gaat het daar mee?

Nettie komt vast wel op dit topic af; er staat tenslotte het woord 'jachttraining' in de titel :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

flatcoat schreef:
Moon schreef:
Inderedaad veel varieren, nooit vaker dan bijv. 2 keer hetzelfde doen dan blijft het leuk en "spannend", want wat volgt er nu weer??
Op tijd stoppen ook, het liefst nog voor "het hoogtepunt" want voor je het weet ben je daar voorbij, maar ja .... dat is moeilijk inschatten.
Meestal kun je wel zien waar bijv. enorm veel lol aan beleeft wordt en waar het enthousiastme wat minder is ...... nou, als je daar op inspeelt moet het gewoon leuk blijven en een succes worden.
Train ze ....... het is gewoon leuk als je weer wat oefeningen kunt doen met je hond na een tijd van tegenslag.
Het leukste lijkt hij nog steeds 'verloren zoek' te vinden; hoewel ik dat steeds met hem gedaan heb (alleen toen hij echt heel slecht liep niet), dus je zou denken dat daar de lol nu wel vanaf is..... Ik maakt het nu echt heel moeilijk voor hem; dichte bosjes en ver weg verstoppen (ik zet hem dan in 'blijf' en loop een eind bij hem vandaan, hij kan niet zien waar ik het verstop). Heel volhardend is hij dan in het zoeken :ok:
Maar ik doe ook wel andere dingen voor de variatie hè!
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

:mrgreen: :smile: :smile:
Nettie komt idd op het woordje "jacht"af :mrgreen:

Of je de happy dummy wilt afschaffen is aan jou. Er is geen enkele dwang of druk om het te laten.
Als Dante het werken op zich echt helemaal leuk vindt, kan je wel proberen om die h.dummy ietsje af te bouwen. Omdat hij dan waarschijnlijk gaat voor het werk en niet meer speciaal voor de beloning :wink: Maar ik denk dat je dat zelf wel op een gegeven moment merkt.
Echt belangrijk vind ik het afbouwen eerlijk gezegd niet. Jullie hebben er samen lol in. Dat is het belangrijkste :ok:

De kaartjes van Anke kan je best gebruiken. Het helpt je om de variatie er in te houden.
Ik zou vooral letten op afwisselen in steadyness en actie.
En ook voor Dante letten op niet al te abrupte bewegingen bij het vooruitsturen.
Ik weet niet hoe heftig hij is?
Als je hem bijvoorbeeld in zit zet en daarna verder vooruit stuurt naar de dummy en hij doet dat de fel, kan hij zich sneller blesseren.
Misschien kan je dat oplossen door hem niet recht te zetten maar "dwars" op jou, zodat hij de halve wending nog maar hoeft te maken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

ranetje schreef::mrgreen: :smile: :smile:
Nettie komt idd op het woordje "jacht"af :mrgreen:

Of je de happy dummy wilt afschaffen is aan jou. Er is geen enkele dwang of druk om het te laten.
Als Dante het werken op zich echt helemaal leuk vindt, kan je wel proberen om die h.dummy ietsje af te bouwen. Omdat hij dan waarschijnlijk gaat voor het werk en niet meer speciaal voor de beloning :wink: Maar ik denk dat je dat zelf wel op een gegeven moment merkt.
Echt belangrijk vind ik het afbouwen eerlijk gezegd niet. Jullie hebben er samen lol in. Dat is het belangrijkste :ok:

De kaartjes van Anke kan je best gebruiken. Het helpt je om de variatie er in te houden.
Ik zou vooral letten op afwisselen in steadyness en actie.
En ook voor Dante letten op niet al te abrupte bewegingen bij het vooruitsturen.
Ik weet niet hoe heftig hij is?
Als je hem bijvoorbeeld in zit zet en daarna verder vooruit stuurt naar de dummy en hij doet dat de fel, kan hij zich sneller blesseren.
Misschien kan je dat oplossen door hem niet recht te zetten maar "dwars" op jou, zodat hij de halve wending nog maar hoeft te maken?
Haha, zie je wel!

Dan ga ik idd maar even door met de h-dummy. Ik doe daar heel lekkere dingen in en wissel af met de gewone dummy. Hij krijgt dan pas iets er uit als hij beide dummies gebracht heeft. Aan het eind mag hij de dummy leeg eten (om de herinnering heel positief te houden :wink: ).

Vooruitsturen na de zit (met zitfluit) heb ik nog niet gedaan. Ik geloof ook niet dat de 'vooruit' er al genoeg in zit (hoewel zou wel kunnen als hij gezien heeft dat er verderop een dummy ligt :denken: ). Maar hoe zou ik hem aan kunnen leren om dwars te gaan zitten (zo'n draai maken lijkt me idd wel wat heftig)? Hij is niet al te fel maar wil geen risico nemen...
Na het 'in zit fluiten' heb ik tot nu toe hem eerst weer naar me toe gefloten, daarna uit gestuurd om de dummy te halen (maar dat is natuurlijk niet het echte dirigeren).

Ik doe ook maar korte afstanden; ik train in mijn eentje (met Dante natuurlijk :mrgreen: ) en anders moet hij wel heel lang blijven zitten tot ik terug ben, ben bang dat hij dat als negatief ervaart en ik wil het nu echt helemaal leuk houden :wink:

Leuk, kan ik eindelijk Anke's kaarten gebruiken! Hoe doe jij dat in de praktijk. Kies je er thuis een paar uit?

Toen ik trouwens de allereerste keer weer een apportje deed ging hij heel enthousiast naar de h-dummy en begon er in te bijten en te schudden :N: :roll: . Ik heb niets gezegd, ben er naar toe gelopen, dummy afgepakt, demonstratief in mijn tas gedaan en weggelopen. Dat beteuterde hoofd :mrgreen: . Hij bleef een beetje naast/achter me lopen, me verbijsterd aankijkend.. Een klein stukje verder weer opnieuw gedaan en toen bracht hij de dummy keurig! Hij had dus perfect door waar het omging :ok: Toen heel erg beloond natuurlijk :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef: Dan ga ik idd maar even door met de h-dummy. Ik doe daar heel lekkere dingen in en wissel af met de gewone dummy. Hij krijgt dan pas iets er uit als hij beide dummies gebracht heeft. Aan het eind mag hij de dummy leeg eten (om de herinnering heel positief te houden :wink: ).

Vooruitsturen na de zit (met zitfluit) heb ik nog niet gedaan. Ik geloof ook niet dat de 'vooruit' er al genoeg in zit (hoewel zou wel kunnen als hij gezien heeft dat er verderop een dummy ligt :denken: ). Maar hoe zou ik hem aan kunnen leren om dwars te gaan zitten (zo'n draai maken lijkt me idd wel wat heftig)? Hij is niet al te fel maar wil geen risico nemen...
Na het 'in zit fluiten' heb ik tot nu toe hem eerst weer naar me toe gefloten, daarna uit gestuurd om de dummy te halen (maar dat is natuurlijk niet het echte dirigeren).

Ik doe ook maar korte afstanden; ik train in mijn eentje (met Dante natuurlijk :mrgreen: ) en anders moet hij wel heel lang blijven zitten tot ik terug ben, ben bang dat hij dat als negatief ervaart en ik wil het nu echt helemaal leuk houden :wink:

Leuk, kan ik eindelijk Anke's kaarten gebruiken! Hoe doe jij dat in de praktijk. Kies je er thuis een paar uit?

Toen ik trouwens de allereerste keer weer een apportje deed ging hij heel enthousiast naar de h-dummy en begon er in te bijten en te schudden :N: :roll: . Ik heb niets gezegd, ben er naar toe gelopen, dummy afgepakt, demonstratief in mijn tas gedaan en weggelopen. Dat beteuterde hoofd :mrgreen: . Hij bleef een beetje naast/achter me lopen, me verbijsterd aankijkend.. Een klein stukje verder weer opnieuw gedaan en toen bracht hij de dummy keurig! Hij had dus perfect door waar het omging :ok: Toen heel erg beloond natuurlijk :wink:
Als je wilt gaan dirigeren, zou ik hem niet steeds terugroepen na de zitfluit. (zou een gewoonte voor hem kunnen worden).
Wat je wel kan doen is hem gaan belonen op de plek waar hij is gaan zitten. Voor jou dus wat meer "loopwerk" :wink:
Door òf iets links van hem, òf iets rechts van hem, naar hem toe te lopen kan je hem misschien helpen naar links of naar rechts te gaan zitten?
Dan zou je, als je hem hebt beloond, een dummy verder vooruit kunnen gooien (zo dat hij "dwars"op de dummy zit) en hem dan vooruit sturen.
Daarvoor hoef je in het begin niet zo ver van hem af te staan.
Hij is slim genoeg dus dat zal hij snel snappen.

Je kunt hem misschien leren om op de zitfluit dwars te gaan zitten en dus niet helemaal met het hele lijf naar jou toe gekeerd?
Zou je misschien door waar je staat (iets links of iets rechts) bij het fluiten ook nog kunnen leren naar links of naar rechts te gaan zitten :denken:
Hier zou ik een tekeningetje van moeten maken, maar dat kan ik niet :mrgreen:

Overigens prima opgelost met dat schudden van de h.dummy :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Als je wilt gaan dirigeren, zou ik hem niet steeds terugroepen na de zitfluit. (zou een gewoonte voor hem kunnen worden).
Wat je wel kan doen is hem gaan belonen op de plek waar hij is gaan zitten. Voor jou dus wat meer "loopwerk" :wink:
Door òf iets links van hem, òf iets rechts van hem, naar hem toe te lopen kan je hem misschien helpen naar links of naar rechts te gaan zitten?
Dan zou je, als je hem hebt beloond, een dummy verder vooruit kunnen gooien (zo dat hij "dwars"op de dummy zit) en hem dan vooruit sturen.
Daarvoor hoef je in het begin niet zo ver van hem af te staan.
Hij is slim genoeg dus dat zal hij snel snappen.

Je kunt hem misschien leren om op de zitfluit dwars te gaan zitten en dus niet helemaal met het hele lijf naar jou toe gekeerd?
Zou je misschien door waar je staat (iets links of iets rechts) bij het fluiten ook nog kunnen leren naar links of naar rechts te gaan zitten :denken:
Hier zou ik een tekeningetje van moeten maken, maar dat kan ik niet :mrgreen:

Overigens prima opgelost met dat schudden van de h.dummy :ok:
Kijk, dat vind ik nou fijn, goeie tips :ok:
Nog even of ik het goed heb begrepen; ik fluit hem in zit, loop naar hem toe om te belonen, ga dan weer een stukje terug (Dante blijft zitten) en gooi de dummy over zijn hoofd een paar meter verder? Dan 'vooruit' en hij mag hem halen?

Het tweede gedeelte begrijp ik geloof ik niet helemaal (dwars leren zitten) :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Kijk, dat vind ik nou fijn, goeie tips :ok:
Nog even of ik het goed heb begrepen; ik fluit hem in zit, loop naar hem toe om te belonen, ga dan weer een stukje terug (Dante blijft zitten) en gooi de dummy over zijn hoofd een paar meter verder? Dan 'vooruit' en hij mag hem halen?

Het tweede gedeelte begrijp ik geloof ik niet helemaal (dwars leren zitten) :mrgreen:
Het eerste gedeelte heb je goed begrepen :ok:
Je kunt ook terwijl je Dante beloont de dummy vast gooien.

Wat het tweede gedeelte betreft,
Je hebt dat grote boek toch van Tineke Antonisse?
Daarin legt ze uit hoe je een hond via de linker kant of via de rechterkant kan laten draaien om verder vooruit te gaan. Door het opsteken van de linker of rechter hand.
Daar dacht ik aan.
Als je, eerst natuurlijk vlak voor je, Dante kunt leren om op de zitfluit niet helemaal naar je toe te gaan zitten, maar met zijn kop en lichaam naar links of naar rechts, hoeft hij nooit een 180 graden draai te maken.
Ik had het idee dat als je zelf niet helemaal in het verlengde gaat staan, maar net iets links of rechts, Dante misschien kan leren om naar rechts of naar links te gaan zitten?
Afbeelding
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pavago »

Volgens mij kan ik ook beter op zijn jan-boeren-fluitjes gaan trainen met loyd, hoewel het de laatste 2 lessen vrij goed gaat op de jachttraining, alleen het apporteren en het vast en los combinatie blijft lastiger dan ik dacht, misschien moet ik ook maar eens een h-dummy proberen.

Bij het commando apport gaat ie wel op het apporteerblok/eend/dummy af maar om het dan terug te brengen bij mij is pas 2 x gelukt.... nou ja misschien ben ik te ongeduldig?? hij is nu bijna 15 maanden alle andere honden op de club doen het meestal wel allemaal prima... zucht
ranetje
Zeer actief

Pavago schreef:Volgens mij kan ik ook beter op zijn jan-boeren-fluitjes gaan trainen met loyd, hoewel het de laatste 2 lessen vrij goed gaat op de jachttraining, alleen het apporteren en het vast en los combinatie blijft lastiger dan ik dacht, misschien moet ik ook maar eens een h-dummy proberen.

Bij het commando apport gaat ie wel op het apporteerblok/eend/dummy af maar om het dan terug te brengen bij mij is pas 2 x gelukt.... nou ja misschien ben ik te ongeduldig?? hij is nu bijna 15 maanden alle andere honden op de club doen het meestal wel allemaal prima... zucht
Pakt Loyd de dummy wel op?
Als dat niet het geval is zou je het eens kunnen proberen met een lijntje aan de dummy en dan even zachtjes laten bewegen als hij er bij aangekomen is.
Een bewegende dummy is wat interessanter om vast te pakken :ok:

Moet je het vast en los steeds oefenen op de training?
Hoe doen jullie dat precies op training met het apport aanleren?
Ik bedoel hoe moeten jullie het trainen als de hond het apport op gaat halen?
Kan je de oefening beschrijven?
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef:Kijk, dat vind ik nou fijn, goeie tips :ok:

Het eerste gedeelte heb je goed begrepen :ok:
Je kunt ook terwijl je Dante beloont de dummy vast gooien.

Wat het tweede gedeelte betreft,
Je hebt dat grote boek toch van Tineke Antonisse?
Daarin legt ze uit hoe je een hond via de linker kant of via de rechterkant kan laten draaien om verder vooruit te gaan. Door het opsteken van de linker of rechter hand.
Daar dacht ik aan.
Als je, eerst natuurlijk vlak voor je, Dante kunt leren om op de zitfluit niet helemaal naar je toe te gaan zitten, maar met zijn kop en lichaam naar links of naar rechts, hoeft hij nooit een 180 graden draai te maken.
Ik had het idee dat als je zelf niet helemaal in het verlengde gaat staan, maar net iets links of rechts, Dante misschien kan leren om naar rechts of naar links te gaan zitten?
:ok: Ik zal Tineke er eens bijpakken!
Nog één vraagje; Dante lijkt steeds (een beetje) te schrikken van de 'zitfluit', daarom durf ik het niet zoveel te gebruiken/oefenen. Als ik fluit stopt hij acuut (prachtig natuurlijk :wink: ) draait zich heel langzaam om, kijkt me met grote ogen aan :eek: en gaat als in een vertraagde opname zitten :mrgreen: Ik heb het hem positief aangeleerd (een beetje zoals Anke Bogaards in de drie karakters, maar dan dmv snoepjes gooien).
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Pavago schreef:Volgens mij kan ik ook beter op zijn jan-boeren-fluitjes gaan trainen met loyd, hoewel het de laatste 2 lessen vrij goed gaat op de jachttraining, alleen het apporteren en het vast en los combinatie blijft lastiger dan ik dacht, misschien moet ik ook maar eens een h-dummy proberen.

Natuurlijk kan Nettie je hier het allerbeste mee helpen, maar ik wil toch ook even laten horen hoe ik het gedaan heb (spuit elluf :mrgreen: ).
Ik heb heel veel gewoon in de huiskamer gedaan, gewoon als spelletje bij een saaie film op tv, of zo :mrgreen: . Wel met de clicker, maar dat kan ook zonder denk ik. Dus dummy in je hand, hond snuffelt; click! En zo stapje voor stapje verder (als je alle stappen wilt weten, schrijf ik het nog wel voor je op). Voordeel is dat de hond dan verder weinig prikkels heeft (afleiding). Dan zou je daarbij de afleiding op kunnen bouwen (tuin, enz).

En wat die andere honden betreft die het prima doen; hoe vaak ik niet voor 'je weet wel' heb gestaan als we aan de beurt waren omdat Dante het nodig vond om ipv de dummy te halen, achter een spoortje of geurtje aan te gaan :roll: :mrgreen: Uiteindelijk was hij bij de 'proef' als afsluiting van de cursus, nummer een (tot mijn stomme verbazing :mrgreen: ). Dus er is nog hoop voor je :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:leuk, marijke, dat je weer zo aan de slag kan met hem :ok: .
Ik geniet met volle teugen :ok: . Weet niet hoelang het duurt, maar dat zien we dan wel weer....
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Leuk om te horen Marijke, en fijn voor Dante :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

ranetje schreef:

Pakt Loyd de dummy wel op?
Als dat niet het geval is zou je het eens kunnen proberen met een lijntje aan de dummy en dan even zachtjes laten bewegen als hij er bij aangekomen is.
Een bewegende dummy is wat interessanter om vast te pakken :ok:

Moet je het vast en los steeds oefenen op de training?
Hoe doen jullie dat precies op training met het apport aanleren?
Ik bedoel hoe moeten jullie het trainen als de hond het apport op gaat halen?
Kan je de oefening beschrijven?
ja het vast en los wordt idd steeds geoefend op de training en daar buiten.
de apport oefening gaat als volgt:

Loyd zit naast me aan de linker kant. Hij zit rusting in de 'start positie'. de riem gaat af, maar die doe ik dan in een lus om zijn nek, ik geef dan een teken aan degene die de eend,dummy of apporteerblok gooit, dat wij er klaar voor zijn, hij schiet, gooit en als het apporteervoorwerp is gevallen 5 tellen wachten en dan het commando apport geven. Loyd gaat er dan als een speer op af, maar het vast pakken en terug brengen doet ie niet, hij wijst het alleen maar aan. Tot nu toe is het pas 2x gelukt dat ie de apportoefening goed deed, maar dat was niet op de training...

hopelijk heb ik het een beetje goed uitgelegd...
ranetje
Zeer actief

Pavago schreef:

Loyd zit naast me aan de linker kant. Hij zit rusting in de 'start positie'. de riem gaat af, maar die doe ik dan in een lus om zijn nek, ik geef dan een teken aan degene die de eend,dummy of apporteerblok gooit, dat wij er klaar voor zijn, hij schiet, gooit en als het apporteervoorwerp is gevallen 5 tellen wachten en dan het commando apport geven. Loyd gaat er dan als een speer op af, maar het vast pakken en terug brengen doet ie niet, hij wijst het alleen maar aan. Tot nu toe is het pas 2x gelukt dat ie de apportoefening goed deed, maar dat was niet op de training...

Ik heb met Rana op die leeftijd ook regelmatig voor joker gestaan, misschien is dat een troost voor je? :wink:

Ze pakte wel op, maar twee stappen met het apport vond ze genoeg :mrgreen:

Je hebt de oefening goed beschreven, ik zie het voor me :ok:
Hebben jullie niet eerst het tussenapport geoefend?
Hondje in zit, een stukje weglopen, dummy neerleggen, nog een stukje verder lopen (zodat de dummy tussen jou en de hond ligt).
Dan je hond roepen en als hij vlak bij het apport is het commando apport geven.
Omdat hij al op weg naar je toe is pakt hij vaak eerder op.

Ik denk dat voor Loyd de stap te groot is van vastpakken naar een markeerapport zoals jij het beschrijft.
De ene hond doet dat wel, de andere heeft wat meer tussenstappen nodig.

Kan Loyd het apport al wel een stukje meedragen tijdens het lopen?
Ook een handige oefening gewoon tijdens het uitlaten aan de lijn.
Bij het oversteken van de straat de hond de dummy in de bek geven, oversteken, en dan weer aannemen.
Omdat oversteken extra aandacht vraagt van de hond vergeet hij de dummy te laten vallen is de redenering. Het blijkt bij veel honden te helpen :ok:

Maar als het vasthouden er helemaal nog niet in zit, moet je die oefening van Marijke(Moon) ,in huis, eens gaan doen.
Marijke lost een heleboel zelf op en ze weet er best wat van, maar ze laat haar licht een beetje te veel onder de korenmaat schijnen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef: Nog één vraagje; Dante lijkt steeds (een beetje) te schrikken van de 'zitfluit', daarom durf ik het niet zoveel te gebruiken/oefenen. Als ik fluit stopt hij acuut (prachtig natuurlijk :wink: ) draait zich heel langzaam om, kijkt me met grote ogen aan :eek: en gaat als in een vertraagde opname zitten :mrgreen: Ik heb het hem positief aangeleerd (een beetje zoals Anke Bogaards in de drie karakters, maar dan dmv snoepjes gooien).
Ik denk dat je je van het "schrikken" van Dante niet te veel moet aantrekken :wink:
Veel belonen voor het stoppen en zitten maakt de schok misschien wat minder, maar wel gewoon blijven oefenen hoor :ok:
De Bracco in onze trainingsgroep ging ook altijd vertraagd zitten. Daar werd nooit een probleem van gemaakt. Het is een beetje "Bracco eigen" zeggen ze :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Felix schrikt ook wel eens als er wat te hard op de rolfluit wordt geblazen :mrgreen: Wij fluiten daarom met opzet wat bedeesd :wink:
Felix gaat ook "vertraagd" zitten, maar zolang hij gaat zitten vindt ik het prima, het zal met de tijd misschien wel wat meer een automatisme worden maar ik ga er niet speciaal op "shapen".
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Felix schrikt ook wel eens als er wat te hard op de rolfluit wordt geblazen :mrgreen: Wij fluiten daarom met opzet wat bedeesd :wink:
Felix gaat ook "vertraagd" zitten, maar zolang hij gaat zitten vindt ik het prima, het zal met de tijd misschien wel wat meer een automatisme worden maar ik ga er niet speciaal op "shapen".
"Rolt" die jachtfluit nog als je zo bedeesd fluit?
Misschien heb ik niet zo'n goeie jachtfluit :wink: maar als ik zacht fluit is er geen "rollertje" meer. Dus onduidelijk voor Rana :mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Hebben jullie niet eerst het tussenapport geoefend?
Hondje in zit, een stukje weglopen, dummy neerleggen, nog een stukje verder lopen (zodat de dummy tussen jou en de hond ligt).

Ik denk dat voor Loyd de stap te groot is van vastpakken naar een markeerapport zoals jij het beschrijft.

Bij het oversteken van de straat de hond de dummy in de bek geven, oversteken, en dan weer aannemen.
Omdat oversteken extra aandacht vraagt van de hond vergeet hij de dummy te laten vallen is de redenering. Het blijkt bij veel honden te helpen :ok:

Maar als het vasthouden er helemaal nog niet in zit, moet je die oefening van Marijke(Moon) ,in huis, eens gaan doen.
Marijke lost een heleboel zelf op en ze weet er best wat van, maar ze laat haar licht een beetje te veel onder de korenmaat schijnen :mrgreen: :wink:
:ok: :ok: :wink:
Als de hond wel een stukje met het apport kan lopen wil het ook wel eens helpen om een paar pasjes achteruit te lopen als de hond onderweg naar je toe is en tegelijkertijd te lokken met bijvoorbeeld een voerbakje ofzo, op die manier wordt het duidelijk dat hij het echt naar je toe moet brengen :wink:
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:Felix schrikt ook wel eens als er wat te hard op de rolfluit wordt geblazen :mrgreen: Wij fluiten daarom met opzet wat bedeesd :wink:
"Rolt" die jachtfluit nog als je zo bedeesd fluit?
Misschien heb ik niet zo'n goeie jachtfluit :wink: maar als ik zacht fluit is er geen "rollertje" meer. Dus onduidelijk voor Rana :mrgreen:
Ja het is wel een kunstje op zich, ik snap wat je bedoelt :smile:
Wij laten hem nét rollen zegmaar :mrgreen:
Wij hebben een gewone zwarte plastic fluit van acme trouwens.
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

ranetje schreef:
Pavago schreef:

Ik heb met Rana op die leeftijd ook regelmatig voor joker gestaan, misschien is dat een troost voor je? :wink:

Hij pakt en loopt niet met het apporteerblok, het boeit hem gewoon voor geen meter ik heb vanalles al geprobeerd, toch zit er wel enige vooruitgang in met het vasthouden, maar dan moet ook ik zijn kop en bek dichthouden. en dat houd ie zo'n 10 seconden vol nu ipv. 3 het nadeel is dat hij echt wild er van wordt hij daagt mij uit met opgetrokken lip e.d. de rest van de jachtclub zegt dat je hem stevig bij de oren moet pakken maarja dat vind ie ook niet fijn dus ik vind het niet gek dat hij dan zijn lip optrekt...

mijn vraag is dus hoe wijs ik hem op een duidelijke wijze die niet pijnlijk is voor zowel baas en hond dat ie dat ding vast moet houden??
maar we gaan rustig door ik merk dat kalm blijven goed helpt ... lol
Moon
Zeer actief

Pavago schreef:
ranetje schreef:
Pavago schreef:

Hij pakt en loopt niet met het apporteerblok, het boeit hem gewoon voor geen meter ik heb vanalles al geprobeerd, toch zit er wel enige vooruitgang in met het vasthouden, maar dan moet ook ik zijn kop en bek dichthouden. en dat houd ie zo'n 10 seconden vol nu ipv. 3 het nadeel is dat hij echt wild er van wordt hij daagt mij uit met opgetrokken lip e.d. de rest van de jachtclub zegt dat je hem stevig bij de oren moet pakken maarja dat vind ie ook niet fijn dus ik vind het niet gek dat hij dan zijn lip optrekt...

mijn vraag is dus hoe wijs ik hem op een duidelijke wijze die niet pijnlijk is voor zowel baas en hond dat ie dat ding vast moet houden??
maar we gaan rustig door ik merk dat kalm blijven goed helpt ... lol
Nou dan kom ik toch weer met mijn leuke spelletje in de huiskamer :pffff: :mrgreen: Zeker als je als tips krijgt 'bek dichthouden' en nog erger; oren trekken :boos: . Ik denk dat altijd bij mezelf; wat is het doel van de cursus? Naar mijn idee op een fijne manier werken met je hond, toch?
Met dat soort maatregelen zal hij het misschien wel gaan doen, maar niet bepaald omdat hij het leuk vindt, lijkt mij.... Echt jammer voor je dat je niet een wat positiever clubje gevonden hebt.
Ik heb al een paar maal op dit forum het hele verhaal gezet over leren apporteren via de clicker, als je dat wilt lezen, zoek ik het even op?
(is nogal een verhaal, nl :wink: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Maar als het vasthouden er helemaal nog niet in zit, moet je die oefening van Marijke(Moon) ,in huis, eens gaan doen.
Niet roddelen over mij hè :boos: (mijn kennis is vooral theoretisch :roll: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef: Nog één vraagje; Dante lijkt steeds (een beetje) te schrikken van de 'zitfluit', daarom durf ik het niet zoveel te gebruiken/oefenen. Als ik fluit stopt hij acuut (prachtig natuurlijk :wink: ) draait zich heel langzaam om, kijkt me met grote ogen aan :eek: en gaat als in een vertraagde opname zitten :mrgreen: Ik heb het hem positief aangeleerd (een beetje zoals Anke Bogaards in de drie karakters, maar dan dmv snoepjes gooien).
Ik denk dat je je van het "schrikken" van Dante niet te veel moet aantrekken :wink:
Veel belonen voor het stoppen en zitten maakt de schok misschien wat minder, maar wel gewoon blijven oefenen hoor :ok:
De Bracco in onze trainingsgroep ging ook altijd vertraagd zitten. Daar werd nooit een probleem van gemaakt. Het is een beetje "Bracco eigen" zeggen ze :mrgreen:
Ik ben er wat voorzichtig mee; zou het zo zonde vinden als ik het verknal door teveel te oefenen of zo. Of dat hij er echt bang van wordt.. Dus als ik het bijv. dagelijks een keertje doe, is dat geen probleem?
Grappig dat die Bracco het ook zo deed :mrgreen:
Het is altijd dezelfde reactie; stoppen als door een wesp gestoken, grote schrikogen naar mij, dan zitten in slow motion :mrgreen:
Deed die Bracco ook het apporteren in een sukkelgangetje? Alle andere honden gingen als een speer en Dante liep meestal 'fluitend' naar het apport en kwam 'fluitend' terug :mrgreen: . Kon ik niets van zeggen, hij deed het tenslotte ( en nu ben ik er blij mee; als hij erg uit zijn bol zou gaan, zou ik het niet durven).
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”